bästa sätt att förvara bilder?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Enkel fråga som dock har ett lite krångligt svar

1) Hur privata är dina bilder egentligen?
2) Hur viktiga är dina bilder för dig?
3) Hur teknikintresserad är du?

Molnet är ju egentligen bara någonannans dator. Om detta inte stör dig är antagligen en molntjänst det enklaste alternativet. Om bilderna är viktiga för dig väljer du en leverantör som har redundans

Om du är teknikintresserad bygger du givetvis en NAS själv! Välj en freeware-version som har ZFS, integrera den i ditt hemmanät så att det är enkelt att både föra över bilderna och komma åt dem för att titta på dem

Om en molntjänst får rykte om sig att ha samma integritet som ”någon annans dator” så upphör den att vara en molntjänst. Snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Jag har 2 TB lagring på livstid, eller tills bolaget konkar, hos pCloud.com. Kostade ca 2500 kr förförra Black Friday. Smidig app med autouppladdning av kameratillverkaren både från Android och iOS. Synkning av mappar på datorn. Virtuell disk. Servrarna står i EU, Schweiz om jag inte missminner. Alla filer finns på 7 olika ställen också om jag minns rätt.

Känns ju lika gediget och trovärdig som en vpn-tjänst som man köper billigt på livstid...

Mitt råd är att se till att ha allt där på minst ett ställe till.

Lite som att en NAS inte är en backup...

Permalänk
Medlem

Jag kör Google Foto 100GB, har använt 22 av 100GB. Smidig typ av lösning med många fördelar - gillar att man kan söka på saker och personer och få träffar i sitt bibliotek, om jag söker på tex. BMW så får jag upp alla bilder där en BMW är med.
Gillar även enkelheten att dela fotoalbum till nära och kära, har tex. ett album där jag lägger in alla bilder på min husrenovering.
Har även scannat in gamla fotoalbum som jag delat med familjen.

Har dock inte behovet av att ha bilderna högupplösta och äger ingen systemkamera. Har man det behovet är ju diskussionen en helt annan såklart. Har några mappar på min NAS där jag har lite mer högupplösta bilder från bröllop etc. med en sekundär backup på Google Foto om olyckan är framme.

Google har ju aldrig lagt ner någon tjänst så det känns ju onekligen som en säker lösning.

Permalänk
Medlem

Jag sparar både i moln (pCloud, engångskostnad för "livstid" på 2TB. Köpte på Black Friday 2021 för typ 200 euro, livstid lär antagligen ha någon klausul jag inte läst) och på NAS. Nasen backupas med jämna mellanrum till en extern disk som är avstängd. Den får ström ca 1 minut innan schemalagd backup och stängs av efter backupen är klar (det är nog några timmar här den är påslagen i idle och skulle möjligen kunna vara sårbar).

Utöver det så ligger det viktigaste på flera hårddiskar i hushållet. En brist i min backup är att enda offsite-backupen är att jag har samtliga bilder även backupade i mobilen på stort sd-kort, videos flyttas inte över. Så i worst case bör mobilen överleva om jag får med mig den vid eventuell husbrand, om inte är pCloud mitt sista hopp.

Jag gillar att några av er tar upp tanken med filsystem, bildformat, komprimeringar etc, något jag inte tänkt på. NTFS, JPEG, AVI, MP4 inbillar jag mig hänger med tillräckligt länge, men faktiskt inget jag haft i åtanke förrän nu.

Permalänk
Inaktiv

Sparar endast på Onedrive men jag har väldigt få filer. Typ 10 bilder och en del privata dokument samt arbetsdokument jag vill ha lättillgängliga på mobilen. På datorer har jag inget annat än spel och program lagrat.

Edit. På arbetet lagras allt på server, givetvis.

