Svenska forskare: "Distansarbetare mer produktiva"

Permalänk
Avstängd

Som jag sagt i många liknande diskussioner tidigare så tror jag många av policyna som kommer nu med mer tid på kontoret beror på att cheferna känner att de tappar kontroll när folk sitter hemma, och/eller att de plötsligt känner sig ganska onyttiga när de inte kan gå runt och "chefa" så mycket, och arbetet går bra ändå. Man hör lite vaga förklaringar, "Vi har fått lite indikationer på att en del inte jobbar så mycket hemifrån..." Sannolikt är det precis samma personer som inte gör något på kontoret heller, men när de är hemma så drar de i alla fall inte med sig fler personer.

En annan aspekt är att många företag verkar ha misstolkat skatteverkets regler kring vad som är ens arbetsplats och hur mycket ansvar företaget har för arbetsmiljön. Mitt företag exempelvis gick ut och sa att man måste vara på kontoret 50% annars hade de fått mer ansvar och hemmet hade räknats som ens huvudsakliga arbetsplats, men det stämmer ju inte. Så länge kontoret finns tillgängligt minst 50% av tiden så att man kan jobba där så är det ens huvudsakliga arbetsplats. Ansvar för ergonomin har de oavsett hur lite någon jobbar hemifrån men man får inget utökat ansvar förrän man säger att de inte får komma in till kontoret över 50% av tiden. Jag påpekade detta ett flertal gånger i diskussionen om hur mycket tid som vi skulle vara på plats och hemma, men de brydde sig inte nämnvärt, så jag misstänker att det inte är det egentliga skälet dock.

Permalänk

När vi pratar skatteregler. Jag har kamrater som varje dag åker till och från jobbet som blir 15mil resa ensam i en bil. För detta får de dra av på skatten.
Om de istället hade jobbat hemifrån, så får de inte dra av ett skit för det. Borde inte staten med deras klimatmål inse att om folk jobbar mer hemifrån så går det också att minska ner på trafiken till och från jobbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När vi pratar skatteregler. Jag har kamrater som varje dag åker till och från jobbet som blir 15mil resa ensam i en bil. För detta får de dra av på skatten.
Om de istället hade jobbat hemifrån, så får de inte dra av ett skit för det. Borde inte staten med deras klimatmål inse att om folk jobbar mer hemifrån så går det också att minska ner på trafiken till och från jobbet?

Om det är reseavdraget så går det inte riktigt jämt ut? Du får max(om du ens får dra av något) dra av 11k om året. Om det är milersättning så låter det som lite fusk?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Om det är reseavdraget så går det inte riktigt jämt ut? Du får max(om du ens får dra av något) dra av 11k om året. Om det är milersättning så låter det som lite fusk?

Jag förstår ej vad du menar. Om ens resekostnader understiger 11 000kr får man ej dra av något, det är på kostnaden som överstiger 11 000kr som man får dra av.
Hur mycket man får dra av vet jag ej. Men eftersom du pratat om just 11 000kr, så tror jag att du har missförstått det.

Jag testade 75km enkel väg, 260 dagar i veckan med bil på skattemyndighetens hemsida:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...
Från hemsidan sa de då att man ska skriva in 72 150kr. Där 11 000kr av dessa kommer dras av när de sedan räknar.

Min poäng är att staten subventionerar att folk kör med bil till och från jobb. Miljömedvetna som väljer att jobba hemifrån får ingen bidrag till slitage, extra värme, strömförbrukning i bostaden etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Haha ägd. Sen vad fan menar du ens som om detta vore helt uppenbart? Finns bra många vara produktivitet är sämre när de jobbar hemifrån pga fler distraktioner och annat som kommer iväg jämfört med att vara på kontoret. Sen för vissa är det mer distraktioner på kontoret än hemma men är väl jättebra att man gör undersökningar på detta istället för att sånna som du killgissar sig fram till svaren.

Läste du hela artikeln?

Sen låter jag resultatet i omröstningen tala för sig. Fridens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår ej vad du menar. Om ens resekostnader understiger 11 000kr får man ej dra av något, det är på kostnaden som överstiger 11 000kr som man får dra av.
Hur mycket man får dra av vet jag ej. Men eftersom du pratat om just 11 000kr, så tror jag att du har missförstått det.

Jag testade 75km enkel väg, 260 dagar i veckan med bil på skattemyndighetens hemsida:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...
Från hemsidan sa de då att man ska skriva in 72 150kr. Där 11 000kr av dessa kommer dras av när de sedan räknar.

Min poäng är att staten subventionerar att folk kör med bil till och från jobb. Miljömedvetna som väljer att jobba hemifrån får ingen bidrag till slitage, extra värme, strömförbrukning i bostaden etc.

Jag håller med. Samtidigt är ju avdragen till för att kompensera för kostnader som har att göra med just resor till arbetet, så det är svårt att ge en del av de pengarna till de som jobbar hemifrån då de ju inte har några resekostnader. Däremot känner jag att det hade varit ganska naturligt att få dra av en del av kostnaden det innebär att behöva ha ett kontor hemma som en del av hyran exempelvis, och kanske för elen och så med.

Min farsa exempelvis började jobba helt hemifrån typ i slutet av nittiotalet och då betalade hans jobb en schablonkostnad som inte var så hög, minns inte om det var 1500 eller 2500 i månaden, men det skulle innefatta "hyran" för kontorsutrymmet och andra mer lösa kostnader som elen och värmen. Däremot fick de betala för att installera "bredband" i huset (tror det var någon form av ADSL), och abonnemangskostnaden för det, och förstås förse honom med skrivbord, stol, dator och så, och de köpte en fet UPS till honom för de var väldigt nervösa för strömavbrott då min farsa bodde rätt långt ute i skogen. Skillnaden var väl att han inte hade något kontor att åka till, således fanns det inget alternativ. Idag kan man ju för det mesta åka in om man skulle tycka att man inte blir kompenserad tillräckligt för sina utgifter.

Alltså tycker jag inte riktigt att företagen ska behöva stå för kostnaden för delen av bostaden som utgör "kontoret" eller så, men lite kan man ju tycka att de kunde kompensera, och att då skattereglerna tillät det så man fick det skattefritt. Säg upp till 500 eller 1000 per månad kanske, och att det då blev normen. Så blev det ju lite för milersättningen, man fick max en viss summa per mil och det blev det man fick, tills den blev för låg och då började många dubbla den men att man fisk skatta för resten. Jobbar man helt hemifrån borde de stå för kostnaderna mer eller mindre helt, men jobbar man delvis hemma borde de i alla fall kompensera med någon schablon. Och/eller att man får göra avdrag baserat på hemarbetet.

För företaget är det ju bara vinst att jag jobbar hemifrån, så länge jag presterar minst lika bra. De slipper ha så stora lokaler, de sparar på el, värme, kaffe, möbler och så vidare. Så varför inte ge tillbaka lite av de besparingarna liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår ej vad du menar. Om ens resekostnader understiger 11 000kr får man ej dra av något, det är på kostnaden som överstiger 11 000kr som man får dra av.
Hur mycket man får dra av vet jag ej. Men eftersom du pratat om just 11 000kr, så tror jag att du har missförstått det.

Jag testade 75km enkel väg, 260 dagar i veckan med bil på skattemyndighetens hemsida:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...
Från hemsidan sa de då att man ska skriva in 72 150kr. Där 11 000kr av dessa kommer dras av när de sedan räknar.

Min poäng är att staten subventionerar att folk kör med bil till och från jobb. Miljömedvetna som väljer att jobba hemifrån får ingen bidrag till slitage, extra värme, strömförbrukning i bostaden etc.

Ah mitt fel, jag som läste för snabbt då! Hade för mig att de pratade om ett tak för avdraget när de diskuterade fram det nuvarande reseavdraget, och de där 11k passade bra in i luckan jag hade i huvudet

Sen finns det ju avdrag för det du nämner med arbetsrum i bostaden, men kraven där gör det rätt svårt att få igenom det för gemene man. Känns som något som kanske borde ses över nu när fler och fler jobbar hemifrån.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Luktar fake news!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Varför ska jag ordna gratiskontor hemma till min arbetsgivare? Jag har slutat med distansarbete och åker till arbetsplatsen alla arbetsdagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Bra inlägg. Skall du inte lista alla yrken som det är omöjligt för när du ändå är igång? Eller vad är din poäng, om du nu hade någon?

Lol. Har du aldrig träffat folk eller?

Men OK, förutom det du skriver så är det helt värdelös kontorsutrustning på min kontorsplats. Hemma sitter jag och jobbar på en LG c2 42" + 27" skärm med bra tangentbord och mus. På kontoret har jag en 19" skärm (samt en stol som håller på och trilla isär, dålig mus och tangentbord). Får inte handla något nytt. Mitt arbete kräver att jag allt som oftast har flera fönster uppe. Ett exempel på en sak som gör att det går otroligt mycket långsammare på kontoret.

Vill du ha fler exempel eller kan du försöka tänka själv lite?

Haha. Jag jobbar faktiskt med folk dagligen, samordnar, supportar och utbildar, så jag vet allt hur dumma vi människor kan vara, oavsett om vi jobbar på "golvet" eller "där uppe" på kontoret.
Låter som en dålig arbetsplats, bortsett från att de tillåter dig jobba hemifrån då.
Problemet hos er är väl samma som hos alla andra, inte en jävel vågar säga ifrån utan att ha facket bakom sig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Bra inlägg. Skall du inte lista alla yrken som det är omöjligt för när du ändå är igång? Eller vad är din poäng, om du nu hade någon?

Lol. Har du aldrig träffat folk eller?

Men OK, förutom det du skriver så är det helt värdelös kontorsutrustning på min kontorsplats. Hemma sitter jag och jobbar på en LG c2 42" + 27" skärm med bra tangentbord och mus. På kontoret har jag en 19" skärm (samt en stol som håller på och trilla isär, dålig mus och tangentbord). Får inte handla något nytt. Mitt arbete kräver att jag allt som oftast har flera fönster uppe. Ett exempel på en sak som gör att det går otroligt mycket långsammare på kontoret.

Vill du ha fler exempel eller kan du försöka tänka själv lite?

Var mer ett svar på frågeställningen i artikeln, inget att bli helt anal över

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Möjligheten att arbeta på distans styrs ju väldigt mycket av arbetsuppgifterna!

Vore ju smutt om exempelvis rökdykare kunde sitta hemma i stället för att krypa runt i brinnande hus, men resultatet skulle nog bli lidande.

I mitt eget yrke som medicinteknisk ingenjör kan vissa arbetsuppgifter/uppdrag utföras på distans, och jag nyttjar distansarbete en hel del för att samarbeta med kollegor på andra orter. Samtidigt behöver jag vara fysiskt tillgänglig för akut handpåläggning som i sällsynta fall bokstavligen kan vara en fråga om liv och död. Därtill kommer alla andra mindre akuta arbetsuppgifter med hårdvara som kräver att man är på samma plats som den utrustning som ska servas, verktyg och reservdelar.
Under pandemin har vi fått tekniska möjligheter att utföra administrativa arbetsuppgifter hemifrån när vi varit smittbärare och inte fått vara på arbetsplatsen, men ändå inte så sjuka att vi inte kan arbeta. Vissa kollegor nyttjar det fortfarande när arbetsförhållandena i övrigt så tillåter.

