Hur håller du (som är en man) reda på och skyddar mobil, körkort, betalkort och nycklar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ztenlund:

Eftersom alla dagens jättetelefoner fungerar dåligt att använda med en hand borde väl slutsatsen vara att den som tar upp telefonen med höger hand använder vänster hand för sig manövrera den?

Jag har en Zenfone 9, de går att manövrera med en hand. Däremot har du helt rätt i att den som kör pekfingervals eller tvåhandsfattning säkert vill hålla mobilen i den icke-dominanta handen.

Skrivet av Petterk:

Uppvuxen utan mobil fören senare i tonåren som 80-talist. Nycklar går ju högerfickan.

Nycklarna har stannat i högerfickan även efter man blev bekväm att bära runt mobil i byxorna och då kan ju inte mobilen ligga i samma ficka.

Nej jag trycker inte på skärmen med vänsterhanden.

Det är ju ett sätt, används nycklar oftare än mobil?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Uppvuxen utan mobil fören senare i tonåren som 80-talist. Nycklar går ju högerfickan.

Nycklarna har stannat i högerfickan även efter man blev bekväm att bära runt mobil i byxorna och då kan ju inte mobilen ligga i samma ficka.

Nej jag trycker inte på skärmen med vänsterhanden.

Precis. Jag är högerhänt och telefonen i vänsterfickan, nycklarna i högerfickan (eller höger jackficka nu när det är jackväder) och en eventuell plånbok i (den högra) bakfickan. Annat löst som jag behöver ha med mig, snus exempelvis, hamnar i högerfickan med nycklarna normalt, men snuset lägger jag inte i jackan för det behöver jag även inomhus. Jag har inte tappat nycklar eller plånbok på över tjugo år i alla fall, däremot förlagt telefoner ett par gånger men inte tappat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är ju ett sätt, används nycklar oftare än mobil?

Nej, nycklarna används typ två gånger om dagen.

Mobilen används nog som klocka de flesta gånger den plockas upp ur fickan, då behöver man aldrig peka på den.

När man använder nyckeln finns det risk att man bär en kasse eller liknande. Visst jag kan använda vänster för att låsa upp dörren, men det kommer ju från vana och mode att ha nyckeln i höger (vem gick med nyckelkedja på vänster sida på 90-talet?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag måste ändå "placera" mobilen i rätt läge i den primära handen, så det skulle ge fler handgrepp och manövrer om mobilen var i en högerficka.

Dessutom är högersidan av kroppen mer utsatt som högerhänt. Och i bilen ligger bältet över där mobilen är om man har den åt höger, vilket stör. Med mobilen i en vänsterficka ligger den fritt, utan att "krocka" med bältet och störa.

Precis att vara högerhänt och ha mobilen på vänster sida är cross draw (pistol=mobiltelefon):
The cross draw was popular among cowboys of the Old West so their pistols wouldn’t get in the way of their work around the ranch. It was also easier to pull on horseback. The cross draw was also popular with men who spent a lot of time sitting at a poker table for the same reason.

There are some disadvantages of the cross draw carry. It is easier to disarm somebody with the handgun facing forward. It also requires a longer and slower draw stroke to reach across the torso to access the handgun."

Är högerhänt med mobilen på höger sida (Naturligtvis Sony med fingeravtrycksläsaren på sidan av mobilen):

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ni som har mobil i vänster ficka.
Är ni högerhänta?
Varför vänster ficka? Tar ni upp telefonen o byter hand för att göra nåt på den?
Eller använder ni vänster hand för mobilfipplande?

Hade mobilen legat i höger ficka hade jag blivit tvungen att byta hand. Nycklarna har jag i högerfickan för att kunna låsa upp dörren med höger hand och mobilen i vänster för att kunna ta upp den utan att byta hand. Körkort och betalkort ligger i mobilfodralet (har plånboksfodral).

