Anmäl dig till Roborock Challenge!

Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

The Fablemans - 2022
Senaste rullen från Stephen Spielberg som faktiskt är en ren dramafilm utan någon slags magi, scifi eller liknande som man oftast ser från honom. Handlar om en grabb nånstans i mitten på förra århundradet som latjade med kameror o gjorde sina egna filmer, o sen så massa härlig familjedrama på det i runt 2½ timme. Mycket trevligt måste jag säga, en riktigt välberättad o fin o sorlig berättelse som tydligen ska vara lite till hälften baserat på Spielberg själv. Jag gillar sånt här, inte massa bombastiskt blaj med action o bara massa förutsäg bar junk som händer, utan bara drama om en familj o deras öde. Kommer nog bli en rätt duktig mängd med Oscarsnomineringar för den här när det kommer till skådespeleriet. Dock kände det jävligt skumt att se Paul Dano i en roll som inte är en psykopat eller nån annan allmänd störd snubbe, utan här är han istället en helt vanlig familjefar.
8 filmrullar av 10 möjliga.

Permalänk
Medlem

Jung_E, ny på netflix från regissören till Train to Busan - någon som sett och kan säga bu/bä?

Jag är en sucker för den slags film så ser bra ut på pappret men koreanska filmer kan slå väldigt hårt i ytterlägena toppen vs. cheesy.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Doom: Annihilation (2019)
3/10

Kortfattat kan man säga: Undvik.
Önskar jag hade sett någon recension av den innan då jag i mitt stilla sinne tänkte att den var något action-späckat spektakel som den första filmen från 2014. Men tänk mer en Australiensisk b-film med lite högre budget men där story/manus fortfarande befinner sig på den absolut lägsta nivån.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Lord of the Rings trilogin (Extended).

Införskaffade blu-ray boxen under mellandagsrean och blev lite inspirerad att se om filmerna efter att flera här hade gjort det.

Det var flera år sen jag såg dom sist, så det var ganska passande att se om dom nu. Dom är fortfarande riktigt bra och episka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

3/10

Önskar jag hade sett någon recension av den innan då jag i mitt stilla sinne tänkte att den var något action-späckat spektakel som den första filmen från 2014. Men tänk mer en Australiensisk b-film med lite högre budget men där story/manus fortfarande befinner sig på den absolut lägsta nivån.

Ett tips: Kolla på IMDB vad filmerna har för betyg innan du tittar. Det är betyg från vanligt folk, inte recensenter. Där har den 3.7/10 så jag hade ratat den direkt pga det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ett tips: Kolla på IMDB vad filmerna har för betyg innan du tittar. Det är betyg från vanligt folk, inte recensenter. Där har den 3.7/10 så jag hade ratat den direkt pga det.

Jo, men ibland gillar/letar jag efter b-filmer då jag hyser en förkärlek till sådana... och där blir inte imbd en bra måttstock Så det har blivit att jag sällan kikar där innan jag ser en film Sedan var det en period med många "falska betyg", vet inte hur det ser ut nu dock... då det var ett tag sedan sist som sagt

Samt att... ja... även om en majoritet ratar en film... en majoritet har även en vana att rata udda eller väldigt speciella filmer

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Libra-75:

Det var flera år sen jag såg dom sist, så det var ganska passande att se om dom nu. Dom är fortfarande riktigt bra och episka.

Måste bara säga hur mycket jag ÄLSKAR slutet på film nummer två. Den är fan en mästerlig uppvisning i filmskapande, från alla parter. Skådespeleri, foto, regi, osv. Skulle sagt scenbygge och ljussättning, men chansen är väl stor att de faktiskt befinner sig i en riktig Nya Zeeländsk skog istället för en kuliss.

Iallafall, för den som behöver en minnesförfriskare så börjar slutet med Gollum som vandrar iväg på knogarna med hoberna i släptåg. Musiken är dämpad, och röster i en kör nynnar stilla. Kameran reser sig uppför trädstammarna och genom kronorna, och vidare upp ovanför och över skogen tills den övergår i berg, uppför bergssidan, upp och upp och uppför berget tills kameran sakta reser sig över bergskammens topp, och man ser ut över Mordors svarta landskap där Domedagsberget i fjärran sprutar lava och askmoln fyllda med rödlysande blixtar och flygande odjur som flaxar och dyker under himlavalvet, och sedan Saurons fästning långt bort, allt medans musiken och kören når ett slags lågmält crescendo tillsammans med dånande åskmuller.

