Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Elräkning, (Kostnad, åtgärder, förbättringar) - Diskussionstråd

Permalänk
Medlem

Hej!

Kompisen påstår att hans syster som hyr en mindre villa fick 21000 i elräkning för december. Där finns bergvärme och luftvärmepump. Fyra personer i hushållet och ca 135 kvm.

Är inte detta abnormt mycket?

Har tyvärr ingen vidare information.

SE3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hej!

Kompisen påstår att hans syster som hyr en mindre villa fick 21000 i elräkning för december. Där finns bergvärme och luftvärmepump. Fyra personer i hushållet och ca 135 kvm.

Är inte detta abnormt mycket?

Har tyvärr ingen vidare information.

SE3.

Om de har timpris och lever vanligt så är det möjligt 😊
Annars är det 4.5kwh ~ med rörligt månadspris vilket är absurt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Skåne här.
162kvm villa, 1.5-plans. 2 vuxna, 2 barn 5+2 år gamla.
Kamin + luft/luft + frånluft

Frånluften kör varmvatten och element, men har stängt av elemnet-delen.
Eldar i kaminen som primär uppvärmning.
Luft/luft stöttar vid behov.

1296kWh i December.
~1400 + 5400 blev det, Telge med rörligt pris.

Enligt beräkningar så kommer Januaris förbrukning bli -40% kontra December.

Mindre än vad vi trodde, dock planerat för 10.000+ så vi har lagt undan en bra slant för elräkningarna, 50.000+ så man överlever.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

SE4, 70-tals villa, 125m2, luft-luft. Har det svalt inne, använder minimalt med varmvatten (tvättar händer i kallvatten, etc).

Dec 2022: 920 kWh @ 4,30 kr/kWh, totalt 3955:- exkl. abonnemang (15C inne, enbart LLVP + ny VV beredare).
Dec 2021: 1611 kWh (LLVP + stöd av direktverkande el)
Dec 2919: 2495 kWh (innan LLVP)

Min årsförbrukning har sen 2019 sjunkit från drygt 18500 kWh/år till 8500 kWh/år. Säger nån jävla politiker att vi ska spara mer så får dom fan ta och kamma sig och föregå med gott exempel och bevisa att dom själva stängt värmen sina hem.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Är dessa priser här för att stanna ?

Tills vi får mer planerbar kraft igen på något sätt så ja och då menar jag inte bara i sverige utan danmark, tyskland och övriga som köper el från oss.

Visa signatur

Apple

Permalänk

Direktverkande el hus med 2 luftvärmepumpar 135 kvm. Kommer få min dyraste räkning i januari på 2000 kr. Årsförbrukning runt 9000 kwh

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tills vi får mer planerbar kraft igen på något sätt så ja och då menar jag inte bara i sverige utan danmark, tyskland och övriga som köper el från oss.

Vad betyder planerbar kraft och hur lång tid tar det? 5 år, 10 år, 20 år? Och kommer priserna verkligen falla igen efter så lång tid?
Frågorna är många. Jag vill inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hej!

Kompisen påstår att hans syster som hyr en mindre villa fick 21000 i elräkning för december. Där finns bergvärme och luftvärmepump. Fyra personer i hushållet och ca 135 kvm.

Är inte detta abnormt mycket?

Har tyvärr ingen vidare information.

SE3.

Fler än man tror har dålig koll på sina avtal. Med t.ex anvisningspris är det inte alls omöjligt. En del går också runt med 26 grader inomhus, då kostar det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hej!

Kompisen påstår att hans syster som hyr en mindre villa fick 21000 i elräkning för december. Där finns bergvärme och luftvärmepump. Fyra personer i hushållet och ca 135 kvm.

Är inte detta abnormt mycket?

Har tyvärr ingen vidare information.

SE3.

Är inte SE3 priserna för rörligt typ 3kr/kWh? Då är det ju typ 7000 kWh på en månad. Med LLVP och bergvärme så ter sig det som rätt mycket, ca 225 kWh per dag. Visserligen gör man av med en del på varmvatten och tvätt, etc om man är 4 personer, men inte så mycket. Antingen gör dom av med el på något mer (direktverkande el som står och går, laddare elbil?), eller så har dom ett otroligt kasst avtal, eller så är det dags att felsöka (bergvärme, LLVP, elmätare).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Är inte SE3 priserna för rörligt typ 3kr/kWh?

