Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av underwatch:

Måste man ha spelat första spelet för att förstå uppföljaren? Det är bra pris på spelet nu i BF (samma pris som första) men undra om man inte hänger med om man inte spelar första

Även jag instämmer med resterande, det är inte en fristående uppföljare, åtminstone inte berättelsemässigt. Det första spelet lägger en rätt rejäl grund där, som det refereras till en hel del. Sett till enbart spelmekanik är det däremot inga problem, det mesta täcks i spelets början.

Man kan nog absolut klara sig med att kolla på sammanfattningar med cutscenes och dylikt. Sedan tycker jag personligen att första spelet väldigt bra, så känner du dig sugen på uppföljarens tema och berättelse tror jag du skulle få ut ett antal bra speltimmar även ur första

Permalänk
Medlem

Det är samma lir så räcker lira ett. Forbidden west är troligen bättre även om zero dawn kändes fräscht när det kom och var mer intresserad av storyn i det liret.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är samma lir så räcker lira ett. Forbidden west är troligen bättre även om zero dawn kändes fräscht när det kom och var mer intresserad av storyn i det liret.

Samma är det väl inte? 🤩 men de är väldigt lika såklart.

Spelet är en direkt fortsättning från 1an och visst missar man lite genom att inte spela 1an men jag upplever storyn som ganska tunn så egentligen kan man starta på 2an direkt

Edit:minns inte om 2an har en recap men det brukar väl för det mesta finnas.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Har någon tips på hur man (enkelt?) får tag på bättre vapen (och rustning)?
Jag gillar storyn, men jag gillar inte "open-world koncept" med sidoquestar och gathering.

Jag har spelat drygt halva spelet, inne på 8:onde questen i mainstory och är level 18, men sitter kvar på i stort sett samma vapen sen jag började.

Det verkar inte alls som att det är någon extensiv tilldelning av nya vapen genom storyn, utan man måste leta upp dom själv?
Jag såg t ex att man kunde köpa halvbra grejor av nån "pit master" men då var man ju tvungen att spela massa arena-battles, vilket jag ledsnade på efter den första, som för övrigt är orimligt svåra, förmodligen för att den gear jag har är kass.

Samma sak med upgrades? Jag har ju bara spelat storyn rakt igenom, och saknar ju mängder med "mats" för att lyckas uppgradera prylarna. Är enda vägen runt att att börja springa runt och explicit leta efter prylarna man behöver?

Så vad göra? Någon med något enkelt tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har någon tips på hur man (enkelt?) får tag på bättre vapen (och rustning)?
Jag gillar storyn, men jag gillar inte "open-world koncept" med sidoquestar och gathering.

Jag har spelat drygt halva spelet, inne på 8:onde questen i mainstory och är level 18, men sitter kvar på i stort sett samma vapen sen jag började.

Det verkar inte alls som att det är någon extensiv tilldelning av nya vapen genom storyn, utan man måste leta upp dom själv?
Jag såg t ex att man kunde köpa halvbra grejor av nån "pit master" men då var man ju tvungen att spela massa arena-battles, vilket jag ledsnade på efter den första, som för övrigt är orimligt svåra, förmodligen för att den gear jag har är kass.

Samma sak med upgrades? Jag har ju bara spelat storyn rakt igenom, och saknar ju mängder med "mats" för att lyckas uppgradera prylarna. Är enda vägen runt att att börja springa runt och explicit leta efter prylarna man behöver?

Så vad göra? Någon med något enkelt tips?

De bästa vapnen som finns är de legendariska orangea som du får antingen genom arenan eller genom att klara alla rebellutposter (de stora räcker), vinna alla race samt om du klarar alla 4 hunting grounds på tuffaste tiden (arenan har väl 3-4 av de bästa vapnen och de andra alternativen får du ett vapen av). Kanske får ett av att klara alla melee utmaningar också?

Jag har dock ett lila vapen som jag tycker är typ lika bra, hunter bow med +40% draw speed så DPS ökar markant. Minns inte vart jag fick det men var nog en quest (side quest förmodligen). Annars har vissa försäljare bra grejer, Thornmarsch i sydväst har bra grejer men finns nog någon annan försäljare som också har bra grejer.

För uppgraderingarna är det nog springa runt och samla som gäller men vissa försäljare har grejer du kan köpa för att använda till uppgraderingar dock. Herbalist har massa till om du ska göra pouch exempelvis och hon som samlar black boxes kan du byta mot maskindelar för.

Permalänk
Medlem

Någon som köpt pc-versionen och kan säga nåt om det är värt om man äger det till ps5?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Någon som köpt pc-versionen och kan säga nåt om det är värt om man äger det till ps5?

Jag kör PC-versionen. Tycker det är riktigt nice och portningen av spelet är riktigt grymt! Maxar all grafik på högsta och det är ruskigt vackert med riktigt bra flyt! Riktigt trevligt att spela

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz