Permalänk
Medlem

Fråga om fiberbyte

Min far har idag Fiber i villan från telia med utrustning.
Han behöver byta till en billigare leverantör i dagsläget och jag undrar om själva omvandlaren är något som man måste ha en ny och ingår det isf med en ny leverantör?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Medlem

byta nätleverantör är inget man "bara gör", antingen så köper en annan leverantör upp ett redan lagt nät, eller så betalar man ohyggliga summor och mutar någon chef att gräva dit ett ytterligare nät

Är det inte tjänsteleverantör ni ämnar att byta? I så fall är det samma omvandlare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Fiberomvandlaren brukar ägas av nätägaren, inget som byts ut.
Är det öppen fiber, ska det finnas en webbsida där man kan jämföra olika bolag och beställa.
Fråga nuvarande leverantör om dom kan sänka priset eller om ni kan gå ner i hastighet för att få det billigare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Fiberomvandlaren brukar ägas av nätägaren, inget som byts ut.
Är det öppen fiber, ska det finnas en webbsida där man kan jämföra olika bolag och beställa.
Fråga nuvarande leverantör om dom kan sänka priset eller om ni kan gå ner i hastighet för att få det billigare.

Tack det går att installera ett handfull nya leverantörer så då måste utrustningen för fiberomvandling ägas av nätägaren.
Så han kan byta utan problem antar jag.

Vi får prismatcha det erbjudanden som finns. Betalar idag 549 kr i mån för 250/250 hos Telia.
50/50 skulle räcka synd det inte finns

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Medlem

Tyvärr (?) är det inte "megabitten per sekund" som kostar att producera, utan det är investeringen nätägaren gjorde som ska skrivas av på ett antal år. Därför blir inte en långsammare anslutning billigare, utan man får se det som ett sätt att ta betalt bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Tack det går att installera ett handfull nya leverantörer så då måste utrustningen för fiberomvandling ägas av nätägaren.
Så han kan byta utan problem antar jag.

Vi får prismatcha det erbjudanden som finns. Betalar idag 549 kr i mån för 250/250 hos Telia.
50/50 skulle räcka synd det inte finns

Jag betalar 279 för samma så ja det var väldigt dyrt. Har för mig att de även hade 100/100 för någon ännu billigare peng när jag ringde senast (i höstas). Såvida han inte har bindningstid går det ofta att hoppa på något erbjudande om man ringer och säger att man är på väg att byta.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]