Permalänk
Medlem

BröllopClockers

Ja du, även nördar blir gifta till slut. Jag och tanten tänkte avge våra löften. Har 2 småbarn, 6 resp 3 när det är tänkt att exekveras. Fick reda av hennes bästa vän att de slår till stort och budget ligger på 200K, wtf tänker jag, det är ju 10 stycken lätt begagnade 4090 liksom.

Grejen är att jag inte riktigt förstår meningen att bränna en massa pengar . Ha dit folk som jag aldrig träffar. Gillar inte stå i centrum, så sett traditionellt bröllop är bara pengarna i sjön. Jag tycker att det som är viktigt är den lagliga biten och om någon får en sten i huvudet så slipper man lösa ut barnen.

Jävlar: bara halva inlägget kom med. Min idé är att man fokuserar på det som finns kvar efter bröllopet, nämligen fotona och ringen.

Tänkte köra en brunsch och sen avrundar man. Eventuellt får jag ta dit en vigselförrättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Ja du, även nördar blir gifta till slut. Jag och tanten tänkte avge våra löften. Har 2 småbarn, 6 resp 3 när det är tänkt att exekveras. Fick reda av hennes bästa vän att de slår till stort och budget ligger på 200K, wtf tänker jag, det är ju 10 stycken lätt begagnade 4090 liksom.

Grejen är att jag inte riktigt förstår meningen att bränna en massa pengar . Ha dit folk som jag aldrig träffar. Gillar inte stå i centrum, så sett traditionellt bröllop är bara pengarna i sjön. Jag tycker att det som är viktigt är den lagliga biten och om någon får en sten i huvudet så slipper man lösa ut barnen.

Inte mycket till frågeställning i det här inlägget, så jag vet inte riktigt vad du vill få till för diskussion mer än att lufta dina egna tankar.

Detta sagt: Min bröllopsdag var amazing och även om den kostade en slant var det värt varenda krona.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Tycker tanten likadant?
Bästa kompisen tyckte som du och smet till Spanien och gifte sig där med bara närmaste familjen inbjudna.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Är det bara den legala biten (och att ni tycker om varandra såklart) så går det ju gifta sig för noll och ingenting om ni inte vill göra en show av det. Men för många är just bröllopet en stor grej och något man gör för att skapa ett oförglömligt minne tillsammans för resten av livet.

Jag och min sambo är inte gifta men om det sker så blir det ett ninja-giftermål. Vi vet vad vi tycker om varandra och ingen av oss gillar att stå i centrum, så därför har vi sagt att det får bli enklast möjliga bara för att få det registrerat. Vi kommer inte justera nivån vi älskar varandra oavsett legal status.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Tycker tanten likadant?
Bästa kompisen tyckte som du och smet till Spanien och gifte sig där med bara närmaste familjen inbjudna.

Nä, hon vill ha traditionellt, men då hamnar vi norr om 100K. Jag har ju 5 pers som får vara med, hon har 43.

Skrivet av MadMantiz:

Är det bara den legala biten (och att ni tycker om varandra såklart) så går det ju gifta sig för noll och ingenting om ni inte vill göra en show av det. Men för många är just bröllopet en stor grej och något man gör för att skapa ett oförglömligt minne tillsammans för resten av livet.

Jag och min sambo är inte gifta men om det sker så blir det ett ninja-giftermål. Vi vet vad vi tycker om varandra och ingen av oss gillar att stå i centrum, så därför har vi sagt att det får bli enklast möjliga bara för att få det registrerat. Vi kommer inte justera nivån vi älskar varandra oavsett legal status.

Sagobröllop, ändå så visar statistiken sitt tydliga språk. Hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa. Men det är nog konstig gav mig att tänka så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Nä, hon vill ha traditionellt, men då hamnar vi norr om 100K. Jag har ju 5 pers som får vara med, hon har 43.

Sagobröllop, ändå så visar statistiken sitt tydliga språk. Hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa. Men det är nog konstig gav mig att tänka så.

Man ska såklart tänka positivt men realiteten existerar. Gör det bästa och kämpa för varandra så löser det mesta sig. Om inte, so be it.

Jag hade personligen aldrig lagt mer än kanske 20-30k på ett bröllop om jag nu skulle gifta mig. Usch o fy för att lägga så mycket pengar när det inte behövs.
Men i mitt fall är det kanske 10-15 pers, en trädgård, catering och en borgerlig vigare som behövs.
Ganska skevt med 5 vs 43 också men hon kanske har många nära vänner hon träffar konstant?