Permalänk
Medlem

Redundans i form av både molnet & HDD över det lokala nätverket.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag kör old fashion och lagrar på HDD och Blu Ray!!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Med den mängden bilder/filmer borde man inte kunna rensa ut något?
Finns det inte typ
Bild 1. Barnen leker med en blå bil
Bild 2. Barnen leker med en röd bil
Bild 3. Barnen leker med en lastbil
osv.

eller som för oss:
kopia 1 av yyy.jpg
Kopia 2 av yyy.jpg
osv.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Med den mängden bilder/filmer borde man inte kunna rensa ut något?
Finns det inte typ
Bild 1. Barnen leker med en blå bil
Bild 2. Barnen leker med en röd bil
Bild 3. Barnen leker med en lastbil
osv.

eller som för oss:
kopia 1 av yyy.jpg
Kopia 2 av yyy.jpg
osv.

Problemet är att det tar en evinnerlig tid att göra det om man har många tusen bilder. Många molntjänster har visst stöd för att hjälpa en att exempelvis hitta dubletter och så, OneDrive och Google Photos bland annat. Men jag hade gärna sett lite mer AI här så tjänsterna kunde hitta exempelvis suddiga bilder, eller många väldigt lika (men inte identiska) bilder tagna vid nästan samma tid och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

CD/DVD/blu-ray ska man absolut inte använda då det är i för dåligt skick, har tom skivor som är i för dåligt skick för att skriva på trots att dom bara legat i en försluten förpackning i en låda. Även dom från Panasonic och Philips, vilket man tycker borde vara bättre kvalitet. Dessa skivor köptes efter år 2010. Med andra ord slut efter 10 år.

För skrivbara CD och DVD stämmer det att de inte är särskilt beständiga i allmänhet och kan förstöras redan inom 10 år. Det beror på att de använder ett lager av organisk färg som degraderar med tiden. HTL blu ray använder däremot oorganisk färg som inte ska påverkas nämnvärt av tiden. M-disc påstår till och med att de ska hålla i minst tusen år.

Skrivet av Romeon:

7 år senare och 69 858 bilder, 30 000+ videos på barnen är det dags att tänka seriöst var jag ska förvara dessa?
Jag har idag 3 externa diskar där kopior finns. Men vad är egentligen bästa sättet att förvara viktiga filer?

En kombinerad strategi är nog bäst. För korttidslagring under ett år går det bra att använda molnet för att sedan någon gång om året dumpa allt på en extern hårddisk för långtidsförvaring. Två kopior är nog bra, på olika fysiska platser. Viktigt att förvara diskarna torrt utan för stora temperaturvariationer (dvs inte i fuktig källare eller uteförråd).

Typ vart femte år är det bra att låta kopiera alla data till nya, större hårddiskar. Förutom att det blir färre hårddiskar att hålla reda på så minskar du risken för avmagnetisering och att tekniken blir för gammal. OBS att du ska undvika SSD och USB-stickor eftersom de förlorar data ganska snabbt (några få år) om de inte är uppkopplade. Jag nämner det eftersom det om fem år kanske är betydligt billigare och enklare att använda SSD än hårddisk, vem vet. Det kanske finns annan lagringsteknik som är lämplig då, det viktiga är att du inte förväntar dig att datan lagrad på hårdissk kommer vara intakt för all framtid.

Jag skulle också rekommendera att du lägger ner jobb på att göra ett urval med säg topp 10% och top 1% av dina bilder. Topp 10% kan du spara på ett säkrare medium som M-disc (ganska dyrt/GB jämfört med hårddisk och rymmer bara upp till 100 GB per skiva).

Topp 1% kan du låta skriva ut som fysiska bilder eller fotoalbum, det blir också ett sätt att säkra dem. Omtyckt present, som redan nämnts. Ett album per år med 100 bilder per album verkar vara rätt lagom för din produktion.

Permalänk
Medlem

Ju mer redundans desto säkrare, exempelvis:

Online (om man tycker det är värt kostnaden och kan lagra zero-knowledge end-to-end-krypterat) + offline-hårddiskar + M-discs, gärna både on-site och off-site.

