Permalänk

Hifi-lurar till datorn

Jag skulle vilja få lite tips kring hur jag ska tänka avseende hifi-hörlurar till datorspel samt musik.

Idag sitter jag på ett par Bose Q35, inget fel på dessa alls, men skulle vilja förgylla min tillvaro lite...

Så nu sitter jag och kollar efter ett par riktiga Hifi-lurar.
Jag var och testade ett par Sennheiser hd800s, fantastiskt vackert ljud i dessa, men jag saknade basen i dessa.
Som jag har förstått det så funkar ett par stängda lurar bättre för att man ska få lite djupare bas?

Vidare så förstår jag också vikten av att testa sig fram och att det i mångt och mycket handlar om personliga referenser när det kommer till vad man i slutändan tycker om.

Efter ha kollat runt på internet så har jag blivit lite intresserad av två stycken stängda hörlurar:

-Sennheiser hd820
-Sony mdr-z1r

Finns det några andra som ni skulle rekommendera? Vill ha en bra bas i dem också (tex ifall man spelar Battlefield och en granat smäller av så ska det vara en bra bas-upplevelse)

Vidare så har jag förstått att jag kommer att behöva en hörlursförstärkare mellan datorn och lurarna, vad är en rimlig peng att lägga på en hörlursförstärkare till ett par lurar i denna klassen? är det ungefär samma som lurarna?
Sitter idag på ett ASUS ROG Strix Z390-E GAMING - ATX / Z390 moderkort, är det viktigt att även införskaffa ett ljudkort?
eller gör hörlursförstärkaren jobbet ändå?

Jag spelar ju som sagt också, finns det någon trådlös mick som ni skulle rekommendera som man kan fästa på t-shirten eller dylikt när man spelar då Hif-lurar inte har mick?

Permalänk
Medlem

En extern dac/hörlursförstärkare är att rekommendera, tror inte ljudkortet på ditt moderkort kan/vill driva ett par ordentliga lurar.
Tex
https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/da-omvandl...
(har inte testat den själv så bara ett exempel)

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk

Det finns öppna (eller i alla fall halvöppna) med gym bas. Har själv ett par Audeze LCD-2 Classic och de har fantastisk bas. Dock behöver du som sagt en förstärkare.

Kan rekommendera denna tråden för bra tips: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1086941-traden-for-hor...

Permalänk
Medlem

Jag kör med följande setup.

Hörlurar: Hifiman Sundara Stealth Revision
Förstärkare: iFi Audio ZEN CAN

Körde med ett par Beyerdynamic DT 880 innan och lyftet var otroligt stort. Det var det klassiska "lyfta bort skynket" upplevelsen.
Har även ett par trådlösa gaiminglurar, Astro A-50 och jämfört med dom så är skillnaden ännu större.
Riktigt djup bas i hörlurar blir väldigt snabbt uttröttande i mitt tycke. Har inga problem att ha Hifiman lurarna på en hel dag utan att det blir för mycket eller uttröttande.

Men det kostar såklart lite mer

https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/oppen/281680-...
https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/horlursforsta...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av mellankrigarn:

Jag skulle vilja få lite tips kring hur jag ska tänka avseende hifi-hörlurar till datorspel samt musik.

Idag sitter jag på ett par Bose Q35, inget fel på dessa alls, men skulle vilja förgylla min tillvaro lite...

Så nu sitter jag och kollar efter ett par riktiga Hifi-lurar.
Jag var och testade ett par Sennheiser hd800s, fantastiskt vackert ljud i dessa, men jag saknade basen i dessa.
Som jag har förstått det så funkar ett par stängda lurar bättre för att man ska få lite djupare bas?

Vidare så förstår jag också vikten av att testa sig fram och att det i mångt och mycket handlar om personliga referenser när det kommer till vad man i slutändan tycker om.