Oavsett vad så ska du ta upp detta med tanten din. För om ni inte är på samma nivå blir det dumt oavsett. Ta ett realistiskt snack och dubbelkolla om det är värt att lägga upp mot en halv årslön (efter skatt) på en dag eller om det går att lägga pengarna på bättre ställen. Huslån, en all inclusive semester med familjen i två veckor, osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

När jag gifte mig, för 8 år sen, så kostade bröllopet totalt cirka 60k och då var vi närmare 50 gäster.
Det låter ju rimligt att det blir cirka 100k idag.

Gästfördelningen är ju något en måste vara synk på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av slipbit:

Nä, hon vill ha traditionellt, men då hamnar vi norr om 100K. Jag har ju 5 pers som får vara med, hon har 43.

Det beror väl på lite hur man lägger upp det skulle jag säga. När jag gifte mig så noterade jag att så fort vi skulle köpa något till bröllopet så var det dubbla priset så fort det blev uppenbart för säljaren vad syftet var. Visst, man fick något extra för det, extra dekoration på tårtan osv. men frågan är om det är värt det.

Jag planerar just nu en 50-årsfest tillsammans med min nuvarande flickvän då vi båda dingar i år. Vi räknar med ca 70 gäster, lokal, liveband, mat och dryck. Vi kommer landa på kanske 50k för det. Men det är klart, hör man av sig till någon festlokal och ber dem fixa allt så tror jag inte 100k räcker.

Och med detta menar jag att om man kan jobba lite för det så finns det mycket pengar att tjäna. Och då menar jag inte att man ska laga maten själv. Ska det tvunget vara servering av mat, eller går det bra med en catrad buffé och att gästerna själv får förse sig av vinet?

Och jag tycker också det verkar vara något skevt här med intresse och antal gäster samt att det verkar vara hon som dikterar nivån. Jag utgår ifrån att du tagit denna diskussionen med henne och är med på vad ni bestämmer ändå. Om inte så tycker jag att du ska börja där och hitta en kompromiss.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Nä, hon vill ha traditionellt, men då hamnar vi norr om 100K. Jag har ju 5 pers som får vara med, hon har 43.

Sagobröllop, ändå så visar statistiken sitt tydliga språk. Hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa. Men det är nog konstig gav mig att tänka så.

Fast om du ska tänka sådär så skulle du ju aldrig ha blivit tillsammans med din tjej. Risken finns ju att det tar slut.

Klart ni ska gifta er! Ni får väl antingen försöka mötas halvvägs någonstans eller så låter du bara din tjej bestämma det där. Så brukar jag göra.

Permalänk

Jag o sambon pratar om det där
Hon vill ha det stort medan jag tycker att det är något intimt som man gör med de närmaste. Säg 10-15 personer (dom man bryr sig om och deras respektive osv).

Sedan kan man fläska på en vanlig fest efter för kreti och pleti senare, visa video eller något.

Sambon är inte en bridezilla som tur är, däremot vill nästan jag ha klänning för det finns så många vackra.

Say yes to the dress!

Men vi är iaf överens om att man ska väl kanske inte snåla, men inte slösa onödigt heller. Bättre pengarna går till något bra, en resa, el, bröd..

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

I mitt fall var vi båda överens om att vi ville fira kärleken ihop med familj och vänner. Vi var ändå skapligt återhållsamma kände vi och letade en plats som gav rimlig kuvertkostnad osv. Vi landade på cirka 100k inklusive klänning / kostym, ringar osv. Då var vi cirka 55 personer allt som allt. Då hade vi hyrt en fin historisk byggnad med maten serverad och tillagad av ett bra hotell i närheten. Vi bjöd på 2 drinkar per gäst utöver vin / öl / annan måltidsdryck istället för fri bar.

I din sats känns det som att du vill en sak och hon en annan. Att bara gå på din linje skulle förmodligen kännas väldigt ledsamt för din blivande fru, detta är ofta väldigt viktigt för många.
I slutändan är det bara pengar, och visst, risken finns att ni separerar som så många andra. Men tänk om ni inte gör det? Hur värdefullt skulle detta kunna vara för henne?

