Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft slutar sälja Windows 10-licenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Finns folk som har datorer där både moderkortet och processors är äldre än det datum då TPM skapades.

så det finns inga mjukvarulösningar för det hela.

Windows 11 kan köra på nära nog alla datorer som klarar av Windows 10, såvida vi inte talar om 32-bitars CPU:er eller 32-bitars UEFI och extremt små eMMC-kretsar. Tror inte 11:an mår så bra av 32GB lagringsutrymme eller 2GB RAM då det inte finns någon 32-bitars version.

Allt trams om Secure Boot, GPT, UEFI, TPM och CPU-generationer är lätt att ta sig förbi vid installationstillfället (eller mha Rufus). I värsta fall går man väl miste om Windows Hello?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Klart du kommer kunna boota installationer, de slutar inte fungera bara för att MS lägger ned uppdateringar till det. Liksom man kan installera vilket Windows OS man vill iadg.

Men "nedgraderat från Enterprise till billigare vid uppgradering?" du kommer inte mycket "högre" än Enterprise?*

Du missförstod nog...

Min lillebror köpte Windows home edition, vi installerade den i virtualbox, sedan när vi boota om i native så fick han licensproblem och blev tvungen att ringa microsoft för han hade "bytt" hårdvara. Kommer inte ihåg om han till slut fick återaktivera eller köpa nytt.

Jag har idag en Windows 10 enterpriseversion som jag fick genom MSDN (har inte längre), Vill inte den blir en Windows 11 Home eller Pro vid uppdatering så jag inte längre kan starta om native och virtuellt utan licensstrul.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dyluck:

Du missförstod nog...

Min lillebror köpte Windows home edition, vi installerade den i virtualbox, sedan när vi boota om i native så fick han licensproblem och blev tvungen att ringa microsoft för han hade "bytt" hårdvara. Kommer inte ihåg om han till slut fick återaktivera eller köpa nytt.

Jag har idag en Windows 10 enterpriseversion som jag fick genom MSDN (har inte längre), Vill inte den blir en Windows 11 Home eller Pro vid uppdatering så jag inte längre kan starta om native och virtuellt utan licensstrul.

Jo men så har det väl varit sedan åtminstone W7, eller? Om man har en licens som inte är retail utan OEM och installerar på en maskin, och sen flyttar eller ominstallerar på en annan, så är den ju egentligen inte giltig längre. Inte för att det någonsin har varit några problem att få den aktiverad av MS, men rent tekniskt (eller avtalsmässigt) ska den ju vara låst till den hårdvara där den först installerades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Du missförstod nog...

Min lillebror köpte Windows home edition, vi installerade den i virtualbox, sedan när vi boota om i native så fick han licensproblem och blev tvungen att ringa microsoft för han hade "bytt" hårdvara. Kommer inte ihåg om han till slut fick återaktivera eller köpa nytt.

Jag har idag en Windows 10 enterpriseversion som jag fick genom MSDN (har inte längre), Vill inte den blir en Windows 11 Home eller Pro vid uppdatering så jag inte längre kan starta om native och virtuellt utan licensstrul.

Om man har bytt hårdvara så ska man kunna flytta sin licens, bygge en ny dator för en nån månad sen och hade inga problem med att flytta över OEM licensen till nya moderkortet osv. Sen beror det nog på vart man har köpt licensen också.

Hade själv problem med två win8 licenser och win7 via greymarket, visade sig vara en nyckel för studenter så att säga.

Permalänk
Medlem

Körde win11 tidigt, men gick nyligen tillbaka till win10 igen.

Hade problem med klick/plopp (ljud) som jag inte kunde lösa, regedit, drivrutiner osv, samt stutter i spel.

Var problem med latens, nvidia/ssd/ljuddrivrutiner osv.
Det är säkerligen något fel med min hårdvara som win11 lyfter fram men inte win10.

