Microsoft slutar sälja Windows 10-licenser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stargolder:

asså jag förstår inte ....Windows 10 och Windows 11 är samma version "Microsoft Windows [Version 10.0.xxxxx.xxxx] eller så... alltså fortfarande NT version 10 i grunden så det funkar väl installera w11 aktivera med microsoft-konto och sen installera om till windows 10 och säger att aktivera med m-kontot igen.... då borde det funka....

Relevansen i den siffran är rätt tveksam. Vista till 8.1 var alla version 6.något liksom, sen bytte de från 6 direkt till 10 när Windows 10 kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det brukade vara högerklicka/byt bakgrundsbild. Det tar 4 sekunder istället för 1 sekund idag.
Enhetshanteraren och lägg till/ta bort program grävs allt djupare ner i undermenyer för varje iteration av Windows också.
Utforskaren överraskar också redan lite för ofta genom att sortera filer och mappar efter eget filter, filter som också begravs allt djupare i undermenyer. Ikoner på skrivbordet trycks in längst upp till vänster (och förskjuter alla övriga) istället för där man släpper dem om man inte vill ha dom flytande runt på varandra etc.

Du får göra vad du vill. Jag använder min dator till att spela spel ock kolla internet. struntar ett långt stycke hur fort man kommer till inställningar som man typ rör en gång.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör både Windows 11 (hemma) och Windows 10 (på jobbet). Det är ingen större skillnad annat än några skitändringar i GUI:t. Det är absolut inget som är värt att föra några datorkrig över, och absolut inte värt att riskera uppgraderingsstrul för.

Mitt bästa råd är, kör kvar på det du kör idag (Win10 eller Win11), men ska du installera nytt, ta Win11 på en gång så slipper du uppgradera skiten när Win10 till slut hamnar som end of support.

Permalänk
Medlem

Men gör nå' bra Man kan uppgradera till då. Tvingas köra Windows 11 på jobbet och hatar det. Var är "never combine" för att ta ett exempel som gör hela upplevelsen onödigt krånglig helt utan syfte. Alla gillar inte små jävla bubblor man måste hovra över.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört W11 på surfplattan enda sedan den publika dev kanalen fick W11, så uppgraderade jag nu igår natt till W11 på min battlestation.
Självklart kör jag offline konto.

Tänkte inte på att det kanske hade funkat utan nätverkssladd. Men jag tog bort onlinekontot efter installation.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Kan fortfarande inte uppgradera då min dator är för gammal.

Går fint att uppgradera med gamla maskiner likväl, men det är lite pyssligt. Så länge som din CPU stödjer SSE4.2 eller nyare.

https://www.tomshardware.com/how-to/bypass-windows-11-tpm-req...

Funkar på haswell och sandy bridge när jag testat och på AMD så är det Jaguar och Bulldozer processorerna från 2011 och framåt som funkar med denna metod.

Har dock inte funnit nån anledning att uppgradera ännu, utan gjorde så i mina test bara för att se om det gick.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Mitt bästa råd är, kör kvar på det du kör idag

Japp, det är därför mitt arbete sker i BeOS (GoBe, personalstudio och AutomoCAD), och surfandet på en annan PC då webläsarna till det systemet är så utdaterade att det är helt galet.

Ganska festligt att min gamla quad Xeon 900/2mb startar på 5 sekunder från kallstart till BeOS desktop och tack vare modernare uppgraderingar och utmaxat ram så är det långt mycket trevligare än alla versioner av windows. Jag vet att man kan köra Haiku som ska vara lite liknande BeOS, men varje gång jag startar det så får jag inte den där varma känslan av att vara hemma.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Big Brother Windows ser dig...
Jag bara läste i denna tråd & vips kom det ett erbjudande om uppgradering från win10 till win11.
Avböjde "uppgradering" för länge sedan & varför fick jag det erbjudandet igen just nu...?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD_PERA:

Big Brother Windows ser dig...
Jag bara läste i denna tråd & vips kom det ett erbjudande om uppgradering från win10 till win11.
Avböjde "uppgradering" för länge sedan & varför fick jag det erbjudandet igen just nu...?

Fråga i grannsamverkansgruppen på facebook vet jag, där brukar de vara öppna för såna ideer.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danedi:

Japp, det är därför mitt arbete sker i BeOS (GoBe, personalstudio och AutomoCAD), och surfandet på en annan PC då webläsarna till det systemet är så utdaterade att det är helt galet.