Permalänk
Medlem

Jag och min fru gifte oss förra sommaren. 40-50 gäster. Vigsel i kyrka och fest i en bygdegård nära kyrkan, så traditionellt det kan bli kostade oss cirka 80 000kr (inklusive kläder för båda och fri tillgång till mat och dryck för gästerna) och jag ångrar inte en krona av de!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Min gräns går vid om man måste låna till bröllopet, då bör man fundera på gästlista och upplägg igen.

Vi skalade ner våra ambitioner med åren. Min bror och fruns systrar hade traditionella bröllop, i kyrka alternativt i hyrd lokal, 50-80 gäster, så det var det vi såg framför oss. Men sedan fick vi barn, och hade ett till på väg, och då kändes ett stort, och dyrt, bröllop lite krångligt, inte minst att arrangera.

Vi gifte oss borgerligt och hade sedan fest i hemmet för syskon + familj, och föräldrar. Inga kompisar, kusiner, fastrar, etc. Kanske trampade någon på tårna, men det fick bli så eller inget bröllop alls. Jag är väldigt glad att jag gifte mig, även om det ju var viktigare att träffa min fru och få barn.

När det är sagt, gör din fru nöjd, men låna inte till bröllopet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Viktigaste är att vara tydlig med vad man vill.
Har succesivt minskat omfånget ju närmare man kommer - I slutändan är det viktigaste att man trivs och har kul själv, inte att alla andra har kul bara för att det är en stor fest.

Allt beror väl på vad man vill göra själv - Jag fick igenom rätt mycket minskningar bara genom att ställa frågan vad hon hade mått bäst av - En fest för 150.000, eller en fest för 50.000 och en resa för 100.000 :-. Det gjorde beslutet väldigt lätt, man gifter sig för varandra och inte för kreti och pleti

Edit*
Är ju dock i planeringen själv så har inte genomfört något än, så får väl se hur mycket det blir i slutändan...
Personligen har jag svårt för det här importerade "Svindyra och stora bröllop"-fenomenet...
Det är klart det ska vara en rejäl fest, men samtidigt så är ju inte det målet. Målet är väl att gifta sig och det kan man göra gratis samtidigt som det betyder precis lika mycket.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag och min fru hade som tur var samma syn på bröllop. Vi hade varit tillsammans i 13 år innan vi gifte oss för snart 5 år sedan, med två småbarn redan med i bilden. Vi gjorde det mest av praktiska skäl, utifall att något skulle hända med någon av oss. Vi gifte oss på Skansens drop-in där svägerska, svåger och deras barn var med och firade + agerade vittnen. Hur bra som helst

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Ja du, även nördar blir gifta till slut. Jag och tanten tänkte avge våra löften. Har 2 småbarn, 6 resp 3 när det är tänkt att exekveras. Fick reda av hennes bästa vän att de slår till stort och budget ligger på 200K, wtf tänker jag, det är ju 10 stycken lätt begagnade 4090 liksom.

Grejen är att jag inte riktigt förstår meningen att bränna en massa pengar . Ha dit folk som jag aldrig träffar. Gillar inte stå i centrum, så sett traditionellt bröllop är bara pengarna i sjön. Jag tycker att det som är viktigt är den lagliga biten och om någon får en sten i huvudet så slipper man lösa ut barnen.

Jävlar: bara halva inlägget kom med. Min idé är att man fokuserar på det som finns kvar efter bröllopet, nämligen fotona och ringen.

Tänkte köra en brunsch och sen avrundar man. Eventuellt får jag ta dit en vigselförrättare.

Kan ge dig tips på billigt bra uppskattat bröllop.
Jag o frugan som bor i Norge (har igentligen inget ned saken att göra) bokade tid på tingsrätten i Norge och blev gifta på papper. En liten tid efter bokade vi en bröllops fest i mina föräldrar trädgård i Sverige, där gifte vi oss med party tält och 10 flak öl o kebab pizza med ni bror som inofficiell vigselförrättare. Sen drack vi öl o Pepsi o åt pizza hela kvällen o natten. Allt gick på ca 10-15 tusen med mat dricka o bröllops kjol. Alla tyckte det var det bästa bröllopet nån varit med om.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Bjud hellre vänner än släkt!

Vi drog gränsen i släkten vid kusiner, så dom bjöd vi inte (min fru har betydligt större släkt än jag). Istället blev det närmaste släkten och våra gemensamma vänner, ca 25 pers.Vi hann umgås och prata med alla efter vigseln. Bodde på samma hotell i två nätter som gästerna, umgicks kvällen innan och morgonen efter. Tror nästan alla blomsterarrangemang till mottagningen var det dyraste... Totalt 35k med ringar.

