Permalänk
Medlem
Skrivet av Pansardöden:

Nu var det ett tag sedan jag kollade, men Forex var väl en av få kreditkort som varken hade uttagsavgift eller växlingspåslag. Annars är det nog debitkort likt Lunar och PFC som gäller vill jag minnas.

Verkar stämma för Forex, diverse skydd hemma som utomlands utan självrisk men dock en årsavgift på 225kr, effektiv ränta upp mot 22.33% och en betalningsavgift på 25kr per gång på löpande kreditavbetalning, tydligen räntefritt om man betalar av den inom 56 dagar.

Kanske bra om man reser mycket och betalar krediten direkt, men vilken växlingskurs använder dom, sin egna modifierade eller den sanna på valutamarknaden? Enligt beskrivning så får man en gynnsammare växlingskurs på deras kontor med kortet.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Ja just nu kör jag "starter" bara som är gratis och max 250€ som ger bonus, om allt fungerar bra och jag är nöjd så kanske jag tar den billigare varianten.

I plutus får man "perks", alla får välja en perk. Och där finns curve subscription perk som ger 10€ cashback på curve subscription. Så man väljer denna perk sedan går man till curve appen och startar curve black subscription, där pekar man ut plutus som kortet som ska betala och sedan dras curve black kostnaden på 10€ hos plutus som då ger en cryptovaluta motsvarande 10€ i cashback.

När man sedan kommer upp i högre nivå hos plutus får man välja flera perks:
https://plutus.it/perks

Du kan få gratis netflix, splotify, amazon prime osv osv.

Den crypto som man får, används den automatiskt när man betalar med kortet? Eller väljer man fårn vilket "konto" det ska dras i app eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normgivaren:

Den crypto som man får, används den automatiskt när man betalar med kortet? Eller väljer man fårn vilket "konto" det ska dras i app eller så?

Nä cryptot används inte, de sparas i plutus och vill du ha ut det i cash får du sälja det å sedan ladda på det på kortet.
Så här ser det ut på ditt konto, säljer du dina PLU hamnar det i "current account" och du kan sedan ladda på kortet från "current account":

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Normgivaren:

Den crypto som man får, används den automatiskt när man betalar med kortet? Eller väljer man fårn vilket "konto" det ska dras i app eller så?

Den tar grundaren med sig när han flyr till Bahamas.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Den tar grundaren med sig när han flyr till Bahamas.

ja så är det väl med alla kryptovalutor man investerar i. Upp som en sol å ned som en pannkaka. Alla väljer själva vad man vill investera i.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kalium:

Vilket kort är bäst om man ska ut och resa utanför EU? Har haft icabanken utomlands tidigare men nu har dom börjat med 20kr avgift på kontantuttag vilket känns lite trist. Vet t.ex att komplett kreditkort har gratis kontantuttag men däremot valutaväxlingspåslag. Ska troligtvis till Thailand i mars och då kommer det gå en del pengar, och mycket kontanter troligtvis.

Jag kör Revolut för utlandsresor, dock inget kreditkort och några uttag fungerar den inte så bra för, det är 2% uttagsutgift tror jag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har läst på lite mer och Forex verkar rätt nice med att man slipper valutaväxlingsavgiften. Det är dock Thailand jag ska till och där verkar alla bankomater ha en avgift på 220THB oavsett vilket kort man har. Bankomater verkar alltså vara dåliga i Thailand. Sambon (som är från Thailand ursprungligen) rekommenderade att ta med svenska kontanter och växla där på ett ställe som heter typ Superrich eller så. Har läst också att man kan gå in på en bank och ta ut kontanter över disk och att det då ska räknas som ett kortköp och inte kontantuttag och det därför ska vara billigast. Om man kan göra det med ett kort utan valutaväxlingsavgift så borde man komma undan riktigt billigt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har läst på lite mer och Forex verkar rätt nice med att man slipper valutaväxlingsavgiften. Det är dock Thailand jag ska till och där verkar alla bankomater ha en avgift på 220THB oavsett vilket kort man har. Bankomater verkar alltså vara dåliga i Thailand. Sambon (som är från Thailand ursprungligen) rekommenderade att ta med svenska kontanter och växla där på ett ställe som heter typ Superrich eller så. Har läst också att man kan gå in på en bank och ta ut kontanter över disk och att det då ska räknas som ett kortköp och inte kontantuttag och det därför ska vara billigast. Om man kan göra det med ett kort utan valutaväxlingsavgift så borde man komma undan riktigt billigt.

AEON och Bank of China kostar endast 150 THB istället för 220 THB. Det går också att ta ut upp till 30 000 THB per gång.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

@Letho Hur laddar man på plutus? Har använt refunder pay o curve länge men sa upp refunder nu när de ville ha 400kr/året i avgift.

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKab:

@Letho Hur laddar man på plutus? Har använt refunder pay o curve länge men sa upp refunder nu när de ville ha 400kr/året i avgift.