Ganska festligt att min gamla quad Xeon 900/2mb startar på 5 sekunder från kallstart till BeOS desktop och tack vare modernare uppgraderingar och utmaxat ram så är det långt mycket trevligare än alla versioner av windows. Jag vet att man kan köra Haiku som ska vara lite liknande BeOS, men varje gång jag startar det så får jag inte den där varma känslan av att vara hemma.

Ja nu var det inte det tråden handlade om eller ens mitt inlägg (du klippte bort biten som visade att jag menade Win10 eller Win11), men kul för dig att du är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fråga i grannsamverkansgruppen på facebook vet jag, där brukar de vara öppna för såna ideer.

Har knappt Facebook...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

jag gick över till win 11 nu när jag bytte pc strax innan jul. och så länge har jag inget att klaga på direkt. guit är inte direkt bättre en 10 då de är fler klick för nästan allt de ändrat men man ändrat inte de så mycke på en hemma pc.

roligt nog aktiverade jag den med en win 7 från en gamla hp pc som jag inte alls torde skulle funka

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem

Hade kört vidare på min i7 4790 som jag köpte 2014 om man kunde köra 11 på den.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Hade kört vidare på min i7 4790 som jag köpte 2014 om man kunde köra 11 på den.

This right here!! Jag hade uppgraderat direkt OM JAG HADE KUNNAT!!

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av wazman:

Hade kört vidare på min i7 4790 som jag köpte 2014 om man kunde köra 11 på den.

Skrivet av trifix:

This right here!! Jag hade uppgraderat direkt OM JAG HADE KUNNAT!!

Ni båda kan nog uppgradera inofficiellt om ni tar bort kravet på TPM med hjälp av Rufus programmet. Jag kör med Windows 11 på äldre CPU än 4790.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ni båda kan nog uppgradera inofficiellt om ni tar bort kravet på TPM med hjälp av Rufus programmet. Jag kör med Windows 11 på äldre CPU än 4790.

Är det inte risk att Microsoft inte låter en uppdatera systemet eller låser ut en vid senare uppdateringar om man gör så?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är det inte risk att Microsoft inte låter en uppdatera systemet eller låser ut en vid senare uppdateringar om man gör så?

Så som jag förstått det så kommer du få uppdateringar ändå, däremot inte den stora uppgraderingen, som kommer 1 gång per år, via Windows update utan du måste installera den själv. Jag har på en dator med i5 3320 Windows 11 däremot är jag med i Windows insider programme och jag har fått alla uppdateringar och även stora uppgraderingen via Windows Update och haft väldigt få problem, inga stora problem utan bara några få små problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMyxo:

jag gick över till win 11 nu när jag bytte pc strax innan jul. och så länge har jag inget att klaga på direkt. guit är inte direkt bättre en 10 då de är fler klick för nästan allt de ändrat men man ändrat inte de så mycke på en hemma pc.

roligt nog aktiverade jag den med en win 7 från en gamla hp pc som jag inte alls torde skulle funka

Det finns Explorer Patcher som patchar tillbaka (valfritt vilka delar) som t.ex:
- möjligheten låta bli att gruppera dokument i aktivitetsfältet, visa namnen osv
- göra aktivitetsfältet litet
- ta bort alla extra klick från t.ex. högerklick
osv

Dvs få det lika bra som i Windows 10 (och 7 osv)

Ofattbart att de gjort GUIt så mycket sämre i 11an, men som tur är har vi den där lösningen. Koden för små ikoner, inte gruppera ikoner osv finns ju i 11an, det är bara menyalternativen för att få fram dem som detta program återställer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är det inte risk att Microsoft inte låter en uppdatera systemet eller låser ut en vid senare uppdateringar om man gör så?

Min inställning i frågan är att alla operativsystem upp till senaste versionen av Windows 10 tillhör en generation. Windows 11 och framåt tillhör en annan generation. De största skillnaderna är inte något visuellt eller nån funktion inne i Windows utan just den ökade säkerheten. Kringgår man medvetet den delen så är antagligen inte Windows 11 mer än ett Service Pack var för Windows 7. Det är så jag valt att se på det, men som jag förstått det kommer Microsoft inte att hindra användare från att vare sig kringgå eller uppdatera systemen vart det lider. Tror även de själva har en guide nånstans på hur man ska göra.

Permalänk

Denna tråden är verkligen deprimerande läsning.
Förr eller senare kommer fan Microsoft att tvinga över mig till Linux.