The Last of Us blir HBO-serie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fair enough, man tycker olika. Det jag mest kommenterade på där var dock att han tyckte skådespeleriet var dåligt för att hon betedde sig för kaxigt o orädd i världen dom lever i vilket inte alls är så man definierar bra eller dåligt skådespeleri, utan bra eller dåligt skriven karaktär.

Jag tänker så att om man är född in i och "uppvuxen" utan föräldrar i ett FEDRA-community känns det hyggligt troligt/trovärdigt att man anammar den stilen som en coping-mechanism.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fair enough, man tycker olika. Det jag mest kommenterade på där var dock att han tyckte skådespeleriet var dåligt för att hon betedde sig för kaxigt o orädd i världen dom lever i vilket inte alls är så man definierar bra eller dåligt skådespeleri, utan bra eller dåligt skriven karaktär.

Kollade precis på avsnitt 4 och hon gjorde en vändning där och var betydligt bättre, nu kändes hon mycket mer som en riktig person och inte en spelad roll.. Hon kanske behövde en stund för att bli varm i kläderna.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Nej där misstolkade du nog. Tycker hennes skådespeleri är rätt stelt och forcerat och och att karaktären är konstigt skriven. Sen är det kanske orättvist då hon främst har scener med Pablo som är en fantastisk skådis.

Tänkte först att det var pga att hon var 14 men sen visade det sig att skådisen var 19 😬

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svullom:

Nej där misstolkade du nog. Tycker hennes skådespeleri är rätt stelt och forcerat och och att karaktären är konstigt skriven. Sen är det kanske orättvist då hon främst har scener med Pablo som är en fantastisk skådis.

Tänkte först att det var pga att hon var 14 men sen visade det sig att skådisen var 19 😬

Pablo är bra men han har gjort en fake-cry i denna show till skillnad från gubbarna i episod 3. Eller i alla fall Offerman gjorde det jäkligt bra (möjligt att jag minns andra fel..)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Pablo är bra men han har gjort en fake-cry i denna show till skillnad från gubbarna i episod 3. Eller i alla fall Offerman gjorde det jäkligt bra (möjligt att jag minns andra fel..)

Offerman är helt klart seriens största behållning hittills, tillsammans med Joels dotter. Skådespelaren som spelar hans partner blev i princip utklassad i varje scen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svullom:

Om det var det du menade så uttryckte du det väldigt dåligt Oavsett så håller jag inte med alls, jag tycker hon spelar bra o karaktären är naturlig, speciellt om man jämför med många andra serier o filmer nuföritden där folk beter sig väldigt konstigt o helt ologiskt.
Jag som redan kollat på henne i flera månader medans jag renderat zombies till serien blev tillomed förvånad över hennes karaktär, har för länge sen tänkt mig att det bara skulle vara nån random feg timid tjej, så att hon var så kaxig tyckte jag var rätt friskt att se.

Permalänk
Avstängd

Skådespelet känns ju lite mer som när Cosplayers återspelar en scen från ett spel i Comic Con eller nåt. Alltså långt ifrån naturligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Om det var det du menade så uttryckte du det väldigt dåligt Oavsett så håller jag inte med alls, jag tycker hon spelar bra o karaktären är naturlig, speciellt om man jämför med många andra serier o filmer nuföritden där folk beter sig väldigt konstigt o helt ologiskt.
Jag som redan kollat på henne i flera månader medans jag renderat zombies till serien blev tillomed förvånad över hennes karaktär, har för länge sen tänkt mig att det bara skulle vara nån random feg timid tjej, så att hon var så kaxig tyckte jag var rätt friskt att se.

Tack för din åsikt!

Permalänk
Avstängd

Senaste avsnittet... (5). Serien kommer inte bli en klassiker för mig. De är inte så bra på att få till vare sig action eller rädsla

när allt går åt helsike och de är i livsfara så står de kvar där för länge utan nästan en tillstymmelse till självbevarelsedrift, och så fort de börjar gå så klipps det hela bort till att de är plötsligt i borta från alla fara..från supersnabba infekterade

Dold text
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Senaste avsnittet... (5). Serien kommer inte bli en klassiker för mig. De är inte så bra på att få till vare sig action eller rädsla

när allt går åt helsike och de är i livsfara så står de kvar där för länge utan nästan en tillstymmelse till självbevarelsedrift, och så fort de börjar gå så klipps det hela bort till att de är plötsligt i borta från alla fara..från supersnabba infekterade

Dold text

Ändå rätt intressant hur man kan se samma händelser utspela sig och ha en totalt annorlunda upplevelse. Får mig att tro att ögonsvittnesskildringar i rättegångar borde förbjudas 🤣🤣🤣

Vilket avsnitt. Tårarna sprutade nedför 16åringens kinder när eftertexterna rullade. Sista scenen med sam och henry kunde inte vart mer perfekt.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag gillade senaste avsnittet (5).
Man har ju uppenbarligen ändrat lite från spelet men ändringarna var för mig en förbättring för just en adaption.

