Nya grafikkort lyfter Nvidia årets sista kvartal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vi läste nog samma artikel. Men du glömde kanske att kolla på operativa kostnader och operativa intäkter. Det är i alla fall därifrån jag drar slutsatsen att intäkterna ökat men inte kostnaderna.

De operativa kostnaderna har ökat med 50% från FY22 till FY23.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Oavsett ska man nog vara försiktig med tolkningar,

Så är det. Den 50%-iga ökningen kan ha alla möjliga förklaringar, utöver att kretsar har blivit dyrare även för tillverkaren.

För det får ändå sägas rätt väl dokumenterat att det här med utveckling och produktion av state of the art kretsar tveklöst har ökat markant på senare år. Oavsett om man heter evil-Nvidia eller ej.

Så den här idén om att "jag köpte minsann mitt kort för Y år sen för X kr och ett kort med liknande namn ska banne mig max kosta X+7 kr idag, max! (because reasons...)" ÄR rätt verklighetsfrånvarande.

Med det inte sagt att alla Nvidias priser är välmotiverade (högst troligen är de det inte, speciellt inte 4080) men det här med att motivera vad saker ska/borde kosta utifrån förhållanden som är flera år gamla kan i bästa fall betraktas som en tankevurpa. För att uttrycka sig snällt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag överdrev lite men en gick för runt 2300 kr. Men runt 2500 kr går de flesta på gissar jag.

RTX 3080 kostaste 6500-7000 kr de första veckorna efter lanseringen. Att betala lika mycket nu 2,5 år senare tycker jag knappast är kriminellt. Och vilka RTX 3080 går för 6500 kr idag? Hela lagret av RTX 3080s är ju slutsålda minst ett halvår tillbaka.

Jag har blivit bjuden 12000kr för mitt 3080FE för bara några dagar sedan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Okej den personen verkar inte hålla någon direkt koll om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det hade jag inte kunnat med. Jag sålde mitt för 5k till en arbetskamrat. Då har jag spelat på det för 2000:- per år sen nytt. Det räcker för mig.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag överdrev lite men en gick för runt 2300 kr. Men runt 2500 kr går de flesta på gissar jag.

RTX 3080 kostaste 6500-7000 kr de första veckorna efter lanseringen. Att betala lika mycket nu 2,5 år senare tycker jag knappast är kriminellt. Och vilka RTX 3080 går för 6500 kr idag? Hela lagret av RTX 3080s är ju slutsålda minst ett halvår tillbaka.

Samma pris idag är ju ett lägre pris när man blandar in både valutaskillnad och inflation.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag förstår inte ett A750 är runt 20% snabbare än ett GTX 1080 men runt 5-10% långsammare än ett GTX 1080 Ti. Varför ska jag gå och köpa ett A750 för 3500 kr när jag kan hitta ett begagnat GTX 1080 Ti för 2000kr begagnat?

Skrivet av xc:

Vart då?

Skrivet av Dinkefing:
Skrivet av ottoblom:

Alltså dom går för mer pengar än så .Grundregeln är som alltid .Är det för bra för o vara sant är det inte sant .

Skrivet av xc:

Jag såg några där som slutade på bra priser men det var tydligen en scammer som sålde dessa kort och blev avstängd.

Eftersom jag var sugen på att plocka upp lite grafikkort hängde jag på Tradera en del i slutet av förra året.

Jag vann ett Titan X Pascal för 2130:- i början av december. Inget fuffens så visst kan man fynda med lite tålamod.

Jag vann veckan efter ett Asus 1080 ti med både Alphacool vattenkylning och orginalkylare för 2330:-, också skapligt pris.

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Det är lätt att bara gnälla, men den värld ni vill ha kommer nog inte tillbaka, och då får man anpassa sig om man inte skall vara en surpuppa hela livet. Kolla på NAAF som gjort samma video i fem år, har han ett roligt liv

Skrattade gott åt detta!
Techonomics podcast som han är med i är samma skiva gång på gång….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krockmannen:

Skrattade gott åt detta!
Techonomics podcast som han är med i är samma skiva gång på gång….

Med sin vapendragare Good Old Gamer, legendarisk för sina fullständigt fel förutsägelser av Vega. GOGs co-host på den tiden Joe hoppade av när det blev för stolligt, och köpte sig ett 1080ti. Det var tider.

Sen fann GOG och NAAF varandra och nu är dom fullständigt institutionaliserade båda två.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Statistiken visar det man vill visa, särskilt om någon har ett alldeles för stort intresse för det.

Fabrik lab:
Hej chefen! Vi har skapat en ny cola dryck med en unik smak. Vi gav folk att testa 3 olika smak. Och statistiken visar att 8 av 10 respondenter föredrar vår nya cola dryck! Det är en riktig succese!

Chefen:
Va bra! Vad var det för två andra smaker som föredrogs?

Fabriken lab:
Det var "motorolja" och "kamel urin"

Chefen:
...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag fick nog av Nvidia efter att ha kört det hela mitt liv och plockade upp ett Intel A750 kort. Rekommenderar att plocka upp ett A750/A770 nu när Intel sänkt priserna om du sitter på ett lite äldre kort, t.ex. 1000-serie Nvidia eller äldre typ.

I mitt fall handlar det inte om att ha råd eller ej, köpte ju ny helt ny bil för några år sen, är nog av principella orsaker.

köpte a750 häromdagen för 3090:- kunde inte skriva bättre själv, äckliga företag (nv) och det värsta är att amd har nu dragits med...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

Jag förstår inte ett A750 är runt 20% snabbare än ett GTX 1080 men runt 5-10% långsammare än ett GTX 1080 Ti. Varför ska jag gå och köpa ett A750 för 3500 kr när jag kan hitta ett begagnat GTX 1080 Ti för 2000kr begagnat?

För det första vill jag veta vart du hittar 1080 Ti för runt 2 000 kronor, skulle lätt kunna tänka köpa på mig ett par - om inte enkom för att ge bort till vänner som sitter på äldre hårdvara och haft det tufft att uppgradera under pandemin.

För det andra finns det klara fördelar med att köpa ett A750 över ett beggat 1080(Ti):
- Garantier och allt som kommer med nyköp
- Support med drivrutiner längre fram
- Nyare funktioner som AV1-codec och AI-uppskalning
- För att inte nämna utökad funktionalitet kring aspekter utanför spelsfären

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

För att man vill ha ett nytt kort med garanti och som inte rövnullats av miners....😇

Permalänk
Medlem

Mitt 2080 som jag fick på mitt 1080ti garanti driver fortsatt mina spel på medium i 1440p

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Sweclockers: -Hur kan Nvidia göra såhär mot oss?!

Också Sweclockers:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag hänger inte riktigt med när folk skriver att hela lagret av RTX 3080 är slutsålt, i varje fall när jag går in och kollar på prisjakt så finns det (speciellt jämfört med tidigare) RTX 3080 kort i lager att få tag i.

Kan ju va så att vissa modeller inte går att få tag i men lagret av RTX 3080 korten har inte varit slutsålda sen ett halvår tillbaka då jag personligen kollat kontinuerligt sen mining kraschen i hopp om att de skulle komma ner på 8000:- .