Efter ha kollat runt på internet så har jag blivit lite intresserad av två stycken stängda hörlurar:

-Sennheiser hd820
-Sony mdr-z1r

Finns det några andra som ni skulle rekommendera? Vill ha en bra bas i dem också (tex ifall man spelar Battlefield och en granat smäller av så ska det vara en bra bas-upplevelse)

Vidare så har jag förstått att jag kommer att behöva en hörlursförstärkare mellan datorn och lurarna, vad är en rimlig peng att lägga på en hörlursförstärkare till ett par lurar i denna klassen? är det ungefär samma som lurarna?
Sitter idag på ett ASUS ROG Strix Z390-E GAMING - ATX / Z390 moderkort, är det viktigt att även införskaffa ett ljudkort?
eller gör hörlursförstärkaren jobbet ändå?

Jag spelar ju som sagt också, finns det någon trådlös mick som ni skulle rekommendera som man kan fästa på t-shirten eller dylikt när man spelar då Hif-lurar inte har mick?

Sennheiser är inte känt för bas.

Skall du ha sådana lurar krävs det mer att hitta rätt kombo. Alla lur förstärkare runt 10k kommer driva de till max. Notera att 10k är bara ett exempel på vad du är tvungen att investera innan det äns är någon idé med till exempel HD8xx
Det spelar inte så mycket roll över bas om det är öppen eller sluten. Skillnaden ligger mer i hur man själv upplever hur det känns mot/inuti/över öronen. Sedan hur ser din omgivning på att de hör vad du lyssnar på.

I den prisklass är det bara ut och lyssna.

Som sagt det finns även ljudkort som är gjorda för studio som du kan investera till datorn.

Permalänk
Skrivet av Bad boy rune:

En extern dac/hörlursförstärkare är att rekommendera, tror inte ljudkortet på ditt moderkort kan/vill driva ett par ordentliga lurar.
Tex
https://www.hifiexperience.se/produkter/elektronik/da-omvandl...
(har inte testat den själv så bara ett exempel)

Nää syftade aldrig på att datorn själv skulle driva det. Frågan avhandlade egentligen ifall det ens är nödvändigt att investera i ett ljudkort ifall man köper en ordentlig DAC/hörlursförstärkare?

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

Det finns öppna (eller i alla fall halvöppna) med gym bas. Har själv ett par Audeze LCD-2 Classic och de har fantastisk bas. Dock behöver du som sagt en förstärkare.

Kan rekommendera denna tråden för bra tips: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1086941-traden-for-hor...

Tack! Har sneglat lite på ett par Audeze LCD-GX eftersom de hade mick. Tack för tipset till den tråden, har läst lite i den, men lite svårt att navigera i den bara

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Sennheiser är inte känt för bas.

Skall du ha sådana lurar krävs det mer att hitta rätt kombo. Alla lur förstärkare runt 10k kommer driva de till max. Notera att 10k är bara ett exempel på vad du är tvungen att investera innan det äns är någon idé med till exempel HD8xx
Det spelar inte så mycket roll över bas om det är öppen eller sluten. Skillnaden ligger mer i hur man själv upplever hur det känns mot/inuti/över öronen. Sedan hur ser din omgivning på att de hör vad du lyssnar på.

I den prisklass är det bara ut och lyssna.

Som sagt det finns även ljudkort som är gjorda för studio som du kan investera till datorn.

Tack för återkopplingen.
Räcker det med en förstärkare för runt 10k? Jag var och provade ett par HD800S och den DAC kostade runt 7500kr, så frågade lite kring skillnaden ifall man köpte en dyrare förstärkare vad skillnaden skulle vara? Men fick inget riktigt bra svar, mer än att det blir bättre? På vilket sätt? Tänkte att det fanns någon "magisk" regel att man ska försöka matcha prisbilden på lurarna med DAC?

Men kanske inte finns ett sådant samband...?

Jag får väll prova mig fram själv, men alltid skönt när man börjar leta lite rätt i början

Permalänk
Skrivet av mellankrigarn:

Tack för återkopplingen.
Räcker det med en förstärkare för runt 10k? Jag var och provade ett par HD800S och den DAC kostade runt 7500kr, så frågade lite kring skillnaden ifall man köpte en dyrare förstärkare vad skillnaden skulle vara? Men fick inget riktigt bra svar, mer än att det blir bättre? På vilket sätt? Tänkte att det fanns någon "magisk" regel att man ska försöka matcha prisbilden på lurarna med DAC?

Men kanske inte finns ett sådant samband...?

