MacBook Pro 13 M1 2020 usb-c kontakt brunnit.

Permalänk

MacBook Pro 13 M1 2020 usb-c kontakt brunnit.

Användt mig av usb c till displayport 1.4 kabel och kopplat min MacBook till 49 tum samsung c49rg90 och kört 120hz @ 5120x1440 så nu har det uttaget brunnit man ser det tydligt och det funkar inte längre.

Vad kan det bero på?

Hur svårt är det att byta ut hela usb c sektionen?

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett snöre?

Kontakterna sitter på ett eget kort som ansluts med en kabel. Räcker det att bara byta dem är det nog rimligt enkelt gjort för en någorlunda kompetent person.

https://www.ifixit.com/products/macbook-pro-a1989-a1990-a2141...

Om även något på moderkortet tagit stryk kan du glömma reparera det själv om du inte råkar vara typ Louis Rossmann. Och då hade du inte frågat här.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Låter ju helt sjukt att kontakten ska kunna brinna pga hög belastning. Var det mer än 2 år sedan du köpte datorn? Annars finns ju reklamationsrätten.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Låter ju helt sjukt att kontakten ska kunna brinna pga hög belastning. Var det mer än 2 år sedan du köpte datorn? Annars finns ju reklamationsrätten.

Det är väl 3 års reklamationsrätt i Sverige fortfarande?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är väl 3 års reklamationsrätt i Sverige fortfarande?

När jag jobbade för en Apple Premium Reseller fick vi info om att Apple godkänner 2 års reklamationsrätt, men att det tredje året särskiljer sig på något sätt. Fråga mig inte hur, antar att det har med bevisbördan eller nåt att göra

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

När jag jobbade för en Apple Premium Reseller fick vi info om att Apple godkänner 2 års reklamationsrätt, men att det tredje året särskiljer sig på något sätt. Fråga mig inte hur, antar att det har med bevisbördan eller nåt att göra

Fram tills den nya reklamationsrätten som kom i maj så var det bara dom 6 första månaderna som det var butiken som skulle bevisa att kunden orsakat felet och resterande 2.5 åren var det kunden som skulle bevisa. Nu har den ändrats till 2 år om jag förstått det rätt men att vi fortfarande har 3 års reklamationsrätt. För övrigt så även om Apple inte godkänner över 2 år, så betyder inte det att vår lag inte gäller. Vår lag går över Apple

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Lagen går alltid över vad nåt företag vill men ja det kanske de vill undvika.
Nya lagen är ju också 2 år bevisbörda på butiken kontra 6 månader som det var tidigare. enbart sista året måste privatpersonen bevisa att det inte är handhavarfel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fram tills den nya reklamationsrätten som kom i maj så var det bara dom 6 första månaderna som det var butiken som skulle bevisa att kunden orsakat felet och resterande 2.5 åren var det kunden som skulle bevisa. Nu har den ändrats till 2 år om jag förstått det rätt men att vi fortfarande har 3 års reklamationsrätt. För övrigt så även om Apple inte godkänner över 2 år, så betyder inte det att vår lag inte gäller. Vår lag går över Apple

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Lagen går alltid över vad nåt företag vill men ja det kanske de vill undvika.
Nya lagen är ju också 2 år bevisbörda på butiken kontra 6 månader som det var tidigare. enbart sista året måste privatpersonen bevisa att det inte är handhavarfel.

Ja, sjävklart gäller lagen över Apples preferenser, men det går att bråka rätt mycket innan privatpersonen lyckas applicera lagen. Så vad man har rätt till och vad som de facto är applicerbart för den breda massan får inte alltid hand i hand.

Nu låter det som att jag fick förklarat för mig att Apple tänker bråka med alla som försöker åberopa reklamationsrätten efter 2 år - så är det inte. Säger bara att vi fick förklarat för oss att reklamationsrätt inom 2 år ofta gick bra, därefter var det inte lika säkert.

Visa signatur

---

Permalänk
Representant

Om den är bränd kommer Apple sannolikt inte gå med på någon sorts garanti/reklamationsrätt (3 år), dock är det relativt enkelt att byta ut porten själv om man vill göra det, delen går att beställer lite varsom, jag kan rekommendera Restoreit eller thepartshome

Visa signatur

 Macpatric AB - Macbook service & reparation på komponentnivå - A lá Louis Rossmann ;)
https://macpatric.se Karlsviksgatan 19, 112 41 Stockholm

Permalänk
Sötast
Skrivet av macpatric:

Om den är bränd kommer Apple sannolikt inte gå med på någon sorts garanti/reklamationsrätt (3 år), dock är det relativt enkelt att byta ut porten själv om man vill göra det, delen går att beställer lite varsom, jag kan rekommendera Restoreit eller thepartshome

Tjo!

Intressant svar!

Kan du förklara / motivera varför Apple sannolikt inte vill gå med på garanti/reklamation om kontakten är bränd?
En usb-c sladd är ju mekaniskt likadan upp som ner, vet inte riktigt vad kunden kan göra för fel här.

Permalänk
Representant

Apple kan påstå att det kommit in smuts på grund av misskötsel av användaren, såsom metalflisor eller liknande ledande material, något ingen egentligen håller med om såklart. Jag tycker absolut det är värt att försöka ändå.

Visa signatur

 Macpatric AB - Macbook service & reparation på komponentnivå - A lá Louis Rossmann ;)
https://macpatric.se Karlsviksgatan 19, 112 41 Stockholm

Permalänk
Medlem

Kolla med hemförsäkringen annars, det brukar täcka sånna problem med laptopen.

Permalänk
Sötast
Skrivet av macpatric:

Apple kan påstå att det kommit in smuts på grund av misskötsel av användaren, såsom metalflisor eller liknande ledande material, något ingen egentligen håller med om såklart. Jag tycker absolut det är värt att försöka ändå.

Ah ja, fine. Om de kan bevisa det så...