Hogwarts Legacy Officiella tråden

Permalänk
Medlem

Om man bortser att spelet blir lite för ostabilt med RT med mitt 3080 så flyter spelet på bra. Stängde av RT för hellre mjuk och stadig framerate.
Jag har ju både läst böckerna och sett filmerna. Jag tycker världen är magisk (no pun intended).
Till spelet. Stämningsfullt, riktigt rolig combat, vackra detaljerade miljöer. Man fastnar lätt i "ska bara se vad som finns här" rätt som det är så är man på andra sidan kartan och gör quests. Det var mycket större än vad jag trodde.
Det som jag inte gillar är: man kan inte vara Voldemort ond, RT känns inte optimerat, man kan inte skada någon som inte räknas som fiende. Ja, jag ville leva ut min inre Voldemort. Men elever mm reagerar inte ens på ens försök att skada dom. Har bara spelat ca 10h och då har jag inte kört mycket av MQ. Men just nu känns det bara som det enda "onda" man kan göra är att vara lite dryg i konversationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Om man bortser att spelet blir lite för ostabilt med RT med mitt 3080 så flyter spelet på bra. Stängde av RT för hellre mjuk och stadig framerate.
Jag har ju både läst böckerna och sett filmerna. Jag tycker världen är magisk (no pun intended).
Till spelet. Stämningsfullt, riktigt rolig combat, vackra detaljerade miljöer. Man fastnar lätt i "ska bara se vad som finns här" rätt som det är så är man på andra sidan kartan och gör quests. Det var mycket större än vad jag trodde.
Det som jag inte gillar är: man kan inte vara Voldemort ond, RT känns inte optimerat, man kan inte skada någon som inte räknas som fiende. Ja, jag ville leva ut min inre Voldemort. Men elever mm reagerar inte ens på ens försök att skada dom. Har bara spelat ca 10h och då har jag inte kört mycket av MQ. Men just nu känns det bara som det enda "onda" man kan göra är att vara lite dryg i konversationer.

Jag förstår vad du menar med att vara ond eller bristen på det, dock tror jag att spelmekaniken och ambiansen i spelet hade få vara på en hel annan nivå om du hade gått lös GTA style på alla i skolan hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggeman:

Har köpt spelet på steam och snart lirat 2h och funderar på refund. Har hunnit gå runt lite på Hogwarts och gjort 2 quests. Har under tiden märkt kortvariga fps drops, men inte så pass att jag stör mig. Dock är jag orolig att det ska bli värre när jag kommer utanför skolan till den stora vida världen.
Hur upplever ni det som har spelat och kommit längre?

Spec:
3060 ti
ryzen 5600x
16GB RAM

Jag valde att göra en refund. Märkt att det finns fler än jag som upplever samma problem och har inte lust att pröjsa AAA fullpris om spelet inte är i ett bra skick, jag har lite bättre hårdvara än vad som är recommended liksom. Har inte heller hört talas om utvecklarna innan, så vill vara försiktig. Köper det igen när de har släppt en patch och andra spelare verkar nöjda.

I övrigt så tyckte jag spelet verkade bra, Hogwarts var väldigt detaljrikt, starten av storyn engagerande.
Flesta NPC:erna var dock tråkiga/stela, lite för artiga och grafiken ojämn, t.ex vissa karaktärer som ut som old gen och vissa såg ut som current gen.
Önskar de la en mer gnutta kärlek i common room för nu känns det som att det stora rummet inte har något syfte. Tycker de kunnat ha lagt in chess som man kunnat spela mot sina kamrater, känna nån form av gemenskap.
Rädd för att det ska kännas som Cpunk 2077, stor värld men ändå tomt och själlöst.

Visa signatur

AMD Ryzen5 5600X || RTX 3060 TI || 16 GB RAM || LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Hade samma problem i Last of Us Part 2 på PS5. Det löste sig om man ändrade grafikläge till 30 FPS och laddade in världen igen. Sedan kunde jag ändra tillbaka när jag väl var inne igen. Så kan vara värt att testa byta grafikinställning om det finns.

Tack, ska ge det ett försök!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv

Kommer det här datorn klara spelet i 1440P och max settings?
https://sharkgaming.se/white-shark-massacre-gaming-pc

Permalänk
Medlem

Fina miljöer och en godkänd story. Mycket att utforska och spelet ser bra ut. Kul med pussel också. Dock känns spelet tomt trots alla elever som går runt på skolan.

De stirrar blint på väggarna och det händer inget förutom på de låsa instanserna. Hade gärna sett att karaktärerna hade mera liv i sig, och att använda magi bland/mot eleverna fick något att hända. Någon varning från någon lärare eller dylikt.

Nuvarande betyg är enligt mig lite för höga. Detta spel är mer runt 75/80 av 100.

Permalänk
Medlem

Det med fps drops har varenda nytt pc spel problem med senaste tiden.
Verkar som alla har stora problem med shaders i nya spel.
Vet fan vad som försiggår där och varför alla har problem med det helt plötsligt men jag kan inte minnas så stora problem innan på pc spel.

Efter man spelat en stund så försvinner dessa problemen till 99% eftersom de flesta shaders har kompilerats då.
Men utvecklarna får fan hitta en lösning för detta eftersom det verkar gälla alla stora spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon348158:

Kommer det här datorn klara spelet i 1440P och max settings?
https://sharkgaming.se/white-shark-massacre-gaming-pc

ja men det beror ju på vilken fps du vill ha, med fsr 2.0 borde inte 100fps vara ett problem

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Det klagas mycket på stuttering etc på PC men hur flyter det på konsol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det med fps drops har varenda nytt pc spel problem med senaste tiden.
Verkar som alla har stora problem med shaders i nya spel.
Vet fan vad som försiggår där och varför alla har problem med det helt plötsligt men jag kan inte minnas så stora problem innan på pc spel.

Efter man spelat en stund så försvinner dessa problemen till 99% eftersom de flesta shaders har kompilerats då.
Men utvecklarna får fan hitta en lösning för detta eftersom det verkar gälla alla stora spel

Jag tänkte precis på detta igårkväll när jag var inne och hade en 3timmars session att allt fungerade mycket bättre desto längre jag spelade, fast då jag tänkte mest att jag hade vant mig vid det hahaha.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Första intrycket:
*Oj så vackert
*Det var mycket info på en gång.
*Lite skeva NPCs som jag gick rakt igenom vid första entrén till allrummet. Dom känns extremt frånvarande i bakgrunder och på sidan av.

Första timmens helhetsbetyg: 4/5

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Om man bortser att spelet blir lite för ostabilt med RT med mitt 3080 så flyter spelet på bra. Stängde av RT för hellre mjuk och stadig framerate.
Jag har ju både läst böckerna och sett filmerna. Jag tycker världen är magisk (no pun intended).
Till spelet. Stämningsfullt, riktigt rolig combat, vackra detaljerade miljöer. Man fastnar lätt i "ska bara se vad som finns här" rätt som det är så är man på andra sidan kartan och gör quests. Det var mycket större än vad jag trodde.
Det som jag inte gillar är: man kan inte vara Voldemort ond, RT känns inte optimerat, man kan inte skada någon som inte räknas som fiende. Ja, jag ville leva ut min inre Voldemort. Men elever mm reagerar inte ens på ens försök att skada dom. Har bara spelat ca 10h och då har jag inte kört mycket av MQ. Men just nu känns det bara som det enda "onda" man kan göra är att vara lite dryg i konversationer.

Voldemort var väl inte speciellt ond när han gick på Hogwarts? Den rimliga konsekvensen av att springa runt och skada elever borde väl också vara att en lärare kommer och stoppar en enkelt, för man är ju bara en liten elev, och sedan blir det väl relegering. Det känns som ett game over-scenario om det ska finnas ett uns av logik i det.

Permalänk
Medlem

Av vad alla skriver så väntar jag nog ett tag med att köpa. Har gjort bort mig både med bf2042 och cyberpunk

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Voldemort var väl inte speciellt ond när han gick på Hogwarts? Den rimliga konsekvensen av att springa runt och skada elever borde väl också vara att en lärare kommer och stoppar en enkelt, för man är ju bara en liten elev, och sedan blir det väl relegering. Det känns som ett game over-scenario om det ska finnas ett uns av logik i det.

