gaming/programmering/pendling - 20-25 tsek

Permalänk

gaming/programmering/pendling - 20-25 tsek

Hejsan,

Idag knackar jag ihop en hel del webbapplikationer med hjälp av JavaScript/html5/CSS, typ med nodejs/sveltekit och liknande. När jag inte gör det så spelar jag Back4Blood och liknande spel. Spelar en del 2d-plattformsspel från Steam (med kontroll)

Är på jakt efter en bärbar där jag kan spela hemma (med extern skärm). Men även spela/programmera på tågresorna.

Vill gärna köpa något "nu" som kommer hålla ett bra tag framöver. Har inget behov att spela de absolut senaste spelen i ultra-settings. Diablo är väl det spelet som jag är sugen på härnäst men betvivlar att det kommer kräva en dator utan dess like.

Har tittat på följande;

https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/asus-rog-ze...

https://www.webhallen.com/se/product/337961-Lenovo-Legion-7-1...

https://www.webhallen.com/se/product/336213-Acer-Predator-Hel...

Vilken hade ni valt och varför?

Har denna skärm hemma; https://www.webhallen.com/se/product/333204-Acer-Nitro-XV340C...

Eller ska man vänta och köpa nu när ddr5 etc. är på gång?

Kanske finns billigare datorer som uppfyller mitt behov?

Uppskattar all hjälp jag kan få!

missat länk
Permalänk
Medlem

Jag skulle valt lenovo datorn mest för jag har haft mycket dålig erfarenhet av asus produkter och Lenovo har fått bra betyg generellt. Acer tror jag är bra men det är inget märke som är mitt första val. Hittade ett alternativ till dig https://www.inet.se/produkt/1966343/lenovo-legion-5-15-6-ryze...

Permalänk
Medlem

Jag avråder otroligt stark, jag säger igen Otroligt stark från att köpa Acer datorer, dels har dem 0 kompetens med sina kylare, plastigt och håller ej måttet. har själv gått igenom 2 bärbara från acer och det är budget datorer i min syn. de skiter fullständigt i ljud och värme.

min senaste acer bärbara låg stabilt på 92 grader under vanligt spel, ej krävande. känns ej ok

Kan rekommendera MSI då det gör väldigt stabila och tåliga datorer. haft 2 st, aldrig vart problem.

även 17 tum gör ganska stor skillnad från 15 tum om du ska spela.

storlker på skärm
Permalänk
Skrivet av Aerkanz:

Jag avråder otroligt stark, jag säger igen Otroligt stark från att köpa Acer datorer, dels har dem 0 kompetens med sina kylare, plastigt och håller ej måttet. har själv gått igenom 2 bärbara från acer och det är budget datorer i min syn. de skiter fullständigt i ljud och värme.

min senaste acer bärbara låg stabilt på 92 grader under vanligt spel, ej krävande. känns ej ok

Kan rekommendera MSI då det gör väldigt stabila och tåliga datorer. haft 2 st, aldrig vart problem.

även 17 tum gör ganska stor skillnad från 15 tum om du ska spela.

Vilken MSI rekommenderar du?

Permalänk

Låter iallafall som Acer är en "No go".

Permalänk
Medlem

Jag har haft 2 olika och båda har varit legit så rekommenderar väl alla, den som du tkr passar dig

Permalänk

Ingen mer med input? Känner mig verkligen kluven här..

Har försökt läsa reviews och kolla utvärderingar mellan 3080 och RX 6800S men tycker inte det är så solklart..

Uppskattar den som är på 14" då den är något mindre/smidigare vid pendling. Samtidigt gör 2" i min värld ingen direkt skillnad och då är 16" trevligare. Antar att refresh-raten är trevligare med 165mhz, speciellt om jag ska koppla det till en skärm som stödjer 144mhz.

Tänker mig att den som är 120mhz inte kommer lira lika väl med min externa skärm då..

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr-Fredrik:

Ingen mer med input? Känner mig verkligen kluven här..

Har försökt läsa reviews och kolla utvärderingar mellan 3080 och RX 6800S men tycker inte det är så solklart..

Uppskattar den som är på 14" då den är något mindre/smidigare vid pendling. Samtidigt gör 2" i min värld ingen direkt skillnad och då är 16" trevligare. Antar att refresh-raten är trevligare med 165mhz, speciellt om jag ska koppla det till en skärm som stödjer 144mhz.

Tänker mig att den som är 120mhz inte kommer lira lika väl med min externa skärm då..

Angående Acer, de har bra o dåliga (eller budget snarare) datorer. Nitro är budget, högljudd, varm o plastic. Men mycket dator för pengarna. Presator-serien är riktigt grym. Triton 300 är mestadels bara bra och hyfsat pris.

Men eftersom du ska koda på den så är min rekommendation som vanligt att testa tangentborden. Själv föredrar jag Lenovos. Riktigt gött imo.

*Edit: Såg nu att du redan köpt en. Bra val 🙂

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det blev det bästa av val med andra ord

Permalänk

Kan flika in och säga att jag extremt nöjd över köpet. Fungerar med vad jag än kastar på den, snabb, enkel och smidig. Spealt allt från Doom Eternal, Back 4 Blood till alla möjliga indiespel. Fungerar utmärkt till programmering på "min" nivå.

Det som kan nämnas är att fläkten kan låta rätt bra, men för mig som sitter med hörlurar så gör det inget. Däremot kan andra på tåget kanske tycka det är något jobbigt.