Permalänk
Medlem

Microsoft har transformerat Windows från att ha varit ett renodlat OS till att bli en plattform för dem att sälja telemetri över sina användare. Det har inte hänt mycket kring operativsystems-delarna i Windows de senate releaserna. Istället har man bloatat ner OSet med telemetri-insamling, tvång att koppla sin dator till Microsofts servrar, halvhjärtade försök till implementeringar av populära 3PPer och en striktare upphovsrättskontroll

Som exempel, jämför (den starkt negativa) utvecklingen av hårdvarukraven för Windows med Linux. Passa även på att jämföra vad för funktionaliteter man får för de ökade kraven.

Microsoft har blivit för stort har ett för starkt monopol på PC-plattformarna. Det är dags att ändra på det.
EU borde införa krav på att Windows APIer skall vara öppna så andra företag kan ta fram Windows-kompatibla operativsystem som alternativ. Skulle verkligen gilla om någon tog fram ett "Lindows"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dyluck:

Du missförstod nog...

Min lillebror köpte Windows home edition, vi installerade den i virtualbox, sedan när vi boota om i native så fick han licensproblem och blev tvungen att ringa microsoft för han hade "bytt" hårdvara. Kommer inte ihåg om han till slut fick återaktivera eller köpa nytt.

Jag har idag en Windows 10 enterpriseversion som jag fick genom MSDN (har inte längre), Vill inte den blir en Windows 11 Home eller Pro vid uppdatering så jag inte längre kan starta om native och virtuellt utan licensstrul.

Du har ju redan fått bra svar, från VM till fysisk maskin så blir det ju ny hårdvara/dator så det kräver egentligen ny licens men ibland är MS snälla (Antar jag)

Du kommer kunna uppdatera till vilket OS du vill men det kommer ju kräva licens. Version kommer inte nedgraderas

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men så har det väl varit sedan åtminstone W7, eller? Om man har en licens som inte är retail utan OEM och installerar på en maskin, och sen flyttar eller ominstallerar på en annan, så är den ju egentligen inte giltig längre. Inte för att det någonsin har varit några problem att få den aktiverad av MS, men rent tekniskt (eller avtalsmässigt) ska den ju vara låst till den hårdvara där den först installerades.

Skrivet av gizm0:

Om man har bytt hårdvara så ska man kunna flytta sin licens, bygge en ny dator för en nån månad sen och hade inga problem med att flytta över OEM licensen till nya moderkortet osv. Sen beror det nog på vart man har köpt licensen också.

Hade själv problem med två win8 licenser och win7 via greymarket, visade sig vara en nyckel för studenter så att säga.

Fast jag byter inte hårdvara, utan bootar på SAMMA dator. Det är Home/Pro som är PITA om man mixar samma miljö native och virtuellt.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har ju redan fått bra svar, från VM till fysisk maskin så blir det ju ny hårdvara/dator så det kräver egentligen ny licens men ibland är MS snälla (Antar jag)

Du kommer kunna uppdatera till vilket OS du vill men det kommer ju kräva licens. Version kommer inte nedgraderas

Vart ser du att Version inte nedgraderas? Min tidigare Windows 8 Enterprise blev Windows 10 Pro efter uppgradering.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dyluck:

Fast jag byter inte hårdvara, utan bootar på SAMMA dator. Det är Home/Pro som är PITA om man mixar samma miljö native och virtuellt.

Virtualbox är ju just en virtuell dator, helt skild från den fysiska datorn, så det är inte samma dator.

Edit: Jag antar att ni ville testa innan och det var därför ni körde VB först? Vad ni kunde gjort för att slippa detta problem är ju att inte aktivera installationen på VB utan köra den olicensierat, det funkar ju i åtminstone 30 dagar vilket borde räcka för att få en känsla för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Virtualbox är ju just en virtuell dator, helt skild från den fysiska datorn, så det är inte samma dator.

Edit: Jag antar att ni ville testa innan och det var därför ni körde VB först? Vad ni kunde gjort för att slippa detta problem är ju att inte aktivera installationen på VB utan köra den olicensierat, det funkar ju i åtminstone 30 dagar vilket borde räcka för att få en känsla för det.

