Köpråd - tänkte gå över till SSD (nybörjare)

Permalänk

Köpråd - tänkte gå över till SSD (nybörjare)

Hej..

Jag tänkte köpa hem två SSD från NetOnNet imorgon (tisdag) och behöver snabba råd på vilka av de billigaste som är ok. Ska köpa en SSD till en gammal laptop, samt en SSD till min gamla stationära.

Max runt 5-600 kr styck.

Hastigheten går före utrymme, om det räcker för att komma ner i pris.
Har läst en del positivt om Samsungs EVO, men de är i högre prisklassen.

Permalänk
Medlem

Det är 2,5" SSD:er du är ute efter? Som sen ansluts via SATA i datorerna?

Oavsett så vill man ha DRAM-Cache i SSDn om man inte vill att prestandan dippar snabbt. Så googla modellnamn följt av dram-cache, så brukar man snabbt få svar på om den modellen har det eller ej.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Det är 2,5" SSD:er du är ute efter? Som sen ansluts via SATA i datorerna?

Oavsett så vill man ha DRAM-Cache i SSDn om man inte vill att prestandan dippar snabbt. Så googla modellnamn följt av dram-cache, så brukar man snabbt få svar på om den modellen har det eller ej.

Ja, precis. De ska anslutas via SATA, i respektive dator.
Stort tack för et snabba svaret.

Något annat man ska tänka på för just SSD till laptop vs stationär dator?

Och är det lätt att klona datan från de nuvarande diskarna, utan att behöva köpa till en massa saker?

Permalänk
Medlem

Några tankar...
SSD med DRAM ger bättre prestanda än utan.
TLC är bättre än QLC.

Den bästa SSD.n är den du faktiskt köper och sätter in i ditt system

Annars hade jag tagit billigaste som uppfyller ovan med dina krav.

Oavsett så kommer du att uppleva en stor hastighets skillnad.

Vill du få över din nuvarande installation till den nya disken, dvs inte installera om datorn så titta efter SSD:er som innehåller ett kloningsprogram.

Om du ska byta för din Laptop så kommer du behöva någon form av kabel så att du kan ha både nuvarande disk inkopplad och den nya samtidigt när du klonar den - eller om du har en stationär dator att du kan koppla in båda i den och göra kloningen där.

För Crusial diskar så står det att "Acronis True Image" följer med vissa modeller. Samsungs program brukar också följa med deras diskar.
Finns gratis alternativ också som CloneZilla så du behöver inte betala för att klona disken om ett program inte följer med.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Vill du få över din nuvarande installation till den nya disken, dvs inte installera om datorn så titta efter SSD:er som innehåller ett kloningsprogram.

Om du ska byta för din Laptop så kommer du behöva någon form av kabel så att du kan ha både nuvarande disk inkopplad och den nya samtidigt när du klonar den - eller om du har en stationär dator att du kan koppla in båda i den och göra kloningen där.

För Crusial diskar så står det att "Acronis True Image" följer med vissa modeller. Samsungs program brukar också följa med deras diskar.
Finns gratis alternativ också som CloneZilla så du behöver inte betala för att klona disken om ett program inte följer med.

Om det bara handlar om mjukvara, så är det inga problem.
Tänkte mer om det krävdes något speciell hårdvara för kloningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

Om det bara handlar om mjukvara, så är det inga problem.
Tänkte mer om det krävdes något speciell hårdvara för kloningen.

Du måste ha någon form av möjlighet att ha båda diskarna inkopplade samtidigt. I en vanlig laptop utan extra tillbehör är det generellt inte möjligt att ansluta fler än en hårddisk så någon form av kabel för att ansluta en SATA-disk med USB kommer du behöva, eller en annan dator som du kan ansluta diskarna till under tiden.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Du måste ha någon form av möjlighet att ha båda diskarna inkopplade samtidigt. I en vanlig laptop utan extra tillbehör är det generellt inte möjligt att ansluta fler än en hårddisk så någon form av kabel för att ansluta en SATA-disk med USB kommer du behöva, eller en annan dator som du kan ansluta diskarna till under tiden.

Visst f*n, jag missade den lilla detaljen.
Har du tips på någon billig lösning/anordning för att koppla in båda diskarna på min laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

Visst f*n, jag missade den lilla detaljen.
Har du tips på någon billig lösning/anordning för att koppla in båda diskarna på min laptop?

Deltaco MAP-GD29U3 2,5 179 kr hos netonnet är en extern hårddiskkabinett ifall du har mjukvaran så är det bara att montera disken i kabinetten och ansluta till till datorn genom USB

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Du behöver en adapterkabel USB till SATA så klart. Finns en massa på marknaden som funkar. Denna kommer med program.
Lite dyr tycker jag men ett känt märke ger en viss trygghet om god funktion.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Jag har en Kingston 480gb, den gör sitt jobb men idag hade jag nog hellre köpt https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk-ssd/ssd... även om den är nån hundring dyrare. Men alla ssd är ett lyft.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av KjellO:

Du behöver en adapterkabel USB till SATA så klart. Finns en massa på marknaden som funkar. Denna kommer med program.
Lite dyr tycker jag men ett känt märke ger en viss trygghet om god funktion.

Jag har ett "kabinett" för att koppla -/klona "vanliga" SATA-diskar.
Vet inte om det skulle gå att använda det till dessa diskar?

EDIT: Detta har jag

Skrivet av Pirum:

Jag har en Kingston 480gb, den gör sitt jobb men idag hade jag nog hellre köpt https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk-ssd/ssd... även om den är nån hundring dyrare. Men alla ssd är ett lyft.

Tack för tipset, det uppskattas verkligen.
Det är inte helt lätt att hitta skapliga SSD till ett lågt/bra pris, (och det är ännu svårare när man har noll koll på dessa diskar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

Jag har ett "kabinett" för att koppla -/klona "vanliga" SATA-diskar.
Vet inte om det skulle gå att använda det till dessa diskar?

Kommer att funka så länge det är SATA anslutning på båda. Och jag gav en länk i mitt inlägg till en kabel som skulle kunna användas för kloning om det av någon anledning strular med den du har..

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Var i väg och köpte två billiga SSD (passade min plånbok) tidigare ikväll.
Jag får hoppas att det inte är något riktigt bottenskarp.

Men på grund av begränsad ekonomi, dåligt påläst, okunnig personal och begränsat utbud, fick det bli dessa.

Crucial MX500
Kingston A400

Nu är frågan vilken av dessa två som är "bäst", så jag vet vilken dator som ska få resp. SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

Var i väg och köpte två billiga SSD (passade min plånbok) tidigare ikväll.
Jag får hoppas att det inte är något riktigt bottenskarp.

Men på grund av begränsad ekonomi, dåligt påläst, okunnig personal och begränsat utbud, fick det bli dessa.

Crucial MX500
Kingston A400

Nu är frågan vilken av dessa två som är "bäst", så jag vet vilken dator som ska få resp. SSD.

MX500 ska vara bättre än A400 som är en budget SSD.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

MX500 ska vara bättre än A400 som är en budget SSD.

Stort tack, då vet jag.
Då är det bara att få till kloningen nu då.

Permalänk

Det var superenkelt att klona ena HDD till Kingstons SSD med Plexgear USB 3.0 dockningsstation.
Men, det fungerar inte alls med SDD:n från Crucial (MX500).

Kan den SSD:n ha något skydd eller liknade som förhindrar kloning på detta sättet?

Jag behöver verkligen klona den sista laptop HDD:n snarast möjligt.
Kan jag koppla båda diskarna (via min plexgear ovan) till min Windows PC och göra kloningen via något program istället?

Det är Linux (Debian) på den HDD som ska klonas till Crucial SSD.

Är tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Ja det kan du, använd något program för att klona den i Windos. Du kan även klona disken i linux, den behöver såklart vara omonterad (unmounted) så du behöver köra från en livedistro, t.ex. om du skapade en USB sticka för att installera Debian kan du använda den.
Läs mer här om olika sätt att klona diskar
https://www.makeuseof.com/tag/2-methods-to-clone-your-linux-h...

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av d0b:

Ja det kan du, använd något program för att klona den i Windos. Du kan även klona disken i linux, den behöver såklart vara omonterad (unmounted) så du behöver köra från en livedistro, t.ex. om du skapade en USB sticka för att installera Debian kan du använda den.
Läs mer här om olika sätt att klona diskar
https://www.makeuseof.com/tag/2-methods-to-clone-your-linux-h...

Stor tack för infon.
Jag får inte till det riktigt på Linux-datorn, därför tänkte jag göra det från min Windows-PC.

Permalänk
Avstängd

Jag har denna. Lite dyrare än en simpel adapter men den kan sköta kloning automatiskt på egen hand utan en dator. Har funkat bra för mig i alla fall, men jag har dock inte testat kloningsfunktionaliteten.

Permalänk

Nu har jag testat flera olika kloningsprogram, men ingen av de vill klona min gamla HDD till en ny SSD, på grund av att HDD kapacitet är större än SSD.

