Söndagsmatiné: Historien om Philips förfall

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Historien om Philips förfall

Under stora delar av 1900-talets senare hälft gick Philips i bräschen mot ny teknik, men på bara några årtionden utraderades framgångarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Minns mest hur Philips konsumentprodukter under slutet på 80,- och början på 90-talet i stort sett hade noll kvalitetskänsla. Ingenting kändes premium. Produkterna var "klonkiga" (som att de inte hade så mkt innehåll), samt att yttre materialval var under all kritik. Jämförde man liknande produkter med några av de andra stora tillverkarna (nåja, kanske inte Finlux, Funai, Amstrad och några till), så var skillnaden monumental. Philips hade ju även (eller var med och utvecklande DCC, Digital Compact Cassette som skulle konkurrera med MD, MiniDisc), och även denna produkt - som nog skulle ses som premium, vara häst-gnägg-längder ifrån exvis Sonys kvalitet på sina MiniDisc-prylar. Känns som att man någonstans började snåla extremt mycket på allt från utseende till kontakt med kunden, och vad denne ville ha. Minns ni den "grå perioden" som Apple hade i mitten på 90-talet? Lite så tycker jag att Philips produkter ha känts. Sen har väl Philips över lag inte klingat så bra i mina öron, det har liksom allt funnits bättre - och mer iögonfallande produkter hos konkurrenterna. Sen vet jag inte hur deras övriga produkter är. Klurar på om Philips nischade sig mot Svenska marknaden som övriga märken.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Har de inte bara bytt fokus? Eller de kanske varit tvingade till det. Känns som mycket av deras fokus är på hälsoprodukter numera. Är hur som helst väldigt nöjd med luftrenaren här hemma som just är en Philips.

Permalänk
Medlem

Känns som allmän beskrivning av Europas industriella kapacitet/historia mer eller mindre...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk

Jag har sett denna dokumentär tidigare och den är intressant.
Det som är kvar av Philips är produkter som låser in folk att köpa till deras dyra ekosystem.
Jag tänker på eltandborste, där folk köper deras borstar. Och sedan Philips Hue Smart Lights, där min bild är att Philips Hue är det bästa belysningssystemet som vanligt folk kan köpa, men det är så extremt dyrt. Vi pratar om 700kr för en E27 lampa med färg: https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/belysn...
Även om man köper mängder med såna i ens hus (megastor investering), så är det en förbrukningsvara och man ska byta dessa svindyra lampor hela tiden när de går sönder.

Permalänk
Medlem

Som nämns i videon är de flesta produkter idag inte gjorda av dem utan de har bara sålt rättigheterna till namnet.

Så det mesta som man ser som heter Philips är inte ens deras grejer längre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Känns som att Europa borde göra en satsning på lite inhemsk teknik, inte alls uppenbart att dagens frihandel kommer kunna fortsätta

Permalänk
Medlem

Har Philips Hue och en Philips TV hemma och är väldigt nöjd med båda faktiskt
Ambilight är en rätt trevlig funktion ändå.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Har Philips Hue och en Philips TV hemma och är väldigt nöjd med båda faktiskt
Ambilight är en rätt trevlig funktion ändå.

Är nöjd med mitt hue-system också samt min tv med ambilight. Tv:n har dock extremt svårt att förhandla signal med min förstärkare och apple tv över hdmi. Allt som oftast får man ingen signal.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Hade två stycken stora och tunga Philips crt pc skärmar tror det var 20 eller 21 tum i början på 90 talet och dom hade riktigt bra bild som jag kom ihåg det.

Googlade och hittade lite specs:

Native Resolution 1920 x 1440 at 64 Hz
Video Bandwidth 250 MHz
Vertical Refresh Rate 160 Hz

Permalänk
Medlem

Omsättning förra året på 40 miljarder. Verkligen ett förfall...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag har i två tidigare boenden haft ett 100% ekosystem med Philips Hue, hade tom. bytt ut strömbrytarna. Var supernöjd, extra fränt att ha det i mitt tidigare fritidshus där jag kunde styra allt på distans på ett enkelt vis. Där var det både inomhus- och utomhusbelysning. Ja, det var dyrt att investera, men väl värt det i min mening.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Även om man köper mängder med såna i ens hus (megastor investering), så är det en förbrukningsvara och man ska byta dessa svindyra lampor hela tiden när de går sönder.

Vet inte om man kan lita på detta från Hues officiella webbsida: With an average lifespan of 25,000 hours, a Philips Hue light bulb will not need replacing anywhere near as often. Exactly how often you will need to change a Hue light bulb depends on how many hours a day it is used — but it can last up to 25 years.

Men att en lampa håller i 25 år känns enligt mig fullt godkänt, även om man degar 549 spänn för den.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Vet inte om man kan lita på detta från Hues officiella webbsida: With an average lifespan of 25,000 hours, a Philips Hue light bulb will not need replacing anywhere near as often. Exactly how often you will need to change a Hue light bulb depends on how many hours a day it is used — but it can last up to 25 years.

Vore ju smart (pun intended) om nån tillverkare kunde hålla koll på hur lång tid ens lampor är tända över tid. Och presentera det på ett enkelt sätt, så kan man se.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att Europa borde göra en satsning på lite inhemsk teknik, inte alls uppenbart att dagens frihandel kommer kunna fortsätta

Det görs "tappra" försök att satsa på inhemsk teknik, lokalt där jag bor finns en större pappersmassa fabrik. Dom har idag inte bara svårt att rekrytera till sina utvecklingsprojekt, utan även till löpande produktionen där optimeringar kontinuerligt görs och ny teknik, både "lokal"-europa och från asien används. Ett stort problem för många stora industrier idag är att "ingen vill jobba där".

Det är en plats yngre mellanlandar innan studier mot en helt annan riktning än industri/tillverkning/utveckling, eller att när det väl kommer kompetent personal så ser dessa personer hyfsat fort att man kan få en bra mycket högre lön någonstans inom tjänstesektorn.

Helatiden hörs på nyheter från "alla" - "vi har svårt att rekrytera". Men ja, betalas det kasst inom nästan all verkstads/tillverknings och utvecklingsindustrier samtidigt som det hyvlas i förmåner, inte bara mitt exempel, får man stå utan lokal tillverkning och förlita sig på frihandel eller vara utan produkten. Det samma kommer drabba teknikföretag där tillverkning och utveckling av roligare saker som TV och wifi moduler när eller om det byggs i Sverige/Europa.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Omsättning förra året på 40 miljarder. Verkligen ett förfall...

Förfallet avser inte omsättning, utan hur Philips gått från att vara ett innovativt techdrivet företag till nuvarande, en fasad för konsumentprodukter.

stava
Permalänk
Skrivet av glad_katt:

Jag har i två tidigare boenden haft ett 100% ekosystem med Philips Hue, hade tom. bytt ut strömbrytarna. Var supernöjd, extra fränt att ha det i mitt tidigare fritidshus där jag kunde styra allt på distans på ett enkelt vis. Där var det både inomhus- och utomhusbelysning. Ja, det var dyrt att investera, men väl värt det i min mening.

Vet inte om man kan lita på detta från Hues officiella webbsida: With an average lifespan of 25,000 hours, a Philips Hue light bulb will not need replacing anywhere near as often. Exactly how often you will need to change a Hue light bulb depends on how many hours a day it is used — but it can last up to 25 years.

Men att en lampa håller i 25 år känns enligt mig fullt godkänt, även om man degar 549 spänn för den.

Jag köpte 2 LED-lampor på Clas Ohlson för 30kr som är specade för 15,000 timmar styck. Nu är Hues visserligen både RGB och trådlöst styrda men deras marginaler på produkten måste vara sjuka. Det är som du säger en summa som går att svälja för en bra produkt, men det är mycket för vad du får.

Permalänk
Medlem

Jag fick vänta över 1 år ha maskin som andas åt mig på natten som kunde ge cancer.Detta på grund av isolering kunde lossna och ge lung problem. Jag blev först i västra götaland få philips då konkurenten resmed är helt värdelös. Nu vill Philips eller redan har gjort med låsa sina ASV maskiner får att kunna läsas av nattsömns informationen. Hade jag själv inte kunnat läsa av detta hade jag nog inte levt idag.Sjukvården sa allt såg bra ut och jag kräktes när jag vakna med mera. 8 min aningsuppehåll och många många ställen minutrar utan andning missa vården. Men eftersom inget ansvar finns i Sverige så behövde ju inte skickas maskin till mig fort inte. Tror vi är par st i väster götaland som har ASV maskin och eftersom Philips inte riskerar något i Sverige är nästan konstigt jag fick behålla den gamla.
Det jag vill komma till är att philips inte får kursa och inte lägga ned avdelningen med maskin jag behöver för att inte dö. Jag hoppas på AI och smartare bättre maskiner snart. För dom är inte bra nog och det kan jag se själv eftersom denna gen maskin inte är låsta.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Köpte en Philips OLED för 16k som efter 1 år fick inbränningar. Philips byte då ut den mot senaste modellen som då kostade 35k, så dom har en evig plats i mitt hjärta =D

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av Flutters:

Har Philips Hue och en Philips TV hemma och är väldigt nöjd med båda faktiskt
Ambilight är en rätt trevlig funktion ändå.

Så när kommer du tjäna in på det? Finns det inte billigare konkurrenter?

Skrivet av talonmas:

Omsättning förra året på 40 miljarder. Verkligen ett förfall...

Hur mycket omsättning hade de för 10, 20 eller 30 år sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så när kommer du tjäna in på det? Finns det inte billigare konkurrenter?

Hur mycket omsättning hade de för 10, 20 eller 30 år sen?

Måste man verkligen tjäna något på det?
Räcker det inte med att man är nöjd hur det fungerar och fortsätter köra med det man tycker funkar bra?

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Angående Philips Hue, kommer inte ihåg när jag började köpa på mig deras lampor, men det är bra många år sedan nu och ingen har ännu gett upp. Är sjukt nöjd med att de bara håller, håller och håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Köpte en Philips OLED för 16k som efter 1 år fick inbränningar. Philips byte då ut den mot senaste modellen som då kostade 35k, så dom har en evig plats i mitt hjärta =D

Vilken modell hade du först?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

De verkar ju göra riktigt bra grejer fortfarande! 😉

https://www.pcgamer.com/philips-evnia-34m2c8600-oled-gaming-m...

Permalänk

Folk i tråden verkar ha missat att Philips Hue inte ens görs av Philips, utan av ett bolag som heter Signify vilket bara har rättigheter att använda Philips namn och logotyp. Kolla företagsnamnet på baksidan av förpackningen.

Lite det videon handlar om också.

Samma gäller TV-apparater som bär Philips logotyp, de görs av ett bolag som heter TP Vision vilket i sin tur är helägt av det Hongkongbaserade bolaget TPV Technologies.

Förutom den licensierade logotypen på framsidan har inget av dem något att göra med Philips.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem

Våran första video var en Video 2000, den var ju överlägsen dåtidens VHS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Vilken modell hade du först?

55pos9002

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Jag har i två tidigare boenden haft ett 100% ekosystem med Philips Hue, hade tom. bytt ut strömbrytarna. Var supernöjd, extra fränt att ha det i mitt tidigare fritidshus där jag kunde styra allt på distans på ett enkelt vis. Där var det både inomhus- och utomhusbelysning. Ja, det var dyrt att investera, men väl värt det i min mening.

Vet inte om man kan lita på detta från Hues officiella webbsida: With an average lifespan of 25,000 hours, a Philips Hue light bulb will not need replacing anywhere near as often. Exactly how often you will need to change a Hue light bulb depends on how many hours a day it is used — but it can last up to 25 years.

Men att en lampa håller i 25 år känns enligt mig fullt godkänt, även om man degar 549 spänn för den.

Jag har haft philips hue sedan 2018 och inte behövt byta ut någon lampa än i alla fall, har ett par utomhus som går på när solen går ner fram till strax efter midnatt, så dom har gått rätt många timmar nu. Toknöjd.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Philips G7000, enda konsol jag ägt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Watertrue:

Folk i tråden verkar ha missat att Philips Hue inte ens görs av Philips, utan av ett bolag som heter Signify vilket bara har rättigheter att använda Philips namn och logotyp. Kolla företagsnamnet på baksidan av förpackningen.

Lite det videon handlar om också.

Du kan ju inte komma här och tro att folk ska kolla på videon innan de kommenterar dess innehåll och börjar ha okunniga åsikter om exempelvis omsättning.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Min första stereo tidigt 80 tal var tyvärr Philips, förstärkare, kassetdäck å skivspelare i en gräslig silverfärg. Dessa köptes då å då, hade 14 dagars lön å man fick spara ihop pengerna, förstärkaren hade 2 belysta VU mätare, kunde koppla in 6 st högtalare A å B å tror det var aktiva högtalare, kostade ca 2200 kr å var dyrast. Philips är för mig är ett lågpris märke å aldrig mer Philips för min del.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.