Råkade beställa FiberKoax istället för FiberLAN, vad gör man nu?

Permalänk
Medlem

Råkade beställa FiberKoax istället för FiberLAN, vad gör man nu?

Beställde Bredband 600 från Tele2 till ny lägenhet och fick routern idag och insåg att det är FiberKoax, vad jag har hört så är det sämre än FiberLAN. Är det värt att ringa till Tele2 för att be om att byta? FiberLAN kostar en hundring mera och blir till 500mbit/s istället för 600.

Syfte: Har 2 stationära datorer som behöver kunna spela spel och en laptop som behöver kunna streama film samtidigt.

Bredband 600 - FiberKoax Det jag har nu:
https://www.tele2.se/bredband/bredband-600/konfigurera

Bredband 500 - FiberLAN
https://www.tele2.se/bredband/bredband-500/konfigurera

__
Passar även på att fråga: I instruktionerna säger de att man ska koppla datorn till Routerns nätverksuttag. Jag har dock redan 2st Cat 6 uttag i båda de rummen där de stationära datorerna kommer vara. Hur gör jag för att slippa koppla in båda datorerna i routern? Jag har några nätverksuttag i hallen som heter Wan1 Wan2 Wan3 och Wan4, vet dock inte exakt hur det fungerar och om det bara är att koppla in routern där? Kan lägga till bilder om det behövs.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Svårt säga något säkert utan att veta alla detaljer.

Generellt är fiber bättre än coax. Hastigheten på abonnemanget säger inte så mycket i sig, det intressanta är vad det faktiskt kan leverera.

Hur ser det ut fysiskt? Är coax från ett kabeltv-uttag t.ex osv.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Du kommer att kunna spela och streama film samtidigt oavsett vilket av alternativen du i slutändan kör.

Det som ev blir bättre med fiberlan är förmodligen en något lägre latens. Med coax tvingas du även köra med ett modem mellan uttag och alla egna enheter därefter (du bör dock kunna bridge:a modemet om du vill använda egen router istället för modemets inbyggda), med fiberlan kan du köra med enbart egen router från uttaget till dina enheter.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara sämre, hur ser spec ut för tjänsterna?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Kan du välja båda från samma företag så är nog skillnaden bara i ditt hus och det åker på samma fiber från källaren ut på internet

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Svårt säga något säkert utan att veta alla detaljer.

Generellt är fiber bättre än coax. Hastigheten på abonnemanget säger inte så mycket i sig, det intressanta är vad det faktiskt kan leverera.

Hur ser det ut fysiskt? Är coax från ett kabeltv-uttag t.ex osv.

Har ett gammalt Com Hem uttag i ett av rummen, instruktionerna sa att jag skulle koppla Koax kabeln till uttaget märkt som "Data". Och 2st Cat 6 uttag är placerade ovanför. Men jag vill helst inte ha routern i det rummet.
https://imgur.com/QWbLjoD

Och här är "internetskåpet" i hallen: Kan man koppla in routern här (och var?) eller behöver man ha FiberLAN routern för det?, vill helst inte ha routern i något av rummen. Förstår inte riktigt vad alla nummer betyder och så, varför är Wan1 kopplad till nummer 4 med samma kabel?
https://imgur.com/KULn1qt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shugge:

Det som ev blir bättre med fiberlan är förmodligen en något lägre svarsfrekvens.

Du menar såklart att latensen blir lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vega724:

Har ett gammalt Com Hem uttag i ett av rummen, instruktionerna sa att jag skulle koppla Koax kabeln till uttaget märkt som "Data". Och 2st Cat 6 uttag är placerade ovanför. Men jag vill helst inte ha routern i det rummet.
https://imgur.com/QWbLjoD

Och här är "internetskåpet" i hallen: Kan man koppla in routern här (och var?) eller behöver man ha FiberLAN routern för det?, vill helst inte ha routern i något av rummen. Förstår inte riktigt vad alla nummer betyder och så, varför är Wan1 kopplad till nummer 4 med samma kabel?
https://imgur.com/KULn1qt

Du måste koppla in modemet med koax för att få en anslutning till internet. Om du vill ha routern i annat rum måste du dra koax dit ifrån datauttaget.
Eller byta till fiberLAN, se nedan.

