SSD-priser nere på 1 TB för 600 kronor – fortsatt nedgång att vänta

Permalänk
Melding Plague

SSD-priser nere på 1 TB för 600 kronor – fortsatt nedgång att vänta

Priserna på SSD-enheter når rekordlåga nivåer och en färsk analys talar för att botten ännu inte är nådd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske man ser ett ljus i tunneln ändå för en NAS med 100% SSD.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Kanske man ser ett ljus i tunneln ändå för en NAS med 100% SSD.

är nog ett tag kvar innan jag byter ut mina SMR hdd i nas:en men efter senaste utökningen så tar det ca 20h att köra en paritetskontroll så man börjar ju fundera lite ^_^

Permalänk
Medlem

Är det någon av dessa som funkar i Playstation 5? 500gb extra skulle inte sitta fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Priserna på SSD-enheter når rekordlåga nivåer och en färsk analys talar för att botten ännu inte är nådd.

Läs hela artikeln här

Är allt det där QLC?

Om jag fick önska mig något av en sådan jämförelsetabell för SSD vore kanske en TBW-kolumn eller liknande, särskilt eftersom den generella utvecklingen är så tydlig att man ska "bli billigare genom att bli sämre".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd

Man behöver inte vara spågumma för att gissa att en sådan här post alltid kommer i släptåget av dessa nyheter.

De flesta olyckor/katastrofer brukar komma som en överraskning och jag har då inte sett ett 1:1 förhållande till nyheter om sjunkande priser och katastrofer historiskt.

Permalänk
Medlem

Nått som går ned i pris för en gångs skull.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Kanske missade det i artikeln men gäller detta även externa varianter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nått som går ned i pris för en gångs skull.

Egentligen mestadels grafikkort och till viss del moderkort som blivit extremt dyra/oprisvärda.
Vanliga RAM-minnen har gått ned.
SSD-diskar har gått ned.
CPU:er ger väldigt bra prestanda för pengarna.
Och det mesta i annat väg när det gäller komponenter har i alla fall inte gått upp nämnvärt.

Permalänk
Medlem

De billigaste är väl tyvärr fortfarande Cachelösa QLC diskar, så inget man vill använda som vettig disk alltså.

Man får helt enkelt det man betalar för.

Permalänk
Medlem

synd att man redan köpt på sig många fler än vad man behöver! fu#k Fyndtråden!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

De billigaste är väl tyvärr fortfarande Cachelösa QLC diskar, så inget man vill använda som vettig disk alltså.

Man får helt enkelt det man betalar för.

Så är det väl ofta. Men nyheten var väl att ssd priserna sjunker?
Har de med cache gått upp i pris/GB?

Själv tycker jag de billiga duger alldeles utmärkt för ungarna att ha spelinstallationer på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Så är det väl ofta. Men nyheten var väl att ssd priserna sjunker?
Har de med cache gått upp i pris/GB?

De kan nog ha gått ner också, men du får dem inte för 600Kr/TB i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Man behöver inte vara spågumma för att gissa att en sådan här post alltid kommer i släptåget av dessa nyheter.

De flesta olyckor/katastrofer brukar komma som en överraskning och jag har då inte sett ett 1:1 förhållande till nyheter om sjunkande priser och katastrofer historiskt.

Det är just det som är poängen, välkommen till forumet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Köpte precis en Samsung 980 M.2 SSD 1 TB för 789 kr plus 100 kr rabattkod. Är en komponent som faktiskt verkar ha ok priser.

Permalänk
Medlem

Hade gärna haft en disk där man själv fick välja hur många bitar per cell (lite som vissa bolag kör en SLC cache del)

Hade gärna köpt en av dessa billiga diskar och kört i MLC (2 bit per cell) som os-disk med nästan tiodubblad TBW-rating

Permalänk
Medlem

Å andra sidan så kan man ju få tag på Toshiba MG10 20TB för ca 21 öre/GB
Frågan är bara om det finns något negativt med denna disk. Har inte orkat kolla upp det då jag ändå inte har råd att uppgradera än.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Första gången jag ser den kommentaren på sc.

Permalänk
Medlem

Jacob Hugosson, du är en glädjedödare 😆 Nu när priserna på detta går ner har man inte pengar att köpa för därför att elen varit svindyr (även med elprisstöd) och maten nu kostar mer än en skjorta.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är just det som är poängen, välkommen till forumet

Det kanske var roligt första gången

Permalänk

Köpte en Crucial P3 för spelinstallationer. Har haft spelen på hårddisk hittills och sata ssd till OS. Tänkte på att det var ett tag sedan man upplevde en ny formfaktor bortsett från cpu men de är ändå snarlika.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte en WD Blue 1 TB för 699:- i november 2021 så det är ju inga enorma svängningar men det rör sig i alla fall åt rätt håll.
De billigaste hårddiskarna ligger på ca. 200:-/TB så det är en bit kvar tills man helt kan ersätta mekaniska diskar för masslagring.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Varför går ssd ner i pris men grafikkort ligger fortfarande sinnessjukt dyrt? Är väl halvledarbrist för Ssd oxå?

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

är nog ett tag kvar innan jag byter ut mina SMR hdd i nas:en men efter senaste utökningen så tar det ca 20h att köra en paritetskontroll så man börjar ju fundera lite ^_^

Kör du med SMR så får du nog räkna med att paritetskontroll m.m. tar tid..

https://www.wundertech.net/cmr-vs-smr-what-is-the-best-hard-d...

https://www.easeus.com/knowledge-center/cmr-vs-smr-hard-drive...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Varför går ssd ner i pris men grafikkort ligger fortfarande sinnessjukt dyrt? Är väl halvledarbrist för Ssd oxå?

För att det är för dålig konkurrens i det segmentet. Nvidia behöver tex inte gasa på nu när de redan har större delen av marknaden, och AMD åker släptåg på Nvidias ockerpriser vilket gör att inte heller AMD vill förstöra kalaset för båda akrörerna genom att massproducera kort till ett vettigt pris.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

20 timmar är rookie numbers. Kan inte vara mycke data.

tog 2 veckor på en 6x4 TB rigg..

Permalänk

Kastade ut min 3.5” för 4.5år sen och 2.5” för över 2 år sen. Bra mycket bättre med m.2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Hmm man kanske skulle raid:a några 2TB:are i NASen istället för snurrdiskar...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Jodå är medveten om det. Det var dock en fråga om pris vs prestanda vs vad jag behöver som gjorde att det landade i smr-diskar.

Skrivet av boibo:

20 timmar är rookie numbers. Kan inte vara mycke data.

tog 2 veckor på en 6x4 TB rigg..

Ouch det låter nästan bedrövligt dåligt även för SMR
För tillfället är 6 av 21TB använda men vet inte om använt utrymme påverkar paritetskontroll eller ej.