Permalänk
Medlem

Fläktar går upp och ner för kyla CPU

Senaste veckan har min dators fläktar börjat gå upp och ner konstant, för att kyla CPUn. Kollar man temperaturen går den från 40 grader till 65. Fram och tillbaka. Kan detta bero på dålig kylpasta? Någon som har fler idéer?

Har en AMD Ryzen 7 3700X, CPU kylaren är Noctua NH-D15.

I chassit sitter en chassifläkt bak, sen kommer Noctuas två stycken fläktar som blåser inåt i chassit. Utöver det har jag en chassifläkt längst ner i mitt Fractal Design XL R2.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att du behöver leka lite med Low, Mid och High temperaturtröskeln för fläktarna i BIOS så dom inte får spel varje gång tempen går några grader över normal idle. varför det blivit så just nu vet jag inte dock. Har du kollat om det är någon process i bakgrunden som kittlar din CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Det kan vara så att du behöver leka lite med Low, Mid och High temperaturtröskeln för fläktarna i BIOS så dom inte får spel varje gång tempen går några grader över normal idle. varför det blivit så just nu vet jag inte dock. Har du kollat om det är någon process i bakgrunden som kittlar din CPU?

Jag testade både normal och silentläge i bios, där för övrigt det ligger på stabila 35*C utan att det går upp och ner. Men så fort man kommer in i windows börjar det variera. Nu går de från 35*c till 60*c utan att jag belastar datorn överhuvudtaget.