Jag får väll prova mig fram själv, men alltid skönt när man börjar leta lite rätt i början

Det är mer viktigt att matcha rätt. Det som blir dyrare. Less på jämförelser.
Är att det är lite bättre delar på insidan. Som sagt när du passerar säg 10k i lur förstärkare handlar det mer om detaljer. Lägre brus och sådant som du inte hör, som finns där. På DAC sidan är mycket om hur tillverkaren har lagt ner energi att omvandla digitalt till analogt. Exempelvis en Bel Canto DAC 2.8 sjuk prislapp, är byggd väldigt bra.

På lur förstärkare handlar mycket om vad som används på insidan. Som sagt upp till 10k kommer man långt.
Exempelvis följande är så sjukt. De är helt overkill för vad man får.
Bryston BHA-1F
Eller varför inte en T+A HA200
Listan kan göras lång över dyra prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellankrigarn:

Tack för återkopplingen.
Räcker det med en förstärkare för runt 10k? Jag var och provade ett par HD800S och den DAC kostade runt 7500kr, så frågade lite kring skillnaden ifall man köpte en dyrare förstärkare vad skillnaden skulle vara? Men fick inget riktigt bra svar, mer än att det blir bättre? På vilket sätt? Tänkte att det fanns någon "magisk" regel att man ska försöka matcha prisbilden på lurarna med DAC?

Men kanske inte finns ett sådant samband...?

Jag får väll prova mig fram själv, men alltid skönt när man börjar leta lite rätt i början

Du behöver absolut inte spendera 10k för att få ett par hörlurar i övre klass att spela till fullo. Absolut så kan du köpa bättre och bättre för att förändra upplevelsen, men det blir ingen flaskhals under en viss summa.

I dagsläget så utvecklas DA-omvandlare och förstärkare betydligt mycket mer än hörlurar. Många "DAC/AMP"-kombo enheter för runt 2k har inga problem med att driva t.ex. ett par HD 800s. En bättre DA-omvandlare kan absolut göra jobbet bättre, men i praktiken så kommer en individ inte att höra någon skillnad utan det måste mätas upp. Exempelvis så har både Topping och FiiO ett flertal billigare enheter som orkar med det mesta på marknaden.

Förstärkare gör däremot större skillnad för ljudet, du behöver såklart en förstärkare med tillräcklig kraft att driva hörlurarna, men framförallt så kommer förstärkaren att förändra ljudet beroende på hur den förstärker signalen. Ett praktexempel är hur många anser att HD 600 serien kan bli lite tråkiga på en solid-state förstärkare, men så fort de hör dem på en rörförstärkare så blir de kära i hobbyn igen.

Med allt det sagt så är man ju en prylnisse, så ger ändå ett exempel på en briljant liten låda för runt 10k till ett par HD 800s / HD 820: RME ADI-2 DAC.

Permalänk

Cayin kanske du skall se på. Själv intresserad utav att prova någon gång. Finns några alternativ som inte är allt för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellankrigarn:

Tack för återkopplingen.
Räcker det med en förstärkare för runt 10k? Jag var och provade ett par HD800S och den DAC kostade runt 7500kr, så frågade lite kring skillnaden ifall man köpte en dyrare förstärkare vad skillnaden skulle vara? Men fick inget riktigt bra svar, mer än att det blir bättre? På vilket sätt? Tänkte att det fanns någon "magisk" regel att man ska försöka matcha prisbilden på lurarna med DAC?

Men kanske inte finns ett sådant samband...?

Jag får väll prova mig fram själv, men alltid skönt när man börjar leta lite rätt i början

Du behöver inte lägga ner 10k för att få bra utrustning. På denna sida "https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?reviews/" kan du läsa reviews av massor av DAC och AMPS för bla. hörlurar och om det är något man ofta ser där så är det att dyrt inte behöver betyda bättre. Kolla gärna in produkter från Topping och SMSL. Hyfsade priser för bra grejor.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Testa med den inbyggda ljudutgången först innan du köper någon mirakelburk.
För Battlefield duger det..
Jag kör en AKG K712 direkt på moderkortets hörlursuttag och tycker att det låter ok.
Länk till en snarlik tråd, där bla betydelsen av förstärkarens utgångsimpedans diskuteras..

la till länk
Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)