"speldator" till ett barn på åtta bast

Permalänk

"speldator" till ett barn på åtta bast

Hej!

Är i köprådsbehov igen.

Barnet vill kunna spela de hyfsat icke-krävande spelen Minecraft, Fall guys, Roblox och liknande. Datorn kommer bara vara för spel och jag förstår att rimligen bör nästan vilken dator som helst inte lagga för de titlarna. Men inom en snar framtid vill barnet kunna spela mer och mer realistiska spel, vilket ju kräver sin hårdvara.

Budgeten är mycket tight och jag undrar om det finns något billigare alternativ än:

Lenovo IdeaCentre Gaming 5 i5-12/8/512/1650 Super stationär dator för gaming

Elgigantens specande: i5 12400 / 8GB RAM / 512GB SSD / GTX 1650 Super

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Om någon lyckas snickra ihop en billigare och bättre "custom build" lyfter jag på hatten!

Kraven för en sådan är dock som följer:

Måste vara Webhallen eller annan aktör som bygger ihop datorer baserat på komponentval men inte Inet, p.g.a. Inet inte levererade service i nivå med deras annars goda rykte.

Windows måste vara med i varukorgen + inbyggt Wi-Fi. Är ett måste att allt kommer från samma butik så att datorn kommer i ett färdigt paket och garanti finns på systemet.
Pristaket är max de 7790 kronor som Lenovon går på. Kan inte flexa ett öre över, vilket gör att jag inte lyckas slå Elgigantens deal.

Skärm, hörlurar, möss och så vidare finns redan.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Windows kostar runt 1 500 kr och måste vara med tror jag inte man tjänar på en custom build i denna prisklass. Har inte hittat någon bättre dator än den du länkade till i samma prisklass.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Med tanke på att Windows kostar runt 1 500 kr och måste vara med tror jag inte man tjänar på en custom build i denna prisklass. Har inte hittat någon bättre dator än den du länkade till i samma prisklass.

Scarabeo, always a pleasure meeting you!

Ha det fint och kul att höra att jag verkar gjort en korrekt analys.

Permalänk

Tack! Men den är redan uppe i 7kkr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Med tanke på att Windows kostar runt 1 500 kr och måste vara med tror jag inte man tjänar på en custom build i denna prisklass. Har inte hittat någon bättre dator än den du länkade till i samma prisklass.

Det går använda Windows utan att registrera och man har då en liten watermark nere i höger hörn. Det är helt gratis och går använda hur länge man vill. Direkt från Microsofts hemsida.

Det finns annars sidor som säljer en licens för 150kr.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1K of Sweden:

Hej!

Är i köprådsbehov igen.

Barnet vill kunna spela de hyfsat icke-krävande spelen Minecraft, Fall guys, Roblox och liknande. Datorn kommer bara vara för spel och jag förstår att rimligen bör nästan vilken dator som helst inte lagga för de titlarna. Men inom en snar framtid vill barnet kunna spela mer och mer realistiska spel, vilket ju kräver sin hårdvara.

Budgeten är mycket tight och jag undrar om det finns något billigare alternativ än:

Lenovo IdeaCentre Gaming 5 i5-12/8/512/1650 Super stationär dator för gaming

Elgigantens specande: i5 12400 / 8GB RAM / 512GB SSD / GTX 1650 Super

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Om någon lyckas snickra ihop en billigare och bättre "custom build" lyfter jag på hatten!

Kraven för en sådan är dock som följer:

Måste vara Webhallen eller annan aktör som bygger ihop datorer baserat på komponentval men inte Inet, p.g.a. Inet inte levererade service i nivå med deras annars goda rykte.

Windows måste vara med i varukorgen + inbyggt Wi-Fi. Är ett måste att allt kommer från samma butik så att datorn kommer i ett färdigt paket och garanti finns på systemet.
Pristaket är max de 7790 kronor som Lenovon går på. Kan inte flexa ett öre över, vilket gör att jag inte lyckas slå Elgigantens deal.