Jag tar upp mobilen i vänster hand ur vänster ficka , vecklar ut den så att fodralet vänds på avigan och håller den uppvikt i vänster hand med skärmen mot mig. Använder höger pekfinger för att låsa upp den med fingeravtryck eller kod. Trycker på ikonerna med höger pekfinger samt skriver med höger pekfinger hela tiden hållande mobilen i vänster hand. Vid telefonsamtal håller jag mobilen med vänster hand mot vänster öra så jag har höger hand fri annan användning under samtalet, exempelvis ta upp nycklknippan ur höger ficka och låsa upp en dörr. Så som en högerhänt människa normalt använder en telefon. Håller man mobilen i höger hand vid telefonsamtel blir det exempelvis svårt att skriva ner anteckningar på ett papper med vänster hand om man är högerhänt. Jag är uppvuxen med att en telefon är främst avsedd att ringa med och ser det fortfarande som huvudsyftet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nej, nycklarna används typ två gånger om dagen.

Mobilen används nog som klocka de flesta gånger den plockas upp ur fickan, då behöver man aldrig peka på den.

När man använder nyckeln finns det risk att man bär en kasse eller liknande. Visst jag kan använda vänster för att låsa upp dörren, men det kommer ju från vana och mode att ha nyckeln i höger (vem gick med nyckelkedja på vänster sida på 90-talet?).

Precis. Högerhanden används till det mesta, öppna dörrar eller bära saker exempelvis. Men också när man faktiskt använder telefonen förstås. Men ganska ofta så tar man ju upp telefonen utan att man ska använda den utan bara titta vad klockan är exempelvis, eller kolla vem som ringer och kanske svara.

Permalänk
Avstängd

Har kort i mobilen som stoppas i byxfickan. Detsamma gäller nycklar. Har inget plånboksfodral utan ett vanligt tunt sådant som samsung själva sålde förr. Knappat bulky.

Permalänk
Medlem

- Cyberdecken i becknarväskan.
- Nycklar och knapptelefon i brallfickorna.
- En sedelrulle eller två i gummiband i jackinnerfickan. Då är man kung på stan, får en go känsla när man dodgear databasregistreringar vid transaktioner samt kronkalle har inget att hämta.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Vad är ni för psykopater som har mobilen i vänster byxficka?

Jag använder mobilen bara med vänster hand och har den i vänster framficka på jeansen.
Jag är högerhänt..

Så jag antar att jag kvalificerar..

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Inaktiv

Telefon, korthållare och nycklar i jeansfickorna som en normal man?

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Denna diskussion får mig att tänka på följande episod:
https://youtu.be/TU4kot-fMTA

Ha ha.. hade inte sett den... skrattade gott!

Permalänk
Medlem

Fickor, vägrar phablets, undviker skal.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Plånbok för kort och nycklar separat, om man inte är vaktmästare för ett bostadskomplex så är det inte svårare än så.

Även plånbok skulle man kunna ersätta med någon typ av korthållare då man knappt använder kontanter längre däremot om man köper en bra plånbok i äkta skinn så håller den i 15+ år ( går efter när jag köpte min senaste ).

Har man inte fickor för de 2 sakerna så är det dags att se över sitt klädval.

Behövs ingen AI för att lista ut detta...

Permalänk
Medlem

Vänster Framficka: Läderplånbok, Mobil
Höger Framficka: Hemnycklar, Bilnyckel

Högerhänt
Navigerar inte så mkt med bara en hand, har små händer och inte så lång tumme. Utan håller den mest i västern och skrollar etc med högern. Förr i tiden med mina små knapptelefoner från Sony hade jag nog den i högerfickan då jag kunde sms:a och hantera den med bara högern.

Bakfickor, tomma.

Sommaren, mjukisshorts med dragkedjor. Jeansshorts/Tygshorts med djupa framfickor. Mjukisbyxor med dragkedja. Hemmabyxor = Mjukisbyxor utan dragkedja.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Har bara med mig mobilen i höger ficka och hemnycklarna i vänster ficka. Kreditkort ligger i klockan eller mobilen, samma med bilnyckeln. Snart kommer jag nog byta till smartlås i lägenheten så slipper jag nycklar också. Om jag blir tagen utan körtkortet på mig när jag kör så accepterar jag bötern på 500 kr.

