Permalänk

lösenord

Jag och några polare kopplade för ett tag sedan ihop våra datorer i ett lokalt nätverk. Det fungerar dock inte utmärkt. Det är en dator som vi andra inte kan ta oss in på. Det kommer upp en ruta om användarnamn och lösenord krävs. Han har inte lagt inte något sådant och vi vet inte hur man får bort det? Alla kör XP kan nämnas.

Någon som har en idé eller erfarenheter av detta problem.

Permalänk
Medlem

Se till att gästkontot är aktiverat, är inte så jätte hajj på Win XP (använder Win2k) men det bör vara något i stil med Kontrollpanelen -> administrationsverktyg -> datorhantering -> Användare eller nått i den stilen och sen tar du egenskaper för gästkontot o ser till att "kontot är inaktiverat" inte är ikryssat
Detta minskar dock säkerheten rätt bra, det är bättre att skapa ett konto för ert LANande som de andra kan logga in på.

Permalänk

Endorphin har delvis rätt; jag råkade ut för samma trassel på ett LAN tidigare. Dock kan det hända att endorphins lösning inte avhjälper problemet. Själv aktiverade jag gästanvändaren, men det funkade ändå inte. Vill minnas att det hade att göra med Local Policies eller motsv (på kontoret är datorn ifråga ansluten till en domän, det kanske spelar in..). Fick rota runt en del för att få det att fungera, men minns inte exakt hur jag gjorde..

(Kan tillägga att jag sedan dess jobbat en del med AD, och nu fullkomligen älskar allt vad policies heter.. men som vanlig hemanvändare kan det vara meckigt med dem ibland.)

W

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju göra ett användarkonto som dom andra får logga in på på så sätt kan man ju ställa in rättigheter så att dom inte kommer åt vissa mappar. Samma princip som WorldSpawn syftar på men lättare

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 || Barton 2800+ @ 2300 (200*11.5) AQUCA || SLK900u/tt smartfan II || 2*256 Twinmos/Winbond PC3200 (CH-5) || Sapphire Radeon 9700 Pro || 2*Maxtor 160 Gb || Lian-Li 602

Permalänk
Hedersmedlem

prova att köra nätverksguiden lr vad den heter...jag har fått det att funka genom att använda den...

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.