Förmodligen är WAN1 inkommande Internet och föregående ägare haft routern i andra änden av uttag 4 (fiberLAN).
Varför vill du ha routern i skåpet? Har den inbyggd wifi blir det ingen vidare mottagning.

Typo
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Du menar såklart att latensen blir lägre.

Ja, tack jag tappade ordet. Får skylla på tiden och promillen 😄

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av vega724:

Har ett gammalt Com Hem uttag i ett av rummen, instruktionerna sa att jag skulle koppla Koax kabeln till uttaget märkt som "Data". Och 2st Cat 6 uttag är placerade ovanför. Men jag vill helst inte ha routern i det rummet.
https://imgur.com/QWbLjoD

Om du ska använda koax-modemet/routern så har du i praktiken inte mycket val, den behöver stå nära koax-uttaget.

Citat:

Och här är "internetskåpet" i hallen: Kan man koppla in routern här (och var?) eller behöver man ha FiberLAN routern för det?, vill helst inte ha routern i något av rummen. Förstår inte riktigt vad alla nummer betyder och så, varför är Wan1 kopplad till nummer 4 med samma kabel?
https://imgur.com/KULn1qt

Jag kan inte Tele2s koaxmodem/routrar, men den ComHem-variant jag hade, hade ingen WAN-sida som var användbar med ethernet, dvs ditt ethernet-uttag i skåpet märkt WAN1. Du behöver med andra ord en annan router för att köra ”fiber” från skåpet i hallen.

Den förra invånaren hade gissningsvis WAN-sidan på sin ethernet-router i rummet med uttaget märkt 4, i andra ändan på sladden man ser på din första bild.

Det är inte solklart för mig hur kablarna går, i och med att 3 saknas i skåpet och ethernet-uttagen vid koax-uttaget är märkt 3 4, vilket tyder på att 3 går vidare till ett rum där du inte fotat uttagen.

Om du vill ha tips på hur du ska koppla och med vilken utrustning så ska du nog sammanställa vilka rum som finns, bilder på uttagen i rummen och hur de är märkta, samt dina önskemål om vilken utrustning du helst vill ha i respektive rum.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att utnyttja ångerrätten??

https://www.tele2.se/kundservice/betalning/angerratt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är väl bara att utnyttja ångerrätten??

https://www.tele2.se/kundservice/betalning/angerratt

Trodde FiberKoax var mycket sämre men enligt den här tråden så verkar det funka helt okej.

Routern kan stå vid koax uttaget då också, tänkte bara att det skulle bli snyggare i hallen.
.

Kanske en dum sista fråga, men routern är väl endast till för Wifi? Om jag nu kopplar in en stationär dator till något av Cat 6 uttagen så kommer väl internet att fungera? Behöver routern vara ikopplad/påslagen för att det ska fungera eller inte?

För jag vill ju inte behöva koppla 2 datorer i olika rum till en och samma router, som det stod i instruktionerna.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet till båda till din lägenhet så hade jag kontaktat dem och bytt. Säg att du valde fel, så borde de lösa det. Finns ju 14 dagars ångerrätt?

Numren på uttagen i lägenheten och skåpet hänger ihop. Så det är bara att koppla mellan lan-sidan på routern och via de uttagen med patch-kablar fram till datorn.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19908801" userid="347951" name="vega724”]

Kanske en dum sista fråga, men routern är väl endast till för Wifi? Om jag nu kopplar in en stationär dator till något av Cat 6 uttagen så kommer väl internet att fungera? Behöver routern vara ikopplad/påslagen för att det ska fungera eller inte?

För jag vill ju inte behöva koppla 2 datorer i olika rum till en och samma router, som det stod i instruktionerna.
[/quote]

Det är så ett lokalt nätverk. Du måste koppla allt som ska ha tillgång till internet till routern.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt. Troligen kan de säkert flytta över abonnemanget utan några kostnader (detta gör de vid flytt t.ex)

LAN/Fiber är mycket lägre latenstider och stabilare när du gör många saker samtidigt.

Permalänk
Medlem

FiberLAN är alltid bättre, det är väl främst modemen som är jobbiga för Coax, bara en sak till som kan strula och det man läser och själv upplevt ( var dock 10+ år sen jag var på Coax ) så är det alltid modemet som ställer till problem.

