Anmäl dig till Roborock Challenge!

Mobilt Bredband - Vad är acceptabel hastighet vid överbelastad mast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Ja, det är ju inte så roligt. Men hyresvärden sa att det fanns ADSL när jag var på visning så tänkte inte så mycket mer på det men nu när man sett hur illa det är känns det ju ganska surt.

Speciellt när grannarna på andra sidan vägen har fiber via stadsnätet.

Min fetning.

Hyr en lokal i det huset, skaffa företagsabbonemang och dela till dig och andra i huset med radiolänk

Det är väl det eller att de installerar fiber i huset som gäller. Finns koax behöver de inte dra upp fiber eller nätverkskabel i lägenheterna utan bara till en punkt i huset, men det är väldigt få som bygger ut koax idag och många skulle kunna täcka installation av fastighetsnät (nätverkskabel eller fiber) genom att huset är bundet i några år.

Eller så röstar du med fötterna och säger upp ditt kontrakt och flyttar till annat hus på orten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Jag började med tjänsten 1 december och tog kontakt med de antingen 3 eller 6 december p.g.a dålig hastighet och stabilitet. Då visste jag inte alls att hastighetsbegränsningen berodde på mastens kapacitet. Flera samtal och felsökningsanmälningar har skett till Telia inom den första månaden men tyvärr förstod jag försent att till exempel Tele2 har mycket bättre hastighet i Skövde än Telia har. Detta ledde till att min "pröva-på" månad gick ut.

Idag fick jag inte säga upp avtalet enligt Telias support. Därför just ARN.

Har du testat att koppla till en extern antenn? Det gör stor skillnad att koppla på en antenn, rikta in den mot masten och placera antennen utomhus.

Du kan alltid lämna tillbaka den om det inte funkar:

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Skrivet av Proxann:

Ja, det är ju inte så roligt. Men hyresvärden sa att det fanns ADSL när jag var på visning så tänkte inte så mycket mer på det men nu när man sett hur illa det är känns det ju ganska surt.

Speciellt när grannarna på andra sidan vägen har fiber via stadsnätet.

Finns stadsnätet så nära så kan ni garanterat få fiber indraget i huset och nätverk draget i huset helt utan kostnad från någon bredbandsoperatör mot att ni binder er till deras abonnemang i några år. Samla ihop intresseanmälningar från grannarna och ta in några offerter.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Finns stadsnätet så nära så kan ni garanterat få fiber indraget i huset och nätverk draget i huset helt utan kostnad från någon bredbandsoperatör mot att ni binder er till deras abonnemang i några år. Samla ihop intresseanmälningar från grannarna och ta in några offerter.

Jag pratade med hyresvärden idag, dom sa att det va för dyrt och inväntar 5G.

Får helt enkelt köra ADSL tills 5G kommer.. ( om det kommer )

Annars blir det flytt igen

Permalänk
Skrivet av Proxann:

Som sagt, det behöver inte kosta en krona. Vi drog in fiber/nätverk i en tidigare bostadsrättsförening jag bodde och satt i styrelsen i. Vi fick fiber indraget från gatan, nätverk draget i hela huset, allt helt gratis mot att vi band oss till gruppavtal för alla lägenheter i 3 år.

Men är din hyresvärd helt enkelt inte intresserad av att lösa det så är det ju inte mycket att göra åt det...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Tjena!

Jag har fixat ihop Telia 4G Mobilt Bredband eftersom ADSL upphör och fiber är inget som min hyresvärd vill fixa för tillfället. Den garantin Telia ger mig är att 30mbit/s skall vara medelhastigheten jag bör uppnå vid nedladdning.

Sedan jag började med mobilt bredband har man noterat att nedladdningshastigeten kan sträcka sig allt från 4mbit/s till knappt 15mbit/s mellan "rush-hours" (eftermiddagar/kvällar).
Efter en massa felsökningar kom Telia fram till att det är ett belastningsproblem för masten och att problemet inte kan lösas. Jag får helt enkelt vara nöjd med en medelhastighet på cirka 8-10mbit/s med 4G mobilt bredband enligt Telia. Detta med tanke på att jag har köpt en tjänst där Telia har garanterat mig en medelhastighet på 30mbit/s.

Detta har resulterat till att man kan inte spela online-spel på kvällarna eftersom jag får enorma lagspikes varannan minut (hoppar upp till 150-200ms någon sekund och sedan går den ner). Att streama Twitch på 360p och spela League of Legends/Valorant är inte tänkbart.

- Modemet som Telia har gett mig är ZTE MF286D.
- Min maximala nedladdningsanvändning för hela nätverket ligger på cirka 5-8mbit/s.
- Ingen extern antenn finns.
- Närmaste mast ligger cirka 500m (bor i en större stad - centralt) och enligt Telia har jag mycket god signalstyrka (-86dBm enligt modemet för tillfället).
- Antalet anslutna enheter är cirka 7-8st samtidigt men vissa är i "sleep mode". Inte alla enheter som används samtidigt.

