Värdeminskning på grafikkort inom garantitid?

Permalänk
Medlem

Värdeminskning på grafikkort inom garantitid?

Jag lämnade in mitt på rtx3090 1 år 11månader efter inköp då det inte fungerar längre.

Butiken konstaterar att det är fel på kortet och erbjuder ett 4070ti istället vilket tyvärr inte fungerar för mig, jag behöver 24gb grafikminne i 3dprogrammet kortet är köpt för.

Jag blir då erbjuden pengar tillbaka men med en värdeminskning på 30% dvs 6000kr då det gått över ett år sen köpet.

Jag undrar om någon vet om detta är bransch standard eller om olika butiker har olika regler?

Jag personligen tycker det är galet med värdeminskning på en vara inom garantitiden.

Permalänk
Medlem

Du ska ju få pengarna tillbaka eller ett ersättningskort som fullföljer liknande specs... Dvs om du behöver 24GB grafikminne för ditt användningsområde kontra tex spelande som räcker med mindre så får du stå på dig. De får ersätta dig cash eller med ett 3090/3090TI eller erbjuda 4090 med att du betalar mellanskillnaden från ditt köp vs marknadsvärdet idag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Du ska ju få pengarna tillbaka eller ett ersättningskort som fullföljer liknande specs... Dvs om du behöver 24GB grafikminne för ditt användningsområde kontra tex spelande som räcker med mindre så får du stå på dig. De får ersätta dig cash eller med ett 3090/3090TI eller erbjuda 4090 med att du betalar mellanskillnaden från ditt köp vs marknadsvärdet idag.

Tack för svar.

Precis vad jag tycker.
Men eftersom de är en av de mer kända datorbutikerna som säger att det är så reglerna såg ut så vet jag inte jag kommer så mycket längre om butiken gör rätt enligt lag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats1976:

Jag lämnade in mitt på rtx3090 1 år 11månader efter inköp då det inte fungerar längre.

Butiken konstaterar att det är fel på kortet och erbjuder ett 4070ti istället vilket tyvärr inte fungerar för mig, jag behöver 24gb grafikminne i 3dprogrammet kortet är köpt för.

Jag blir då erbjuden pengar tillbaka men med en värdeminskning på 30% dvs 6000kr då det gått över ett år sen köpet.

Jag undrar om någon vet om detta är bransch standard eller om olika butiker har olika regler?

Jag personligen tycker det är galet med värdeminskning på en vara inom garantitiden.

Reklamera istället för att försöka använda garanti. Reklamationsrätten gäller i 3 år och garanti är något frivilligt från en ÅF.

Du ska såklart få antingen en likvärdig produkt eller pengarna tillbaka? Om ett 4070Ti inte är en likvärdig produkt enligt dig så är det upp till ÅF att lösa det. Om ÅF inte vill/kan reparera varan eller byta ut mot en likvärdig produkt, har du som kund rätt till att istället häva köpet då ni inte kommer överrens - vilket innebär att du får tillbaka hela beloppet som du betalade för varan (inte som ett presentkort hos butiken).

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Reklamera istället för att försöka använda garanti. Reklamationsrätten gäller i 3 år och garanti är något frivilligt från en ÅF.

Du ska såklart få antingen en likvärdig produkt eller pengarna tillbaka? Om ett 4070Ti inte är en likvärdig produkt enligt dig så är det upp till ÅF att lösa det. Om ÅF inte vill/kan reparera varan eller byta ut mot en likvärdig produkt, har du som kund rätt till att istället häva köpet då ni inte kommer överrens - vilket innebär att du får tillbaka hela beloppet som du betalade för varan (inte som ett presentkort hos butiken).

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Tusen tack för svar och länken,

Det som står i länken är dock ”I vissa fall har du rätt att få ersättning för den användning som konsumenten haft av varan, så kallat nyttoavdrag.”

Undrar om det är det som dom menar?

Permalänk
Medlem

Det låter absolut inte rätt med värdeminskning vid reklamation/garantiärende. Du får gärna skriva vilken butik detta är, man blir ju nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Det låter absolut inte rätt med värdeminskning vid reklamation/garantiärende. Du får gärna skriva vilken butik detta är, man blir ju nyfiken.