Du har väl ångerrätt om de börjar jävlas, ser dock inget skäl till att de skulle säga emot att du betalar 100k extra varje månad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shugge:

Ja, tack jag tappade ordet. Får skylla på tiden och promillen 😄

Tiden var uppenbar, promillen hade jag som möjlig bonus

Permalänk
Medlem
Skrivet av vega724:

Kanske en dum sista fråga, men routern är väl endast till för Wifi? Om jag nu kopplar in en stationär dator till något av Cat 6 uttagen så kommer väl internet att fungera? Behöver routern vara ikopplad/påslagen för att det ska fungera eller inte?

För jag vill ju inte behöva koppla 2 datorer i olika rum till en och samma router, som det stod i instruktionerna.

Uttagen måste ju vara anslutna till routern för att du skall få internet via dom, med koax har du inkommande signal via koax uttaget och sedan måste du ansluta övriga uttag.

Normalt (om man har flera uttag inne i lgh/hus) har man ett inkommande ethernet uttag som sitter i ett kopplingsskåp där man sedan kan koppla vidare signalen till övriga uttag.
Finns det skåpet måste du koppla kaoax routern till dessa uttag för att få internet i övriga uttag.

Om de CAT 6 uttagen du har är inkommande ethernet uttag kommer du inte att att få internet i dessa via koax anslutningen.

Så nej routern är inte endast för wifi utan den fördelar signalen till övriga enheter inom ditt LAN, antingen via wifi eller via kabel.
Exempelvis har min router ingen wifi utan den kommer från mina AP som är anslutna till routern.

Permalänk
Medlem

Okej då förstår jag lite mer, då tar jag och byter till FiberLAN.

Undrar bara hur man ska koppla sen när den nya routern kommer.

Det första rummet (med koax uttaget) har jag redan tagit bild på, samt hallens internetskåp och postat i den här tråden. Det andra rummet har nummer 6 och 7 ovanför nätverksuttagen, och jag har även haft ett tredje rum som hade 2 nätverksuttag men som är bortkopplade eftersom att det inte behövdes där.

Var exakt ska jag koppla in den nya routern? Den jag har nu heter C2 och den med fiberlan heter L2, från tele2.

Hur/var ska jag koppla in den nya routern och behöver jag köpa nå extra kablar? (patch-kabel?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vega724:

Okej då förstår jag lite mer, då tar jag och byter till FiberLAN.

Undrar bara hur man ska koppla sen när den nya routern kommer.

Det första rummet (med koax uttaget) har jag redan tagit bild på, samt hallens internetskåp och postat i den här tråden. Det andra rummet har nummer 6 och 7 ovanför nätverksuttagen, och jag har även haft ett tredje rum som hade 2 nätverksuttag men som är bortkopplade eftersom att det inte behövdes där.

Var exakt ska jag koppla in den nya routern? Den jag har nu heter C2 och den med fiberlan heter L2, från tele2.

Hur/var ska jag koppla in den nya routern och behöver jag köpa nå extra kablar? (patch-kabel?)

Du sätter den direkt efter fiberkonverteraren som lär hamna/vara i ditt internetskåp. Om sen fysiskt sätter den i ett annat rum (antingen genom vägguttag eller långa patchkablar) är helt upp till dig.

Vill du undvika problem med det trådlösa så har du inte routern inne i skåpet (speciellt inte om det är i metall, är det plast kan det gå men det kommer påverka ditt nätverk).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av vega724:

Okej då förstår jag lite mer, då tar jag och byter till FiberLAN.

Undrar bara hur man ska koppla sen när den nya routern kommer.

Det första rummet (med koax uttaget) har jag redan tagit bild på, samt hallens internetskåp och postat i den här tråden. Det andra rummet har nummer 6 och 7 ovanför nätverksuttagen, och jag har även haft ett tredje rum som hade 2 nätverksuttag men som är bortkopplade eftersom att det inte behövdes där.

Var exakt ska jag koppla in den nya routern? Den jag har nu heter C2 och den med fiberlan heter L2, från tele2.

Hur/var ska jag koppla in den nya routern och behöver jag köpa nå extra kablar? (patch-kabel?)

