Uppgradera en ProBook från stenåldern

Permalänk
Medlem

Uppgradera en ProBook från stenåldern

Hej dataproffs!

Är det värt att uppgradera en ProBook 455 G1, och isåfall med vad? Jag behöver egentligen bara en enkel dator för att köra diagnosprogram på bilen och lite surfande. Programmet kräver minst 8gb ram, och den här har bara 4gb. Den är ju seg som sirap och har alltid varit det trotts rensningar. Står mest och knattrar 🫣

// Inget dataproffs 😂

Permalänk
Medlem

På en laptop så går det i regel bara att uppgradera två saker. Lagring och RAM. En SSD kan göra susen och behöver du mer ram så uppgraderar du det också. Läs manualen om vad som passar.

Permalänk

Nej, jag tror inte det är någon ide. Titta efter en ersättare.

Edit: På prisjakt står det att lanseringsåret är 2013. Känns som om det är dags att byta.

Permalänk
Medlem

Jadu, mer ram och en ssd kan få mer liv i den men cpun är inte mycket att hänga i granen, en begagnad typ hp elitebook g4 eller g5 hade sprungit cirklar runt för typ 3-4 tusen

En uppgradering av denna hade gått på typ en tusenlapp om man inte hittar det begagnat

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Enda som enligt mig funkar på en gammal laptop är att dra in en riktig lättviktsdistro av Linux. Det samt en SSD så blir datorn fullt körduglig. Sen om ditt diagnosprogram finns till Linux, det vet jag inte. (Men nåt program finns säker med likvärdig funktionalitet)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3