Fantastiskt. Värt att se hela filmen bara för den sekvensen.

Permalänk
Medlem

The chronicles of riddick DC - Jag hade inte sett DC av denna så det fick det bli. Inte så imponerad, den är den svagaste i serien. Storyn är väl ok men klippningen är konstig. Väldigt mycket snabba klipp som bara irriterar. Miljöer och liknande är annars bra. 7/10

John wick 2 - Snart kommer ju fyran så det gäller att värma upp. En miljard henchmens blir dödade och inte en enda gång ser man en polis. Det som förvånar mig mest när man ser såna här filmer är att de VET att världens bästa hitman är på väg åt deras håll beväpnad med de bästa vapnen, skottsäker kostym och tio ggr så mycket hitpoints som dem, men ändå ska de klumpigt hoppa fram runt ett hörn och bli dödade. Det känns lite onödigt på nåt vis. Jag hade bara tagit skydd bakom en sten eller i en garderob och sen när gangsterbossen är död kan ju ingen komma och skälla direkt "Va? dog sarantino? Och jag som var upptagen med viktiga saker annars hade jag definitivt stoppat John wick, så synd". Hur som helst välgjort och spännande men lite overkligt. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Måste bara säga hur mycket jag ÄLSKAR slutet på film nummer två. Den är fan en mästerlig uppvisning i filmskapande, från alla parter. Skådespeleri, foto, regi, osv. Skulle sagt scenbygge och ljussättning, men chansen är väl stor att de faktiskt befinner sig i en riktig Nya Zeeländsk skog istället för en kuliss.

Iallafall, för den som behöver en minnesförfriskare så börjar slutet med Gollum som vandrar iväg på knogarna med hoberna i släptåg. Musiken är dämpad, och röster i en kör nynnar stilla. Kameran reser sig uppför trädstammarna och genom kronorna, och vidare upp ovanför och över skogen tills den övergår i berg, uppför bergssidan, upp och upp och uppför berget tills kameran sakta reser sig över bergskammens topp, och man ser ut över Mordors svarta landskap där Domedagsberget i fjärran sprutar lava och askmoln fyllda med rödlysande blixtar och flygande odjur som flaxar och dyker under himlavalvet, och sedan Saurons fästning långt bort, allt medans musiken och kören når ett slags lågmält crescendo tillsammans med dånande åskmuller.

Fantastiskt. Värt att se hela filmen bara för den sekvensen.

Slutet på tvåan är verkligen svårslaget, onekligen 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

3/10

Det här säger väl allt?

https://www.imdb.com/title/tt8328716/?ref_=nv_sr_srsg_3

Jag kollar alltid på IMDb innan jag ser någon film.
Allt under 6 är dåligt IMO.

IMDB review:

By far worse then the rock doom.
Makes the rock doom look like a masterpiece.

"All copies of this film need collected up and buried at sea in a locked vault..

That's all I need to say."

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Har sett vissa som är under 6 som är faktiskt riktigt bra och inte b-filmer

Men nu till annat..

All quiet on the western front
2022. Bra anti-krigsfilm även om den inte följer boken speciellt nära alls. 👍👍

M3gan. Klassas som horror, thriller och sci-fi men är för mig även komedi vilket tyvärr skadar helheten en hel del. 👍

hennes syster har precis dött och hon är mer robot än roboten

Dold text

X (2022) Lite ovanliga mördare, old feel skräckis feel skapas rätt bra. Hänger ihop med filmen Pearl, gillar man dena ena så bör man kolla den andra. 3e film på väg med..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Don't Fuck In The Woods 2
3/10

Betyget är satt enligt B-filmsstandard!

Premisserna för att denna skulle kunna vara bra fanns där... ett läger, "tonåringar", naket deluxe (12-årings våta dröm när dessa filmer kom på 80-talet), gore och självklart monster. Vad gick då snett?

Främst två saker... dessa "tonåringar" spelas (mkt dåligt dessutom) av folk som är 30+ och fokuserar allt för mycket på det nakna istället för monster och gore. Skådespelarinsatser är även de långt under par och rör sig snarare mot c-filmsträsket. Så tyvärr gick det åt pipsvängen med en b-film som SKULLE kunna ha varit riktigt underhållande.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Inaktiv

Inte filmer, jag vet, men tittade på premiäravsnittet av "Wednesday" häromdagen.

Jävligt skumt, riktigt roligt, och det var dubbelplus bra. Kan rekommenderas!