Speciellt slutet var ju sjukt bra gjort och ett bra exempel på att ändringarna man gjort fungerar.
Jisses så starkt fast man vet vad som ska hända 😱

Dold text
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Håller med, senaste avsnittet var riktigt bra 👍
Gripande, och även om det fanns vissa brister (som att de bara hoppade över hur de lyckades fly som någon påpekade) var det inget jag tänkte på under själva avsnittet när jag tittade.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Ja bra avsnitt. Den stora fajten kanske inte var helt optimalt gjord iofs, men som helhet så funkade det bra.

Fast jag störde mig en del på Kathleens motivation till att hon till varje pris skulle ha tag på Henry, var ju bara en ren hämnd-grej där hon lyckades offra precis allt för det. Plus att hennes motivation att ha tag på Joel var för att han hade haft ihjäl nån annan snubbe när det var ren o skärt självförsvar. Så lagom endimensionellt imo, men ändå lite av en sideplot så det är väl kanske okej ändå.

Dold text
Spoiler-tagg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja bra avsnitt. Den stora fajten kanske inte var helt optimalt gjord iofs, men som helhet så funkade det bra.

<spoiler>Fast jag störde mig en del på Kathleens motivation till att hon till varje pris skulle ha tag på Henry, var ju bara en ren hämnd-grej där hon lyckades offra precis allt för det. Plus att hennes motivation att ha tag på Joel var för att han hade haft ihjäl nån annan snubbe när det var ren o skärt självförsvar. Så lagom endimensionellt imo, men ändå lite av en sideplot så det är väl kanske okej ändå.</spoiler>

Din spoiler funkar (inte för mig i alla fall). använde [ istället för ( så blir det bättre.

Jag håller dock med, att överlag bra avsnitt men inte helt 100 gällande fighten.

Jag tror att ang. Kathleen så var det en stor del av hennes ledarskap, att de skulle vara en stark grupp och om någon attackerade eller förrådde gruppen så var det inget annat som gällde än att de skulle dö. Jag tycker inte det känns så orimligt att hon byggde sitt ledarskap runt en stark grupp, vilket hon uppnådde genom att hata alla som skadar gruppen.

Dold text
Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Rekommenderar alla som är intresserade att lyssna på den officiella podden med Craig Mazin och Neil Druckmann. Ett avsnitt i veckan i samband med att tv-avsnitten släpps. De går ju igenom avsnitt för avsnitt, och analyserar olika val de gjort, och hur de tänkte kring karaktärerna och handlingen. Mycket intressant och bra.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Jag tror att ang. Kathleen så var det en stor del av hennes ledarskap, att de skulle vara en stark grupp och om någon attackerade eller förrådde gruppen så var det inget annat som gällde än att de skulle dö. Jag tycker inte det känns så orimligt att hon byggde sitt ledarskap runt en stark grupp, vilket hon uppnådde genom att hata alla som skadar gruppen.

Dold text

Problemet med sådant ledarskap är att de i princip alltid blir störtade när de förargat tillräckligt många medlemmar av gruppen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fast jag störde mig en del på Kathleens motivation till att hon till varje pris skulle ha tag på Henry, var ju bara en ren hämnd-grej där hon lyckades offra precis allt för det. Plus att hennes motivation att ha tag på Joel var för att han hade haft ihjäl nån annan snubbe när det var ren o skärt självförsvar. Så lagom endimensionellt imo, men ändå lite av en sideplot så det är väl kanske okej ändå.

Dold text

Spoiler säsong 2:

Kathleens historia lägger grunden för Ellies egna i säsong 2.

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Problemet med sådant ledarskap är att de i princip alltid blir störtade när de förargat tillräckligt många medlemmar av gruppen.

Nej precis, det känns ju inte riktigt hållbart. Men det kanske fungerar kortsiktigt, särskilt i en krissituation.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Tycker avsnitt 5 var toppen! En emotionell berg-och-dalbana minst sagt.

Permalänk
Medlem

Bra serie som varit bättre än förväntat, jag var tveksam till att ens se serien.
Jag tycker de lyckats bra med mycket den enda karaktären jag ifrågasatte var Kathleen, varför skulle alla följa och lyda henne när hon var känslostyrd, saknade ledaregenskaper och tog dåliga dåliga beslut.
Ellie är en bra karaktär och är som man kan förvänta sig av en 14åring, gillar även humorn.
Jag tycker att de hänt mycket på de 6 avsnitten hitintills.

Skrivet av Svullom:

Jävligt bra serie hittills men tycker hon som spelar Ellie inte är så duktig skådis tyvärr. Alldeles för kaxig och orädd för att vara i en sådan farlig värld.