Min fråga är:
Ska jag vara nöjd med nedladdningsresultatet och Telias svar om kapacitetsbrist?
Är det modemet Telia har gett mig som är dålig och orsakar problemet?
Hur kan jag lösa problemet?

Tacksam för all hjälp.

Sent svar men du kanske skulle kolla in starlink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Som sagt, det behöver inte kosta en krona. Vi drog in fiber/nätverk i en tidigare bostadsrättsförening jag bodde och satt i styrelsen i. Vi fick fiber indraget från gatan, nätverk draget i hela huset, allt helt gratis mot att vi band oss till gruppavtal för alla lägenheter i 3 år.

Men är din hyresvärd helt enkelt inte intresserad av att lösa det så är det ju inte mycket att göra åt det...

Ibland kan det vara så lätt. Ibland tillkommer det ändå någon sorts installations-kostnad eller årlig avgift - och mindre hyresvärdar är livrädda för sådant. De får ju in sin hyra ändå oavsett om deras hyresgäster har bredband eller inte.

Permalänk
Skrivet av maDa:

Ibland kan det vara så lätt. Ibland tillkommer det ändå någon sorts installations-kostnad eller årlig avgift - och mindre hyresvärdar är livrädda för sådant. De får ju in sin hyra ändå oavsett om deras hyresgäster har bredband eller inte.

Ja att dra in fibrer till huset kanske bara är gratis om det ändå dras/finns utanför huset men att dra ett nätverk i huset bjuder nog alltid vissa operatörer på mot att man tecknar gruppavtal. Men då kan ju såklart hyresgästerna erbjuda sig att stå för installationskostnaden, antingen som hyreshöjning eller som engångskostnad. De flesta hyresvärdar brukar gilla hyreshöjning pga standarshöjning då man alltid kan höja den med någon krona mer än vad den faktiska kostnaden är = mer vinst.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

OBS. Jag har inte läst alla svar.

Om jag har förstått det rätt så är det dom boende som har sagt nej till en hyreshöjning för att hyresvärden skall installera fiber.
Hyresvärden. Är det en privatperson eller ett företag som äger bostäderna?
Jag undrar hur det ser ut med 5G täckningen där du bor.

Jag bor utanför Göteborg i ett samhälle med en befolkning på ca 18 000 personer.
Här finns inget 5G (än).
Där jag bor så finns det 2 mobil master som jag kan nå.
Men när fibernätet går ner så har jag en nerladdningshastighet på under 2 mbit/s och över 500ms i ping om jag ens lyckas att mäta hastigheten.
Jag kan inte ens koppla upp ett telefonsamtal så vidare jag inte går in i telefonen och och inaktiverar anslutning med 4G och 3G.
Och när detta händer
Jag hade flyttat helt klart till lägenhet med fiber. För mig personligen så hade jag inte klarat mig utan en stabil uppkoppling.

Jag vet inte om detta erbjuds längre men jag vet att Telia erbjöd att dra och installera fiber till lägenheter, radhus och villor (villa område) gratis om det var ett visst antal hushåll som nappar och binder upp sig i ett visst antal år.

Lägenheterna i området här byggdes under 60-talet och Förbo som hyresvärden heter var väldigt tidiga att bygga fibernätet utan hyreshöjning. För det gjorde lägenheterna mer attraktiva. Och som hyresvärd så vill man inte ha lägenheter som står tomma.
Och då var det ingen bostadsbrist i regionen som det är idag.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

G5 är inget alternativ om du har en stabilt fungerande ADSL - på G5 slåss alla om samma bandbredd/resurser som basstationerna kan hantera och är det glest mellan basstationerna och mycket användare i området så kommer det bli så fullt att det är oanvändbart periodvis. Det är som att det är flera hundra personer är anslutna till samma router med 1 GBit-lina ut mot WAN-sidan och hälften av dem envisas med att försöka köra med strömmande media..

Operatörerna har sina upplåtna frekvens-band och där är det redan så pressat att det går inte att öka på kapacitet per Hz bandbredd räknat och man ligger redan någon enstaka dB från Shannons limit i vad det går att göra - det enda operatörerna kan göra för att öka överföringskapacitet är att öka använda bandbredden med fler carrier och räddningsplankan just nu är 3.5 GHz men kommer inte hjälpa de som är på lite längre avstånd från basstationerna.

Det enda som kan ersätta och ge mycket förbättring gentemot befintlig stabil ADSL är just att man drar in fiber i fastigheten - inget annat.

Så är stabil Internet viktigt och kanske krävs för sitt jobb (om man jobbar mycket hemma) med anständig kapacitet och hyresvärden ovilliga att tillgodose detta så är det nog att titta efter annat boende med fiber eller snart har fiber inom överskådlig tid.

Fiber är lika viktig idag som telefoni förr i tiden och mobil är inte någon ersättning för det idag eller någon gång i framtiden då all ny kapacitet som skaffas fram från operatörssidan snart fylls upp med mer trafik och det blir köer igen. - mobil Internet är bara en krycka att stödja sig på när benen inte bär - typ.