Men jag har läst på flera ställen att detta inte ska vara något problem, om utrymmet på HDD är under SSD, men jag blir ändå bromsad i programmet.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du provat att krympa partitionen på hårddisken? Använd t.ex Gparted för att göra det, hårddisken behöver vara omonterad så du behöver köra från en livedistro.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av d0b:

Har du provat att krympa partitionen på hårddisken? Använd t.ex Gparted för att göra det, hårddisken behöver vara omonterad så du behöver köra från en livedistro.

Nej, jag har inte gjort det (än).
Men varför skulle det behövas?

HDD:s utrymme fyller max 30% av den nya SSD:n, så jag fattar inte varför det inte går.

Permalänk
Medlem

Kloningsprogram klonar filstrukturen på lagringsmediet och kopierar alltså inte enbart filerna (hade det räckt så hade du kunnat använda en vanlig filhanterare), men de flesta kloningsprogram är korkade så de klarar inte av att krympa partitionen själv

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Skrivet av d0b:

Kloningsprogram klonar filstrukturen på lagringsmediet och kopierar alltså inte enbart filerna (hade det räckt så hade du kunnat använda en vanlig filhanterare), men de flesta kloningsprogram är korkade så de klarar inte av att krympa partitionen själv

Är du säker på detta?

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/Disk_cloning
"Unlike file copying, disk cloning also duplicates the filesystems, partitions, drive meta data and slack space on the drive."

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Aj, nedanstående gäller ju bara Windows...Nåja, låter stå kvar. (Tror inte Macrium kan ändra storlek på ext4 (som är vanligt i Linux), däremot kan det backupa sådana partitioner)

Använd Macrium Reflect (gratisversion eller trial borde också funka) för att göra en backup på hårddisken till en fil (backup ska man väl oavsett ha antar jag) på en extern hårddisk (eller intern om man har en sådan i den stationära datorn). Macrium fasar tydligen ut gratisversionen (EOL 2024) och jag hittar den inte på deras sida längre. Kanske går att ta den från typ https://www.techspot.com/downloads/5442-macrium-reflect-free....

Skapa en bootbar Macrium-skiva/usb-minne (rescue media) inifrån Macrium Reflect.

Montera i SSD, starta från rescue media/skiva/USB och återställ backupen du nyss gjorde till SSDn. Det går även om SSDn är mindre än hårddisken, bara alla filer får plats såklart.

Bootar datorn inte upp startar du från Macriums USB/skiva och väljer alternativet "Fix boot problems" eller liknande.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Det tog ett par timmar, men jag lyckades tillslut att krympa den gamla HDD:n så att jag kunde klona den till en ny SSD.
Problemet jag har nu, är att jag inte kan boota in till Debian.

Jag kommer bara till en svart skärm där det står GRUB: uppe tillvänster, och en blinkande markör.
Någon vänlig person som kan berätta hur jag kommer vidare?

Permalänk

Nu har jag använt en SSD ett tag, och var nöjd med resultatet av hastigheten och prestandan.
Men jag tycker att datorn har börjat bli lite segare.

Har kollat statusen på disken, och allt är ok.
Vad kan det vara som helt plötsligt segar ner uppstarten och den övriga användningen av disken?

(Kör Windows 10.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guldstrand:

Nu har jag använt en SSD ett tag, och var nöjd med resultatet av hastigheten och prestandan.
Men jag tycker att datorn har börjat bli lite segare.

Har kollat statusen på disken, och allt är ok.
Vad kan det vara som helt plötsligt segar ner uppstarten och den övriga användningen av disken?

(Kör Windows 10.)

Brukar generellt sett rekommendera att passa på att ominstallera Windows när man byter från HDD till SSD. Finns flera anledningar, vet inte om detta fortfarande är aktuellt, men Windows känner av om det installeras på en SSD eller en HDD och gör vissa systeminställningar utefter detta i samband med installationen. En kloning kan göra att detta knasar sig.
Oavsett så är det bra att ominstallera Windows ibland, och inget bättre tillfälle att passa på när man ändå byter lagringsdisk!

Det finns ett hundratal anledningar att du tycker att datorn börjar sega. Antingen nåt problem med Windows-installationen, nåt program som knasar sig, drivrutiner som krockar eller knasar, nåt annat i datorn som börjar gå sönder såsom strömfilter osv, snöblind-effekten där "Wow vad snabbt det går"-effekten mattats av och du nu vant dig vid SSD och även tycker denna börjar kännas långsam, och några till saker.

Gör dig själv en tjänst genom att formatera disken och installera Windows på nytt. Det lär även fixa det som gör att det känns segt så länge inte datorn är på väg att gå sönder (low risk, men finns där), men det är då det snabbaste sättet att få reda på även detta.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem

Vill tillägga till ovan att ssd:er också blir långsammare ju mer fyllda de är. Tumregel är att över 50% fylld disk ger märkbart lägre prestanda.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34