Kanske just därför hon är så för att hon aldrig upplevt något annat och vilken 14-15åring är inte "odödlig" i sin attityd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Jag tycker de lyckats bra med mycket den enda karaktären jag ifrågasatte var Kathleen, varför skulle alla följa och lyda henne när hon var känslostyrd, saknade ledaregenskaper och tog dåliga dåliga beslut.

De pratade ju om det i avsnittet till och med, 2nd in command sa ju att "vi älskade din bror men inget hände förens du började bestämma, vi är med dig".

Tycker det var en rätt bra förklaring att ett syskon tar över när ledaren försvinner.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Tycker inte det händer någonting i serien. Extremt lite Zombies/Clickers mm. Känns som att kika på en Roadtrip satt i The Walking Deads universum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Tycker inte det händer någonting i serien. Extremt lite Zombies/Clickers mm. Känns som att kika på en Roadtrip satt i The Walking Deads universum.

Det är inte ett spel med "zombies" i fokus. Fokusen är på människor och storyn. Dock är det något mer "zombies"/clickers i spelet än i serien hittils.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Det är hela poängen.

Är det zombies som ska slaktas överallt så blir de snabbt väldigt ofarliga, varför ska vi tro att något kan hända om de dödar 100-tals zombies?

Tänk hur lite Alien var med i Alien-filmen, eller Hajen i Hajen, lite samma grej.

Röda tråden är Joel och Ellies relation, hur de utvecklas som personer och vad de gör för att överleva och för att hålla den andra säker.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Lagerlöf:

Det är hela poängen.

Är det zombies som ska slaktas överallt så blir de snabbt väldigt ofarliga, varför ska vi tro att något kan hända om de dödar 100-tals zombies?

Tänk hur lite Alien var med i Alien-filmen, eller Hajen i Hajen, lite samma grej.

Röda tråden är Joel och Ellies relation, hur de utvecklas som personer och vad de gör för att överleva och för att hålla den andra säker.

This! Vill man ha mer zombieaction är det väl typ Walking Dead som gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enviro:

Jag spelade nyss ut spelet (igen).

I slutet med sista zombie encountern dödade jag 4-5 runners, 3 clickers och 2 bloaters i samma veva, säkert under 60 sekunder totalt.

De tappar liksom sin skrämselfaktor Tycker de gjort zombiedelen bättre i serien än i spelet, men spelet hade ju såklart blivit lite tråkigt om man mötte 2 clickers totalt. Fienderna är ju bara ett farthinder mer än en fara i slutet på spelet när man låst upp allt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Ja jag gillar bra drama, o desto bättre om den utspelar sig i en dystopisk värld där dom sakta men säkert bygger upp bra stämning som antagligen kommer braka loss i slutet. Hade det konstant varit zombieaction hade iaf jag inte varit alls lika intresserad.

Måste dock säga att jag stör mig på set designen. T ex i senaste avsnittet när dom satt runt nån lägereld så kändes miljön runtomkring dom allt annat än naturlig. Helt platt mark med några stora grästuvor placerade på några random ställen, eller där i andra avsnittet när Ellie log o sov på en mossbädd i nåt hus som inte heller kändes riktigt äkta. O så har vi alla random murgrönor som klängde på bilar i första avsnitten som såg väldigt plastigt gröna ut. Dom hade åtminstone kunnat räddas i gradingen, men det andra hade dom gärna kunnat lägga ner lite mer budget på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Även Walking Dead fattade att Zombies blev trista efter ett par säsonger. Typ säsong 3 så skiftade de ju till att andra människor var det riktiga hotet. Visst fanns alltid ett par token zombies i varje avsnitt som skulle dödas på nya och spektakulära sätt, men annars var det ju andra grupperingar som var de stora hoten även i den serien.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Lite off topic men TWD började väl gå på tomgång redan säsong 3-4? Fattar inte hur de "lyckades" dra ut på det i hela 11 säsonger, jisses. Jag och många med mig gav upp däromkring iaf.

OT: Gillade även avsnitt 6! Fina och natursköna miljöer och när de kom in i Salt Lake var det väldigt likt om inte exakt återskapat från spelet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Det är hela poängen.

Men det händer ju liksom ingenting i serien. I spelet så möts du av saker och ting hela tiden mellan dessa cutscenes, och ändå är atmosfären och så på topp. Serien är ju i stort sett bara dessa Cutscenes utan någonting mellan. Och atmosfären börjar avta. Vart är hotet? För hittills har de stött på 2 clickers och några zombies där vid kyrkan som inte var särskilt mycket hot för just gruppen vi följer. För de kom ju undan bara sådär. Offscreen. Och några människor liksom?!

Skrivet av Enviro:

Så vi som vill har en Last of Us serie ska alltså kika på The Walking Dead?

Vad folk ursäktar serien. Har ni spelat last of us eller var det såpass längesedan att ni glömt vad som händer i gameplay bitarna? För inte stöter de bara på 2 clickers och resten är landskapsvyer.

Man känner ju liksom inget hot från dessa svampzombies alls.