Permalänk
Medlem

Kass ping med 5G router från Telenor.

Skaffade nyligen telenors 5G paket där man får hem en utomhusrouter + inomhus router.

Hade tidigare internet via telejacket, också från telenor där jag upplevde att min ping var både stabilare och lägre.

Absolut är 5g routern betydligt mycket snabbare i nerladdning och uppladdning, har kommit upp i hastigheter runt 800 vilket var mer än jag förväntade mig.

Bor väldigt centralt i Göteborg i ett villaområde så 5g mastar finns nära.

Får runt 50-60ms när jag spelar spel som Fortnite, Valorant, CS:GO till skillnad från tidigare där jag hade stabila 20-25ms.

Oakla hastighetstest säger 40ms till stockholmservrar.

Vad kan jag göra då man blir extremt besviken då telenor själva sagt när jag beställde hem allt att de kunde lova att jag åtminstonde skulle nå samma ping om inte bättre.

Och ja, jag har ring in till deras kundtjänst flertal gånger och suttit i flera timmar och det har inte hjälpt någonting.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband kommer aldrig vara ett alternativ för competitive FPS-gaming, tyvärr. Kanske (kanske!) kan det bli något bättre om du skaffar en utomhusantenn och riktar in den mot masten men tveksamt om du kommer ner till stabila 20-25ms igen.

Du skriver att du bor väldigt centralt i Göteborg. Finns det inga planer på att dra in fiber i villan? Visst, ej gratis men sannolikt en investering som man får tillbaka mångdubbelt i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Mobilt bredband kommer aldrig vara ett alternativ för competitive FPS-gaming, tyvärr. Kanske (kanske!) kan det bli något bättre om du skaffar en utomhusantenn och riktar in den mot masten men tveksamt om du kommer ner till stabila 20-25ms igen.

Du skriver att du bor väldigt centralt i Göteborg. Finns det inga planer på att dra in fiber i villan? Visst, ej gratis men sannolikt en investering som man får tillbaka mångdubbelt i framtiden.

Jo fiber vore ju inte fel, dessvärre är det inte jag som har kontroll över det då jag ej äger huset. Får ta och kika på dedär gällande utomhusantenn, man kan ju tycka att de borde räckt med utomhusroutern man fick från telenor men ja, nu är det som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampusSE:

Jo fiber vore ju inte fel, dessvärre är det inte jag som har kontroll över det då jag ej äger huset. Får ta och kika på dedär gällande utomhusantenn, man kan ju tycka att de borde räckt med utomhusroutern man fick från telenor men ja, nu är det som det är.

som tips rekommenderar jag rund strålade antenn, av den enkla anledningen att det blir stabilare och du slipper rikta den.
visst man kan få högre hastighet med riktantennen men minsta blåst eller saker är i vägen så blir det väldigt svajigt åtminstone för mig på lantstället i italien. något annat att tänka på är kabel mellan antenn och router, en tjock och dyr kabel är jobbigt men gör en jäkla skillnad för signalen, man tappar väldigt mycket av halvdassiga kablar. (skiljer många db även på enstaka meter)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har dåliga erfarenheter av Telenor och deras ”supersnabba” routrar och deras kundtjänst. Mitt problem som jag hade var inte direkt jämförbart med ditt men när jag tog saken i egna händer och köpte egen router så löste det precis alla mina problem. Jag litar inte ett dugg på deras kundtjänst, de är inte intresserade av kundens problem utan bara lösa det på ett sätt som är fördelaktigt för dem.

Permalänk
Medlem

Tråkigt för dig att dina grejor inte fungerat bra men att vända sig till Telenors support är som att prata med en sandsäck, måste vara den sämsta supporten i Svedala.
Har kontaktat supporten i mobila och bredbands/tv ärenden både för oss själva och min mor och har inte blivit hjälpt en enda gång, och har då suttit i kö flertalet timmar, jävla sopor på supporten.
Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Kass ping beror på 5G och inte hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampusSE:

Vad kan jag göra då man blir extremt besviken då telenor själva sagt när jag beställde hem allt att de kunde lova att jag åtminstonde skulle nå samma ping om inte bättre.

Tyvärr är mobilt bredband inte ett alterantiv till en fast anslutning, inte ens en gammal kopparanslutning, du kanske kan förbättra nuvarande läge något med en annan/bättre antenn och/eller router, men du kommer inte komma ned till några stabila 20-25ms över 5G, du kommer dessutom se dessa värden fluktuera beroende på hur bleastad masten är.

Försäljare brukar luras, medvetet eller omedvetet, så man ska aldrig lita på dessa. Du har ju alltid ångerrätt om anslutningen du hade förut är ett alterantibv attt gå tillbaka till.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, uppskattar det extremt mycket.

Jag får ta och kika på lite andra alternativ som inte har något med 5G att göra, detta känns som de bästa beslutet då jag anser att lägre ping går före snabb nerladdningshastighet. :=)

Permalänk
Medlem

Låter ju bra? Det är precis det område du kan förvänta dig att hamna i – när förutsättningarna är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Kanske (kanske!) kan det bli något bättre om du skaffar en utomhusantenn och riktar in den mot masten men tveksamt om du kommer ner till stabila 20-25ms igen.

Innan jag fick fiber för ett och ett halvt år sedan så hade jag 4G via Telia, då dom stängde ner kopparnätet för flera år sedan hos oss. Jag var ansluten till en mast 9km bort på 1800MHz-bandet och hade allt från 15-30ms i normal ping.

Vissa enstaka tillfällen var pingen förstås klart högre, kanske runt 30-50ms men oftast runt 20-25ms om jag skulle gissa.

Det jag vill säga med mitt inlägg är att det inte alls behöver vara jättehög ping.

Edit: Speedtest från den tiden visar samma historia. Hos Tele2 hade jag mycket högre ping, ofta minst det dubbla (men inte alltid).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av HampusSE:

Oakla hastighetstest säger 40ms till stockholmservrar.

Med routern ansluten till 4G eller 5G?

Permalänk
Medlem

Jag har 4G och 24 ms på speedtest. Kanske 5G har sämre ms dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Med routern ansluten till 4G eller 5G?

5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbarn1:

Jag har 4G och 24 ms på speedtest. Kanske 5G har sämre ms dock?

En av fördelarna med 5G är lägre overhead och därmed bättre ping.
Skulle gissa på att masten är stundtals överbelastad.

Inte helt lätt att få till en bra 4/5G uppkoppling.
Bra signal och bra mast kombon kan vara svår.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W