Skärm, hörlurar, möss och så vidare finns redan.

Hehe, det var en bra utmaning:
https://www.inet.se/datorbygge/b1368113/7735

Inte den roligaste lådan, men ett väsentligt bättre grafikkort och mer RAM slank det in även om CPU är något klenare.
Med Windows & byggnation drar dock priset iväg.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Köp begagnat. Brukar finnas rimliga datorer för 3-4k som klarar av de spelen du nämner.

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Det går använda Windows utan att registrera och man har då en liten watermark nere i höger hörn. Det är helt gratis och går använda hur länge man vill. Direkt från Microsofts hemsida.

Det finns annars sidor som säljer en licens för 150kr.

Du har ju rätt i det du skriver, men det är ett måste att allt kommer från samma butik så att datorn kommer i ett färdigt paket och garanti finns på hela systemet. Vilket inte blir möjligt om Windows köpts separat, ett vis att vara knölig på för återförsäljaren utan att denne tekniskt sett gör fel.

Med åtanke på hur illa Inet hanterat ärendet kring de två datorerna som relativt nyligen spånats ihop i den här forumdelen är jag inte sugen på att det ska finnas kryphål i upplägget redan från start. Om så med annan aktör som utförare.

Permalänk
Skrivet av batxy:

Köp begagnat. Brukar finnas rimliga datorer för 3-4k som klarar av de spelen du nämner.

Tänker du på exempelvis bytdator.se eller snarare marknaden här på Sweclockers?

Frågar då det som sagt är av vikt att hela systemet har en garanti, eller åtminstone är omfattad av konsumentköplagens 2 års reklamationsrätt.
Konsumentköplagen gäller ju dock inte mellan privatpersoner.

Permalänk

Jag hade nog köpt den här, kommer säkert vara mer användbar än en stationär i långa loppet också https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Permalänk
Medlem

Alltså inte för att verka dum och dryg . Säg att du köper denna 2 år senare släpps ett spel som kräver mer av grafikkortet och du måste byta det . Hur hade du tänkt göra då ? Lär vara en mardröm att bygga om .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1K of Sweden:

Du har ju rätt i det du skriver, men det är ett måste att allt kommer från samma butik så att datorn kommer i ett färdigt paket och garanti finns på hela systemet. Vilket inte blir möjligt om Windows köpts separat

Har du någon speciell anledning till att inte installera Windows själv? Kan inte tänka mig att Windows krävs för att de ska bygga datorn åt dig, och du har ändå ingen garanti på just mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Spontan idé: Steam Deck och 512GB microSD

Permalänk
Medlem

Jag hade nog satsat på en dator med en bra CPU, med integrerad grafik, det klarar utan problem de titlar som nämns.
Kör med Optifine till Minecraft så kommer det rulla hur bra som helst även med 10-12 chunks laddade.
När det är dags för mer intressanta spel. Så kan man köpa till ett grafikkort då.

Fortnite brukar ju vara ett av de första spelen de börjar med, efter MC och Roblox, det är tecknat, inge blod, och alla kompisar spelar det.
https://youtu.be/z-bVFBE9YVY?t=550

Jag skulle föreslå ett 3060 senare, då har de en mycket kompetent dator en bra tid. Eller vad som finns när det är dags för en uppgradering. 5700G klarar absolut även tex Fortnite. Så kan ju dröja med en uppgradering.

5700G är ungefär 10% sämre än 5700X på rena CPU relaterade uppdrag, så jag tycker absolut det är ett okej mellansteg, om man vill uppgradera sin dator senare.
https://www.youtube.com/watch?v=NgJMINBN0a4

Edit: Såg att datorn ska byggas av butiken, rätt säker att du kan köpa Windows på proshop och sen skicka med koden till tex Inet.
Edit2: Uppdaterade listan med saker som säljs hos Inet.
Pris hos Inet, 5800kr. + Byggnation 800kr + Windows 800kr = 7400kr.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Med tanke på att Windows kostar runt 1 500 kr och måste vara med tror jag inte man tjänar på en custom build i denna prisklass. Har inte hittat någon bättre dator än den du länkade till i samma prisklass.

Rättelse på detta, nej man ”måste” inte köpa Windows. Det som händer är att får en watermark i vänstra hörnet samt att man inte kan typ bakgrundsbild/teman och såna där viktiga saker

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Skrivet av medbor:

Spontan idé: Steam Deck och 512GB microSD

Låter jättebra ju, så länge han kan köra minecraft,roblox och fallguy. Vet inte om den stödjer dessa spel. Är ju 10% rea nu också. kan ju köpa till en docka och skärm+mus+tangentbord och bara köra från den som en stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1K of Sweden:

Barnet vill kunna spela de hyfsat icke-krävande spelen Minecraft, Fall guys, Roblox och liknande.

Har du funderat på en bärbar dator? Det är väl inte helt osannolikt att en åttaåring vill kunna hänga med på LAN eller ta med datorn till kompisarna. Eller är han lite för ung för det?

Permalänk
Skrivet av Potatispotatis:

Jag hade nog köpt den här, kommer säkert vara mer användbar än en stationär i långa loppet också https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Den är dock dyrare, så kommer inte på tal.

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Alltså inte för att verka dum och dryg . Säg att du köper denna 2 år senare släpps ett spel som kräver mer av grafikkortet och du måste byta det . Hur hade du tänkt göra då ? Lär vara en mardröm att bygga om .

Enig med dig. Därför jag är intresserad av att se om det finns något bättre alternativ som custom build. Verkar dock fortfarande svårslaget, är ju exempelvis ett ganska svagt nätaggregat i Lenovon.

Permalänk
Skrivet av Fomi:

Har du någon speciell anledning till att inte installera Windows själv? Kan inte tänka mig att Windows krävs för att de ska bygga datorn åt dig, och du har ändå ingen garanti på just mjukvaran.

Ja, citatet fortsätter med "Vilket inte blir möjligt om Windows köpts separat, ett vis att vara knölig på för återförsäljaren utan att denne tekniskt sett gör fel."

Är inte intresserad av att behöva diskutera med återförsäljaren om problemet uppstått på grund av att de inte fått ha hand om hela systemet.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Jag hade nog satsat på en dator med en bra CPU, med integrerad grafik, det klarar utan problem de titlar som nämns.
Kör med Optifine till Minecraft så kommer det rulla hur bra som helst även med 10-12 chunks laddade.
När det är dags för mer intressanta spel. Så kan man köpa till ett grafikkort då.

Fortnite brukar ju vara ett av de första spelen de börjar med, efter MC och Roblox, det är tecknat, inge blod, och alla kompisar spelar det.
https://youtu.be/z-bVFBE9YVY?t=550

https://komponentkoll.se/bild/BEHrq.png
Jag skulle föreslå ett 3060 senare, då har de en mycket kompetent dator en bra tid. Eller vad som finns när det är dags för en uppgradering. 5700G klarar absolut även tex Fortnite. Så kan ju dröja med en uppgradering.

5700G är ungefär 10% sämre än 5700X på rena CPU relaterade uppdrag, så jag tycker absolut det är ett okej mellansteg, om man vill uppgradera sin dator senare.
https://www.youtube.com/watch?v=NgJMINBN0a4

Edit: Såg att datorn ska byggas av butiken, rätt säker att du kan köpa Windows på proshop och sen skicka med koden till tex Inet.
Edit2: Uppdaterade listan med saker som säljs hos Inet.
Pris hos Inet, 5800kr. + Byggnation 800kr + Windows 800kr = 7400kr.

Snyggt jobbat med ihopsättandet! Men om jag försöker bygga den på webhallen går den över i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1K of Sweden:

Snyggt jobbat med ihopsättandet! Men om jag försöker bygga den på webhallen går den över i pris.