Definitionsfråga, är det samma kisel som exekverar koden, samma moderkort, samma hårddisk, är det då inte samma dator?

Körde i VirtualBox för jag har personligen alltid mixat native och virtuellt, så visste inte ens att det fungerade så. Brorsan hade 5 hårddiskar i datorn, för att slippa koppla ut alla diskar så Windows inte installerar bootloadern på fel disk så valde vi mappa upp Windowsdisken och installera i VirtualBox.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dyluck:

Definitionsfråga, är det samma kisel som exekverar koden, samma moderkort, samma hårddisk, är det då inte samma dator?

Tja, är det samma moderkort, processor, minne, om du kollar i systemegenskaperna? Nej? Då är det inte samma dator.

Jag vet inte riktigt hur MS tar fram det men de skapar ett (mer eller mindre) unikt ID baserat på komponenterna Windows installeras på. Ändras tillräckligt många av dessa, eller tillräckligt stora, så behöver Windows aktiveras igen för då är det "en ny dator". När du installerade i den virtuella maskinen fick ni alltså ett ID baserat på den virtuella processorn, det virtuella grafikkortet, den virtuella disken och så vidare, sen bytte ni till den fysiska maskinen och då fanns inga av dessa "komponenter" kvar.

Citat:

Körde i VirtualBox för jag har personligen alltid mixat native och virtuellt, så visste inte ens att det fungerade så. Brorsan hade 5 hårddiskar i datorn, för att slippa koppla ut alla diskar så Windows inte installerar bootloadern på fel disk så valde vi mappa upp Windowsdisken och installera i VirtualBox.

Alla sätt är väl bra utom de dåliga. Vet inte om detta var så himla smart dock, att ta ur diskarna tar inte många minuter men att installera virtuellt och sen flytta det tar ju ganska lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hade uppgraderat till 11an om man slapp de där (dumma TPM 2.0) kraven...

Uppgradera går men det är modifierade versioner av Windows 11 som tar bort de "dumma" systemkraven (troligtvis illegala versioner). Det finns både bra och dåliga versioner av modif Win10. Så, om brukar du med jämna mellanrum installera om operativsystemet på din dator är det värt ett försök. Annars håll ut och vänta tills supporten för Windows 10 försvinner, och behöver köpa en ny dator.
...Windows 10 är ju ändå ett bra OS, ungefär lika pålitlig som en Volvo (innan det blev en massa elektroniskt bla-ha bla-ha i dem)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, är det samma moderkort, processor, minne, om du kollar i systemegenskaperna? Nej? Då är det inte samma dator.

Jag vet inte riktigt hur MS tar fram det men de skapar ett (mer eller mindre) unikt ID baserat på komponenterna Windows installeras på. Ändras tillräckligt många av dessa, eller tillräckligt stora, så behöver Windows aktiveras igen för då är det "en ny dator". När du installerade i den virtuella maskinen fick ni alltså ett ID baserat på den virtuella processorn, det virtuella grafikkortet, den virtuella disken och så vidare, sen bytte ni till den fysiska maskinen och då fanns inga av dessa "komponenter" kvar.
Alla sätt är väl bra utom de dåliga. Vet inte om detta var så himla smart dock, att ta ur diskarna tar inte många minuter men att installera virtuellt och sen flytta det tar ju ganska lång tid.

Det är som att säga att du har två fysiska datorer om du dual bootar...

Du kan mappa upp disken direkt med "VBoxManage internalcommands createrawvmdk"

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Windows 11 kan köra på nära nog alla datorer som klarar av Windows 10, såvida vi inte talar om 32-bitars CPU:er eller 32-bitars UEFI och extremt små eMMC-kretsar. Tror inte 11:an mår så bra av 32GB lagringsutrymme eller 2GB RAM då det inte finns någon 32-bitars version.

Allt trams om Secure Boot, GPT, UEFI, TPM och CPU-generationer är lätt att ta sig förbi vid installationstillfället (eller mha Rufus). I värsta fall går man väl miste om Windows Hello?