Bättre med klonade ägg i multipla korgar, än alla originalägg i en.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Själv har jag 3st externa diskar av olika fabrikat med samma data på 3 olika platser + 2 interna diskar och en tredje intern "vid dörren" som endast kopplas in när backup ska göras. Handlar endast om ~4,6TB bild/film. Funderar också på onlinelösning.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Google har ju aldrig lagt ner någon tjänst så det känns ju onekligen som en säker lösning.

Sannolikheten att Google skulle hamna på obestånd så att de inte skulle kunna ha tjänsten uppe tillräckligt länge så deras användare kan ta ner vad de lagrat är obefintlig, samma sak gäller för att de skulle stänga ner den utan att låta användare ladda hem saker först.

Andra, mindre, molntjänster som bara sysslar med just det, skulle jag inte lita på alls. Speciellt inte om de lovar fri lagring (X Tb för en engånsbetalning på Y kr) eller oändlig lagring för en viss månadskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet är att det tar en evinnerlig tid att göra det om man har många tusen bilder. Många molntjänster har visst stöd för att hjälpa en att exempelvis hitta dubletter och så, OneDrive och Google Photos bland annat. Men jag hade gärna sett lite mer AI här så tjänsterna kunde hitta exempelvis suddiga bilder, eller många väldigt lika (men inte identiska) bilder tagna vid nästan samma tid och så.

Skulle inte lita på någon "AI" för att hitta de bästa bilderna.
Den bästa bilden kan ju vara en suddig bild där någon gör en lysande grimas...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Skulle inte lita på någon "AI" för att hitta de bästa bilderna.
Den bästa bilden kan ju vara en suddig bild där någon gör en lysande grimas...

Nej jag menar inte att jag skulle låta den ta bort bilder, bara samla bilder i kategorier där gärna "suddig" hade fått vara en och "en massa väldigt lika bilder" en annan, och gärna erbjuda enkel möjlighet att ta bort från samma plats. Google taggar ju bilder automatiskt redan men ärligt talat är taggningen rätt kass fortfarande.

Permalänk
Medlem

Har sett bandbackup nämnas när man googlar på ämnet. Typ folk som köper begagnad LTO-bandare på ebay då banden ska tåla lagring längre tid än en hårddisk. Men funkar den när det är dags att återställa filerna om 15 år?

Är väl samma oavsett teknik, den kan bli omodern i framtiden och göra det svårt att läsa ur lagringsmediet då det inte längre finns hårdvara att köpa som det går att ansluta till. Som de där bluray-skivorna. Det börjar redan bli omodernt med bluray-läsare. Nästan så att man behöver packa ner nödvändig hårdvara och mjukvara tillsammans med lagringsmediat. Så det där tipset att skriva ut bilderna är nog inte så dumt. Om man hittar papper och färg som är beständigt. Sedan bör man också skriva ner vad bilden föreställer. Inte alltid säkert att någon kommer ihåg plats, sammanhang och personer i framtiden.

Permalänk
Medlem

Har alla bilder synkade på Microsoft 365 Family (OneDrive) och även lokalt på våran hemma-server.
Plus att allt på hemma-servern körs med regelbunden backup som skickas till en NAS som står off-site i mina föräldrars hus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Har sett bandbackup nämnas när man googlar på ämnet. Typ folk som köper begagnad LTO-bandare på ebay då banden ska tåla lagring längre tid än en hårddisk. Men funkar den när det är dags att återställa filerna om 15 år?

En gammal chef jag hade svor vid bandbackup, tills han faktiskt behövde använda den efter en hårddiskkrach och bandet trasslade sig och allt var förstört.

Citat:

Är väl samma oavsett teknik, den kan bli omodern i framtiden och göra det svårt att läsa ur lagringsmediet då det inte längre finns hårdvara att köpa som det går att ansluta till. Som de där bluray-skivorna. Det börjar redan bli omodernt med bluray-läsare. Nästan så att man behöver packa ner nödvändig hårdvara och mjukvara tillsammans med lagringsmediat. Så det där tipset att skriva ut bilderna är nog inte så dumt. Om man hittar papper och färg som är beständigt. Sedan bör man också skriva ner vad bilden föreställer. Inte alltid säkert att någon kommer ihåg plats, sammanhang och personer i framtiden.

