Sony Playstation 5 kan gå sönder om den ställs vertikalt

Permalänk
Melding Plague

Sony Playstation 5 kan gå sönder om den ställs vertikalt

Att ha sin spelkonsol stående kan få ödesdigra konsekvenser när den flytande metallen riskerar läcka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det april redan?

Permalänk
Medlem

"You're placing it wrong."

Permalänk
Medlem

Är den inte gjord för att stå på det viset som i reklamen hahaha

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Vad trevligt med fler genom tänkta kyllösningar.

Permalänk
Medlem

Oj då, hur hade de inte tänkt på sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OmaWaka:

Oj då, hur hade de inte tänkt på sådant.

Även om jag vill säga detsamma så kanske det inte är så otroligt självklart att detta skulle hända.

Permalänk
Medlem

Bra tider för kyllösningarproblem nu!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tur man har den liggandes då

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Då får man väl vända den upp o ner varannan vecka!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

Är den inte gjord för att stå på det viset som i reklamen hahaha

Jag undrar det också är detta ett skämt?

Permalänk
Medlem

Greedy american lawyers incoming in 5, 4, 3, 2, 1...

Detta kan bli dyrt om många PS5or dras med detta problem.
Har min stående men får väl vända på den nu

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hade haft min PS5 horisontalt men blir så jävla ful.

Permalänk
Medlem

AMD 7900 XTX: Värmeproblem vid horisontell placering.

Sony PlayStation 5: Värmeproblem vid vertikal placering.

Det går bra nu...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Använder inte flera personer här i forumet flytande metall för kylning av t ex CPUer?

Riskerar inte de samma sak då typ 99% av alla chassi har moderkortet stående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Använder inte flera personer här i forumet flytande metall för kylning av t ex CPUer?

Riskerar inte de samma sak då typ 99% av alla chassi har moderkortet stående?

Jo, men som en entusiast har man koll på det. Man får titta till den då och då.

Sony har också koll på det eftersom dom löst det med en "inneslutning" vad nu det innebär. Det återstår att se om det här faktiskt är ett problem eller om det bara är 0.01% som har felat.

Sen när jag läste huvudartikeln som Sweclockers fått infon från så är det mycket snack om folk som öppnar upp sina PS5 och öppnar man upp och sabbar inneslutningen så får man helt och hållet skylla sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Använder inte flera personer här i forumet flytande metall för kylning av t ex CPUer?

Riskerar inte de samma sak då typ 99% av alla chassi har moderkortet stående?

@Superolle
Jag slutade med flytande metall när jag märkte detta fenomen för några år sedan.

Se om de får återkalla alla Ps5 då när dessa verkar haverera med tiden.

Hur va det med flytande metall nu igen? Hamnar det på aluminium så äter det upp aluminiumet eller kommer jag ihåg fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

AMD 7900 XTX: Värmeproblem vid horisontell placering.

Sony PlayStation 5: Värmeproblem vid vertikal placering.

Det går bra nu...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superolle:

Använder inte flera personer här i forumet flytande metall för kylning av t ex CPUer?

Riskerar inte de samma sak då typ 99% av alla chassi har moderkortet stående?

På PC använder man ofta nagellack som isolering (Delidd) Eller hur man säger det.

Att ha LM endast på värmespridaren ger knappt något extra kylning vs vanlig kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

På PC använder man ofta nagellack som isolering (Delidd) Eller hur man säger det.

Att ha LM endast på värmespridaren ger knappt något extra kylning vs vanlig kylpasta.

Delidd är när du tar bort IHS(metallocket på CPUn) och sätter kylaren direkt mot kislet. LM är när du ersätter kylpasta med flytande metall vilket har bättre prestanda men det kräver som du säger en del försiktighetsåtegärder och stor medvetenhet.

Du kan med fördel delidda och köra med vanlig kylpasta om du vill ha det underhålls och riskfritt.

