Permalänk
Medlem

Dell Latitude 7390

Håller på o tänker köpa en nyare beggad dator än den beggade datorn jag har nu och har fastnat på denna https://teknikfix.se/produkter/173920 Top o of the line specs som släpptes för denna modell. Då jag också vill ha inbyggt stöd för 4G så har jag de senaste gångerna köpt beggade företagsdatorer och vad man får för denna är väl 4.5k inte ett dåligt pris eller? Batteriet kommer vara 60W batteri. Vad säger SweC, har ni några andra alternativ för max 4.5k Går gärna bra med 14 tums dator också så som Latitude 5490 men har inte kunnat hitta någon bra ännu där. Gärna dell denna gång, Lenovo har sån seg BIOS, tar min nuvarande ThinkPad typ 10 sekunder innan BIOS är klar om inte lite mer än det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vi har/hade dessa på kontoret. Det är en bra laptop förutom att du får förbereda dig på att musplattan är rätt kass på alla Latitude-modeller så jag rekommenderar en extern mus. De får fortfarande löpande BIOS-uppdateringar så det är trevligt

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Vi har/hade dessa på kontoret. Det är en bra laptop förutom att du får förbereda dig på att musplattan är rätt kass på alla Latitude-modeller så jag rekommenderar en extern mus. De får fortfarande löpande BIOS-uppdateringar så det är trevligt

På vilket sätt är den kass? Jag använder i typ 95% av fallen musplattan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kända för att helt plötsligt 'sluta fungera', går att fixa men kommer ske igen liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Kända för att helt plötsligt 'sluta fungera', går att fixa men kommer ske igen liksom.

Jasså? Kunde inte hitta mycket på nätet när jag kollade nyss

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ganska dålig precision, ojämn följsamhet beroende vart på plattan du håller handen och känns plastigt och lite halvkass. Beror såklart på vad man har för krav men Latitude är kända för att vara bra på insidan men lite plastiga på utsidan. Precision och Inspirion är vassare men det är en annan prisklass.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.

Permalänk
Medlem

Kör du dock extern mus eller dockningsstation så är den bra. Eller om du inte har så höga krav på musplattan som sagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Ganska dålig precision, ojämn följsamhet beroende vart på plattan du håller handen och känns plastigt och lite halvkass. Beror såklart på vad man har för krav men Latitude är kända för att vara bra på insidan men lite plastiga på utsidan. Precision och Inspirion är vassare men det är en annan prisklass.

Skrivet av Markusas:

Kör du dock extern mus eller dockningsstation så är den bra. Eller om du inte har så höga krav på musplattan som sagt.

Ok, köpte en, så får vi se hur den känns jämfört med min HP Elitebook 8470p som jag använder i hemmet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ok, köpte en, så får vi se hur den känns jämfört med min HP Elitebook 8470p som jag använder i hemmet.

Spännande, hoppas du blir nöjd. Är som sagt en bra dator annars.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jnsson:

Håller på o tänker köpa en nyare beggad dator än den beggade datorn jag har nu och har fastnat på denna https://teknikfix.se/produkter/173920 Top o of the line specs som släpptes för denna modell. Då jag också vill ha inbyggt stöd för 4G så har jag de senaste gångerna köpt beggade företagsdatorer och vad man får för denna är väl 4.5k inte ett dåligt pris eller? Batteriet kommer vara 60W batteri. Vad säger SweC, har ni några andra alternativ för max 4.5k Går gärna bra med 14 tums dator också så som Latitude 5490 men har inte kunnat hitta någon bra ännu där. Gärna dell denna gång, Lenovo har sån seg BIOS, tar min nuvarande ThinkPad typ 10 sekunder innan BIOS är klar om inte lite mer än det.

Är schysst, har den modellen men stoppad in egen SSD. Har touch och ska vara ärlig och säga att touchplattan är helt okej ställt mot min tidigare Lenovo X260. Kör du!

Jag fick min för 4k eller så på Inrego.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Jag älskar Dell Latitude, har haft flera och har 2 igång nu fast något äldre, den du kollat på ser helt ok den hade jag lätt vart nöjd med.

Dell har väldigt enkel hemsida med så har dom stöd för både windows och linux och det är lätt att hämta rescuecd m.m och man kan få hämta windows direkt på sidan snabbt och enkelt om man behöver det i framtiden utan något krångel. Hade Lenovo förut också men det var ett tagsen var då W541 den var riktigt bra just för Linux men jag minns det där med bios, det var det "gamla" bioset och dell har ju samma som dom alltid haft, dom är väldigt användarvänliga verkligen.

Dock skall man veta att ifall om man låser Dell så är det lätt att låsa upp dom så man inte förlitar sig helt på det skyddet vid boot. Finns ett skydd för disken (orange prompt) vid boot och ett för bios (blå prompt), det som är bios går att låsa upp genom att bara generera en nyckel så de är ju trist om man förlitar sig på det och sen ger dig inte så mycket skydd men utöver det så är det en toppen dator alla kategorier.

Tangentbordet är väl det som gör den så trevlig att arbeta med tycker jag, Latitudarna rockar! På den som jag har iaf så kan man ha en extra hårddisk också det är suverän i LTE WWAN sloten så det kan man byta ut om man vill det i framtiden om man ej behöver 4G.

Jag fick dubbelkolla för just din modell så jag inte ljuger här, verkar lite osäkert dell har inte provat på just detta på din (i det jag hittade) men går på andra i 7* serien : https://www.dell.com/community/Laptops-General-Read-Only/M2-S...

Det är lite rysk roulette det där så man får prova helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Är schysst, har den modellen men stoppad in egen SSD. Har touch och ska vara ärlig och säga att touchplattan är helt okej ställt mot min tidigare Lenovo X260. Kör du!

Jag fick min för 4k eller så på Inrego.

Ja, den finns på Inrego fortfarande, dock en del skillnader mellan den som TeknikFix säljer vs Inrego. TeknikFix har i7 cpu, Inrego i5, har 4G vs kan inte garantera stöd för 4G. 16 vs 8 GB RAM samt 512 vs 120 GB NVMe disk. Inrego kunde inte heller garantera bakgrundsbelyst tangentbord. Den jag köpte från TeknikFix har också fingeravtrycksläsare samt NFC.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jnsson:

Ja, den finns på Inrego fortfarande, dock en del skillnader mellan den som TeknikFix säljer vs Inrego. TeknikFix har i7 cpu, Inrego i5, har 4G vs kan inte garantera stöd för 4G. 16 vs 8 GB RAM samt 512 vs 120 GB NVMe disk. Inrego kunde inte heller garantera bakgrundsbelyst tangentbord. Den jag köpte från TeknikFix har också fingeravtrycksläsare samt NFC.

Jag har ingen aning om vad Inrego har idag och uttalar mig inte om skillnader mellan butikerna.

Den jag har är alla fioler på. Bakgrundsbelyst tangentbord, NFC, fingeravtrycksläsare, touch skärm, etc.
Jag har som sagt bytt SSD men även RAM till 16 GB (som jag tog från min X260).

Så som datorn är idag är jag nöjd var vad jag faktiskt ville poängtera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har ingen aning om vad Inrego har idag och uttalar mig inte om skillnader mellan butikerna.

Den jag har är alla fioler på. Bakgrundsbelyst tangentbord, NFC, fingeravtrycksläsare, touch skärm, etc.
Jag har som sagt bytt SSD men även RAM till 16 GB (som jag tog från min X260).

Så som datorn är idag är jag nöjd var vad jag faktiskt ville poängtera.

Absolut, det jag skrev var skillnaden mellan den Latitude 7390 som Teknikfix säljer och den Latitude 7390 som Inrego säljer idag Touchskärm är det enda som jag inte har på denna som jag köpte, annars har jag nog alla optional val på datorn. Undrar lite dock vad man använder NFC till på en bärbar dator, hmm

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jnsson:

Absolut, det jag skrev var skillnaden mellan den Latitude 7390 som Teknikfix säljer och den Latitude 7390 som Inrego säljer idag Touchskärm är det enda som jag inte har på denna som jag köpte, annars har jag nog alla optional val på datorn. Undrar lite dock vad man använder NFC till på en bärbar dator, hmm

Kan bland annat användas för att para hörlurar med datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan bland annat användas för att para hörlurar med datorn.

Ah, jo. Men förutom att para hörlurar och liknande till datorn, finns det något mer? Finns det en inställning i Windows för NFC på eller av? Har inte haft en dator med NFC så vet ej vart den inställningen i så fall finns

Visa signatur