Tack för svar och jag håller med.
Butiken är Inet , men det här är inte en tråd för att basha butiken, utan jag som undrar om detta är standard eller om butiken bara tänkt fel i detta ärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats1976:

Tack för svar och jag håller med.
Butiken är Inet , men det här är inte en tråd för att basha butiken, utan jag som undrar om detta är standard eller om butiken bara tänkt fel i detta ärende.

Nyttoavdrag är inte att likställa med "värdeminskning", vilket många säljare verkar försöka få det till. Det är svårt att hitta avgöranden om nyttoavdrag, för det är så pass sällsynt (vilket ju borde säga en del). Samtidigt som säljaren har rätt till ett nyttoavdrag, så har köparen även rätt till ränta på köpeskillingen, vilket i de avgöranden jag sett brukar kvittas mot varandra.

Det enda undantag jag känner till och där nyttoavdrag är relativt väldokumenterat gäller reklamationer av fordon. På en juridiskbyrås hemsida tas detta med nyttoavdrag upp (dock främst ur en fordonssynpunkt), enligt denna har ARN kommit fram till att ett lämpligt nyttoavdrag för en "normal" bil är 12 kr per mil. MRF verkar ha tagit fram en slags schablon där tiden man haft bilen såväl som hur mycket man kört den ska ligga till grund för nyttoavdraget, men där verkar inte ARN hålla med då det endast är faktiskt nytta som man ska göra avdrag för, inte potentiell nytta.

Faktiskt nytta är "relativt" enkel att ta fram för en bil, som har mätarställning och dylikt till stöd för att göra sådana uppskattningar, men det är betydligt svårare för andra typer av produkter som elektronik, kläder, etc. Det tas även upp andra ARN-avgöranden i den länkade texten där juristbyråns tolkning att det i de flesta fall inte torde finnas skäl att tillskriva säljaren något nyttoavdrag.

Jag tolkar Inets förslag som att det är kopplat till produktens värdeminskning, inte faktiskt nytta. Jag hade inte accepterat det förslaget.

Dessutom har du rätt till skadestånd om en likvärdig produkt kostar mer än du betalat, så om det kostar mer än 6000:- att införskaffa ett nytt 3090 (eller motsvarande grafikkort), så har du rätt till skadestånd från Inet på den mellanskillnaden (minus då potentiellt nyttoavdrag - om de nu ska vara ett sådant, men i så fall också plus ränta på dina pengar).

Typo
Permalänk
Medlem

Nu var inte tråden till för att basha på @Inet, men jag tycker ändå det kan vara läge för dem att kliva in och kommentera ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nyttoavdrag är inte att likställa med "värdeminskning", vilket många säljare verkar försöka få det till. Det är svårt att hitta avgöranden om nyttoavdrag, för det är så pass sällsynt (vilket ju borde säga en del). Samtidigt som säljaren har rätt till ett nyttoavdrag, så har köparen även rätt till ränta på köpeskillingen, vilket i de avgöranden jag sett brukar kvittas mot varandra.

Det enda undantag jag känner till och där nyttoavdrag är relativt väldokumenterat gäller reklamationer av fordon. På en juridiskbyrås hemsida tas detta med nyttoavdrag upp (dock främst ur en fordonssynpunkt), enligt denna har ARN kommit fram till att ett lämpligt nyttoavdrag för en "normal" bil är 12 kr per mil. MRF verkar ha tagit fram en slags schablon där tiden man haft bilen såväl som hur mycket man kört den ska ligga till grund för nyttoavdraget, men där verkar inte ARN hålla med då det endast är faktiskt nytta som man ska göra avdrag för, inte potentiell nytta.

Faktiskt nytta är "relativt" enkel att ta fram för en bil, som har mätarställning och dylikt till stöd för att göra sådana uppskattningar, men det är betydligt svårare för andra typer av produkter som elektronik, kläder, etc. Det tas även upp andra ARN-avgöranden i den länkade texten där juristbyråns tolkning att det i de flesta fall inte torde finnas skäl att tillskriva säljaren något nyttoavdrag.