Permalänk
Medlem

Haha ja... Företag väljer onödiga lösningarr för kylningen för att det ser bra ut i marknadsföring och sedan blir kunderna lidande. Herre gud. Liquid metal för att kyla en PS5. Hade varit bättre att göra chassit lite större istället men nej hej det går ju inte för konsumenterna är lurade att ju mindre någonting är desto bättre så hade de byggt en enhet av rätt storlek så hade folk tyckt den såg omodern ut. Suck.
.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kvalitet och prissättningar har till stora delar blivit som en dålig komedi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Haha ja... Företag väljer onödiga lösningarr för kylningen för att det ser bra ut i marknadsföring och sedan blir kunderna lidande. Herre gud. Liquid metal för att kyla en PS5. Hade varit bättre att göra chassit lite större istället men nej hej det går ju inte för konsumenterna är lurade att ju mindre någonting är desto bättre så hade de byggt en enhet av rätt storlek så hade folk tyckt den såg omodern ut. Suck.
.

Nu gör du en höna av en fjäder på väldigt lite information.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Nu gör du en höna av en fjäder på väldigt lite information.

Ja du har rätt. Det har ju aldrig hänt förut att företag valt flytande metall för att det ser flashigt ut och sedan har det blivit problem. Eller att företag byggt små enheter för att det ser bra ut och sedan tryckt in komponenter som behöver mer kylning än det får plats. Nej aldrig någonsin

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Haha ja... Företag väljer onödiga lösningarr för kylningen för att det ser bra ut i marknadsföring och sedan blir kunderna lidande. Herre gud. Liquid metal för att kyla en PS5. Hade varit bättre att göra chassit lite större istället men nej hej det går ju inte för konsumenterna är lurade att ju mindre någonting är desto bättre så hade de byggt en enhet av rätt storlek så hade folk tyckt den såg omodern ut. Suck.
.

PS5 är ju redan väldigt stor för att vara en konsol, sedan hade ps4 problem med att den lät något så in i helvete. Flytande metall samt med blocket dom använder har gjort ps5 nästintill tyst i drift. Osäker på om vanlig lösning skulle gjort samma sak. Men om nu detta är ett problem för många konsoler får man hoppas att Sony löser detta på något bra sätt.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

PS5 är ju redan väldigt stor för att vara en konsol, sedan hade ps4 problem med att den lät något så in i helvete. Flytande metall samt med blocket dom använder har gjort ps5 nästintill tyst i drift. Osäker på om vanlig lösning skulle gjort samma sak. Men om nu detta är ett problem för många konsoler får man hoppas att Sony löser detta på något bra sätt.

Inte så värst lyckat att ha en enhet i stående läge om det inte är meningen att det ska kunna vara så. Alternativet hade väl varit att se till att det är ordentligt förflutet så att det inte kan läcka oavsett hur enheten är placerad. Man ska inte som konsument ursäkta slarv från företag. Särskilt inte med sådant som tillverkas i miljontal. Då lär de sig att konsumenter accepterar dålig kvalitet. Sen beror det såklart på hur de hanterar detta men hittills verkar det vara locket på vilket inte är lovande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men om nu detta upptäcks något år efter inköp så kommer detta knappast täckas av garantin. För det är väl knappast fel konstruktion om ägaren ställer PS5 på ett felaktigt sätt. Sen om dom marknadsför det på samma sätt.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte så värst lyckat att ha en enhet i stående läge om det inte är meningen att det ska kunna vara så. Alternativet hade väl varit att se till att det är ordentligt förflutet så att det inte kan läcka oavsett hur enheten är placerad. Man ska inte som konsument ursäkta slarv från företag. Särskilt inte med sådant som tillverkas i miljontal. Då lär de sig att konsumenter accepterar dålig kvalitet. Sen beror det såklart på hur de hanterar detta men hittills verkar det vara locket på vilket inte är lovande.

Håller med om att det inte är acceptabelt att det kan hända, samtidigt kanske dom inte har haft chans att testa att ha en stående i över två år (inte för att jag vet om dom exempel som finns hade stått i två år). Men förhoppningsvis gör de något för att lösa detta, oacceptabelt annars...

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Lär säkert fixas med PS5 slim/pro tycker ändå de är sjukt dåligt av Sony...

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

AMD 7900 XTX: Värmeproblem vid horisontell placering.

Sony PlayStation 5: Värmeproblem vid vertikal placering.

Det går bra nu...

Nu är det väl så att det är Sony som applicerar kylpastan.. inte AMD som bara levererar APUn. Så hur exakt är detta ett problem för AMD?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |