Permalänk
Medlem

Duger stockkylaren till Ryzen 7 5600?

Hej! Ska i dagarna beställa ny stationär och funderar på om stockkylaren till ovanstående processor duger eller om det mer eller mindre är ett måste att byta ut den? Kommer inte överklocka initialt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Hej! Ska i dagarna beställa ny stationär och funderar på om stockkylaren till ovanstående processor duger eller om det mer eller mindre är ett måste att byta ut den? Kommer inte överklocka initialt.

AMD hade nog inte bundlat den med cpu:n om det inte funkade 😉

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

AMD hade nog inte bundlat den med cpu:n om det inte funkade 😉

Haha. Jag har dåliga erfarenheter av stockkylare men det är nog en tio år sedan jag uppgraderade min processor. Det har alltså med andra ord blivit bättre på den fronten.

Permalänk
Medlem

Största anledningen att byta till en bättre kylare till en 5600 om du inte ska pressa processorn mer än vid normalt spelande är ljud/oväsen. Så nej, du måste inte byta ut den om du inte ska överklocka eller köra "tyngre" flertrådade laster och vill få ut maximal prestanda ur processorn utan att det låter som datorn ska lyfta från marken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Största anledningen att byta till en bättre kylare till en 5600 om du inte ska pressa processorn mer än vid normalt spelande är ljud/oväsen. Så nej, du måste inte byta ut den om du inte ska överklocka eller köra "tyngre" flertrådade laster och vill få ut maximal prestanda ur processorn utan att det låter som datorn ska lyfta från marken.

Tack för ditt svar! Oväsen är ju onekligen inte trevligt. Om jag skulle bestämma mig för att byta ut den borde det väl vara bättre att helt enkelt köra på en 5600x? Skiljer knappt en hundralapp i pris. Och har du något tips på en bra, billig kylare? Har inte hängt med alls på flera år.

Edit: 7600x menar jag så klart.

Permalänk
Medlem

Jag är trött och har såklart blandat ihop modellerna. Jag pratar om Ryzen 5 7600. Ber om ursäkt. Tråden kan tas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Jag är trött och har såklart blandat ihop modellerna. Jag pratar om Ryzen 5 7600. Ber om ursäkt. Tråden kan tas bort.

Ok, 7600 är en lite annan historia. Den kommet att slå i max temp direkt vid full load och därmed klocka ner sig.

Så med 7000-serien vill man helst skaffa en mer kompetent kylare.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ok, 7600 är en lite annan historia. Den kommet att slå i max temp direkt vid full load och därmed klocka ner sig.

Så med 7000-serien vill man helst skaffa en mer kompetent kylare.

Tack för svar! Då skaffar jag nog en 7600x istället med en annan kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

AMD hade nog inte bundlat den med cpu:n om det inte funkade 😉

Stock kylare funkar till basic saker som att surfa kolla på video men ska man spela tunga spel gör man bäst iatt köpa en bättre kylare för några hundralappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Stock kylare funkar till basic saker som att surfa kolla på video men ska man spela tunga spel gör man bäst iatt köpa en bättre kylare för några hundralappar.

Först diskuterades 5600 och stock kylaren till den funkar utan problem oavsett vad du belastar processorn med (om man inte är väldigt ljudkänslig).

Det visade ju sig senare att TS egentligen menade 7600 och där orkar tyvärr inte stock kylaren med oavsett vad processorn belastas med (om man siktar på att hålla sig till den avviserade klockfrekvensen).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Rekordmedlem

Kylarna duger definitivt och vill man göra dem tystare kan man dämpa plastflänsen runt fläkten, det gör en tydlig skillnad på ljudet och går att göra tex genom att sätta gummiband eller eller nått motsvarande på den som dämpar vibrationer.
Man måste inte ha en annan kylare, själv nöjde jag mug med att dämpa så och har inte monterat nån av de "bättre" kylare jag har liggande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det slutade med att jag köpte en 7600x med kylaren https://www.inet.se/produkt/5323104/be-quiet-pure-rock-2 . Hoppas det blir bra! Tack för alla svar i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Det slutade med att jag köpte en 7600x med kylaren https://www.inet.se/produkt/5323104/be-quiet-pure-rock-2 . Hoppas det blir bra! Tack för alla svar i tråden.

Pure rock 2 orkar tyvärr inte riktigt enligt detta test: https://youtu.be/YF5Pl2sFixs

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Pure rock 2 orkar tyvärr inte riktigt enligt detta test: https://youtu.be/YF5Pl2sFixs

Aj fan, det var synd. Men det borde väl fungera ändå men att processorn kör lite långsammare? Har redan beställt datorn och låst beställningen nämligen. Inet ska bygga.

Edit: Enligt det här testet https://www.youtube.com/watch?v=poo82SUm934 ska det funka med den kylaren. Får väl helt enkelt testa Oavsett tacksam för ditt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Aj fan, det var synd. Men det borde väl fungera ändå men att processorn kör lite långsammare? Har redan beställt datorn och låst beställningen nämligen. Inet ska bygga.

Ja, om kylaren är i underkant så klockar cpu:n ner och fläkten kommer att köras hårdare. Skulle kylarens inte alls räcka till (om du hade valt en sämre) så hade datorn stängt av sig som skydd (om tempen rusar upp över 100 C).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ja, om kylaren är i underkant så klockar cpu:n ner och fläkten kommer att köras hårdare. Skulle kylarens inte alls räcka till (om du hade valt en sämre) så hade datorn stängt av sig som skydd (om tempen rusar upp över 100 C).

Ok, tack! Jag testar och i värsta fall får jag byta. Rör sig ju inte om många hundralappar. Ska mest spela i 4k 60 fps ändå så tror inte jag kommer maxa processorn särskilt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Edit: Enligt det här testet https://www.youtube.com/watch?v=poo82SUm934 ska det funka med den kylaren. Får väl helt enkelt testa Oavsett tacksam för ditt svar!

Nu vet vi inte hur länge Paul kör stresstestet, men cpu:n är ju nästan uppe och nosar på 95C. Han kör högst troligen på en testbänk också, så det går inte riktigt att jämföra med om datorn är monterad inne i ett chassi.

Skrivet av Melubas:

Ok, tack! Jag testar och i värsta fall får jag byta. Rör sig ju inte om många hundralappar. Ska mest spela i 4k 60 fps ändå så tror inte jag kommer maxa processorn särskilt ofta.

Jo, nu pratar vi ju om att den knappt klarar att hålla sig under 95C i full load, vilket inte sker när man spelar (framförallt inte i högre upplösning och detaljnivå där grafikkortet står för största lasten).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Måste ha bra luftflöde i chassit för processorn håller sig under 90 grader i full load med pure rock 2. Lycka!