Tittade även på ST:TNG-avsnittet "Brothers", vilket är ett av de där avsnitten där TNG visade hur jävla bäst det var helt enkelt när det var som bäst.

Båda finns på Netflix för övrigt, om någon händelsevis inte visste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Inte filmer, jag vet, men tittade på premiäravsnittet av "Wednesday" häromdagen.

Vad folk kollat för serier finns här;
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1558862-vilken-serie-s...

-----

Carrie (1976)
https://www.imdb.com/title/tt0074285/
Regisserad av Brian De Palma, adapterad från Stephen Kings bok.

En gammal film. Vilket märks, för i början är det en lång voyeur scen med fullt nakna och unga tjejer i ett omklädesrum. Känns inte som det skulle gå hem idag direkt. Trots att filmen är från 70-talet är det sannolikt pervovarning på De Palma redan då.

Oavsett så handlar filmen om Carrie som mobbas av de flesta andra på skolan, och hon har en religös knäppskalle till morsa dessutom. Carrie är speciell på andra sätt också med övernaturliga krafter.

Det är en dålig film, har inte åldrats bra. Långsam och tråkig. Skådespelarinsatser varierar rejält dessutom men Sissy Spacek är bra som Carrie.
4/10

Fotnot: John Travolta är med i några få scener som pojkvän till elaka mobbartjejen som spelas av Nancy Allen (Robocops partner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

En gammal film. Vilket märks, för i början är det en lång voyeur scen med fullt nakna och unga tjejer i ett omklädesrum. Känns inte som det skulle gå hem idag direkt. Trots att filmen är från 70-talet är det sannolikt pervovarning på De Palma redan då.

Även om det förr kanske visades naket av lite fel anledning ibland så tycker jag ändå att det är trist att det är så väldigt läskigt o tabu med sånt i dagens filmer, jag menar det behöver ju inte ens göras på ett speciellt sexuellt sätt om man vill det, men antar det är USAnsk kristen mentalitet där naken är farligt med våld är helt okej, även för kids.

Permalänk
Avstängd

Narvik: Hitler's First Defeat (2022).
Helt OK norsk film som kan rekommenderas. Inte lika hemskt som t.ex. all quiet on the western front men ändå historia som får mig att tänka att fiktion slår aldrig verkligheten. 7/10

Don't look up
Satir på hur media, människor, social-media etc reagerar vid kriser, dvs nästan inte mycket alls. Inget jag ser igen o filmen kunde gott varit kortare. 6/10

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

M3gan - Som en blandning mellan Chucky och Terminator ungefär. lite cool men inget speciellt. 6/10

Riddick - Sci-fi Med Vin diesel som stenhård mördare. Ganska intressant i början men CGI:n i slutet är rätt jävla kass. Storyn är rätt förutsägbar, den är typ som den första filmen, Pitch black fast med mercs som i tvåan. Ok men inte super. Dingodongon är cool men dödas. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Även om det förr kanske visades naket av lite fel anledning ibland så tycker jag ändå att det är trist att det är så väldigt läskigt o tabu med sånt i dagens filmer, jag menar det behöver ju inte ens göras på ett speciellt sexuellt sätt om man vill det, men antar det är USAnsk kristen mentalitet där naken är farligt med våld är helt okej, även för kids.

Det var väldigt länge jag såg filmen förut. Blev lite överraskad av långa nakenscenen i början. Inget jag kom ihåg heller, reagerade antagligen inte likadant när jag var yngre och såg den. Kanske fanns i boken också, jag har inte läst den.

Permalänk
Medlem

John wick 3 Parrabellum - Mer av samma. Denna känns dock inte alls lika tajt som de förra där alla fightingscener var välgjorda och snygga. Här är det så mycket som bara är dumt. Folk med pistoler blir dödade av en kille med kniv. Hundar biter ihjäl tjogtals med henchmens trots att dessa bara kunde skjuta ett skott och så var det klart. Tränade soldater med full-body armour som tydligen klarar en 5.56 close range har noll taktiskt sinne och blir dödade av två nissar med shotguns som aldrig skulle penetrera samma armour. Två fighters som uppenbarligen tränat i exakt samma kampstil slåss inte tillsammans utan turas om att få stryk. Mark Dacascos som kan döda John Wick ett tiotal gånger i början av deras fajt gör inte detta utan låter sig spöas istället. Actionfullt men dumt som spån. 6/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Triangle of sadness
https://www.imdb.com/title/tt7322224/?ref_=nv_sr_srsg_0

Ännu ett mästerverk av Ruben Östlund
4/5

Snyggt foto, bra skådespelarinsatser och bra regi. Men manuset var hans i särklass sämsta. Verkar vara skrivet av en gymnasiestudent som har varit på sin första föreläsning i filosofi och sedan diskuterat livets mysterium en sen natt med mycket rödvin. Men det kanske krävs att vara så extremt övertydlig för att bli oscarsnominerad. Han har ju tyvärr inte lyckats bli det med sina tidigare, mer subtila och intressanta filmer.