Trist! Men det är ju webhallen som du vill köpa från? Tänker att Inet också bygger datorer annars

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1K of Sweden:

Enig med dig. Därför jag är intresserad av att se om det finns något bättre alternativ som custom build. Verkar dock fortfarande svårslaget, är ju exempelvis ett ganska svagt nätaggregat i Lenovon.

Har du kikat på den här:
https://www.komplett.se/product/1205258/gaming/gamingdator/ga...
mer RAM, men bara 4 kärnig processor. Plockar du bort Windows kostar den 7100Kr.
Jämfört med Lenovon får du standard delar, så hårdvaruuppgraderingar i framtiden blir mycket enklare.
Du kan även gimpa den lite till, men då är den lite sämre en lenovon:

"Komplett i26 Core Gaming PC

Cooler Master MasterBox Q300L Mini Tower
ASUS Radeon RX 6400 Phoenix
Intel Core i3-12100F CPU Tray
Cooler Master Hyper 212 Black Edition
Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 8GB (svart)
Kingston NV2 NVMe SSD 250GB
ASUS PRIME H610M-A WIFI D4
Cooler Master Elite 500 230v V4 PSU
Uten operativsystem
Garanti 3 års inskicksgaranti
Stötsäker kartong

Art. nr: 1205258
Pris 5.587,04Kr
"
Att snåla på SSD & RAM känns dock dumt, men för spelen som nämns borde ett 6400 fungera helt okej, det är trots allt hack i häl på ett 1650 (ej Super)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1K of Sweden:

Är inte intresserad av att behöva diskutera med återförsäljaren om problemet uppstått på grund av att de inte fått ha hand om hela systemet.

Fair enough! Även om jag inte tror att det är något bekymmer.
Antar att de kan ha någon slags garanti för att Windows-installationen ska vara problemfri och ta eventuella Windows-problem på garantin, även om det känns vanskligt för deras del. Det är ju trots allt Windows vi pratar om!

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Har du funderat på en bärbar dator? Det är väl inte helt osannolikt att en åttaåring vill kunna hänga med på LAN eller ta med datorn till kompisarna. Eller är han lite för ung för det?

Vet att datorn från elgiganten inte är ett monster, men det är ju generellt ändå mer pang för pengarna med stationär än laptop. Har du något förslag på bärbar som är billigare och prestandamässigt bättre är jag helt klart intresserad av ditt förslag.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Trist! Men det är ju webhallen som du vill köpa från? Tänker att Inet också bygger datorer annars

Villig att köpa från samtliga aktörer på svenska marknaden, custom som färdiga system. Utom inet då jag behöver rösta med fötterna i och med upprepat dålig service från deras sida.

Medveten om att rösta med fötterna är tämligen verkanslöst men den diskussionen kan vi lämna därhän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1K of Sweden:

Villig att köpa från samtliga aktörer på svenska marknaden, custom som färdiga system. Utom inet då jag behöver rösta med fötterna i och med upprepat dålig service från deras sida.

Medveten om att rösta med fötterna är tämligen verkanslöst men den diskussionen kan vi lämna därhän.

Nej jag förstår absolut.
Verkade som väldigt mycket var slut hos just webhallen just nu, så det är ju typiskt.
Många saker fanns det typ 1 kvar av om man kikade på deras sida, men stod att det var slut på komponentkoll.

Önskar sig lycka till i ditt letande

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1K of Sweden:

Den är dock dyrare, så kommer inte på tal.

Finns som fyndvara (nyskick i originalförpackning) för samma pris som den stationära du länkade: https://www.elgiganten.se/product/outlet/msi-gf63-thin-156-ba...

Permalänk
Skrivet av urban22:

Finns som fyndvara (nyskick i originalförpackning) för samma pris som den stationära du länkade: https://www.elgiganten.se/product/outlet/msi-gf63-thin-156-ba...

Fyndvarorna skickas väll inte, om jag minns rätt?