Nu är det ju Microsoft själva som säger att min dator inte uppfyller de officiella kraven för windows 11 vilket så klart stämmer.

ett 3930k saknar möjlighet till virtuellt tpm via processorn och mitt bios stödjer det inte överhuvudtaget.

Kan säkert ta mig förbi det om jag la ner lite tid på att kolla på det.

Men eftersom jag håller på att köpa in delar för att bygga en ny AM5 Dator där jag kommer köra nya delar rakt av känns det onödigt.

Permalänk
Medlem

Gör som jag alltid gör, kör på det OS jag har nu tills något väldigt kritiskt slutar fungera, oftast handlar det om DirectX eller något drivrutinskrav som tvingar en dit.

Windows 10 kommer man kunna få tag på ett bra tag till även om MS plockar bort det från sin butik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dyluck:

Det är som att säga att du har två fysiska datorer om du dual bootar...

Nej för då är det samma hårdvara. En virtuell maskin är per definition inte samma sak som maskinen klienten körs på.

Citat:

Du kan mappa upp disken direkt med "VBoxManage internalcommands createrawvmdk"

Ja ok, ändå ett lite jobbigt steg tycker jag. Virtualbox har jag inte använt på länge, det var inte i närheten av VMWare eller HyperV när jag kollade på det sist, men det kanske har blivit bättre?

Permalänk
Medlem

11 funkar fint, både hemma och på jobbdator. Så länge man lägger in Explorer Patcher (github) så man slipper den fula 11-menyn.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dyluck:

Vart ser du att Version inte nedgraderas? Min tidigare Windows 8 Enterprise blev Windows 10 Pro efter uppgradering.

Hur uppgraderade du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej för då är det samma hårdvara. En virtuell maskin är per definition inte samma sak som maskinen klienten körs på.
Ja ok, ändå ett lite jobbigt steg tycker jag. Virtualbox har jag inte använt på länge, det var inte i närheten av VMWare eller HyperV när jag kollade på det sist, men det kanske har blivit bättre?

En virtuell maskin är mjukvara inte hårdvara.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dyluck:

En virtuell maskin är mjukvara inte hårdvara.

Virtualiserad hårdvara är vad det är. Ur Windows perspektiv är det en dator, Windows ser inte vad du har för komponenter som kör den virtuella maskinen, bara de virtuella komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det finns alltid ett visst motstånd till förändringar även i Mac-världen. Däremot är supporten från Apple långt bättre än i Windows-världen.

Går relativt obehindrat köra kvar på Big Sur (macOS 11) och Monterey (macOS 12). Ventura (macOS 13) ogillas främst pga att gränssnittet närmat sig iPadOS vilket märks i inställningsmenyerna.

Själv är jag kvar i Monterey medan min sambo är försökskanin på Ventura.

I övrigt så sker det sällan några drastiska förändringar i macOS, utan det har fungerat på liknande sätt de senaste 20 åren.

Många programvaror för macOS fungerar på High Sierra (macOS 10.13) från 2017 som i sin tur går att köra på 13-14 år gamla maskiner. Har själv en gammal iMac från 2010 som fungerar utmärkt fortfarande.

Låter ju som Apple har förstått det lite bättre då, små förändringar och förfiningar istället för att som Microsoft, göra ändring "bara för att", t.ex. flytta startmenyn till mitten som standard. Man förknippar ju Windows med start menyn till vänster, begriper inte riktigt orsaken till varför de flyttade den till mitten som standard...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hade uppgraderat till 11an om man slapp de där (dumma TPM 2.0) kraven...

Gör du en bootbar pinne med rufus så har du direkt en checkruta för att gå runt både tpm och microsoft konto

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Microsoft försöker alltid tvinga användare in i deras nästa version.
Pågår samma diskussion i Mac-världen?

Apple säljer ju hela lösningen, och har inte samma behov/intresse av att komma med "något nytt" i OS:et. OS-versionerna är tätare, gratis, och i jämförelse en långt enklare resa att uppdatera. Så motståndet mot att uppdatera är generellt sett mindre.