Edit: Vi hyrde en liten herrgård och hade catering från en restaurang (inklusive kock & serveringspersonal), tre rätter (550:-/kuvert). Alkoholen köpte vi själva och sparade mycket jämfört med vad det skulle kosta på exempelvis ett hotell/restaurang.

Alkoholen
Permalänk
Medlem

Jag och min fru gifte oss 2015 med en budget på 10k. Bröllopskläder från AliExpress. Vi var i mammas trädgård och köpte ett stort tält för 3k, ringarna kostade 1k, vi köpte billiga tallrikar och bestick på IKEA som kostade typ 4kr styck. Klänningen och kavajen kostade ca 100 dollar styck vilket på den tiden var 600kr. Vänner och familj hjälpte till med mat. Vi lade ut 3-4k på bröllopsbilder. Vilket var största kostnaden.

Hade vi varit miljonärer hade vi lagt ut mer men vi spenderade vad vi hade råd men och var väldigt nöjda och glada ändå.

Min fru är dock som jag och gillar inte spendera pengar på saker som inte är nödvändiga.

Vi begränsade gästerna till 30st för att få plats och hålla nere kostnaderna.

Jag försörjde då oss båda med 12700kr efter skatt och att spara till 10k tog lång tid.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av slipbit:

Nä, hon vill ha traditionellt, men då hamnar vi norr om 100K. Jag har ju 5 pers som får vara med, hon har 43.

Är det fem pers du vill bjuda eller är det fem pers du får bjuda? Jag hade nog inte känt mig så värst bekväm med ett bröllop för dessa summor om fördelningen på gästerna var så pass ojämn men det beror förstås mycket på min egna relation till alla dessa personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Nä, hon vill ha traditionellt, men då hamnar vi norr om 100K. Jag har ju 5 pers som får vara med, hon har 43.

Det känns ju som en rätt skrev indelning.
Min spontana känsla är ju att det verkar som att bröllopet är mer för andra än för er.

Skrivet av slipbit:

Sagobröllop, ändå så visar statistiken sitt tydliga språk. Hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa. Men det är nog konstig gav mig att tänka så.

Bröllopet har inget att göra i den statistiken, det är detsamma för individer som skaffar barn för att rädda relationen.
Jobbar man inte på varandra och har en stabil grund så spelar det ingen roll om det är barn eller ett bröllop för 500.000:-, det kommer inte gå att rädda ändå

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

När jag och min fru gifter oss var det ca 140 gäster. Var ett tag sen så komme inte ihåg exakt va det landade på men tror typ 60kkr (huvudrätten var det dyra)
Vi gifte oss i kyrka och gjorde det mesta själva och var alkohol fritt (många barn) vilket fick ner kostnaderna rejält och allt blev så som vi ville ha det. Det som vi inte gjorde själva var huvudrätten, thai bufe

Det viktigaste (enlig mig) är att man gör det så som man vill ha det, det är ju eran dag. Vi hade Super Mario bros med tjock tv på toaletten, "Sagan om vigselring" filmaffisch, brädspel om oss vid borden, cheescake med pärl pixlelart som bröllopstårta mm... Tråkigt med att göra så som alla andra gör om man inte vill det

Permalänk
Medlem

Tack som f*n för all feedback. Jag har ju inte så mycket släkt jag umgås med. Så de får inte komma helt enkelt. Sambon har devisen att det kommer bli knas om inte alla morbröder får komma trots att det är minst 2 som vi umgås ytterst sällan med, cirka 2ggr på 10 år.

Man måste jämka det hela och absoluta taket är 100K och då ska ringen och kläderna och allt annat ingå. Det blir en brunch på en helg i en restaurang. Pallar inte med en heldag, utan det får bli cirkus 5 timmar och sen avrundar man.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det finns en regel som är viktigare än alla andra.

Gör ett bröllop PRECIS som ni vill ha det.
Skit i vad alla andra gör eller har gjort, ignorera totalt vilka som ni anses "måste" bjuda.

En polare vigde sig borgeligt sen tog ut hela släkt och vänner och grillade korv.
En annan hade bara en stor fest en kväll, (en vigsel med bara familjen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Nä, hon vill ha traditionellt, men då hamnar vi norr om 100K. Jag har ju 5 pers som får vara med, hon har 43.

Sagobröllop, ändå så visar statistiken sitt tydliga språk. Hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa. Men det är nog konstig gav mig att tänka så.