Skriva ut bilder, med arkivbeständigt papper och bläck/toner, kan absolut vara en bra backup. Men det blir extremt dyrt för större mängder förstås, speciellt om man vill ha bra kvalitet på fotona och annars är det ju ingen mening. Men viktiga dokument och sånt kan det ju absolut vara väldigt bra för. Men man får ju ha minst dubbla kopior på olika platser för att det ska vara i närheten av säkert. Det finns många exempel på bränder som har tagit med sig viktiga arkiv och liknande.

Men molnet har ju en fördel där för så länge tjänsten finns så kan man ju komma åt sin data, det spelar ingen roll om vi går över till holografisk lagring, DNA eller något annat som inte är påtänkt än.

Permalänk
Medlem

Har visserligen molnbackup (Google) men en sak är att molnbackup kan ta sjukt lång tid att återställa lokalt. Det är något man bör ha i åtanke. Jag har även icloud, men där är ju webinterface katastrof, har det mest för dokument. Och så har jag ett par hårddiskar.

Jag tror på blu-ray, har dock lite varierande resultat, har skivor som redan efter 10 år är lite svårlästa (men läsbara). Funderar på om det är plasten snarare än själva bränn-mediet. Hur som, verbatim brukar funka. Har funnits andra bra märken men ofta är de numera bara "klistermärken". TDK är bland de sämsta skivor jag köpt, som exempel.

Köpte på mig 5-pack M-disc 100GB-skivor från Amazon för ca 250kr (rea ett par gånger per år kanske, inte alltid på m-disc) , ibland är det smidigare än 25GB-skivor som nog ändå generellt håller bäst.

Sedan får man fundera på vad som händer ifall man tar ner skylten imorgon. Olyckor kan hända menar jag. Kan anhöriga komma åt sakerna?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Ni som vurmar för molntjänster, vilken hastighet har ni vid upp och nedladdning?

Sitter idag med 100/100Mbit med möjlighet till 1Gbit, 100/100 är nog inte svårt att uppnå mot molnet, men uppgraderar jag anslutningen till 1Gbit skulle jag ha väldigt svårt att acceptera en hastighet mycket lägre än överföring till en mekanisk disk.

I dessa tider med diverse foliebeklädnader är man garanterad att bilder som läggs upp är och förblir privata?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mekanisk hårddisk, allt i flera kopior över flera hårddiskar som är oberoende av varandra.

Att lagra i "molnet" är så orimligt att jag inte fattar hur folk kan rekommendera det. Kan väl vara en sak om man har några hundra mobilbilder man vill lagra, men tiotusentals bilder (gissningsvis i större storlekar från systemkamera) och tiotusentals videor, det skulle kosta flera tusen i månaden att lagra.

Betalar för närvarande 17 euro och 30 cent i månaden på Google Drive.

Bilder lagras annars enligt följande.

NAS
Google Drive
Extra off site hårddisk

Skrivet av filbunke:

Sannolikheten att Google skulle hamna på obestånd så att de inte skulle kunna ha tjänsten uppe tillräckligt länge så deras användare kan ta ner vad de lagrat är obefintlig, samma sak gäller för att de skulle stänga ner den utan att låta användare ladda hem saker först.

Andra, mindre, molntjänster som bara sysslar med just det, skulle jag inte lita på alls. Speciellt inte om de lovar fri lagring (X Tb för en engånsbetalning på Y kr) eller oändlig lagring för en viss månadskostnad.

Extra off site disken har jag främst för jag inte litar på att Google aldrig låser en ute från kontot eller liknande. Man har hört skräckhistorier. Jag är inte orolig för att Google går i graven, däremot att de får för sig att AI flagga mitt konto för något eller liknande och sen inte ha människor som svarar på support.

