Nya skatteregler i Portugal

Permalänk
Medlem

Nya skatteregler i Portugal

Portugal har nya regler för beskattning av kryptovaluta..
https://nomoretax.eu/portugal-new-tax-rules-crypto-assets-202...

- Ingen skatt på försäljning av kryptovaluta som man har ägt i minst ett år.
- Ingen skatt på växling från en kryptovaluta till en annan kryptovaluta.
- Exitskatt om man flyttar från Portugal.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Har de 95% skatt på mining? Eller har jag missförstått något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har de 95% skatt på mining? Eller har jag missförstått något?

Jag tolkar det som att man får ett standardavdrag på 5% och betalar skatt på resten.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av CyberNerd:

Jag tolkar det som att man får ett standardavdrag på 5% och betalar skatt på resten.

går att tolka på bägge sätten så ingen som vet riktigt kan va ett sånt där kryphål som deras politiker kan utnytja som de känner för.

nu har vi bra med klirr i kassan räcker att du skattar på 95% av din mininginkomst.

nu är det dåligt med cash 95% skatt på mining.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Jag tolkar det som att man får ett standardavdrag på 5% och betalar skatt på resten.

Aha. Fortfarande bättre än i Sverige där 100% av inkomsten beskattas. Varför kan inte Sverige också ha vettiga skatter?

Permalänk
Medlem

jag funtar på att flytta till portugal, är det någon som bor där och har rekommendationer för en svenne som mig? finns det några bra communities?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

- Exitskatt om man flyttar från Portugal.

Hur rimmar det här med "fri rörlighet inom EU"? En "skatt" på saker man för in/ut i landet är ju en tull o inget annat?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hur rimmar det här med "fri rörlighet inom EU"? En "skatt" på saker man för in/ut i landet är ju en tull o inget annat?

Gäller inte inom EU.
https://www.internationaltaxreview.com/article/2b3n19bqkr4qdp...
"The new regime includes an exit tax provision for crypto-asset holders, under which a change of residency is deemed as a disposal event, except when the taxpayer or the counterparty is resident in a member state of the EU or the European Economic Area, or any other country with an agreement with Portugal that provides for the exchange of information for tax purposes."

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Låter som man ej blir skattad på att byta crypto mot stable coins.