Har faktiskt inte undersökt om det finns flera sätt, jag fyller på med vanlig banköverföring bara då det är enkelt och smidigt.
Om det finns flera sätt låter jag vara osagt.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Har faktiskt inte undersökt om det finns flera sätt, jag fyller på med vanlig banköverföring bara då det är enkelt och smidigt.
Om det finns flera sätt låter jag vara osagt.

Jag startade ett plutus och försökte ladda på med banköverföring. Men det har studsat 2 ggr när jag gjort bankbetalningar. Så enkelt och smidigt var det inte.

På grund utav det la jag ner det

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag startade ett plutus och försökte ladda på med banköverföring. Men det har studsat 2 ggr när jag gjort bankbetalningar. Så enkelt och smidigt var det inte.

På grund utav det la jag ner det

Jaså det var intressant? Har aldrig haft nått problem, ser inte varför det inte ska funka, det är ju inte krypto eller såna grejer utan du gör ju överföring till en annan bank. Har du missat något? Vilken bank har du?
Jag fyller bara i IBAN å Swift samt att på mottagare måste du fylla i ditt eget namn. Kan de vara det du missar?
Du måste fylla i ditt eget namn som mottagare.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Jaså det var intressant? Har aldrig haft nått problem, ser inte varför det inte ska funka, det är ju inte krypto eller såna grejer utan du gör ju överföring till en annan bank. Har du missat något? Vilken bank har du?
Jag fyller bara i IBAN å Swift samt att på mottagare måste du fylla i ditt eget namn. Kan de vara det du missar?
Du måste fylla i ditt eget namn som mottagare.

På skandiabanken var man tvungen att fylla i massa andra uppgifter också utöver iban och swift. Behövde lägga in adress, telefonnummer och organisationsnummer också. Fattade inte vad jag skulle fylla i där.

Testade på två olika sätt men sen sket jag i det. Kortbetalning eller paypal bör det vara, hålla på med banköverföringar 2023 är förlegat.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

På skandiabanken var man tvungen att fylla i massa andra uppgifter också utöver iban och swift. Behövde lägga in adress, telefonnummer och organisationsnummer också. Fattade inte vad jag skulle fylla i där.

Testade på två olika sätt men sen sket jag i det. Kortbetalning eller paypal bör det vara, hålla på med banköverföringar 2023 är förlegat.

Alright, har haft en annan bank utöver Nordea och har inte behövt fylla i såna uppgifter där heller. Hur gör man utlandsöverföring till privatperson från Skandia då? En betalning ska ju enbart behöva IBAN/SWIFT å möjligen ett namn. Precis som vi i sverige anger clearing och kontonummer när vi skickar mellan varann.
Så här ser det ut för mig i Nordea iaf och är väl därför jag tycker det är enkelt och smidigt, 4 fält att fylla i:

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Kom på nu att första gången fick jag iofs fylla i lite mer infomation.
Så här ska det se ut, då gick betalningen igenom:

IBAN och SWIFT finner ni på erat Plutus konto

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Kom på nu att första gången fick jag iofs fylla i lite mer infomation.
Så här ska det se ut, då gick betalningen igenom:
<Uppladdad bildlänk>
IBAN och SWIFT finner ni på erat Plutus konto

Tack, med den infon gick det bättre Fick in pengarna efter 24h.
Jag gissar att för att man ska få pengar för curve så behöver man att curveavgiften dras från plutuskortet?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Tack, med den infon gick det bättre Fick in pengarna efter 24h.
Jag gissar att för att man ska få pengar för curve så behöver man att curveavgiften dras från plutuskortet?

Japp, så är det Själv väntar jag fortfarande på mitt Plutus-kort. 16:e december gick pengarna in, fortfarande inget kort i brevlådan.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Hur är Norwegians kreditkort numera att använda utomlands? Minns att det var ett av dem bättre runt 2019.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Hur är Norwegians kreditkort numera att använda utomlands? Minns att det var ett av dem bättre runt 2019.

Tycker fortfarande att det är bland de bästa, använder kortet i vardagen och när jag reser.
Ingen årsavgift.
Avgiftsfritt kontantuttag i utlandet.
1% i cashback som kan användas till att betala fakturan, förr var det bara till resor.
https://www.banknorwegian.se/kreditkort/

Använder ibland Santanders gamla kreditkort som inte längre finns, ingen årsavgift, valutapåslag eller avgifter, men har avgifter vid kontantuttag.

/Betalar alltid fakturan i tid. Ibland betalar jag av innan fakturan kommer hos Norwegian, så man har tillräckligt med kredit på kortet.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aaaaa:

Tycker fortfarande att det är bland de bästa, använder kortet i vardagen och när jag reser.
Ingen årsavgift.
Avgiftsfritt kontantuttag i utlandet.
1% i cashback som kan användas till att betala fakturan, förr var det bara till resor.
https://www.banknorwegian.se/kreditkort/

Använder ibland Santanders gamla kreditkort som inte längre finns, ingen valutapåslag eller avgifter, men har avgifter vid kontantuttag.

/Betalar alltid fakturan i tid. Ibland betalar jag av innan fakturan kommer hos Norwegian, så man har tillräckligt med kredit på kortet.