Min total, alltså el, elnät, alla avgifter och skatter, blev motsvarande 4.80 kr/kWh.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Vad betyder planerbar kraft och hur lång tid tar det? 5 år, 10 år, 20 år? Och kommer priserna verkligen falla igen efter så lång tid?
Frågorna är många. Jag vill inte mer.

Planerbar kraft är energikällor som fungerar när solen inte lyser och vinden inte blåser, mao vattenkraft, kärnkraft, kolkraft, olje/gas/sopeldade/etc kraftverk, etc.

Sen finns det något som kallas reglerkraft och det är energikällor som man snabbt kan reglera efter behov eftersom det behövs när man har variationer i förbrukning i nätet samtidigt som tillskottet from vindkraft och solkraft kan variera och då behöver man möta detta med produktionen i kraftkällor som där man snabbt kan reglera effekten. Kärnkraft anses typiskt inte vara reglerkraft.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Min total, alltså el, elnät, alla avgifter och skatter, blev motsvarande 4.80 kr/kWh.

Åfan, jag hade 4.30:- i SE4 inklusive allt utom abonnemangskostnader (dom är ju fasta). Jag trodde det var lägre i SE3.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Åfan, jag hade 4.30:- i SE4 inklusive allt utom abonnemangskostnader (dom är ju fasta). Jag trodde det var lägre i SE3.

Jag vet inte vad du menar med "abonnemangskostnader", men min uträkning har med ALLT, även avgifter (kanske det du menar?), fördelat på min hela förbrukning. Andelen blir förstås mindre för en större förbrukning, men gör knappast stor skillnad med så höga elpriser. Med de priser vi hade förr var dock avgiftsdelen större än rörliga elnätsdelen med stor marginal.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vet inte vad du menar med "abonnemangskostnader", men min uträkning har med ALLT, även avgifter (kanske det du menar?), fördelat på min hela förbrukning. Andelen blir förstås mindre för en större förbrukning, men gör knappast stor skillnad med så höga elpriser. Med de priser vi hade förr var dock avgiftsdelen större än rörliga elnätsdelen med stor marginal.

Ja den fasta avgiften är en abonnemangskostnad. Om jag räknar med det för mig så stiger kostnaden per kWh till 4,80 kr. När man förbrukar mindre så utgör ju abonnemangskostnaden en större del av priset per kWh.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hej!

Kompisen påstår att hans syster som hyr en mindre villa fick 21000 i elräkning för december. Där finns bergvärme och luftvärmepump. Fyra personer i hushållet och ca 135 kvm.

Är inte detta abnormt mycket?

Har tyvärr ingen vidare information.

SE3.

Det är möjligt med direktverkande, annars låter det nästan som kvartalsfaktura.

Permalänk
Medlem

SE4, 3:a på ca 80 kvadrat, 2 i hushållet. Rörligt.
299 kWh förbrukade för totalt 1614:- (341:- nätavgift + 1273:- elavgift).

Näst dyraste räkningen hittills, bara septembers som var (marginellt) dyrare: 1775:- med 12 extra kWh förbrukade.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hej!

Kompisen påstår att hans syster som hyr en mindre villa fick 21000 i elräkning för december. Där finns bergvärme och luftvärmepump. Fyra personer i hushållet och ca 135 kvm.

Är inte detta abnormt mycket?

Har tyvärr ingen vidare information.

SE3.

Som några skrivit bör det isåfall handla om över 4000kWh.
Elbilar, bubbelpool, väldigt varmt inne, defekt värmepump eller liknande.
Annars borde en sån villa hamna på runt 1500kWh.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hej!

Kompisen påstår att hans syster som hyr en mindre villa fick 21000 i elräkning för december. Där finns bergvärme och luftvärmepump. Fyra personer i hushållet och ca 135 kvm.

Är inte detta abnormt mycket?

Har tyvärr ingen vidare information.

SE3.

Låter mycket, 120 kvadrat (20c) + 87 kv biarea(15c) här med bergvärme, och som sagt ca 9000 i räkning ca 2000kw för December i SE3, säkert deras pump inte har något fel så den ligger o switchar till el? de gjorde min i fjol det vart obsent mycket el, dessutom laddar tjejen min 8.5kw bara hon per dag till sin PHEW i mina siffror ovan , iofs elda jag lite när det var som kallast men kan inte vara så många 100kw bespart

I fjol när vi hade varmare inne, garageport i källaren som läckte som ett svin (0 isolering typ) samt golvvärme på i badrummet o inget eldande 3000kw för december, så 20k måste väl typ vara 4000kw, om man nu inte tecknat något dyrt bundet då kan de va dyrare förstås

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara intressant att se vilka åtgärder som andra länder i Europa har gjort för att lindra elräkningen för medborgarna (källa SVT.se):

Finland: Sänkt moms från 24 till 10 procent fram till april samt ett elavdrag på inkomstskatten som innebär att staten betalar 60 procent på kostnader som överstiger ett totalbelopp på 2 000 euro totalt för jan-april. Därtill väntas en extraskatt på 30 procent för elbolag.

Danmark: Energiskatten sänks från 69 till 8 öre under första halvan 2023. Därtill har danskarna erbjudits ett slags ”energilån”, som innebär en möjlighet att skjuta upp eller delbetala elräkningarna.

Norge: Staten betalar 90 procent av det som överstiger 70 öre per kilowattimme med ett tak på 5 000 kilowattimmar per månad. Därtill har de bland annat sänk priset på elöverföring med nästan hälften.

Tyskland: Ett av de länder som lägger mest pengar på åtgärder. De har bland annat sänkt momsen och infört ett högkostnadsskydd på gas som gäller retroaktivt från januari och hela vägen fram till våren 2024.

Frankrike: Det statliga energibolaget EDF har beordrats att sälja mer av sin billiga kärnkraft till mindre konkurrenter för att hålla nere priserna på en viss nivå.

Vad har vi gjort i Sverige?
Det utlovade högkostnadsskyddet som skulle vara klart i november (var det väl?) har uteblivit.
Föregående regerings åtgärder har dammats av och retroaktiv återbetalning kommer så småningom.
Vid årsskiftet höjdes energiskatten med ca 9% (4 öre).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

4100 :- blev slutpriset för elen i december.

Avtal: Rörligt timpris
leverantör: Telinet
kraftnät: Vattenfall
villa: 100 kvm
uppvärmning: Elpatron och VED!!! anslutet till vattenburna element (hade legat på minst 12-14 om vi inte hade haft ved.)
förbrukning: 1338 kwh

så totalt 4100 + 1500 = 5600 kr för december med elnätavgift.
7600:- om man räknar in veden vi använde.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Villa från 1930-talet på ca: 100kvm (två-plan men mycket biyta på övervåning p.g.a. snedtak.) + källare.
Ytterväggar och vind är extraisolerade, har tröj- och toffeltemperatur inomhus.
Värmekälla: El (vattenburen)
Boende: 2 personer.

2022 December SE3: 2680kWh, 12 035 kr (rörligt)

Flyttade in i somras och tänkte i vår enfald att vi rider ut en vinter för att se hur stor förbrukningen blir så vi kan räkna på vilka åtgärder vi bör vidta..

Det är lätt att vara efterklok.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Ice Frontier:

Hej!

Kompisen påstår att hans syster som hyr en mindre villa fick 21000 i elräkning för december. Där finns bergvärme och luftvärmepump. Fyra personer i hushållet och ca 135 kvm.

Är inte detta abnormt mycket?

Har tyvärr ingen vidare information.

SE3.

Det stämmer nog, jag känner en del folk som bor i villor och en familj fick en räkning på strax under 20 000kr, medan en annan (som också bor i villa) fick bara mellan 3-4000kr.

Jag har fått uppfattningen att det beror delvis på hur välisolerat huset är och delvis hur noga man är med att spara / använda el effektivt (t.ex. elda oftare, använda strömslukande maskiner bara på nätterna, etc).

Men ändå märkligt att det kan skilja så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Det stämmer nog, jag känner en del folk som bor i villor och en familj fick en räkning på strax under 20 000kr, medan en annan (som också bor i villa) fick bara mellan 3-4000kr.

Jag har fått uppfattningen att det beror delvis på hur välisolerat huset är och delvis hur noga man är med att spara / använda el effektivt (t.ex. elda oftare, använda strömslukande maskiner bara på nätterna, etc).

Men ändå märkligt att det kan skilja så mycket

Totala kostnaden säger ju dock inte så mycket när man inte vet förbrukningen. Avtalen kan skilja enormt. Och en del slår ihop nät- och elhandel, vilket inte heller blir representativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Fick du inget meddelande med nya priset innan?