Jag tolkar Inets förslag som att det är kopplat till produktens värdeminskning, inte faktiskt nytta. Jag hade inte accepterat det förslaget.

Dessutom har du rätt till skadestånd om en likvärdig produkt vara kostar mer än du betalat, så om det kostar mer än 6000:- att införskaffa ett nytt 3090 (eller motsvarande grafikkort), så har du rätt till skadestånd från Inet på den mellanskillnaden (minus då potentiellt nyttoavdrag - om de nu ska vara ett sådant, men i så fall också plus ränta på dina pengar).

Tack för ett otroligt välskrivet och informativt svar 👍

Permalänk
Medlem

I telefonen förklarade man att värdeminskningen var pga att jag haft kortet över ett år, hade det vart mindre än ett år så skulle det inte varit ögon värdeminskning.

Jag sökte lite och hittade ett gammalt fall där det gjort samma värdeminskning med 30% fast personen haft grafikkortet mindre än ett år.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/844334-far-inet-verkli...

Permalänk
Medlem

Låter som att det är Inet, de brukar göra så vad jag vet. Med det sagt så tror jag att det hjälper att stå på sig i det här fallet.
Om du kan hitta ett motsvarande kort nån annanstans men dyrare har du, vad jag vet, rätt att få mellanskillnaden utbetald av inet, ett så kallat stödköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Om du kan hitta ett motsvarande kort nån annanstans men dyrare har du, vad jag vet, rätt att få mellanskillnaden utbetald av inet, ett så kallat stödköp.

Du har rätt, förutom att det heter täckningsköp. Stödköp är något de riktigt stora grabbarna håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Låter som att det är Inet, de brukar göra så vad jag vet. Med det sagt så tror jag att det hjälper att stå på sig i det här fallet.
Om du kan hitta ett motsvarande kort nån annanstans men dyrare har du, vad jag vet, rätt att få mellanskillnaden utbetald av inet, ett så kallat stödköp.

Hej tack för svar.
Stämmer det du skriver.
Jag var i kontakt med hallå konsument som konfirmerade att butiken
skulle ersätta med ett kort med samma
funktioner och att mängden grafikmimne var en funktion som räknades.

De tyckte även att jag skulle driva ärendet vidare om det inte löste sig.

Permalänk
Medlem

Nyttoavdrag är väl tänkt för produkter som har ett visst slitage vid användning. Mig veterligen så slits ett grafikkort väldigt lite av att användas, så detta borde definitivt kvittas mot räntan på pengarna.

Många här på forumet tror att man måste specificera om man ska åberopa garanti eller reklamationsrätten. Detta behövs INTE. Det räcker att säga till butiken att det är fel på produkten. Om reklamationsrätten gäller kan inte butiken ignorera den oavsett vad du säger...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Hade liknande bekymmer för flera år sedan då jag hade ett 780ti som gick sönder, då de som fanns tillgängligt då var 900-serien så ville dom ge mig ett 970 istället. Då det presterade likvärdigt/precis under 780ti ansåg dom det rimligt, vilket var i deras rätt visserligen enligt garanti-lagar osv.

Men jag kontaktade dom då igen och konstaterade att det är långt från vad jag faktiskt betalade för varan och att dom antingen fick ge mig 980 eller pengarna tillbaks (vilket var typ vad ett 980 kostade). Slutade med att personen "eskalerade" ärendet (antar att dom kollade med någon chef/högre upp) och att jag fick mitt 980.

Så att stå på sig kan vara till fördel, yrka som andra redan sagt att för DITT ändamål så är det inte same/same att få ett 4070ti även om gaming prestanda är bättre än 3090.

Permalänk

be dom isf häva köpet då det inte var vad som utlovades vid köp

Permalänk
Medlem

Låter rätt keff att du inte får ett kort med 24GB när det är inom garantin.
Kan man inte vända sig till försäkringsbolaget?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Erbjuder inte dom flesta grafikkortstillverkare 3 års garanti i Europa? Vet att Asus erbjuder 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Erbjuder inte dom flesta grafikkortstillverkare 3 års garanti i Europa? Vet att Asus erbjuder 3 år.

Det spelar ingen roll, Reklamationsrätten är redan lagstadgat till 3 år och bör ge allt skydd man behöver, även om garantin skulle vara kortare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats1976:

Hej tack för svar.
Stämmer det du skriver.
Jag var i kontakt med hallå konsument som konfirmerade att butiken
skulle ersätta med ett kort med samma
funktioner och att mängden grafikmimne var en funktion som räknades.

De tyckte även att jag skulle driva ärendet vidare om det inte löste sig.

Hur gick det med ditt ärende?

Permalänk
Medlem

Inet är nummer ett när det gäller såna här "lösningar". Med dagens groteska inflation vore värdeökning istället för värdeminskning vara rimligare...

Permalänk
Medlem

Detta gäller för företag (deras ansvar):

Dina skyldigheter för ursprungliga fel
När felet på produkten är ursprungligt och konsumenten har reklamerat inom rätt tid, är du skyldig att antingen:

reparera felet
byta till en ny, felfri vara
ge prisavdrag
låta konsumenten få häva köpet och ge pengar tillbaka
ge ersättning för reparation
låta konsumenten hålla inne betalning
ge skadestånd

Finns att hitta på Konsumentverket

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

@Inet har varit inloggade senast i dag men har ännu inte svarat i denna tråd. Intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexam:

@Inet har varit inloggade senast i dag men har ännu inte svarat i denna tråd. Intressant.

De har en tendens att tro att de står över lagen ibland tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in och instämma till tidigare inlägg, och rekommenderar att du står på dig. Själv har jag varit med om en liknande situation då jag lämnade in en dator för service och då bytte man ut hårddisken till en likvärdig, men utan att informera mig. Då jag inte godkänt bytet eller ansåg att det var samma specifikationer så fick jag pengarna tillbaka. Detta var hos ett annat stort datorföretag. Hoppas att det löst sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats1976:

....

De tyckte även att jag skulle driva ärendet vidare om det inte löste sig.

Ping @Mats1976

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

De har en tendens att tro att de står över lagen ibland tyvärr.

Jag har inte varit med om det själv men läst och även hört andra ha problem med butiken, vilket är tråkigt. Skickade ett PM till @Inet och fick följande svar:

Citat:

Tjenare Nexam,

Tack att du pingade, blir lätt att man missar annars.
Ska ta en vända internt för att få lite klarhet och återkommer i tråden.

Trevlig helg!

Hoppas att det löser sig för dig TS.

Permalänk
Inet

Tjenare alla,

Är verkligen svårt med denna typ av ärende och vi försöker alltid att hitta den bästa balansen där det är hållbart för oss som återförsäljare samt den bästa lösningen för er.
Förstår ju samtidigt hur det verkar som att vi inte tar action förrän det dyker upp en tråd här på forumet och jag skulle vilja påstå att det sällan är fallet utan snarare att vi försöker lösa det och svara på eventuella frågor efter vi har löst eventuella bekymmer med kunden då det i slutändan är viktigare.

Har grävt lite i våra rutiner och vi har nyligen satt rutiner som ska gälla för respektive avdelning så det blir tydligare hur vi ska göra i dessa fall. Det är svårt då man i praktiken hade kunnat köpa en dator lämna tillbaka 2 år och 11 månader in. Här följer vi praxis enligt vår branschorganisation Elektronikbranschen (som ni kan läsa mer om nedanför)

Vi tillämpar nyttoavdrag idag på dyrare produkter såsom datorer, skärmar och grafikkort. Detta i enlighet med konsumentköplagen (2022:260, kap.8, 3 §). Enligt samma paragraf har även konsumenten rätt att få ränta från köpdatumet, vilket vi beräknar på en månadsbasis från det datumet med hjälp av Riksbankens styrränta plus två procentenheter.

Nyttoavdraget på elektronik har ingen praxis hos ARN, utan vi baserar det på en skrivelse från vår branschorganisation Elektronikbranschen. Vi är en bransch som är i ständig utveckling, och många baserar en beräknad livslängd/avskrivningstid för elektronik på 3 år.