Helt rätt, bara spara pengarna till https://en.wikipedia.org/wiki/Divorce_party!

Ontopic så har jag samma dilemma. Tjejen vill slå på stort och gå all in, jag känner att vi bara kan bränna av det borgerligt.
Jag uppgraderade den gamla TV:n efter 8 år och fick höra att jag var galen, en pryl vi använder i stort sett 365 dagar per år.
Men att bränna minst 10x stålarna på _en_ dag, inga konstigheter!

Permalänk
Hedersmedlem

Är mitt i bröllopsplanering nu också, vi kikar på någon lösning som blir relativt "all inclusive" för att underlätta vår planering. Med 30-40 gäster tror vi att vi kommer att landa runt 100-120k. Gästlistan blir närmsta familjen och goda vänner.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Gifte mig hemma i TV-rummet för snart 18-år sedan, en gratis-tårta från ICA (hade fyllt år någon vecka tidigare) Fick stå för kaffet själv för 5 personer. Men på den tiden var inte kaffet så dyrt.

Vi gifte oss bara för vår bankkontakt sa att det var lämpligt när vi just köpt hus och skulle ha vårt första barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Helt rätt, bara spara pengarna till https://en.wikipedia.org/wiki/Divorce_party!

Ontopic så har jag samma dilemma. Tjejen vill slå på stort och gå all in, jag känner att vi bara kan bränna av det borgerligt.
Jag uppgraderade den gamla TV:n efter 8 år och fick höra att jag var galen, en pryl vi använder i stort sett 365 dagar per år.
Men att bränna minst 10x stålarna på _en_ dag, inga konstigheter!

Jag skyller på Disney med alla sagobröllop i sina barnprogram. Jag håller igen listan för att det är bara de som jag bjuder som jag vill få dit liksom.

Permalänk
Medlem

Håller också på med bröllop, ser ut hamna på runt 70-80k för 40 pers, då ingår allt utom ringar samt kläder, vi har bokat ett ställe ute på landet inte jätte high-end men helt ok vid vatten och fin kyrka nära (det är dock gratis med kyrkan) , det är tjejen som alltid drömt om stort bröllop, vi fixar de mesta själva utom festlokalen som löser mat o dryck samt tårta osv samt boenden , sen fotograf för bröllopsbilderna tar vi in (bara de är 8-10K) själv tycker jag att vi väl kan ta det på något konsulat och ändra status på fb bara typ , 80k kan vi resa ordentligt för .. de mesta är bokat o klart de är mest detaljer kvar att bestämma som svarar för kostspannet

Permalänk
Medlem

Jag och min fru gifte oss för två månader sedan.

Jag, min mamma, min fru och hennes pappa hemma i vårat hus.

Ingen av oss är med i kyrkan. Ingen av oss såg poängen med att gifta sig. Något gammalt religiöst påhitt.

Tyvärr är det fortfarande typ ett "krav" att vara gift när man har barn och hus. För lagen i Sverige gör det betydligt enklare vid eventuell bortgång av mig eller min fru, om vi är gifta.

Fånigt att kyrkan har så pass mycket att säga till om fortfarande, kan jag tycka. Men nu är vi gifta iallafall

Blev lite sura miner från diverse släktingar som tyckte vi skulle ha ett stort bröllop som de skulle vara bjudna på. Men vi struntade helt i det och gifte oss helt utav praktiska skäl

Mvh
En sann romantiker

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Tack som f*n för all feedback. Jag har ju inte så mycket släkt jag umgås med. Så de får inte komma helt enkelt. Sambon har devisen att det kommer bli knas om inte alla morbröder får komma trots att det är minst 2 som vi umgås ytterst sällan med, cirka 2ggr på 10 år.

Man måste jämka det hela och absoluta taket är 100K och då ska ringen och kläderna och allt annat ingå. Det blir en brunch på en helg i en restaurang. Pallar inte med en heldag, utan det får bli cirkus 5 timmar och sen avrundar man.

Cirka 50 gäster 100k är absolut görbart och kommer då bli en trevlig fest.
Man kan inte få vilken plats som helst för dom pengarna och får säkert göra lite själv, men det låter som en bra kompromiss i mitt tycke.

Tänk på att planera för ett lite billigare bröllop åtminstone 20% lägre - för alla kringkostnader skjuter enkelt iväg i kostnad - blommor, fotograf osv.

Blommor fotograf dj var ~ 20k i vårat fall.