Från Vattenfalls villkor:
12b. Automatisk förlängning: Om Avtalet inte sägs upp förlängs det automatiskt med den avtalsform och till de priser och villkor som framgår av det meddelande som sänds till kunden tidigast 90 dagar och senast
60 dagar före innevarande bindningstids utgång. Bindningstiden för det
nya avtalet är maximalt tolv månader.

Yupp, pratade med Energimarknadsbyrån och de sade samma sak. Vattenfal skickade ut den 57 dagar innan, och avtalet bröts i Fredags för att de var sena.
Så de lade om mig till rörligt elpris.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Och en del slår ihop nät- och elhandel, vilket inte heller blir representativt.

Enda rimliga att göra, man får ingen el utan elnät.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Enda rimliga att göra, man får ingen el utan elnät.

Nej, det är inte rimligt om man vill jämföra elkostnad och avtal. Man har det nät man har, och är inget man kan byta, och skiljer sig mellan olika platser. Om man slår ihop dem och endast redovisar totalkostnad så går det inte att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Totala kostnaden säger ju dock inte så mycket när man inte vet förbrukningen. Avtalen kan skilja enormt. Och en del slår ihop nät- och elhandel, vilket inte heller blir representativt.

Elpris och överföringsavgift måste man ju slå ihop. Elpris + skatt + överföringsavgift + moms är ju det alla betalar per kWh. Den fasta avgiften bör man, iaf enligt mig, inte räkna med. Sen finns det tydligen nätföretag som har en nätavgift som till viss del baseras per förbrukad kWh och den kanske man inte heller ska räkna med.

I detta visar ju kostnaden visar på en förbrukning om minst 4000 kWh, vilket är rätt jäkla mycket med tanke på både bergvärme och LLVP. Mitt hus som är aningen mindre har som allra mest dragit 2950 kWh på en månad, men då var det med direktverkande el (och kanske också direktverkande el påslaget i ett lusthus) under en jäkligt kall januarimånad.

Har man en sån förbrukning med de värmesystem som beskriv och utan någon annan specifik förbrukare så bör man nog börja undersöka varför.

Förtydligande.
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Elpris och överföringsavgift måste man ju slå ihop. Elpris + skatt + överföringsavgift + moms är ju det alla betalar per kWh. Den fasta avgiften bör man, iaf enligt mig, inte räkna med. Sen finns det tydligen nätföretag som har en nätavgift som till viss del baseras per förbrukad kWh och den kanske man inte heller ska räkna med.

I detta visar ju kostnaden visar på en förbrukning om minst 4000 kWh, vilket är rätt jäkla mycket med tanke på både bergvärme och LLVP. Mitt hus som är aningen mindre har som allra mest dragit 2950 kWh på en månad, men då var det med direktverkande el (och kanske också direktverkande el påslaget i ett lusthus) under en jäkligt kall januarimånad.

Har man en sån förbrukning med de värmesystem som beskriv och utan någon annan specifik förbrukare så bör man nog börja undersöka varför.

Lite svårt att förstå vad du menar, men du kan inte extrapolera förbrukningen när du bara har en totalkostnad framför dig. Likaväl är det meningslöst att jämföra totalkostnader när man vill jämföra det man faktiskt kan påverka; elpris och förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Lite svårt att förstå vad du menar, men du kan inte extrapolera förbrukningen när du bara har en totalkostnad framför dig.

Givetvis kan man det så länge man är medveten om att det är en kvalificerad gissning.
Chansen att de bundit priset lågt och haft en ännu högre förbrukning än ~4000kWh är osannolikt eftersom redan 4000kWh är väldigt högt för vad som beskrivs.
De kan ju såklart ha bundit till ett riktigt högt pris, men även med de högsta priserna jag sett blir det en förbrukning på ~2500kWh vilket även det är rätt högt för vad som beskrivs.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

7175 kr för 1909 kWh. SE1. Litet hus på 75 m2, med vattenburen elvärme (elpatron som värmer vattnet) samt LLVP. Rätt mycket för det lilla huset, men det är ett mycket gammalt hus som säkerligen skulle behöva isoleras bättre och december uppe i norraste norra Sverige har varit rätt så kall. Långa perioder kallare än -20 och även rätt många dagar kallare än -30.