I undantagsfall tar jag med mig en korthållare i vänster ficka, om jag ska till läkaren och behöver visa legitimation.

Permalänk
Medlem

Nycklar i valfri ficka på antingen tjocktröjan eller i jackan. På sommaren så brukar jag försöka undvika att helt enkelt ha nycklar med mig

Kort har jag i plånboks fodralet (har en galaxy fold 4 så den är redan extremt tjock så lite mer gör inget) ^^ dock bara i perioder, har innan varit utan kort och körkort i 2 år då min förra mobils fickor blev för slappa så lämnade sånt hemma och använde bara mobilen för att betala körkortet fick bo i en ficka på mc-jackan.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av kentlarson:

Lite beroende på vad man ska göra så behöver man ha med sig mobilen, körkortet, betalkort (kan vara bra som extra säkerhet) och nycklar till hus och bil.

Med ordinarie jeans eller liknande byxor kör jag oftast med naken telefon i vänster ficka och en slimmad plånbok (jag gillar Bellroys produkter) i höger. Nycklarna hamnar också i höger ficka och är det minimala subset som behövs för tillfället: hus, ofta key fob till bil. Jobbnycklar hamnar oftast i en ficka i laptopryggsäcken som jag ändå alltid har till och från jobbet och byts mot de privata i högerfickan när jag går från jobbparkeringen.

Permalänk
Medlem

Har som princip att inte samla på mig massa onödigt.

Vänster ficka: Mobiltelefon med silikonskal, korthållare med körkort, betalkort och gymkort.
Höger ficka: Bilnyckel, Nycklar till mitt hem och ibland nyckel till cykeln.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Mobil höger byxficka.
Nycklar och plånbok vänster byxficka.

Vägrar givetvis chinos och liknande otyg som har vertikala fickor. Jeans och liknande med djupa vertikala fickor ska det vara. (Out of topic, men hur är det tänkt att man ska använda chinos m.m. där öppningen till fickan är vertikal? Förväntas man ligga på mage hela dagen, eller är fickorna enbart till för att spela fickpingis?)

Mobilskal? Ja, ett väldigt basic silikonskal som följde med mobilen. Skulle helst köra utan, men har lärt mig den hårda vägen att mobiltillverkare avskyr hållbarhet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

För mitt senaste mobilförvärv skall jag testa en ny variant, ett magnetiskt skal med insynsskydd. Vi får se hur det blir. https://theanticase.com/collections/all/products/samsung-anti...

Uppdatering. Det blev inte så bra med det, väldigt plastigt och tryckkänsligheten i hörnorna var inte bra.

Visa signatur
Permalänk

Plånbok i nyckelfickan (höger).
Mobil i vänster.
Eftersom jag är dålig på att ladda mobilen är inte den något jag vill förlita mig på.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Vad är ni för psykopater som har mobilen i vänster byxficka?

T.o.m. jag som är vänsterhänt har mobilen i högerficka.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Cargobyxor, och min man purse (axelväska) på sommaren.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vänster byxficka: mobil och körkort/kreditkort
Höger byxficka: Bil och hemnycklar

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Har för det mesta 3 saker med mig:
Nycklar i en framficka, i den andra framfickan mobil + airpods.

Inga kort (apple pay i klocka och telefon).
Att dra runt på en massa ytterligare skulle kännas drygt nu när jag är van vid så pass få saker.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vänster ficka: Hållare i läder för ID, Betal- och SL-kort & Nycklar. Ibland även mina Soundcore Liberty Air 2.
Höger ficka: Telefon.

Vänster jackficka: Eventuell laddare
Bröstficka: Snytpapper och ibland nässpray.

Enkelt.

Permalänk
Medlem

Det här är lite relaterat. Har andra ett fenomen med brist på hårväxt EXAKT där ens fickor ligger mot huden? Det ser så himla roligt ut! 😂

Permalänk
Medlem

Nycklar och trådlösa hörlurar i ena byxfickan och mobiltelefon med korthållare för körkort och ett bankkort, ifall bankkortet som ligger i mobilens digitala plånbok inte skulle fungera, i den andra.