Vet inte, han mördade väl Myrtle Warren mfl redan under sin tid på hogwarts. Sin första horcrux vid 16-års ålder.

När är man ond anser du?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Voldemort var väl inte speciellt ond när han gick på Hogwarts? Den rimliga konsekvensen av att springa runt och skada elever borde väl också vara att en lärare kommer och stoppar en enkelt, för man är ju bara en liten elev, och sedan blir det väl relegering. Det känns som ett game over-scenario om det ska finnas ett uns av logik i det.

Nej han var väl inte ond, han var mer beräknande, manipulativ och lömsk. Jag tänker att skolan kanske ska vara en safe zone. Men utanför borde man kunna göra vad man vill. Man kunde haft ett liknande system som gta, med stjärnor. Att aurorer teleporterar in för att stoppa dig. Eller ett bounty system likt rdr2 vilket innebär att alla dina äventyr i områden där du brutit mot lagen blir betydligt svårare eftersom det cirkulerar aurorer där. Varför ge mig Avada kedavra om jag i princip bara får använda den på svart alfer. Alltså jag tycker spelet är underbart, men just det här att vara god eller ond hade jag hoppats mer på. Hade förväntat mig mer fable och mindre PG7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Vet inte, han mördade väl Myrtle Warren mfl redan under sin tid på hogwarts. Sin första horcrux vid 16-års ålder.

När är man ond anser du?

Jag tycker nog i alla fall man behöver tre mord på skolan och ett par horcruxes.

Nejdå, jag skrev i all hast och ser nu att jag skrev konstigt då min tänkta kontext var som ny på skolan, vilket jag fått uppfattningen om att man är i spelet (har inte spelat det själv än). Dvs Riddle var inte Voldemort från dag ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Nej han var väl inte ond, han var mer beräknande, manipulativ och lömsk. Jag tänker att skolan kanske ska vara en safe zone. Men utanför borde man kunna göra vad man vill. Man kunde haft ett liknande system som gta, med stjärnor. Att aurorer teleporterar in för att stoppa dig. Eller ett bounty system likt rdr2 vilket innebär att alla dina äventyr i områden där du brutit mot lagen blir betydligt svårare eftersom det cirkulerar aurorer där. Varför ge mig Avada kedavra om jag i princip bara får använda den på svart alfer. Alltså jag tycker spelet är underbart, men just det här att vara god eller ond hade jag hoppats mer på. Hade förväntat mig mer fable och mindre PG7.

Jag var delvis ärligt frågande då jag inte hunnit prova spelet själv än. Hade de kunnat lösa det bra så kan det såklart vara intressant att få spela en mörkare sida av det hela.

Permalänk
Medlem

Jag tog och sänkte "texture quality" och "distance detail" till high istället för ultra så nu funkar det bättre med den begränsade RAM och VRAM jag har i datorn... frameraten droppar nu till 40fps istället för 10fps när nya miljöer laddas in.

Har spelat drygt 8 timmar (level 13) och det känns fortfarande kul, jag går fortfarande vilse i slottet... jag kommer nog aldrig klara av att memorera det stället😅

Jag blev "Ravenclaw" i testet i början.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det klagas mycket på stuttering etc på PC men hur flyter det på konsol?

Flyter bra på ps5 performance mode

Permalänk
Medlem

Jag och sambon har lagt ca. 35 timmar var sedan i tisdags förra veckan. Har inte suttit så här intensivt med något spel sedan BoTW. Blir mest på kvällarna efter sonen har lagt sig.

Det finns hela tiden någonting att göra, combaten är fenomenal och världen är fortfarande kul att utforska. Det slog mig inte direkt att vissa side quests egentligen bara är att man ska åka någonstans, panga lite och hämta något eftersom man ofta åker till nya platser. Kommer definitivt att spela om en karaktär i något av de andra husen när jag är klar här.