Inkommande internet via fiber är förmodligen WAN1 som i nuläget är kopplat till LAN4 uttaget som går till ett annat rum. WAN1 ska du istället koppla till routern, och från routern kopplar du patch-kabel till alla uttag som går till andra rum som du vill ha internet via kabel i respektive nätverksuttag.

Det ser för övrigt ut som att något har brunnit i ditt fiberskåp? Kanske bra att kolla upp.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Största problemet med koax för mig har varit att uppladdningshastigheten är väldigt begränsad. Latensen är okej annars tycker jag, men hade väl säkert varit lite bättre med fiber hela vägen. Sen beror det på vilket hus du bor i och ledningarna där, har en polare med koax som har lite mer problem än mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vega724:

Okej då förstår jag lite mer, då tar jag och byter till FiberLAN.

Undrar bara hur man ska koppla sen när den nya routern kommer.

Det första rummet (med koax uttaget) har jag redan tagit bild på, samt hallens internetskåp och postat i den här tråden. Det andra rummet har nummer 6 och 7 ovanför nätverksuttagen, och jag har även haft ett tredje rum som hade 2 nätverksuttag men som är bortkopplade eftersom att det inte behövdes där.

Var exakt ska jag koppla in den nya routern? Den jag har nu heter C2 och den med fiberlan heter L2, från tele2.

Hur/var ska jag koppla in den nya routern och behöver jag köpa nå extra kablar? (patch-kabel?)

6 o 7 finns ju inte i patchpanelen. Alltså skåpet i hallen. Det är ju tomt i rutorna.

Och varför i hela friden skulle man vilja ta bort kontakter som du sa i nåt annat rum? Det är väl bara o låta dom sitta på väggen tills man en dag behöver dom.

Och. som nån annan nämde. Det ser ju ut som nån nätadapter har brunnit i skåpet. Vet du nåt om det?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag börjar fundera lite när jag ser uttrycket "ny lägenhet". Har du kolla upp med föreningen om det ingår någon slags uppkoppling redan. Det har ju uppenbarligen funnits en ordentlig installation där tidigare. Om det inte är aktivt, så kanske ändå kablarna finns där och då brukar det bara vara att välja leverantör via en portal och sedan aktivera ett abonnemang för att få liv i WAN-porten. Att dra in koax/fiber från scratch kanske är/var onödigt? Har du provat att koppla in en dator direkt i WAN-porten? Du ansluter sedan med webbläsaren och har då enbart kontakt med portalsidan.

Ett gott råd inför framtiden om du börjar flytta runt utrustning mot WAN-porten. Det finns något som heter MAC-låsning som kan sitta i 20-30 minuter. Det innebär att du bör vänta så lång tid mellan försöken att koppla in en ny router, eller dator, för att förbindelsen skall accepteras. (All inkoppling till LAN-portarna på en router är ögonblicklig.)

Permalänk
Medlem

Byt till Fiber Lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

6 o 7 finns ju inte i patchpanelen. Alltså skåpet i hallen. Det är ju tomt i rutorna.

Och varför i hela friden skulle man vilja ta bort kontakter som du sa i nåt annat rum? Det är väl bara o låta dom sitta på väggen tills man en dag behöver dom.

Och. som nån annan nämde. Det ser ju ut som nån nätadapter har brunnit i skåpet. Vet du nåt om det?

Väggen där de 2 borttagna nätverksuttagen satt var i köket, och en stor del av den väggen har rivits, samt en ny vägg har satts upp. Kan rita upp en planritning om det hjälper förtydliga.

Ingen aning om vad som hänt i hallens skåp. Tyckte också brandskadan såg dålig ut. Föredetta ägarna måste ha gjort något konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Jag börjar fundera lite när jag ser uttrycket "ny lägenhet". Har du kolla upp med föreningen om det ingår någon slags uppkoppling redan. Det har ju uppenbarligen funnits en ordentlig installation där tidigare. Om det inte är aktivt, så kanske ändå kablarna finns där och då brukar det bara vara att välja leverantör via en portal och sedan aktivera ett abonnemang för att få liv i WAN-porten. Att dra in koax/fiber från scratch kanske är/var onödigt? Har du provat att koppla in en dator direkt i WAN-porten? Du ansluter sedan med webbläsaren och har då enbart kontakt med portalsidan.

