Permalänk
Medlem

CPU kylare Acer Predator G3-710

Hej.

Har fått en dator av en vän som jag i sin tur skall ge bort till frugans systerson. Det är en färdigbyggd dator med helt okej delar.
i7 7700 & 1080 GPU. Problemet med just denna datorn är att de tyckte det var en bra ide att bygga en dator utan någon som helst form av kylning. De ända fläktarna är CPU och de som sitter på grafikkortet vilket gör att det blir överjäkligt varmt.

Datorn har också något egetformat moderkort med endast två 4 pins fläktuttag varav ett är för Cpu. Men det går ju att lösa.
Dessvärre så har Cpu fläkten dött, detta är en specialfläkt som ser ut så här. https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B0B4N8PMLN/ref=ox_sc_ac...
Min fråga är om någon har haft denna datorn innan och bytt till någon annan fläkt? 753kr kostar orginal, känns lite väl dyrt.

Tänker också att jag får sätta in en utfläkt bak på chassit som blåser ut varmluften (det finns hål färdigt för detta) Sen kanske man bör sätta in en eller två infläktar också?

Har ni några goda tankar?

Detta är datorn, men har nog 16 eller 32 i ram.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator...

Permalänk

Ser ut som en vanlig intel stock kylare från den tidenmed lite modifikationer från acer.

En vanligt tornkylare typ 212evo eller nått borde passa och kostar under 500:- oftast.

Sen kan ju va ide att montera iaf ett intag och ett utblås i chassit. Som cirkulerar ut lite värme.

I värsta fall köp en 115-120mm hålsåg å såga upp ett fläkthåli sidan på lämplig plats.m det inte går montera i fronten

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du komma undan billigt borde det gå att köpa en ny fläkt á 92mm med 4-pin till processorkylaren. Samt några chassifläktar för att få fart på luftcirkulationen.

Vad jag kunde läsa på Acers forum går det att byta processorkylaren mot en annan än originalet. Se till att den passar socket 1151. Huruvida alla 1151-kylare passar med tanke på minne/kondensatorer hittar jag ingen info om. Kruxet verkar vara att få bort backplaten som är påklistrad. Men det verkar gå med lite kraft och värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coltrasten:

Vill du komma undan billigt borde det gå att köpa en ny fläkt á 92mm med 4-pin till processorkylaren. Samt några chassifläktar för att få fart på luftcirkulationen.

Vad jag kunde läsa på Acers forum går det att byta processorkylaren mot en annan än originalet. Se till att den passar socket 1151. Huruvida alla 1151-kylare passar med tanke på minne/kondensatorer hittar jag ingen info om. Kruxet verkar vara att få bort backplaten som är påklistrad. Men det verkar gå med lite kraft och värme.

Tror du det går att byta bara fläkten, hur är det med passform tror du, har alla hålen på samma ställe?

Permalänk
Skrivet av _bagarn_:

Tror du det går att byta bara fläkten, hur är det med passform tror du, har alla hålen på samma ställe?

Det är med 99% inte möjligt att återanvända monteringshålen för fläkten på den kylflänsen.

Rätt säker på att den inte äns är skruvad i kylflänsen utan sitter med clips.

Edit var visst skruvad när ja titta närmre. Men ser ut som typ hålbild för 80mm eller nått.

Hur som hälst så är den kylaren äns i fungerande skick som att du skulle ha någonatt bära runt 5 ton stenar i en uppvärmd bastu med full arbetsmundering.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ta bort den kylaren, spotta på den ( den förtjänar det) och köp en bättre snarast.

Denna är helt ok för priset och du får med klips så du kan sätta på en fläkt till, rekommenderar det faktiskt.

Du kan lika bra beställa minst en Y-splittkabel med.
https://www.inet.se/produkt/8600985/adapter-y-splittkabel-4-p...

För att styra fläktarna rekommenderar jag detta programmet.
https://linustechtips.com/topic/1099996-fancontrol-my-take-on...

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _bagarn_:

Det går säkert om du köper en fläkt anpassad för processorer, där monteringshålen är närmare bladen. Hade det varit min dator hade jag hellre lagt pengarna på en billig ny processorkylare, typ

Be Quiet! Pure Rock 2

Cooler Master Hyper 212 EVO V2

Eller kollat på Sweclockers marknad.