Har bara sett filmerna några gånger och läst första eller andra boken för ungefär 200 år sedan, så skulle inte kalla mig själv ett jättefan, men det känns ändå lite speciellt.
Sedan finns det så klart småsaker som svider lite i ögonen. Alla NPCs som inte har något specifikt jobb för storyn är bara så tomma och alla ser ut som robotar när man konverserar. I övrigt har jag inget större gnäll.

Man kan råka spendera en del tid med sina beasts.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Äntligen klar med spelet, lagt totalt ca 62 timmar på det.
Jag har heller inte spelat något så intensivt sedan Mass Effect kom ut och rekommenderar detta till alla som gillar filmerna.

Tycker inte jag hade några märkvärdiga problem med lagg men är heller inte enormt kräsen så som många verkar vara här att jag måste spela med alla inställningar på absolut högsta inställningarna.
Upplevde lite lagg när det var dimma i spelet men det var så korta perioder att jag ignorerade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Flyter bra på ps5 performance mode

Kanon, skönt att höra

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Kom en patch nu när jag skulle starta spelet och den ska fixa PS5 performance bla, på PC har jag inte nån delay när jag öppnar en dörr, blir typ som en framdrop o laddningscirkel som flashar förbi, och jag har det på min SSD inte NVME

Edit: efter lite testande så nu är laddningen helt borta typ i slottet efter patchen, nu är de inte ens som en framedrop, möjligen karaktären "bromsar " lite vid dörren men inget , känns som man får några fps mer också men jag har inte kört nån räknare

Jag märker av delay när jag är på hogwarts och går från inne->utemiljö eller visa versa. Jag tror det är en liten loadingscreen som är placerad vid vissa platser

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Sjukt kul spel ändå (Playstation 5)

Skriver som nån tidigare kommentar att det flyter på väldigt bra i performance mode.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det klagas mycket på stuttering etc på PC men hur flyter det på konsol?

Jag upplever lite frame drops då och då inne i själva Hogwarts. Spelar i performance mode på en Series X.

I övrigt är jag väldigt imponerad av spelet. Det är väldigt troget förlagan (böckerna) måste jag säga. Gameplay är också bra måste jag säga, frånsett att det blir väldigt mycket hanterande av all gear man hittar och att UI´t är lite långsamt och klumpigt.

Men från att haft noll förväntningar till att bli glatt överraskad är riktigt roligt

Edit: lade till några tankar.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon348158:

Kommer det här datorn klara spelet i 1440P och max settings?
https://sharkgaming.se/white-shark-massacre-gaming-pc

Här är en video som visar 6800XT i hogwarth, det fungerar bra så länge som du inte räknar raytracing till max settings Vill du även ha raytracing behöver du nog ett 4070ti

https://www.youtube.com/watch?v=DT9xWpB5yVc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det klagas mycket på stuttering etc på PC men hur flyter det på konsol?

Kör på PS5 performance mode. Flyter på fint

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt spel! Tror inte att jag suttit stilla vid ett RPG spel så här längre sedan the witcher 3 släpptes! Roligt combat, väldigt fina miljöer, grafiken är toppen, det enda som hade förbättrat spelupplevelsen hade varit multiplayer eller om det var ett MMO 😍

Kör spelet på ps5 utan att ha det minsta problem!

Minimalt med buggar i spelet!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem

Det lilla jag hunnit spela än på PS5 tycker jag flyter bra.. Bara ett problem hitintills och det var en krasch efter att man lämnat en butik i Hogsmeade.

Permalänk
Medlem

Köpte nytt grafikkort för att klara spelet vettigt på 1440p-skärm

Hade uppfattningen att det skulle vara unplayable med 980ti, men spelet ställde automatiskt in inställningarna åt mig och jag har legat på nästan 100 fps konstant. Så illa tycker jag inte det varit!

Verkar skitkul, har hunnit spela en timme sen kom det ett dumt jobbmöte som ska vara i princip hela dagen!
Kommer oavsett gå igenom med bytet till ett 3060 ti, folk säger att spelet ska vara väldigt snyggt så det känns onekligen värt det.