Ett gott råd inför framtiden om du börjar flytta runt utrustning mot WAN-porten. Det finns något som heter MAC-låsning som kan sitta i 20-30 minuter. Det innebär att du bör vänta så lång tid mellan försöken att koppla in en ny router, eller dator, för att förbindelsen skall accepteras. (All inkoppling till LAN-portarna på en router är ögonblicklig.)

På föreningens hemsida står det:
Välj vilken levenratör för bredband du önskar genom Zmarket.

Konverter som finns i skåpet för bredbandet i hallen tillhör föreningen. Dessa får ej tas med vid en flytt.

Välj en av nedan, enklast och smidigast är konverter/ethernet-uttag.

För konverter/ethernet-uttaget i hallen:
Skriv in din adress och dylikt samt välj ditt lägenhetsnummer.

__

Samt detta i deras FAQ:
Vilken leverantör för kabel-tv och bredband har ni? Ingår det i månadsavgiften? Vi har Comhem som leverantör av kabel-tv. Avgiften för detta ingår inte. För bredband kan du välja själv vilket bolag du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vega724:

På föreningens hemsida står det:
Välj vilken levenratör för bredband du önskar genom Zmarket.

Konverter som finns i skåpet för bredbandet i hallen tillhör föreningen. Dessa får ej tas med vid en flytt.

Välj en av nedan, enklast och smidigast är konverter/ethernet-uttag.

För konverter/ethernet-uttaget i hallen:
Skriv in din adress och dylikt samt välj ditt lägenhetsnummer.

__

Samt detta i deras FAQ:
Vilken leverantör för kabel-tv och bredband har ni? Ingår det i månadsavgiften? Vi har Comhem som leverantör av kabel-tv. Avgiften för detta ingår inte. För bredband kan du välja själv vilket bolag du vill ha.

Det låter som att du kan stoppa i en kabel i WAN1 uttaget i skåpet o kommer då in på en portal där du kan välja själv vad du vill ha för abonemang.

Ta kontakt med ComHem o byt till FiberLAN iaf.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av vega724:

Beställde Bredband 600 från Tele2 till ny lägenhet och fick routern idag och insåg att det är FiberKoax, vad jag har hört så är det sämre än FiberLAN. Är det värt att ringa till Tele2 för att be om att byta? FiberLAN kostar en hundring mera och blir till 500mbit/s istället för 600.

Syfte: Har 2 stationära datorer som behöver kunna spela spel och en laptop som behöver kunna streama film samtidigt.

Bredband 600 - FiberKoax Det jag har nu:
https://www.tele2.se/bredband/bredband-600/konfigurera

Bredband 500 - FiberLAN
https://www.tele2.se/bredband/bredband-500/konfigurera

__
Passar även på att fråga: I instruktionerna säger de att man ska koppla datorn till Routerns nätverksuttag. Jag har dock redan 2st Cat 6 uttag i båda de rummen där de stationära datorerna kommer vara. Hur gör jag för att slippa koppla in båda datorerna i routern? Jag har några nätverksuttag i hallen som heter Wan1 Wan2 Wan3 och Wan4, vet dock inte exakt hur det fungerar och om det bara är att koppla in routern där? Kan lägga till bilder om det behövs.

Tacksam för hjälp

Kommer va minimal skillnad om du har tur, gick själv till fiber för tre år sen efter att ha haft comhem i typ 9 år innan, och iallafall i Västerås så är coax biten så otroligt kort innan det går över till fiber att jag hade oavsätt runt 5-7 ms. Så sure ren fiber kan säkert va bättre men inget man kommer märka någon skillnad på (sen kan det självklart variera beroende på hur det ser ut just där man bor)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag har haft deras 600/50 i snar 2 år. Aldrig haft problem, tror coax längden är extremt kort. Får ut runt 614/56 hela tiden. Samt 5-8ms.

Snart dags att förhandla nytt. Ger dom mig inte bra pris eller en uppdatering till 1200/100 så kommer jag nog använda telenors 1000/1000 för 299kr/mån som "hot" Har massa kanaler med deras tv-box och 600/50 för 350kr/mån.

/M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.