2/5 från mig

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RTX4060Ti, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Aorus Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jung_E, ny på netflix från regissören till Train to Busan - någon som sett och kan säga bu/bä?

Jag är en sucker för den slags film så ser bra ut på pappret men koreanska filmer kan slå väldigt hårt i ytterlägena toppen vs. cheesy.

Jag tappar lätt intresset för "netflix material" men Jung_E var faktiskt riktigt bra. Många välplanerade överraskningar och ett bitterljuvt slut.

Permalänk
Medlem

Black Panther : Wakanda Forever. Bäst i hela fas 4 av MCU. På Disney+

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Sick
https://m.imdb.com/title/tt14642626/

Hade inga större förväntningar förutom att Marc Menchaca som är med i The outsider och Ozark är ganska bra.
Glatt överraskad faktisk. Belyser hur galna folk blev av hanteringen av covid.

Antlers
https://m.imdb.com/title/tt7740510/

Har blivit en favoritskräckis. Felicity är bra skådis och blir bara snyggare med åren 😍
Ovanligt att ungar skådespelar så bra som pojken i den här filmen.

Felicity?
Vem menar du, det är ingen Felicity med i den filmen.
Keri Russel kanske är på sin höjd, lite lik Felicity Jones, om det är henne du tänker på?

Jag tyckte Antlers var 2/5

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Black Panther : Wakanda Forever. Bäst i hela fas 4 av MCU. På Disney+

Kul att den kommit nu.
Får se den till helgen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Felicity?
Keri Russel kanske är på sin höjd, lite lik Felicity Jones, om det är henne du tänker på?

Keri Russel spelade Felicity i serien med samma namn, var väl hennes genombrottsroll. Men var väl i början av 2000-talet(?) så kanske inget kidsen idag känner till

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Felicity?

Keri Russel såklart som spelade Felicity i serien Felicity.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Black Panther : Wakanda Forever
Finns nu gratis på Disney eller köpa för 199kr på många ställen. Och jag kände mig då mer eller mindre tvingad att se den när det ej kostar några pengar.

Mitt betyg. Film som går att se på om man är ett stort gäng, med chips, öl, annat alkohol och alla kollar på filmen och pratar om annat. Folk missar halva filmen men ingen bryr sig, "alla" tyckte denna aktivitet var rolig.

Men titta ensam. Nej, inte denna typ av film. På tok för trög i många ställen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Black Panther : Wakanda Forever
Finns nu gratis på Disney eller köpa för 199kr på många ställen. Och jag kände mig då mer eller mindre tvingad att se den när det ej kostar några pengar.

Mitt betyg. Film som går att se på om man är ett stort gäng, med chips, öl, annat alkohol och alla kollar på filmen och pratar om annat. Folk missar halva filmen men ingen bryr sig, "alla" tyckte denna aktivitet var rolig.

Men titta ensam. Nej, inte denna typ av film. På tok för trög i många ställen

Gratis? Så man behöver alltså inte betala nån form av abonnemangsavgift el.dyl? Så det är bara att titta? Nice! (sarkasm)

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Gratis? Så man behöver alltså inte betala nån form av abonnemangsavgift el.dyl? Så det är bara att titta? Nice! (sarkasm)

Jag ser din sarkasm.
Men jag har ett abonnemang som jag tänker säga upp. I vilket fall kostar det mig bara tid att se vad som finns där nu.

Permalänk
Avstängd

Candyland. Helt orimlig handling där folk börjar mördas och det knappt upptäcks. En del naket. Tummen ner.
The Sadness. Skräck från asien där virus slår till och ändrar människor på lite annan sätt. Hade det inte varit för vissa b-films effekter så hade filmen kunnat få två tummar upp istället för en
Plane. En tumme upp till OK typisk Hollywood popcorn.
Prospect. För seg med Mandalorian/The last of us skådisen. Tumme ner.
Hatching Finsk skräckis om tjej med för höga prestationskrav som kommer från bloggande mamma. Tumme ner

Visa signatur