Någon som testa Windows 11 Tiny?

Permalänk
Medlem

Någon som testa Windows 11 Tiny?

Som rubriken. Jag vet att det inte är en officiell release men tänkte att den kanske duger för att blåsa liv i någon gammal bärbar. Tycker det verkar vara ett kul initiativ. För er som inte har en aning om vad jag pratar om gör en sökning

Trevlig helg!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag har testat W10 Tiny i en VM och visst funkar det helt OK men skulle inte köra något annat på den, helst inga inloggningar heller.

Permalänk
Medlem

Imponerande med att få Windows 11 att ta under 370 MB i arbetsminne. Jag kör med Ghost Spectre Windows 11 Superlite Version virtuellt, och den tar just nu 1 GB i idle efter en uppstart.

Blev dock lite sugen på att testa Tiny11 för och se hur mycket som är borttaget Men orkar inte just nu. Tydligen är all bloatware borta. Kör dock Ghost Spectres Superlite-variant då man kan ta bort mycket/all kontrollvansinne aka telemetri.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

När skaparen själv kallar den för "not serviceable" skulle jag dra öronen åt mig illa kvickt.

Samma sak med Ghost Spectre, där han skriver att han ändrat inställningar för virtuellt minne och inaktiverat HPET. Det är ett säkert tecken på att han bara är någon random med anime-bakgrundsbild och videos med stressig musik. Ingen bra idé att köra ett OS modifierat av någon som inte har koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

När skaparen själv kallar den för "not serviceable" skulle jag dra öronen åt mig illa kvickt.

Samma sak med Ghost Spectre, där han skriver att han ändrat inställningar för virtuellt minne och inaktiverat HPET. Det är ett säkert tecken på att han bara är någon random med anime-bakgrundsbild och videos med stressig musik. Ingen bra idé att köra ett OS modifierat av någon som inte har koll.

Tror du inte det är så att "tiny" inte blir så tiny om operativsystemet exponeras för uppdateringar? Dessutom lär ju åtminstone viss telemetri återstartas efter vissa uppdateringar. Uppdateringar avstängt by default men man kan installera säkerhetsdefinitioner manuellt. Likaså kan drivrutiner och mjukvara installeras som vanligt, tycker det låter bra faktiskt, blir nog att testa på någon surfmaskin Önskar bara att MS släppte en lika nedbantad version men det lär förstås aldrig hända

Permalänk
Medlem

Jag har testat det lite och verkar fungera bra.
(Har ej dock långtidskört det)

Bygg dock själv från Microsofts officiella iso med:
https://github.com/ntdevlabs/tiny11builder

Rekommenderar inte att ladda ner färdigbyggda iso:s i annat syfte att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Tror du inte det är så att "tiny" inte blir så tiny om operativsystemet exponeras för uppdateringar? Dessutom lär ju åtminstone viss telemetri återstartas efter vissa uppdateringar. Uppdateringar avstängt by default men man kan installera säkerhetsdefinitioner manuellt. Likaså kan drivrutiner och mjukvara installeras som vanligt, tycker det låter bra faktiskt, blir nog att testa på någon surfmaskin Önskar bara att MS släppte en lika nedbantad version men det lär förstås aldrig hända

Jag skulle betrakta det som trasigt när Windows Update inte funkar. Även om du är beredd att leva med det kommer du garanterat stöta på problem om du tänkt använda systemet till annat än slösurfande. Finns inte en chans att man kan skala ner Windows så mycket utan att ha sönder en massa saker. Det är för många saker som hänger ihop och är beroende av varandra för att det ska funka.

Vill du köra Windows 11 på äldre hårdvara är det bättre att installera originalversionen. Därifrån kan du konfigurera och ta bort saker. Gör bara sånt du klarar av manuellt och som du förstår.

Det må vara lockande med dessa nedbantade versioner men det enda de är bra till är att generera klicks.

