Nollställt CMOS av misstag - få tillbaka inställningar?

Permalänk

Nollställt CMOS av misstag - få tillbaka inställningar?

Tjena.

Jag köpte precis ett mb av en kille här inne och han uppdatera bios och allt var frid och fröjd och det fungerade som det skulle. Sen kom jag åt en knapp clr cmos 😤 Och nu verkar det vara helt kajko med alla settings. Hur in i bänken gör jag för att få tillbaks det? Har försökt läsa mig till det men en del skriver att settings måste tillbaks. Jag har ju ingen aning om vilka settings det ska vara. Läst manualen men den gjorde mig inte klokare.
Det är som att gpun inte är med i matchen längre alls.
En gammalt skrytbygge är det.
Mb: asrock z77 extreme4
Cpu: i7 2600k
Gpu: gtx 670
Ram: Corsair 4*4

Vore tacksam för hjälp ganska snart 🤨

Rubrik korrigerad enl. §3.1 // MOD
Permalänk

Inte skrytbygge 😂 Skrotbygge skulle det stå

Permalänk
Medlem

Vad är problemet mer exakt? Dvs vad händer/händer inte?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det du har gjort är att återställa alla inställningar till fabriksinställningar, alltså ingen överklockning av CPU eller liknande.
Så länge ditt grafikkort i översta PCI-E slotten med full-längd, alltså översta slotten det passar i, så ska det funka bra.

Vad är det för settings du tycker är kajko och vad är det som gör att du tycker GPU "inte är med i matchen"?

Permalänk

Det är olika upplösningar när jag startar utan gpu och med. När jag startar utan ser det mer ut som innan med upplösning osv.
Och när jag ska starta ett spel så står det still, alltså jag kan inte flytta musen. Även om det inte är ett muskelbygge, men jag kan inte ens vara i menyerna för minion masters eller bloons 🤨

Permalänk

Jag tror inte tt det va någon överklockning eller så innan.
Jag fattar att detta inte är för en novis som mig att pilla i bios när man inte kan. Men jag vet ju verkligen inte vad jag ska göra, om det är settings som ska ändras. Vad ska jag i så fall ändra?
Vart börjar jag ens liksom

Permalänk

Inne i task manager så finner jag inte gpun. Jag har ändå installerat drivrutiner från Nvidia... Har bara cpu, memory, disk och ethernet. Det står gpu större till höger men inget mer, ingen graf ingen info. Som att den inte är registrerad.
Det hela är säkert så jäkla puckat för er som kan och fattar

Permalänk
Medlem

Och det är bara clr cmos knappen du har kommit åt? Du har inte dragit ut eller bytt plats på några kablar eller komponenter?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Du kör inte med iGPU:n istället för GPU:n? Sen är ju gtx 670 snart 11 år gammal...

Permalänk
Medlem

Låter som din GPU inte startar. Borde inte hända bara för att du återställt UEFI/BIOS.
Gå in i UEFI och kör "load optimized default" eller liknande.
Gjorde du något mer när du kom åt knappen?
Sitter kabeln till skärmen i ditt GTX670 eller har du råkat sätta den i moderkortet?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Jo jag vet att den är gammal som gatan. Men jag hade igång det innan. Har till och med två 670 som va igång innan med en sli.
Hur gör jag för att ändra så den kör på gpun och inte den integrerade?
Vad är uefi gentemot bios? Det för mina totala okunskaper..

Jadå kabeln sitter i gpun och inte i mb...

Permalänk
Medlem

Kommer du in i bios så har du på sidan 62 i manualen instruktioner för hur du växlar mellan grafikkorten och den inbyggda grafikprocessorn:

Primary Graphics Adapter
This allows you to select [Onboard], [PCI] or [PCI Express] as the boot
graphic adapter priority. The default value is [PCI Express

Manualen: https://download.asrock.com/Manual/Z77%20Extreme4.pdf

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

UEFI är nya funktioner till BIOS. Så namnet lever fortfarande kvar. Trodde UEFI hade ersatt BIOS, men det var fel av mig.

Kan det vara fel i inställningar i Nvidia kontrollpanelen, då du tidigare kört med SLI och nu tagit bort ett kort?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Jag fann den och den står som pci express.

Lembritt, nej du hade rätt. Det står faktiskt uefi när jag är där inne. Jag som inte ens kollat. Ska jag prova att trycka i båda korten igen? Och det är som att drivrutinerna för kortet försvinner, jag installerar dom och Nvidia programmet men sen är det borta igen. Och jag har inget ljud heller... Ni lär ju veta hur en dator var efter att man installerade Windows för en herrans massa år sen när man fick sitta och dra hem varenda drivrutin och installera dom en och en... Så är den typ

Permalänk

Wt... När jag satte tillbaks båda så verkar det som att alla settings är tillbaks 🤨

Förslag på vad som kan ha hänt får ni gärna klura på. Men det verkar ju lite konstigt nu då om jag "måste" köra med båda...

Permalänk

Tack som bara den för er support i alla fall 🙏

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sabbadeus:

Inte skrytbygge 😂 Skrotbygge skulle det stå

Hahaha tack för denna!
Jag gick ifrån att tänka "wow, denna stackaren är grundlurad" till ett kvällsgarv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabbadeus:

Wt... När jag satte tillbaks båda så verkar det som att alla settings är tillbaks 🤨

Förslag på vad som kan ha hänt får ni gärna klura på. Men det verkar ju lite konstigt nu då om jag "måste" köra med båda...

Kolla i inställngarna om du kan avaktivera SLI, sedan ta ur kortet.

Sista utväg om det inte funkar är att ladda ned senaste drirutinen som stöder GTX670, (Nvidia kan ha tagit bort äldre kort i deras senaste drivrutin, dubbelkolla) sedan köra DDU.
Sen kan du installera drivrutinen igen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)