Det står 0.5% på hemsidan

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Tycker fortfarande att det är bland de bästa, använder kortet i vardagen och när jag reser.
Ingen årsavgift.
Avgiftsfritt kontantuttag i utlandet.
1% i cashback som kan användas till att betala fakturan, förr var det bara till resor.
https://www.banknorwegian.se/kreditkort/

Använder ibland Santanders gamla kreditkort som inte längre finns, ingen valutapåslag eller avgifter, men har avgifter vid kontantuttag.

/Betalar alltid fakturan i tid. Ibland betalar jag av innan fakturan kommer hos Norwegian, så man har tillräckligt med kredit på kortet.

Vid uttag utomlands, ser man direkt i hemsidan/appen hur mycket det kostade totalt eller tillkommer det avgifter senare på fakturan?

Hur kan man betala av krediten innan fakturan kommer, finns det OCR nummer och BG/PG som går att se i appen/hemsidan?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Vid uttag utomlands, ser man direkt i hemsidan/appen hur mycket det kostade totalt eller tillkommer det avgifter senare på fakturan?

Hur kan man betala av krediten innan fakturan kommer, finns det OCR nummer och BG/PG som går att se i appen/hemsidan?

Fakturan brukar komma 16e varje månad som ska betalas av innan slutet av månaden, 28e tror jag det är.
Det är samma OCR-nummer man har hela tiden, som man betalar in till plusgironummer.
Fakturan kommer på mail som jag betalar av direkt, ingen fakturaavgift.

Man ser direkt vad det kostat när man betalat med kortet i appen och vilken kurs det var.

Kopplat Norwegian-kortet till PayPal som jag också får cash back när Netflix, parkeringsappar, osv ska betalas.

Tar ca 1-2 vardagar från och med att man betalat av tills det syns på krediten.
Om man ska resa bort på exempel måndag eller köpa något dyrt och man redan använt mycket av krediten, brukar jag betala av senast onsdag/torsdag så att man har råd att betala för måndag och framåt.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det står 0.5% på hemsidan

Menar du 0.5% för Norwegian kortet för kontantuttag?
Står så här på hemsidan:
Vid användning utav annan valuta än SEK tillkommer det ett valutapåslag på 1.75%, detta tillkommer både vid bankomatuttag samt varuköp.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

0,5% Cashback på 100k max. 500kr om jag räknar rätt. Ganska snålt.

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aaaaa:

Menar du 0.5% för Norwegian kortet för kontantuttag?
Står så här på hemsidan:
Vid användning utav annan valuta än SEK tillkommer det ett valutapåslag på 1.75%, detta tillkommer både vid bankomatuttag samt varuköp.

Nej, jag menar att cashpoints och deras tillfälliga cashback som de införde under corona då ingen kunde resa beräknas på 0.5% av det du köper för, inte 1%.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Enda kreditkortet jag har är ett Circle K Mastercard, används enbart till tank och tvätt av bilarna, annars är kreditkort skit, bättre att betala för det ni vill köpa, kan ni inte det så vänta tills ni kan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Enda kreditkortet jag har är ett Circle K Mastercard, används enbart till tank och tvätt av bilarna, annars är kreditkort skit, bättre att betala för det ni vill köpa, kan ni inte det så vänta tills ni kan.

Vilken aftonbladsåsikt. Man använder kreditkort för att det är smidigare, säkrare och bättre villkor. Betalar man räkningen på förfallodagen och låter bli att bete sig som en idiot finns det bara fördelar med det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nej, jag menar att cashpoints och deras tillfälliga cashback som de införde under corona då ingen kunde resa beräknas på 0.5% av det du köper för, inte 1%.

Du har rätt.
Det var 1% förut och sen ändrade de till 0.5%.
0.5% om man tar det på cashback för att betala fakturan, eller 1 CashPoint = 1 NOK om man tar det till resor.

Har råd att köpa med vanliga bankkortet men använder det knappt, för att kreditkort har bättre försäkringar när man handlar, hyr bil eller flyger och att man får tillbaka 0.5% iaf.
Betalar för familj/släkt/vänner när de handlar mycket, som vid en flytt eller renovering.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Enda kreditkortet jag har är ett Circle K Mastercard, används enbart till tank och tvätt av bilarna, annars är kreditkort skit, bättre att betala för det ni vill köpa, kan ni inte det så vänta tills ni kan.

Inte riktigt så enkelt. Reser du utomlands är det bättre med ett kreditkort, alla uttag och köp som du inte har godkänt kan du enkelt reklamera till banken. Betalar du resan med kortet ingår reseförsäkring, avbeställningsskydd, m.m.

Mindre korrigering
Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Alltid bra att ha som backup annars, särskilt när man reser, ifall ena bankkortet inte fungerar.
Kommer ihåg på nyheterna förut där turister hade åkt taxi ifrån flygplats men kunde inte betala med bankkort eller ta ut cash från bankomat, pga strul med deras bank som det händer ibland, taxichaufförerna var ju inte glada.
I Sverige händer det att Swish inte fungerar.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011