Sen tycker jag många i tråden överdriver problemet. 69000 bilder är exempelvis bara typ 3 terabyte med raw bilder. Det finns micro SD kort på 2tb idag... Min foto/video mapp (systemkamera + 4k video) ligger på drygt 1,5 TB 71 460 filer i 3230 mappar. Visst spelar mest in kortare video etc. på semester, men ändå, jag använder ändå kameran långt över snittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

För skrivbara CD och DVD stämmer det att de inte är särskilt beständiga i allmänhet och kan förstöras redan inom 10 år. Det beror på att de använder ett lager av organisk färg som degraderar med tiden. HTL blu ray använder däremot oorganisk färg som inte ska påverkas nämnvärt av tiden. M-disc påstår till och med att de ska hålla i minst tusen år.

Tja vi får väl skallra om det i våra gravstenar om typ 950år+ eller så.

Skrivet av filbunke:

Sannolikheten att Google skulle hamna på obestånd så att de inte skulle kunna ha tjänsten uppe tillräckligt länge så deras användare kan ta ner vad de lagrat är obefintlig, samma sak gäller för att de skulle stänga ner den utan att låta användare ladda hem saker först.

Andra, mindre, molntjänster som bara sysslar med just det, skulle jag inte lita på alls. Speciellt inte om de lovar fri lagring (X Tb för en engånsbetalning på Y kr) eller oändlig lagring för en viss månadskostnad.

Finns ju andra aspekter också, som det är nu skulle jag säga att elräkningen eller Putin är ett värre problem.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Ett litet stenålderstips är också att skapa fysiska kopior av dom bästa bilderna.
Mycket roligare att kolla på än bara på en skärm tycker jag
Givetvis så printar jag bara runt 0.2 promille men fortfarande så älskar jag att ha fysiska album att bläddra med i soffan när far och morföräldrar kommer på besök.

Finns viss ironi att du kommer med detta tips precis när jag börjat digitalisera alla familjefoton jag kan hitta åtminstone ända bak till 1980-talet före min egen födsel.

Detta främst eftersom jag ser det som en större risk att dessa bilder brinner upp eller liknande än att jag lyckas med så totalt IT haveri att de försvinner.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, en strategi som kan fungera om man har bra relationer, är att inte ha 100 kopior och backups själv. Synka alla bilder med några i släkten, kanske syskon eller kusiner, så får fler något ut av dem och det blir extremt tåligt mot olyckor

Permalänk
Medlem

Kör med NAS själv och local backup. Filtrerar och sparar bara de bästa bilderna/filmerna.
Brinner huset ner och jag överlever får jag leva med minnen allena och se framåt istället för bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

På säker långtidsmedia, dvs bandbackup eller hårddisk. CD/DVD/blu-ray ska man absolut inte använda då det är i för dåligt skick, har tom skivor som är i för dåligt skick för att skriva på trots att dom bara legat i en försluten förpackning i en låda. Även dom från Panasonic och Philips, vilket man tycker borde vara bättre kvalitet. Dessa skivor köptes efter år 2010. Med andra ord slut efter 10 år.

Mekaniska hårddiskar är säkrare än skivor då dom ligger i skåp. En hårddisk som är urkopplad (elektriskt avstängd) från en dator tål närmare 200G jämfört med en hårddisk som snurrar som tål ca 20G. En hårddisk som går i golvet tål betydligt mer när den är avstängd helt enkelt. En skiva går i bitar eller repas om du tappar den i golvet.

Säkraste sättet att förvara filer är att ha koll på hur man förvarar dom, oavsett metod så måste man ha koll på att den enhet du lagrar på även fungerar i framtiden. På hur lång sikt är beroende på vem som ska ärva innehållet.
Bilder som ska lagra "för evigt" bör ligga på diskar av bra kvalitet som åtminstone kollas varje år.

Olika filformat, olika filsystem och komprimeringsformat är också att tänka på.

Använder du ett proprietärt komprimeringsformat som Northon Ghost:s .gho eller v2i-filer så kan det hända att formatet inte stöds om några år. Vad gör du då? Ett öppet format som .tar, .gz och .zip samt .7z är läsbara i Linux, Mac och Windows.

Samma med bilder. vad händer där, olika filformat är bra att ha. Samma med filsystem, ha diskar formaterade i olika filsystem är bra ifall ett av dom skulle sluta stödjas.

Lite kuriosa för hårddiskar:

Som jämförelse så är trycket du utsätts för när du står upp på marken ca 1G.

En människa klarar olika belastningar (långvariga) i olika positioner:

Sittande: cirka 4,5 g
Liggande (mage ner): cirka 12 g
Liggande (rygg ner): cirka 15 g

Sittande klarar man 4-5 g under 3-4 sekunder utan nämnvärd påverkan. Blodtillförseln upphör till hjärnan av denna kraft. Grey-out kommer emellertid tidigare, vid ca. 3-4 g, då blodtillförsel till näthinnan upphör. Allt blir ”grått”. Därefter försvinner snabbt perifera seendet och strax därefter centrala dito, man har en black-out (notera att black-out inte har med medvetslöshet att göra utan seende). Hörseln är det sista som lägger av, strax efter black-out. Kroppsrörelse är försvårad redan vid 4-5 g.

Tester för Amerikanska rymdprogrammet gav bland annat följande värden för deaccelerationstest (inbromsning) med apor. (Redan 1937 gjordes tester med människor och man kunde där konstatera att en del piloter klarade upp till 17 g under 4 minuter (transversell acceleration (bröst till rygg)).

Källa : wikipeda, G-krafter

Mina skivor från högstadiet fungerar än. Och nu pratar vi om 97-98.

Likaså dvder man bränt runt 2002 fungerar felfritt. Och de är över 20 år sen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det bästa, men kanske det dyraste också sättet att spara dina bilder.

https://bitrebels.com/geek/data-storage-disk-made-from-sapphi...

Filmerna blir något svårt att få till. Men 40.000 bilder per disk så behöver du 2 st diskar á la 20.000 $. Sen har du bilderna som räcker några generationer.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Skaffa bara en 4-bay NAS med 8-16TB diskar, kör RAID 1 (spegling) på alla diskar samt stapla en drös extra-diskar utifall nån dör.

Har själv en 4-bay med 8TB i RAID 1. Räcker gott och väl... Den dagen jag behöver mer så skaffar jag bara en ny enhet och fyller den med antingen likadana diskar eller större och flyttar över allt dit.

I dagsläget har jag ca 4TB bilder och videon, totalt, både lokalt i datorn, externa samt i NAS:en.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Jag har ~8TB bilder.
Dessa har jag på en extern disk konstant inkopplad till datorn
En gång i månaden kopierar jag över dessa på annan extern disk (just nu 2st för att pengar) som jag förvarar på jobbet.
På det har jag Blackblaze, backup på hela datorn i deras moln.
Kostar mig ~900kr/år, obegränsad mängd data men bara ifrån en datorn, räcker bra för mig.
De är sega som tusan att ladda upp till, tog nog 1 vecka för bilderna men de har fullfart att hämta hem ifrån och nu rullar det ju på konstant i bakgrunden så inget att klaga på.

Har gått igenom olika lösningar, raid i datorn, haft på server och även NAS lagring.
För det jag är ute efter har jag kommit fram till att det var för jobbigt att hålla på med.
Vill ha det enkelt och det här fungerar bra för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Flera backuper, offline, kontrollera att backuperna faktiskt funkar/jämför SHA-summor med jämna mellanrum, spara på flera olika platser. Versionshistorik på det också.

Molnlagring är också bra och ökar tillgängligheten för alla

På tal om att jämföra SHA-summor, är det någon här som lagrar sällan använda filer i filarkiv, eller är det inte värt risken om arkivet skulle bli korrupt? Visst visst, backup bör naturligtvis finnas.