Permalänk
Medlem

@DasIch

Man ska givetvis vara försiktig med nedbantade versioner av något Windows-system, då något som har tagits bort måste användas eller liknande. Det finns såklart en risk att personen/personerna som har bandat ner Windows, har installera ett sabotageprogram som har samma innebörd som Microsofts egna (fast går till han/hon/de som har bandat ner Windows istället).

Har använt Ghost Spectre Windows 11 Superlite Version i några veckor nu och då virtuellt. Använt det titt som tätt och har inte märkt några negativa saker med det (än). Allt flyter på som smör i en varm stekpanna. Funderar faktiskt på att köpa hem en SSD och installera Ghost Spectres version av Windows 11 på den så att jag kan spela fler spel än i Linux (dual boot).

Sen gällande Windows Update. Skiten fungerar klockrent i Ghost Spectres variant av Windows 11. Absolut inga problem där alls Man kan såklart pausa det till år 2077, men inte för främst säkerhetsuppdateringar. Man väljer då det valet i Ghost Toolbox och går sen till Settings > Windows Update > Pause for 1 week (har systemet på engelska). Men istället för 1 vecka så pausas skiten till 2077. Och jag kallar Windows Update för skit för att den tar evigheter på sig att hämta hem och uppdatera, och du måste starta om datorn väldigt ofta! -.-

Man kan aktivera HPET i Ghost Toolbox, om man så önskar. Ser inte problemet med den biten?

Och slutligen, hur vet du att personen bakom Ghost Spectre har noll koll på vad han gör? Baserat på hans YouTube-kanal, så verkar han vara rätt teknisk av sig.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Önskar bara att MS släppte en lika nedbantad version men det lär förstås aldrig hända

Windows LTSC går att banta fint resursmässigt utan att hela OS:et trasas sönder. Även helt fritt från bloat!

Har inte testat Tiny11, men Tiny10 var väldigt trasigt och nära nog oanvändbart.

Det minsta jag kräver av ett OS är att de förinstallerade apparna ska fungera felfritt. Settings dog när jag försökte klicka igenom alla inställningar i Tiny10

Skrivet av Airikr:

Imponerande med att få Windows 11 att ta under 370 MB i arbetsminne.

Nja, det är väl inte riktigt sant? Det virtuella minnet lär få jobba för fullt. Om du kollar taskmanagern där, så ligger RAM, CPU och HDD på nära 100%. Det tog även ett gäng BSOD:ar innan den virtuella maskinen gick igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

@DasIch

Man ska givetvis vara försiktig med nedbantade versioner av något Windows-system, då något som har tagits bort måste användas eller liknande. Det finns såklart en risk att personen/personerna som har bandat ner Windows, har installera ett sabotageprogram som har samma innebörd som Microsofts egna (fast går till han/hon/de som har bandat ner Windows istället).

Inte bara malware som är en risk. En stor risk är att inte veta exakt vilka ändringar som har gjorts, vilka delar som påverkas och hur det påverkar säkerheten.

Ghost Spectre verkar exempelvis ha tagit bort Windows säkerthet/defender/smartscreen och UAC. Jag antar att han även inaktiverat "memory integrity" eftersom, hemska tanke, det kanske kostar ett par fps på en modern dator.

Vi har alltså någon random på internet tycker sig veta bättre än Microsoft vad som bäst säkerhet i deras OS, och sen rekommenderas den modifierade versionen till folks om inte har någon koll.

Citat:

Har använt Ghost Spectre Windows 11 Superlite Version i några veckor nu och då virtuellt. Använt det titt som tätt och har inte märkt några negativa saker med det (än). Allt flyter på som smör i en varm stekpanna. Funderar faktiskt på att köpa hem en SSD och installera Ghost Spectres version av Windows 11 på den så att jag kan spela fler spel än i Linux (dual boot).

Några veckor är ingenting.

Citat:

Sen gällande Windows Update. Skiten fungerar klockrent i Ghost Spectres variant av Windows 11. Absolut inga problem där alls Man kan såklart pausa det till år 2077, men inte för främst säkerhetsuppdateringar. Man väljer då det valet i Ghost Toolbox och går sen till Settings > Windows Update > Pause for 1 week (har systemet på engelska). Men istället för 1 vecka så pausas skiten till 2077. Och jag kallar Windows Update för skit för att den tar evigheter på sig att hämta hem och uppdatera, och du måste starta om datorn väldigt ofta! -.-

Med klockrent, menar du att det inte går att installera några kumulativa uppdateringar?

Citat:

Man kan aktivera HPET i Ghost Toolbox, om man så önskar. Ser inte problemet med den biten?

Och slutligen, hur vet du att personen bakom Ghost Spectre har noll koll på vad han gör? Baserat på hans YouTube-kanal, så verkar han vara rätt teknisk av sig.

Problemet är att någon som stänger av HPET har inte ens den minsta förståelse för vad det gör. Det är ormolja som sprider sig lite titt som tätt, och till sitt stöd har det en massa videos som visar hur mycket bättre FPS det ger att stänga av HPET.

Vad det gör är att stänga av en högprecisions-timer, så systemet får falla tillbaka på någon annan timer med lägre precision. När timern sen ska mäta tid, ja då kommer inte en sekund längre vara en sekund. Och när en sekund inte är en sekund, då är det inte heller FPS man mäter.

Det betyder för övrigt också att alla mätningar av prestanda och jämförelser mellan GS och vanliga Windows är helt värdelösa.

Att ge sig på växlingsfilen blev debunkat runt 1998. Det var liksom standardtweaket alla körde med det. Det är bara en dålig idé som i bästa fall inte gör någon skillnad, och i värsta fall kan göra systemet instabilt. Om det finns någon enkel formel för att ställa in växlingsfilen så har Microsoft garanterat koll på det.

Det här är tillräckligt för att avfärda killen som en nolla som snickrat ihop lite skript och gjort en modifierad iso av Windows. Han vet inte vad han håller på med, men som om inte det vore nog har han även pillat på schemaläggaren och sökindexeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad det gör är att stänga av en högprecisions-timer, så systemet får falla tillbaka på någon annan timer med lägre precision. När timern sen ska mäta tid, ja då kommer inte en sekund längre vara en sekund. Och när en sekund inte är en sekund, då är det inte heller FPS man mäter.

Det betyder för övrigt också att alla mätningar av prestanda och jämförelser mellan GS och vanliga Windows är helt värdelösa.

Då är min fråga om orginal windows stänger av / blacklistar HPET om det körs på Coffe-lake versioner av intel-CPU?? - i Linux svartlistas just HPET sedan 2019 för att den är för vinglig på just den processorgenerationen...

Om det inte gör det så är avvikelserna förmodligen rätt svår att säkerställa mellan en bantad windows med HPET avstängd och en vanilj-windows som kör på en coffe-lake plattform med HPET aktivt använd när det gäller mätprecisioner.

Är det mätbara skillnader så är det nog snarare på avdelningen mängden overhead-kod för respektive timer-modul.

I linux så använder man hellre TSC framför HPET för att overhead-kostnaden är mindre med TSC - benchmarking säger att 10 miljoner event/interrupt kostar 0.6 s med TSC medans HPET kostar drygt 12 sekunder och att använda ACPI power management timer som källa kostar runt 24 s i overhead (tagit värdena från wiki) .

HPET har nämligen en flaw att tappa interrupt när tex. ej maskerbar interrupt som SMI körs samtidigt som när räknare och jämförelseregister är lika och hinner räknare stega ett steg innan SMI-interruptet är klar så tappas interruptet från HPET bort och man riskerar race-condition och man behöver en massa overhead-kod för att kontrollera det och synka det vid behov igen (räknat som total antal interrupt) - och vad värre en interrupt som genereras i efterhand för att ersätta den missade är ändå felaktig då den inte levererades i rätt tidpunkt inom x antal nanosekunder i tiden och ger fasgitter i strömmen av interrupts och fasgitter på samplingsklockan ger PM/FM-modulation av resultatet från det man samplar/mäter på och om man hårdrar det ger mer fladdrig lägsta siffra om vi pratar om FPS i en speltest. (gitter ~= darr, skakar).

Sedan är det inte svart och vitt när det gäller mätningar utan mer eller mindre hur stor osäkerheten är. - dvs om det är +/- 0.01 i osäkerhet eller +/- 0.001 i osäkerhet gentemot den riktiga värdet - och är resultatet trunkerat i 2-siffriga heltal så är det ingen stor skillnad om osäkerheten är inom 0.01 eller 0.001 - man kommer inte se någon skillnad ändå om antalet värdesiffror som visas är mindre än osäkerheten i värdet, mer än möjligen just vid punkten när siffran börja fladdrar till nästa eller föregående värde.

Så länge valda timers inte tappar interrupts och grundklockan är lika så kommer de olika alternativen visa väldigt lika FPS-värden över längre tids mätning, men ju kortare tid man har mellan var uppdatering av FPS så kan siffrorna fladdra mer fram och tillbaka och då beroende på hur mycket fasgitter de valda timer-räknarna ger i praktiken och på det hur mycket annan kod windows kör just när interruptet ges. Även interrupt har olika nivåer av prioritet och en lägre prioriterad interrupt får vänta tills en högre prioriterad interrupt blir klar och även det ger fasgitter om den lägre prioriterade interrupten är det som ger sampelklockan för sina mätintervaller.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om vi pratar om att enbart slimma ned ett OS kan jag rekommendera Slimdown10 från MDL Forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Sedan är det inte svart och vitt när det gäller mätningar utan mer eller mindre hur stor osäkerheten är. - dvs om det är +/- 0.01 i osäkerhet eller +/- 0.001 i osäkerhet gentemot den riktiga värdet - och är resultatet trunkerat i 2-siffriga heltal så är det ingen stor skillnad om osäkerheten är inom 0.01 eller 0.001 - man kommer inte se någon skillnad ändå om antalet värdesiffror som visas är mindre än osäkerheten i värdet, mer än möjligen just vid punkten när siffran börja fladdrar till nästa eller föregående värde.

Nu kan man gräva hur mycket som helst i ämnet, men det är detta som är det intressanta.
En millisekund eller 0.001s är 6.25% av 60Hz. Om du jämför bilder per sekund mellan en timer av lägre precision och en med högre så är det omöjligt att veta om resultaten ens är jämförbara. Enda sättet att veta är att filma skärmen med en höghastighetskamera.

Windows använder TSC tillsammans med HPET, där HPET synkroniserar TSC. Detta för att TSC av sin natur har lägre precision (processorn stannar exempelvis med jämna eller ojämna intervall). TSC utan synkronisering leder till "clock skew", vilket kan skapa problem.

Hela min poäng här är att, Microsoft vet vad de håller på med. Om du inte har jävligt bra kunskap i ämnet, så att du förstår ämnet på riktigt, är det idiotiskt att pilla på systemets timer(s). Random youtubers som vill maximera klicks, tveksamma artiklar och Reddit bör betraktas som cancer.

Jag är för övrigt långt ifrån kunnig vad gäller timers. Däremot har jag varit med väldigt länge vad gäller diverse "tweaks" till Windows. I stort sett allt dessa "tweakare" säger har varit skit och gör mer skada än nytta. Framförallt i dessa tider när idioterna tjänar pengar genom att du klickar på deras video eller ger donationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ghost Spectre verkar exempelvis ha tagit bort Windows säkerthet/defender/smartscreen och UAC. Jag antar att han även inaktiverat "memory integrity" eftersom, hemska tanke, det kanske kostar ett par fps på en modern dator.

Jag inaktiverar alltid UAC efter varje installation av Windows. Jag som vet vad som är säkert och inte, finner den som väldigt störande. Att skippa Windows Defender gör mig inte ett skvatt faktiskt. Man kan såklart välja att inkludera Windows Defender i Superlite-versionen, men har valt att skippa den. Kommer ju ändå ta snapshots innan jag leker runt för mycket med Windows (alltså, i VirtualBox). Och när jag kommer använda hans version av Windows för spel, så kommer jag endast använda det för just det och absolut ingenting annat. Bryr mig inget nämnvärt om "memory integrity".

Skrivet av DasIch:

Några veckor är ingenting.

Nope, så sant så.

Skrivet av DasIch:

Med klockrent, menar du att det inte går att installera några kumulativa uppdateringar?

Om jag håller skiten pausad utan att göra något, så installeras det inte några stora uppdateringar (som jag antar du menar med kumulativa uppdateringar). Endast främst säkerhetsuppdateringar installeras då. Men om jag av någon konstig anledning får för mig att klicka på "sök efter uppdateringar" eller något annat, så tas pausningen bort och stora uppdateringar kommer då att inkluderas.

Skrivet av DasIch:

Problemet är att någon som stänger av HPET har inte ens den minsta förståelse för vad det gör. Det är ormolja som sprider sig lite titt som tätt, och till sitt stöd har det en massa videos som visar hur mycket bättre FPS det ger att stänga av HPET.

Vad det gör är att stänga av en högprecisions-timer, så systemet får falla tillbaka på någon annan timer med lägre precision. När timern sen ska mäta tid, ja då kommer inte en sekund längre vara en sekund. Och när en sekund inte är en sekund, då är det inte heller FPS man mäter.

Det betyder för övrigt också att alla mätningar av prestanda och jämförelser mellan GS och vanliga Windows är helt värdelösa.

HPET kan ge mindre prestanda i spel, enligt denna artikel och andra källor (som "rekommenderar" en att inaktivera HPET vid spelande). Jag som kommer använda Ghost Spectres version av Windows 11 för endast spel och absolut ingenting annat (har som sagt VirtualBox för sånt), vill ha maximal prestanda. Med tanke på att han verkar vara en överklocknings/prestandanisse för spel baserat på hans YouTube-kanal, så antar jag att han hade detta i åtanke när han pillade med "sin skapelse".

Skrivet av DasIch:

Att ge sig på växlingsfilen blev debunkat runt 1998. Det var liksom standardtweaket alla körde med det. Det är bara en dålig idé som i bästa fall inte gör någon skillnad, och i värsta fall kan göra systemet instabilt. Om det finns någon enkel formel för att ställa in växlingsfilen så har Microsoft garanterat koll på det.

Det här är tillräckligt för att avfärda killen som en nolla som snickrat ihop lite skript och gjort en modifierad iso av Windows. Han vet inte vad han håller på med, men som om inte det vore nog har han även pillat på schemaläggaren och sökindexeringen.

Det finns de personer som älskar att använda en nedslimmad version av Windows, medan de finns de som inte ser någon vits med det, inte bryr sig, eller annat. Jag bryr mig för att jag hatar Windows rent generellt. "Hatar" är ett starkt ord, men det gör jag då Windows är rena rama guldgruvan för Microsoft när det kommer till att samla in data om de som använder skiten. Jag bryr mig mycket om min integritet och det är därför jag använder Linux, men vissa spel är inte kompatibla med Steam Deck (och därmed Linux) än. Vissa funkar klockrent trots att de inte är kompatibla efter lite meck, andra funkar inte alls (som Battlefield 2042).

Jag är väl medveten om att väldigt många (om inte alla) spel i dagsläget är rena rama integritetshärvan, men det får jag stå ut med. Vissa spel skippar jag, såklart, då de kräver en inloggning (som World of Tanks) eller att spelet ansluter till källor som är kända som spårare (som Stumble Guys).

Det är för övrigt mycket "jag" i det här inlägget, men det är för att jag kan inte prata om någon annan än om mig själv. Tar även upp en del som kan anses vara onödig information, men jag vill ge er en överblick om varför jag tänker som jag gör.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.