Permalänk
Medlem

MSI RX 6700 XT trasigt?

jag har fått väldigt konstiga krasher när jag spelar wow och vet ej vad det beror på men kanske att det är grafikkortet eller nätagget.

jag uppgraderade min dator i början av december och har kunnat spela i två månader utan problem. Sedan började det krångla, varje gång jag tabade i wow så startade datorn om sig utan något felmeddelande.

Jag installerade om wow och ställde ner alla grafikinställningar till potatiskvallite, men nu får jag mer krasher både omstarter och blåskärm när jag spelar.

lite fakta.
1. jag har gjort mem-test och det hittar inte något fel på minnena
2. jag har kört kortet undervoltat mha amd mjukvaran enl bild.
3. jag tycker grafikkortet knstrar extremt mycket, kan det vara något som är trasigt?
4. Har jag för klent nätagg? detta är konstigt eftersom jag kunde spela i två månader utan problem, men något kanske har pajjat. rek från inets hemsida är minst 650W jag har 600W.

* Övriga komponenter *

CPU | AMD Ryzen 7 5800X
Kylare | be quiet! Pure Rock
Mobo | MSI B450 GAMING PLUS
Minne | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Grafikkort | MSI Radeon RX 6700XT
Nätagg | be quiet! Pure Power 10 600W CM
HDD | Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB
Chassi | Fractal Design Define C

Någon som har några idéer om vad det kan vara eller hur man kan felsöka för att hitta vad som är problemet?

Permalänk
Skrivet av Znille:

jag har fått väldigt konstiga krasher när jag spelar wow och vet ej vad det beror på men kanske att det är grafikkortet eller nätagget.

jag uppgraderade min dator i början av december och har kunnat spela i två månader utan problem. Sedan började det krångla, varje gång jag tabade i wow så startade datorn om sig utan något felmeddelande.

Jag installerade om wow och ställde ner alla grafikinställningar till potatiskvallite, men nu får jag mer krasher både omstarter och blåskärm när jag spelar.

lite fakta.
1. jag har gjort mem-test och det hittar inte något fel på minnena
2. jag har kört kortet undervoltat mha amd mjukvaran enl bild.
3. jag tycker grafikkortet knstrar extremt mycket, kan det vara något som är trasigt?
4. Har jag för klent nätagg? detta är konstigt eftersom jag kunde spela i två månader utan problem, men något kanske har pajjat. rek från inets hemsida är minst 650W jag har 600W.

<Uppladdad bildlänk>

* Övriga komponenter *

CPU | AMD Ryzen 7 5800X
Kylare | be quiet! Pure Rock
Mobo | MSI B450 GAMING PLUS
Minne | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Grafikkort | MSI Radeon RX 6700XT
Nätagg | be quiet! Pure Power 10 600W CM
HDD | Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB
Chassi | Fractal Design Define C

Någon som har några idéer om vad det kan vara eller hur man kan felsöka för att hitta vad som är problemet?

Testa ta bort undervolten

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Första åtgärden är att ställa in standard-inställningar på kortet.

Är du helt säker det är grafikkortet som kraschar och inte systemet, dvs processorn? Kör du någon slags överklock på CPU?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

En jag diskuterade 5700xt med hade problem med krascher när han tabbade ur spel, då hade det hjälpt med att stänga av hardware acceleration i discord och Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elipe:

En jag diskuterade 5700xt med hade problem med krascher när han tabbade ur spel, då hade det hjälpt med att stänga av hardware acceleration i discord och Chrome.

ska prova det om det blir bättre, men jag tror det är nått hårdvarufel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Testa ta bort undervolten

har testat att även ändra till original inställningarna utan framgång

Permalänk
Medlem

Vet du specifikt om något särskilt hände precis innan problemen startade? Nytt BIOS, nya drivrutiner, någon ny windows update eller liknande?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tycker nätaggregatet är i lite klenaste laget.

Är kortet av referensmodell?

Min tanke går att om det är ett överklockat kort, från fabrik, så skulle man vilja ha lite mer än de 550W rekommenderade enligt spec. Dessutom ligger du 50W under inets rekommendation. Därav frågan om fabriksöverklock.
Detta tycker jag går hand i hand med att det kraschar mer med potatisinställningar. Jag tänker att när inställningar är låga så skiftar man förutsättningar för systemet och en komponent kan tillåtas klocka något högre och därmed nå högre förbrukning.

Tänk att om en titel är cpu begränsad så går inte gpun max. Ändrar man förutsättningar så att man med samma cpu kan nå högre fps så kommer grafikkort att kunna belastas något mer.

Ett sett att testa är att begränsa alla auto-överklocksfunktioner på både cpu och gpu och se om det blir stabilare. Kan till och med klocka ner medvetet en bit för att se hur det påverkar. Jag hade skippat undervolt sålänge du testar i allafall.

Bästa scenario hade såklart varit om du hade haft ett maffigt nättagg att prova med, men det är inte alla som har, och det är lite mer jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Installera om Windows från grunden, installera drivrutiner och bara det som behövs för dra igång wow och kolla om felet kvarstår. Skulle det kvarstå så skulle jag våga påstå att det är dags att felsöka hårdvara, enklaste är om du på något vis kan testa med ett annat likvärdigt grafikkort och om det kvarstår prova med ett annat nätagg.

Angående nätagget så ladda ner hwmonitor så kan du där se hur många watt grafikkort och cpu drar, lägg till 150-250 watt beroende på om du har hårddiskar, fläktar osv så borde du få en ganska bra uppskattning om vilken effekt du behöver ha på nätagget

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Är det en MSI MECH versionen av kortet du kan du ha samma problem som jag hade med att kortet överhettades nåde 110c på hotspot och sen krasha spelen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

När jag har benchmarkat med haven och loggat med adrenalin mjukvaran så drar kortet aldrig mer än 180W och blir som max ca 85°.

Jag har inte hunnit testa så mycket mer men ska fortsätta om en vecka. Återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

När jag har benchmarkat med haven och loggat med adrenalin mjukvaran så drar kortet aldrig mer än 180W och blir som max ca 85°.

Jag har inte hunnit testa så mycket mer men ska fortsätta om en vecka. Återkommer

85c på hotspot eller vanliga temperaturen?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Avstängd

Hur gammalt är nätaggregatet? Stänger du av datorn varje dag? Komponenter slits snabbare när de blir kalla och varma om vartannat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Skrivet av Znille:

Kan du skaffa hwinfo och screenshota bilderna på temp på gpu efter en benchmark eller ett spel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25