Jag kan tänka mig att tillåtet distansarbete blir en bonus där det är tekniskt och praktiskt möjligt, men frågan är om det inverkar på valet av yrkeskategori?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Finkelzvin:

Läste du hela artikeln?

Sen låter jag resultatet i omröstningen tala för sig. Fridens.

Nej det gjorde jag inte, sen säger resultatet i omröstningen ingenting om huruvida folk jobbar effektivt hemma eller inte.

Det hade lika gärna kunnat stå ”tycker du det är skönt att sitta hemma i kalsongerna och jobba istället för att ge dig ut i kylan, ta kollektivtrafiken till jobbet och ha helt ointressanta samtal på rasterna med kollegorna” så förstår jag att majoriteten svarar ja

Fridens liljor på dig ✌️

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

... Samtidigt är ju avdragen till för att kompensera för kostnader som har att göra med just resor till arbetet, så det är svårt att ge en del av de pengarna till de som jobbar hemifrån då de ju inte har några resekostnader. Däremot känner jag att det hade varit ganska naturligt att få dra av en del av kostnaden det innebär att behöva ha ett kontor hemma som en del av hyran exempelvis, och kanske för elen och så med.

Om vi pratar beskattning så finns ju schablonavdraget till för att på ett smidigt sätt täcka diverse typer av kostnader som man annars skulle behöva specificera.
Man måste upp i ganska höga belopp innan det blir frågan om separata avdrag för resor och annat.

Det är fullt möjligt att dra av kostnader för arbete hemifrån, förutsatt att man kan visa att arbetsgivaren kräver att man arbetar hemifrån och inte ger full ekonomisk kompensation för detta. Har man själv valt att sitta hemma i stället för på det ergonomiskt inredda kontoret blir det sämre med avdragen.

Permalänk
Medlem

Jag planerar produktion och det är alltid bättre att vara på kontoret.
Får en helt annan känsla för hur det går och kommunikation med kollegerna på plats.
Det funkar att jobba hemma och det är ok ibland men inte så ofta.
ISom idag när det är mycket snö och strulande tåg.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

Min upplevelse är att de som jobbar hemifrån tappar kontakten med verkligheten. Särskilt om det är en chef som jobbar hemifrån när de som producerar något är på arbetsplatsen. Att sitta hemma och titra på excelark och skucka arga mail om ekonomi är inte produktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Min upplevelse är att de som jobbar hemifrån tappar kontakten med verkligheten. Särskilt om det är en chef som jobbar hemifrån när de som producerar något är på arbetsplatsen. Att sitta hemma och titra på excelark och skucka arga mail om ekonomi är inte produktivt.

Är det mer produktivt att skicka arga mail om ekonomi om man sitter på plats? Dumheter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Är det mer produktivt att skicka arga mail om ekonomi om man sitter på plats? Dumheter..

Sitter man på plats kanske man kan stötta personalen och produktionen och se vad som händer.
En chef ska inte bara sitta hemma och låtsasjobba.

Edit: Ja precis som @Oggie skrev ovan. En sådan chef skulle jag vilja ha.

Min chef kommer in till jobbet en dag i veckan och då sitter hon i möten hela dagen. I övrigt är det bara ekonomi hon bryr sig om. Personalen kan kvitta. Men ekonomin hänger ihop med personalen, man kan inte delegera allt egna ansvar på andra. Eller kan och kan, men vad är då meningen med hennes jobb om hon inte gör något själv? Vet att alla chefer inte är sådana, men de nyanställda som anställdes under pandemin är nästan alla likadana. De sitter hemma och bryr sig inte om att komma in till arbetsplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Du gillar inte chefer va?

Inte alla chefer (tm).

Men tyvärr är det allt för många chefer med totalt kontrollbehov och fanatisk lojalitet uppåt utan någon neråt. Sedan undrar de varför deras kollegor lämnar eller gör bare minimum.

Finns också bra chefer som behandlar sina kollegor som kollegor.

Permalänk
Medlem

Som chef känner jag att det fungerar överlag bra att personal jobbar hemifrån, men det blir problematiskt med 100% distansarbete, och säkert så på fler arbetsplatser än min egen. Som medarbetare tänker man ofta på sin egen produktivitet och har det som måttstock för hur bra det fungerar att jobba hemifrån, men som chef behöver man se helheten och tänka på vad som är bra för hela avdelningen och företaget. Det är tydligt att kommunikation och samarbete är svårare på distans, särskilt mellan avdelningar eller vid mer komplexa projekt eller förändringar inom organisationen.

En sak som ofta tas upp i såna här trådar är att folk blir störda i sitt arbete av frågor från kollegor. Om man ser det från andra sidan, så ser jag att ofta kan man snabbare lösa något genom en 5 min informell avstämning istället för en lång mailslinga. Jag ser ibland att folk gärna vill sitta själva och "köra sitt eget race", men ibland är det bra att offra lite av sin egen tid för att hjälpa någon annan.

Det finns annat att ta i beaktande också, som onboarding av nya medarbetare, företagskultur- och sammanhållning och psykosociala aspekter (grymt svårt som chef inte att se om någon mår dåligt om man ses på en liten skärm då och då bara) och arbetsmiljö.

Det hade varit väldigt intressant att se större studier på hur distansarbete påverkar företag i stort, inte bara en person, men det är säkert svårare att genomföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Sitter man på plats kanske man kan stötta personalen och produktionen och se vad som händer.
En chef ska inte bara sitta hemma och låtsasjobba.

Edit: Ja precis som @Oggie skrev ovan. En sådan chef skulle jag vilja ha.

Min chef kommer in till jobbet en dag i veckan och då sitter hon i möten hela dagen. I övrigt är det bara ekonomi hon bryr sig om. Personalen kan kvitta. Men ekonomin hänger ihop med personalen, man kan inte delegera allt egna ansvar på andra. Eller kan och kan, men vad är då meningen med hennes jobb om hon inte gör något själv? Vet att alla chefer inte är sådana, men de nyanställda som anställdes under pandemin är nästan alla likadana. De sitter hemma och bryr sig inte om att komma in till arbetsplatsen.

Du kan stötta personalen och "produktionen" även hemifrån. Att du inte vet hur man gör eller att du kommit i kontakt med dåliga chefer är något helt annat. Var inte så bitter och bakåtsträvande så blir livet mycket trevligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Du kan stötta personalen och "produktionen" även hemifrån. Att du inte vet hur man gör eller att du kommit i kontakt med dåliga chefer är något helt annat. Var inte så bitter och bakåtsträvande så blir livet mycket trevligare.

När saker blir sämre och man vill stoppa denna dåliga förändring är man en bakåtsträvare? I så fall kommer jag fortsätta med detta. Allt nytt är inte bättre.

Man kan omöjligt se verkligheten om man håller sig borta från den genom att bara sitta hemma.
Edit: Är inte mot allt distansarbete men anser att majoriteten av tiden ska vara på arbetsplatsen, för allas bästa.

Permalänk
Medlem

Min peak-efficiency når jag hemma. Men min genomsnittliga produktivitet är lätt högre på jobb/skola. Det är som att miljöombytet får min hjärna att stoppa undan allt annat och plocka fram jobbrutinerna istället.

Om jag var tvungen att bara jobba hemifrån skulle jag nog minst behöva avsätta ett eget rum för ändamålet.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man kan omöjligt se verkligheten om man håller sig borta från den genom att bara sitta hemma.

Vad är verkligheten man ska se?
Jag jobbar med data, den ser man genom att titta på skärmen. Var skärmen står spelar ingen roll för det.
Det som genererar datan är spritt över hela världen, och inget av det finns där vi har kontor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad är verkligheten man ska se?
Jag jobbar med data, den ser man genom att titta på skärmen. Var skärmen står spelar ingen roll för det.
Det som genererar datan är spritt över hela världen, och inget av det finns där vi har kontor.