Vi har valt att räkna på 5 år, vilket ger ett årligt nyttoavdrag på 20%. Produkter som är 1 år eller yngre tar vi inte ett nyttoavdrag på, utan detta börjar först att gälla den 13:e månaden efter köp.

I det aktuella fallet så sökte vi med ljus och lykta efter ett annat 3090 att ersätta kunden med efter att vi inte kom överens om de andra lösningarna vi föreslagit, där vi tillslut fick tag på ett kort som kundens trasig byttes mot.

Vi tar gärna emot feedback på hur vi kan göra detta bättre. Har ni konkreta förslag så skriv gärna så får vi se över dom rutiner som vi har i dagsläget.

Trevlig helg på er!

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Som bekant är det ofta lagens förarbeten man får vända sig till för att få en insikt i vad lagstiftaren hade för intentioner och med hjälp av detta lättare kunna tolka lagen. I förarbetet till konsumentköplagen, på sid 159-160, resoneras kring just detta med nyttoavdrag. Notera att lagen vid ett flertal tillfällen sedan tillkomsten har uppdaterats, så paragrafreferenserna i texten stämmer inte längre.

44 §

Hävs köpet, skall köparen ge ut den avkastning av varan som han har fåttt samt betala skälig ersättning, om han har haft annan nytta av varan.

Om säljaren skall lämna tillbaka betalningen, skall han betala ränta från den dag han tog emot betalningen.

(Jfr 39 § i utredningens förslag)

Paragrafens första stycke innehåller en regel om köparens skyldighet att efter hävning av köpet ge ut avkastning av varan och betala ersättning för annan nytta som han har haft av den. Andra stycket gäller säljarens skyldighet att utge s.k. avkastningsränta pä det belopp som han skall betala tillbaka till köparen.

Första stycket
Bestämmelsen skall ses mot bakgrund av regeln i 43 § andra stycket, enligt vilken köparen vid hävning har rätt att återfå hela det belopp som han har betalat, oavsett om han före hävningen har tillgodogjort sig avkastning av varan eller har haft annan nytta av den.

Med avkastning avses i detta sammanhang endast sådan avkastning som är direkt knuten till varan och som inte förutsätter några särskilda åtgärder eller arbetsinsatser från köparens sida. Om köparen däremot har använt varan pä ett sådant sätt att den har gett inkomster, är det inte fråga om avkastning i den mening som avses med bestämmelsen. Vid konsumentköp torde det därför endast undantagsvis förekomma att varan har lämnat någon avkastning.

När köparen har haft annan nytta av varan skall han betala skälig ersättning till säljaren för det. Denna regel skall ses mot bakgrund av att en hävning kan ske relativt läng tid efter det att köparen har mottagit varan (jfr bestämmelsen i 23 § om två års reklamationsfrist vid fel). Det skulle i en del fall framstå som oskäligt om köparen inte skulle behöva lämna något vederlag för den nytta som han har haft av varan. Ersättning bör emellertid utgå endast i de fall dä köparen annars skulle fä en fördel av varan på säljarens bekostnad. När det gäller att bedöma om och i vilken utsträckning sådan ersättning skall utgå bör hänsyn också tas till de besvär och kostnader som säljarens kontraktsbrott har medfört för köparen. I många fall torde därför prövningen leda till att det inte finns något utrymme för att tillgodoräkna säljaren någon ersättning för nytta.

För att det skall framstå som skäligt att köparen alls utger ersättning för nyttan bör del krävas att denna har varit ganska betydande, såsom när köparen har använt en köpt bil eller båt i rätt stor omfattning. Om varan har använts under en längre tid, exempelvis när det är fråga om en päls som köparen har använt under ett par säsonger innan den visar sig vara behäftad med ett väsentligt fel, kan det ocksä ofta vara skäligt att köparen får utge en viss ersättning för nyttan.

-------------------
I propositionen för den senaste stora uppdateringen av KKöpL står, på sid 127:

Regeringen konstaterar att frågan om s.k. nyttoavdrag regleras i 44 §, som ska behållas.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD