Permalänk

27" IPS 1440p/4K för gaming och jobb

Är lite inne på denna eftersom den har bra betyg.

Kommer det funka att ha DP (för att klara högre Hz) kabel till gaming datorn (se signaturen) och en HDMI/Thunderbolt till Mac Book M1 Pro? Jag vill alltså inte hålla på dra ur kablar och byta varje gång, utan det ska ligga en kabel för jobbdatorn som alltid bara är att plugga in.
Nackdelen jag kan se med skärmen är att den är lite äldre, från 2020 men var bra pris nu så blev sugen. Ifall någon har bättre förslag tar jag gärna emot

Tänkte på sikt ha den på en monitorarm, typ denna och det verkar den stödja med Vesa 100x100.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

Klart det kommer fungera.

Beroende på kombination av hårdvara och MacOS-version kan det i en del fall landa på 60 Hz från Macen om du kör HDMI-vägen, detta även när man kör HDMI via DP/TB ut och aktiv omvandlare. Har ännu inte funnit något definitivt svar på det där och Apples egen info är ofta rörig. Samtidigt kanske du använder Macen på sådant sätt att det inte betyder så mycket att den kör 60 Hz, ifall det nu skulle vara en sådant gräns någonstans?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Klart det kommer fungera.

Beroende på kombination av hårdvara och MacOS-version kan det i en del fall landa på 60 Hz från Macen om du kör HDMI-vägen, detta även när man kör HDMI via DP/TB ut och aktiv omvandlare. Har ännu inte funnit något definitivt svar på det där och Apples egen info är ofta rörig. Samtidigt kanske du använder Macen på sådant sätt att det inte betyder så mycket att den kör 60 Hz, ifall det nu skulle vara en sådant gräns någonstans?

Helt ok Macen kör 60 Hz, är utvecklare så kodar mest. Viktiga är att speldatorn får minst 144Hz. Tolkar denna bild att jag får ut 144Hz via DP på 1440p eftersom skärmen endast har DP 1.2?

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Antar att du inte är intresserad av att köpa två skärmar? Jag är också utvecklare som du, och ville bara ha en kabel att koppla in när jag byter mellan laptop/stationära.

Så jag köpte den här:
https://www.dell.com/sv-se/shop/bildsk%C3%A4rmen-dell-ultrash...

Då den har stöd för daisy chain samt laddning så krävs faktiskt bara EN kabel för att få kontroll över båda skärmar, mus, tangentbord och headset. Köpte den billigaste USB-switchen jag kunde hitta (https://www.amazon.se/UGREEN-2-i-4-ut-Skrivare-Tangentbord-H%...)

Kopplade min huvudskärm både till Dell-bildskärmen samt min huvuddator. Sen går en USB från USB-switchen till Dell-bildskärmen och den andra till min stationära. Så varje gång jag skall jobba stoppar jag thunderbolten i laptopen, klickar på USB-switchen - all set up.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

Antar att du inte är intresserad av att köpa två skärmar? Jag är också utvecklare som du, och ville bara ha en kabel att koppla in när jag byter mellan laptop/stationära.

Så jag köpte den här:
https://www.dell.com/sv-se/shop/bildsk%C3%A4rmen-dell-ultrash...

Då den har stöd för daisy chain samt laddning så krävs faktiskt bara EN kabel för att få kontroll över båda skärmar, mus, tangentbord och headset. Köpte den billigaste USB-switchen jag kunde hitta (https://www.amazon.se/UGREEN-2-i-4-ut-Skrivare-Tangentbord-H%...)

Kopplade min huvudskärm både till Dell-bildskärmen samt min huvuddator. Sen går en USB från USB-switchen till Dell-bildskärmen och den andra till min stationära. Så varje gång jag skall jobba stoppar jag thunderbolten i laptopen, klickar på USB-switchen - all set up.

Bra idé! Men tyvärr inget behov eller plats för det

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av korreWorre:

Helt ok Macen kör 60 Hz, är utvecklare så kodar mest. Viktiga är att speldatorn får minst 144Hz. Tolkar denna bild att jag får ut 144Hz via DP på 1440p eftersom skärmen endast har DP 1.2?
https://viotek.com/wp-content/uploads/How-to-Get-Max-Refresh-Rates-with-Gaming-Monitors-3.png

Ja, detta är normalfallet och Volvo-versionen av hur den mest normala typen av datorskärm drivs.

Tabellen är dock inte helt korrekt, har sett den någon annanstans och den här hänvisats till tidigare.

"DP 1.2" eller mer korrekt beskrivet: HBR2 ger runt 20 Gbps vilket räcker till 1440p/165 Hz.

"HDMI 2.0" eller mer korrekt beskrivet: TMDS 18 Gbps vilket räcker till 1440p/144 Hz och 18 Gbps är också defacto-gränsen för många äldre kretsuppsättningar även för Displayport. På skärmarna är 165 Hz därför en "överklockning" som utnyttjar den där sista biten av HBR2-bandbredd och gör 165 Hz möjligt. Innan den aktiveras kommer skärmens stanna på 144 Hz över DP.