Har ni ingen personal? Ses ni och fikar ihop eller hur känner ni gemskap, bollar tankar och ideer. Eller sitter ni bara och stirrar på en skärm?

Min chef jobbar nog också med data. Intäkter utgifter osv. Men träffa personalen är tydligen oviktigt. Hon "jobbar bara med data". Varifrån kommer dessa data? Hur påverkar man dem som genererar datan? Varför inte resa dit där det skapas värde och se verkligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har ni ingen personal? Ses ni och fikar ihop eller hur känner ni gemskap, bollar tankar och ideer. Eller sitter ni bara och stirrar på en skärm?

Min chef jobbar nog också med data. Intäkter utgifter osv. Men träffa personalen är tydligen oviktigt. Hon "jobbar bara med data". Varifrån kommer dessa data? Hur påverkar man dem som genererar datan? Varför inte resa dit där det skapas värde och se verkligheten?

Klart det finns personal, men de sitter över hela världen.
De jag jobbar mest med sitter i Polen och Belgien. Väldigt sällsynt att vi skulle ha ett möte med enbart personal i Göteborg och då sitter vi alltså på teams oavsett om vi är på kontoret eller hemma.
Visst har jag rest till några av ställena där datan genereras, men det är mest kuriosa. Mitt jobb är att datan kommer från de systemen och blir tolkningsbar för andra som kan påverka de som genererar datan. Så i min verklighet är det ganska ointressant vad som genererar den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Klart det finns personal, men de sitter över hela världen.
De jag jobbar mest med sitter i Polen och Belgien. Väldigt sällsynt att vi skulle ha ett möte med enbart personal i Göteborg och då sitter vi alltså på teams oavsett om vi är på kontoret eller hemma.
Visst har jag rest till några av ställena där datan genereras, men det är mest kuriosa. Mitt jobb är att datan kommer från de systemen och blir tolkningsbar för andra som kan påverka de som genererar datan. Så i min verklighet är det ganska ointressant vad som genererar den.

Trivs du med att bara sitta hemma? Blir det inte ensamt och långtråkigt i längden?

Sedan har vi så klart olika jobb och olika behov. Jag mår dåligt och presterar därför dåligt när jag sitter ensam på jobbet. Men blommar upp när vi jobbar tillsammans. Visst det kan man göra även på distans till viss gräns men för mig personligen blir jag deppig av att sitta hemma och jobbar då superineffektivt. Så det ger ju mindre klirr i kassan för arbetsgivaren i mitt fall om jag har sådant arbete. Jag har väl två alternativ där, antingen försöka ändra mina kollegor och min chef vilket går superdåligt eller söka mig någon annanstans där folk accepterar mig som jag är. Som det är nu åker jag in till arbetsplatsen varje dag och blir lika deppig där när kollegorna sitter hemma och jag är där själv. Tänker "vad är det för fel på folk". Det är nu tillåtet att åka in till jobbet. Varför är ni så dumma och tråkiga att ni sitter hemma fortfarande? "Så skönt att slippa bli störd" säger de. Inkluderar det den egna psykiska störningen som de får på köpet? Betyder att de inte vill att man kommunicerar med dem, för man är ju bara någon som stör dem då.

Man kan kalla mig bakåtsträvare. Men jag kanske bara är annorlunda. Jag är en av de som mått jättedåligt under pandemin på grund av sättet att jobba som infördes. Trots att jag fick åka till arbetsplatsen varje dag om jag ville så blev det lika trist även på arbetsplatsen. Jag klagar högljutt när jag känner mig begränsad. Jag är bara sådan. När en undersökning säger att det är effektivare att jobba hemifrån så kan man undra om det verkligen gäller alla människor och alla typer av jobb?