Olika affärsidéer ger olika resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag antar att du är en sån person som byter plats på tangenterna på tangentbordet också?
En kontrollpanel vill man inte ha i flux där olika funktioner flyttas runt.
Visst kanske det kan vara kul en stund att knappar flyttas runt, men därefter så brukar dom flesta tröttna på att jaga funktionen man är ute efter, alla vill inte spela "hit the monkey" när dom ska byta skrivbordsbakgrund eller dylikt.

Högerklicka på Skrivbordet/Anpassa/Tema/Ändra tema. Under en halv sekund. Färdig. Hur svår är det. Suck.
??? vad är det som flyttas runt. Saker flyttar från den gamla kontrollpanelen: Till den nya kontrollpanelen . Sen är allt på plats. Så vad flyttas runt. Har du något schemaläggning igång som ändrar den nya kontrollpanelen var dag eller vecka ? Då platserna de ligger på. Så vad jaga du ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Högerklicka på Skrivbordet/Anpassa/Tema/Ändra tema. Under en halv sekund. Färdig. Hur svår är det. Suck.
??? vad är det som flyttas runt. Saker flyttar från den gamla kontrollpanelen: Till den nya kontrollpanelen . Sen är allt på plats. Så vad flyttas runt. Har du något schemaläggning igång som ändrar den nya kontrollpanelen var dag eller vecka ? Då platserna de ligger på. Så vad jaga du ?

Det brukade vara högerklicka/byt bakgrundsbild. Det tar 4 sekunder istället för 1 sekund idag.
Enhetshanteraren och lägg till/ta bort program grävs allt djupare ner i undermenyer för varje iteration av Windows också.
Utforskaren överraskar också redan lite för ofta genom att sortera filer och mappar efter eget filter, filter som också begravs allt djupare i undermenyer. Ikoner på skrivbordet trycks in längst upp till vänster (och förskjuter alla övriga) istället för där man släpper dem om man inte vill ha dom flytande runt på varandra etc.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det brukade vara högerklicka/byt bakgrundsbild. Det tar 4 sekunder istället för 1 sekund idag.
Enhetshanteraren och lägg till/ta bort program grävs allt djupare ner i undermenyer för varje iteration av Windows också.
Utforskaren överraskar också redan lite för ofta genom att sortera filer och mappar efter eget filter, filter som också begravs allt djupare i undermenyer. Ikoner på skrivbordet trycks in längst upp till vänster (och förskjuter alla övriga) istället för där man släpper dem om man inte vill ha dom flytande runt på varandra etc.

Enhetshanteraren hittar du genom att högerklicka på startmenyn och välja Enhetshanteraren, samma som på Windows 10. Jämför man W7 med W10/11 så hittar du snabbare till Enhetshanteraren i W10/11 än W7

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Enhetshanteraren hittar du genom att högerklicka på startmenyn och välja Enhetshanteraren, samma som på Windows 10. Jämför man W7 med W10/11 så hittar du snabbare till Enhetshanteraren i W10/11 än W7

Tack, det visste jag inte att man kunde göra, det påvisar dock min poäng man får jaga runt var saker ligger. Jag har aldrig använt W7.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perdonotknow:

Högerklicka på Skrivbordet/Anpassa/Tema/Ändra tema. Under en halv sekund. Färdig. Hur svår är det. Suck.

Nu kör jag engelskt, men här är det högerklicka på skrivbordet/Personalize/Background (längst upp). Ingen mening att mecka med teman för att få annan bakgrundsbild.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

asså jag förstår inte ....Windows 10 och Windows 11 är samma version "Microsoft Windows [Version 10.0.xxxxx.xxxx] eller så... alltså fortfarande NT version 10 i grunden så det funkar väl installera w11 aktivera med microsoft-konto och sen installera om till windows 10 och säger att aktivera med m-kontot igen.... då borde det funka....

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>