Datorn startar inte om vid reboot, måste stänga av och starta om

Permalänk

Datorn startar inte om vid reboot, måste stänga av och starta om

Har haft ett märkligt problem ett tag jag trodde hade med mitt moderkort att göra. Nu har jag dock bytt moderkort + CPU och problemet kvarstår så måste vara något annat.

Om jag i Windows 11 väljer omstart stänger datorn ner sig nästan helt, dvs skärmen slocknar, windows stängs ner men sedan hamnar den i någon sort limbo. Måste tvinga avstängning och sedan starta igen för att något ska hända.

Någon som sett något liknande och har en lösning? Kan hända en och annan gång vid normal avstängning också men det är sällsynt.

B550 moderkort med M.2 sticka som "disk".

Permalänk
Medlem

Har du testat med en annan PSU eller annat grafikkort?

Permalänk
Skrivet av AlpAne:

Har du testat med en annan PSU eller annat grafikkort?

Annat grafikkort ja, inte annan PSU.

Permalänk
Medlem

Skulle föreslå att du börjar med att läsa loggboken/Event Viewer och se vad det står när du försöker stänga av datorn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Har haft ett märkligt problem ett tag jag trodde hade med mitt moderkort att göra. Nu har jag dock bytt moderkort + CPU och problemet kvarstår så måste vara något annat.

Om jag i Windows 11 väljer omstart stänger datorn ner sig nästan helt, dvs skärmen slocknar, windows stängs ner men sedan hamnar den i någon sort limbo. Måste tvinga avstängning och sedan starta igen för att något ska hända.

Någon som sett något liknande och har en lösning? Kan hända en och annan gång vid normal avstängning också men det är sällsynt.

B550 moderkort med M.2 sticka som "disk".

Uppdatera firmware på m.2 disken hjälpte mig med liknande problem(warmboot) efter jag flashat BIOS på mitt B350, men det var med Windows 10.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.