Kan tänka mig massa jobb där det funkar dåligt. En skogsarbetare exempelvis kan ju ha svårt att jobba hemifrån. Kanske kommer det drönarskördare som kan styras på distans (eller självkörande) men tvivlar på att det är samma person som då sätter sig och kör denna hemifrån på distans. Kanske blir skogsbruket effektivare, men blir verkligen just den individen det som tidigare hade ett hyfsat fritt jobb ute i naturen och nu blir instängd framför en skärm? Det passar absolut inte alla. De som klarar av distansarbete måste ha riktigt starkt psyke tänker jag. De andra får väl hitta på något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Trivs du med att bara sitta hemma? Blir det inte ensamt och långtråkigt i längden?

Sedan har vi så klart olika jobb och olika behov. Jag mår dåligt och presterar därför dåligt när jag sitter ensam på jobbet. Men blommar upp när vi jobbar tillsammans. Visst det kan man göra även på distans till viss gräns men för mig personligen blir jag deppig av att sitta hemma och jobbar då superineffektivt. Så det ger ju mindre klirr i kassan för arbetsgivaren i mitt fall om jag har sådant arbete. Jag har väl två alternativ där, antingen försöka ändra mina kollegor och min chef vilket går superdåligt eller söka mig någon annanstans där folk accepterar mig som jag är. Som det är nu åker jag in till arbetsplatsen varje dag och blir lika deppig där när kollegorna sitter hemma och jag är där själv. Tänker "vad är det för fel på folk". Det är nu tillåtet att åka in till jobbet. Varför är ni så dumma och tråkiga att ni sitter hemma fortfarande? "Så skönt att slippa bli störd" säger de. Inkluderar det den egna psykiska störningen som de får på köpet? Betyder att de inte vill att man kommunicerar med dem, för man är ju bara någon som stör dem då.

Man kan kalla mig bakåtsträvare. Men jag kanske bara är annorlunda. Jag är en av de som mått jättedåligt under pandemin på grund av sättet att jobba som infördes. Trots att jag fick åka till arbetsplatsen varje dag om jag ville så blev det lika trist även på arbetsplatsen. Jag klagar högljutt när jag känner mig begränsad. Jag är bara sådan. När en undersökning säger att det är effektivare att jobba hemifrån så kan man undra om det verkligen gäller alla människor och alla typer av jobb?

Kan tänka mig massa jobb där det funkar dåligt. En skogsarbetare exempelvis kan ju ha svårt att jobba hemifrån. Kanske kommer det drönarskördare som kan styras på distans (eller självkörande) men tvivlar på att det är samma person som då sätter sig och kör denna hemifrån på distans. Kanske blir skogsbruket effektivare, men blir verkligen just den individen det som tidigare hade ett hyfsat fritt jobb ute i naturen och nu blir instängd framför en skärm? Det passar absolut inte alla. De som klarar av distansarbete måste ha riktigt starkt psyke tänker jag. De andra får väl hitta på något annat.

Jag trivs oerhört bra med att sitta hemma ja, mitt sociala liv är inte på jobbet.
Varför skulle det bli en "psykisk störning" på köpet av distansjobb?

Om du har förmågan att resonera om att det finns jobb som inte kan skötas på distans och att det inte passar alla människor borde du ju kunna förstå att det passar många människor alldeles utmärkt också.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag trivs oerhört bra med att sitta hemma ja, mitt sociala liv är inte på jobbet.
Varför skulle det bli en "psykisk störning" på köpet av distansjobb?

Om du har förmågan att resonera om att det finns jobb som inte kan skötas på distans och att det inte passar alla människor borde du ju kunna förstå att det passar många människor alldeles utmärkt också.

Ja men då blir också sådana generaliserande uttalanden om att arbeta hemifrån är mera produktivt bara sant för dem som faktiskt trivs med det. De andra kommer välja bort dessa arbeten. Det blir sant just för denna kvarvarande grupp. Inte generellt i samhället. Det är som att säga att de som gillar lantbruksarbete jobbar mera effektivt som bönder. Jaha. Vad ska vi använda det till? Inte tvinga alla att bli bönder i alla fall.

Den "psykiska störningen" är att man blir verklighetsfrånvänd stugsittare som inte kan hantera människor som lever på annat sätt. Det är så jag upplever mina kollegor. De förstår inte världen utanför. Då kanske de inte heller ska bestämma över de som lever i den verkliga världen. Att ha en hemarbetande chef som styr över de som har produktiva arbeten fungerar dåligt.

Eller kanske mer för egen del. Den psykiska störningen blir att jag själv mår dåligt. Jag blir psykiskt störd istället för fysiskt störd om jag tvingas till en arbetsform som får mig att må psykiskt dåligt. Det kanske inte gäller dig personligen om du lever i en värld där ingen påverkas negativt av att du inte förstår världen utanför. Du mår bra och ingen drabbas negativt, åtminstone inte det du märker själv. Men får jag dig som chef och jag själv jobbar på annat sätt då kommer vi inte förstå varandra till slut. Det kommer inte bli jättebra. Det är så jag menar. Jag blir verklighetsfrånvänd i din värld och du blir verklighetsfrånvänd i min värld. Därför bör chefen jobba i samma miljö som medarbetarna. Så tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja men då blir också sådana generaliserande uttalanden om att arbeta hemifrån är mera produktivt bara sant för dem som faktiskt trivs med det. De andra kommer välja bort dessa arbeten. Det blir sant just för denna kvarvarande grupp. Inte generellt i samhället. Det är som att säga att de som gillar lantbruksarbete jobbar mera effektivt som bönder. Jaha. Vad ska vi använda det till? Inte tvinga alla att bli bönder i alla fall.

Den "psykiska störningen" är att man blir verklighetsfrånvänd stugsittare som inte kan hantera människor som lever på annat sätt. Det är så jag upplever mina kollegor. De förstår inte världen utanför. Då kanske de inte heller ska bestämma över de som lever i den verkliga världen. Att ha en hemarbetande chef som styr över de som har produktiva arbeten fungerar dåligt.

Eller kanske mer för egen del. Den psykiska störningen blir att jag själv mår dåligt. Jag blir psykiskt störd istället för fysiskt störd om jag tvingas till en arbetsform som får mig att må psykiskt dåligt. Det kanske inte gäller dig personligen om du lever i en värld där ingen påverkas negativt av att du inte förstår världen utanför. Du mår bra och ingen drabbas negativt, åtminstone inte det du märker själv. Men får jag dig som chef och jag själv jobbar på annat sätt då kommer vi inte förstå varandra till slut. Det kommer inte bli jättebra. Det är så jag menar. Jag blir verklighetsfrånvänd i din värld och du blir verklighetsfrånvänd i min värld. Därför bör chefen jobba i samma miljö som medarbetarna. Så tänker jag.

Jag tror vi har väldigt olika erfarenheter av det här och i väldigt olika situationer.
Jobbar man globalt inom IT så fungerar det helt enkelt inte som du beskriver. Chefen i det fallet sitter kanske inte ens i samma land, i höstas fick jag en svensk chef för första gången på många år.

Det blir givetvis väldigt annorlunda på mindre, lokala bolag och än mer om man jobbar med fysiska produkter. Produkterna jag jobbar med befinner sig på intranätet och i molnet. Många av kollegorna i andra länder som sagt.

Sen håller jag med om att om man har en chefsroll (vilket jag inte har och inte är särskilt intresserad av att ha heller) och man har personal på plats så ska man vara på plats, åtminstone till stor del.

Du säger att du mår dåligt av att tvingas till en arbetsform, har du funderat på hur dåligt andra skulle må av tvingas anpassa sig till dig? Sen blir man inte en verklighetsfrånvänd stugsittare av att jobba på distans, det blir man av att inte ha intressen och liv utanför jobbet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."