Permalänk
Medlem

Router tappar 5 GHz bandet

Uppdaterade min nighthawk r7000 då det strulade med att koppla upp chromecast utan uppdatering.
Men ju efter uppdatering så tappar 5 ghz helt mottagning med ojämna mellanrum och det dödar mina barns spelande.
De får nu köra på 2.4 ghz men det ger inte samma snabbhet tydligen?
De gnäller på det i alla fall.
Har testat installera om router osv men får det inte att fungera

*Rubrik förtydligad från "5ghz", titeln ska tydligt förklara vad som är problemet! /Vzano, Moderator*

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla att du inte använder någon av DFS-kanalerna, dels kan du få avbrott av den typ du beskriver om din router tror att den hör radar på kanalerna, dels kan en del prylar ha problem att använda dem över huvud taget.

Prova alltså att manuellt välja en kanal 36-48.

Visa signatur

I have free will but I choose to oscillate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Kolla att du inte använder någon av DFS-kanalerna, dels kan du få avbrott av den typ du beskriver om din router tror att den hör radar på kanalerna, dels kan en del prylar ha problem att använda dem över huvud taget.

Prova alltså att manuellt välja en kanal 36-48.

Hur byter man kanal?
I nighthawk appen?

Permalänk
Medlem

Testa en äldre firmware. Har haft jätte problem med min R7000p som jag tillslut gav upp och la i ett skåp men den blev "bättre" men äldre firmware.

Visa signatur

Ryzen 3600. ASUS ROG B450 GAMING-F II. GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapex:

Testa en äldre firmware. Har haft jätte problem med min R7000p som jag tillslut gav upp och la i ett skåp men den blev "bättre" men äldre firmware.

Då slutar antagligen TS Chromecast att fungera.