Permalänk
Medlem

Ja och det är just 21:9 som jag inte behöver, tycker det är lite för brett samt att jag visserligen har plats på bredden MEN den kommer att vara ivägen en hel del.
DÅ jag har en trång och ganska small hörna med en hel del skit bakom skärmen som behövs kommas åt då o då, och en 27" är i vägen redan nu och då mest på bredden en 21:9 som är klart bredare gör ju inte saken bättre:p

Det extra ljuset behöver jag inte heller då jag sitter i ett 98% mörkt rum och enbart har bias belysning bakom skärmen vid spelande/film/tv, och en ganska svag lampa som lyser upp taket när jag ej spelar/film/tv.
Vilket då givetvis leder till blank vs matt antiglare där LG skärmen i stort sett verkar bättre på alla punkter då DW/DWF verkar ha en ganska dålig antiglare överlag.
Jag vill ha blank men DW/DWF verkar ju ha en blank antiglare som uppför sig som en halv dålig matt antiglare

Fördelarna med DW/DWF är ju att panelen ej behöver köras lika hårt för det ljus jag vill ha vilket troligen leder till mindre känslig för retention/inbränning.
Samt den bättre garantin som är ett år längre OCH tar upp inbränning som ett giltigt fel är ju en ganska stor fördel.
Jag lutar även lite mer åt böjd skärm än en rak, men det är ett ganska litet/oviktigt krav, särskilt som en böjd 21:9 skärm kommer vara ännu mer ivägen för mig än en rak 21:9.

Hade det funnits en 16:9/16:10 27" 1440p/1600p QD-OLED skärm så hade jag tagit den utan o tveka!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt exemplar igår. Uppdaterade till nyaste firmware som släpptes förra veckan men får ändå gräsligt grådassig färg när jag använder HDR i fullscreen i spel. Red dead redemption 2 ser förjävligt ut om jag inte kör i borderless window, vilket jag antar inaktiverar HDR? Tråkigt då uppdateringen var till för att fixa detta enligt Dell....

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Fick hem mitt exemplar igår. Uppdaterade till nyaste firmware som släpptes förra veckan men får ändå gräsligt grådassig färg när jag använder HDR i fullscreen i spel. Red dead redemption 2 ser förjävligt ut om jag inte kör i borderless window, vilket jag antar inaktiverar HDR? Tråkigt då uppdateringen var till för att fixa detta enligt Dell....

Kör du med HDR aktiverat i Windows? Isf stäng av de och låt HDR vara aktiverat bara i spelet. Hade samma problem med BF1 med HDR aktiverat i Windows och i spelet samtidigt.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Är den så usel för text som det sägs? Är galet sugen men man skriver ju faktiskt en del på skärmen också. Inte bara spel (tyvärr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Fick hem mitt exemplar igår. Uppdaterade till nyaste firmware som släpptes förra veckan men får ändå gräsligt grådassig färg när jag använder HDR i fullscreen i spel. Red dead redemption 2 ser förjävligt ut om jag inte kör i borderless window, vilket jag antar inaktiverar HDR? Tråkigt då uppdateringen var till för att fixa detta enligt Dell....

Fick också hem mitt exemplar igår och följde den här tråden på reddit för att konfigruera skärmen. Blev riktigt nöjd efter det och inte haft några problem med HDR.

Skrivet av smurfb:

Är den så usel för text som det sägs? Är galet sugen men man skriver ju faktiskt en del på skärmen också. Inte bara spel (tyvärr).

Jag har inte märkt något problem med texten i Windows, i alla fall inget jag stört mig på. I och för sig rör det sig bara om läsa runt på internet och skicka meddelanden för min del och där finns det inget som stör mig. Men där tror jag nog dom flesta är olika känsliga och är svårt att säga vad som kanske stör dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Kör du med HDR aktiverat i Windows? Isf stäng av de och låt HDR vara aktiverat bara i spelet. Hade samma problem med BF1 med HDR aktiverat i Windows och i spelet samtidigt.

Blev bättre så, men Red Dead redemption har ingen in-game hdr setting? Om jag stänger av HDR i Windows så kan jag inte aktivera det i spel med HDR-toggle så som Returnal. Med andra ord funkar bara SDR?

Skrivet av klagland:

Fick också hem mitt exemplar igår och följde den här tråden på reddit för att konfigruera skärmen. Blev riktigt nöjd efter det och inte haft några problem med HDR.

Har du HDR aktiverat i Windows? Kanske bara Rdr2 som inte har stöd för det så det är därför det blir grådassigt?

Använder in Smart HDR: desktop?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Blev bättre så, men Red Dead redemption har ingen in-game hdr setting? Om jag stänger av HDR i Windows så kan jag inte aktivera det i spel med HDR-toggle så som Returnal. Med andra ord funkar bara SDR?

Har du HDR aktiverat i Windows? Kanske bara Rdr2 som inte har stöd för det så det är därför det blir grådassigt?

Använder in Smart HDR: desktop?

Jag kör med HDR aktiverat i Windows. Har inte Rdr2 så kan inte testa det, men i de spelen jag testat så har HDR fungerat som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klagland:

Jag kör med HDR aktiverat i Windows. Har inte Rdr2 så kan inte testa det, men i de spelen jag testat så har HDR fungerat som det ska.

Testade Halo infinite nyss. Var betydligt bättre kontrast där. Men inser nu vad hopplöst efter mitt 5700xt är. Kollat aktivt efter ett vettigt 7900xt/4070ti från en schysst återförsäljare och av en ren slump hade Netonnet en Sapphire 7900xt som fynd för 10 190kr. Inget fantastiskt pris men orkar inte spendera mer tid på att jaga deals på hårdvara dessa tider...

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Testade Halo infinite nyss. Var betydligt bättre kontrast där. Men inser nu vad hopplöst efter mitt 5700xt är. Kollat aktivt efter ett vettigt 7900xt/4070ti från en schysst återförsäljare och av en ren slump hade Netonnet en Sapphire 7900xt som fynd för 10 190kr. Inget fantastiskt pris men orkar inte spendera mer tid på att jaga deals på hårdvara dessa tider...

amazon säljer xt för 8k just nu nya

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

amazon säljer xt för 8k just nu nya

Såg det, men blir cirka 9400kr vs 10190kr. Köper då hellre från en återförsäljare som finns i närheten där jag bor, så jag i lugn och ro kan prova ut kortet. Vill inte lägga 10k för att sedan få ett kort med spoltjut eller barnsjuke-drivrutiner. Då kan jag lika gärna lämna tillbaka på ångerrätt och vänta lite till.

Edit: 9800kr t.o.m. om man utgår från dagens valutakurs på 11,27kr per euro. Kronan är verkligen körd i botten..

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Otroligt nöjd med DWF! Då har jag inte ens spelat något, utan bara konsumerat media. Detta är också min första upplevelse med ultrawide.

För drygt 10k så lär denna skärm bli svårslagen under en ganska bra tid framöver, såg t ex att LG's nya 27 tummare skulle kosta hela 13k.

MSI ska också släppa en 34-tums OLED ultrawide, som har lite bättre specs än Dells ( t ex HDMI 2.1), men ryktet säger att den kommer att säljas för 1499 EUR, vilket borde betyda närmare 18k i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Blev bättre så, men Red Dead redemption har ingen in-game hdr setting? Om jag stänger av HDR i Windows så kan jag inte aktivera det i spel med HDR-toggle så som Returnal. Med andra ord funkar bara SDR?

Har du HDR aktiverat i Windows? Kanske bara Rdr2 som inte har stöd för det så det är därför det blir grådassigt?

Använder in Smart HDR: desktop?

Har inte RDR2 så vet inte om de om de ens har HDR ingame tyvärr, men om du har ett spel som stödjer HDR kan du testa det jag nämnde.

Om det inte är ett HDR spel ska du inte ha det aktiverat, skärmen ska känna av när det finns stöd och då kommer automatiskt aktivera HDR.
Funkar utmärkt för filmer och spel, byter alltid till HDR automatiskt för mig.
Om du vill använda HDR kan du enkelt sätta på/av genom Windows key + Left Alt + B

Citat:

Your desktop environment won’t be brightness/contrast accurate and ABL will lower the overall brightness of the whole screen when you open something bright. Enable HDR1000 and try switching between a white and black web page - you’ll see the rest of your screen (eg. Taskbar or wallpaper if you’re not maximised) get brighter and darker. This is also quite annoying for many people as a full screen white web page becomes very low brightness

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Vilka kommer använda skärmen som en vanlig skärm och vilka kommer att försöka anpassa inställningar/användande efter risk för burn in (t ex gömma aktivitetsfältet/dynamisk bakgrundsbild etc)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Vilka kommer använda skärmen som en vanlig skärm och vilka kommer att försöka anpassa inställningar/användande efter risk för burn in (t ex gömma aktivitetsfältet/dynamisk bakgrundsbild etc)?

Inte tänkt så mycket på det, men kommer nog göra som vanlig. Brukar inte ha skärmen igång i idle mer än korta stunder. kommer användas till lite premiere Pro men ffa spelande. Kolla på film/serier gör jag i soffan i regel. Däremot kanske man skulle använda någon lightweight dynamisk bakgrund? Eller tänker du på bildspel? Har kört helsvart bakgrund i flera år men det kanske bara förvärrar då det blir sådan kontrast mot ikoner med vit text på skrivbordet?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Har någon testat Hardware unboxed:s systerkanal Monitor unboxed:s rekommendationer på inställningar efter senaste firmware?

https://youtu.be/vzY7q1bSrWM

Skulle gärna behöva tydligare instruktioner vad jag ska ändra från default i windows 10 och på skärmmenyn. Har AMD-gpu, så som jag tolkar det är det bäst att köra inställningen HDR 400 via skärmmenyn då ”peak 1000” fortfarande verkar vara blown out jämfört med DW-versionen?

Kollade reddit-tråden som länkats här tidigare men blev inte så mycket klokare.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Gillar också att Dell-skärmen verkar filtrera bort det skadliga blåa ljuset utan att färgerna påverkas. Det var länge sen jag kunde sitta en hel dag utan att använda ett specifikt blåljusfilter-läge.

Jag behöver heller inte ändra på "brightness", det känns inte som man påverkas på samma sätt av ljuset som på en LED-skärm.

Permalänk
Medlem

Är sjukt sugen nu efter att polaren köpte en, det är så jäkla nice med OLED...Men sitter på en bra IPS idag och skulle vara nice med mer än 165Hz. Undrar om de kommer med en ny variant snart? Käns inge bra att gå ifrån 180 till 165 även fast de inte säkert komme rmärkas...psykiskt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Är sjukt sugen nu efter att polaren köpte en, det är så jäkla nice med OLED...Men sitter på en bra IPS idag och skulle vara nice med mer än 165Hz. Undrar om de kommer med en ny variant snart? Käns inge bra att gå ifrån 180 till 165 även fast de inte säkert komme rmärkas...psykiskt

Nästa variant kommer vara 240 hz, och den första som kommer få denna panel är Samsungs nya 49 tum OLED.
Om vi har tur så kommer det även ut nya paneler som 34 tummare.

49 tummaren in action:
https://www.youtube.com/watch?v=E5RIet5wuy4
https://youtu.be/5FbfTAZKwaY?t=192

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Nästa variant kommer vara 240 hz, och den första som kommer få denna panel är Samsungs nya 49 tum OLED.
Om vi har tur så kommer det även ut nya paneler som 34 tummare.

49 tummaren in action:
https://www.youtube.com/watch?v=E5RIet5wuy4
https://youtu.be/5FbfTAZKwaY?t=192

fy fasen vad nice, några rykten om när den kan tänkas dyka upp?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

fy fasen vad nice, några rykten om när den kan tänkas dyka upp?

Bara att den ska komma ut i år, jag gissar att den kommer i maj/juni när Samsung brukar släppa sina nya skärmar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

när den kan tänkas dyka upp?

Det normala är väl en vecka efter att man gett upp o vänta

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag snubblade över denna oerhört intressanta video om olika OLED-panelers hållbarhet. Rtings hårdtestar hundratals skärmar och bedömmer bl.a. burn-in. De ska köra testerna under 2 år och är nu 4 månader in i processen. Enligt dem så förefaller QD-OLED vara känsligare än WOLED. Vad har ni för tankar runt detta? Om inte annat så är Dells 3-åriga burn-garanti en stor trygghet!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺

Tiden får utvisa. Men det finns i alla fall en viss enkelt förklaring. För WOLED är den vita subpixeln den som går in med extra ljus/luminans vid starka ljusnivåer. Detta har nackdelen att man skapar en viss färgdistorsion eftersom man inte kan återge en mättad rött om man samtidigt blandar in vitt/bredbandigt ljus. Men har fördelen ur det långsiktiga perspektivet med sliltage att jobbet att alstra ljus i stort fördelas över till den vita subpixeln.

Med QD-OLED får du inte färgdistorsionen vid hög ljusstyrka. Samtidigt måste subpixeln bära upp luminansnivåerna vilket då långsiktigt torde ökar slitaget.

Illustrativt förklarat, för att lysa vitt i D65 med 1000 nits:

WOLED
R: ≈ 106 nits
+G: ≈358 nits
+B: ≈36 nits
+W: ≈500 nits
= 1000 nits

QD-OLED:s subpixlar vid 1000 nits D65.
R: ≈212 nits
+G: ≈716 nits
+B: ≈72 nits
= 1000 nits

Nu har jag inte exakt koll på WOLED-gränserna, hur mycket vit subpixel faktisk lyfter upp och den vita subpixelns nativa vitpunkt, etc. Mycket svårt att mäta individuella subpixlar med normal utrustning och det är sällan linjära förhållanden mot hur mättade färger mäter. D65 under BT.2020 och P3 har också andra luminanförhållanden, men jag inte heller dessa nivåer i huvudet.

Permalänk

Någon som använder skärmen för både jobb & gaming? Jobbar mycket hemmifrån, programmering, design, excel, lite allt möjligt.
Är sugen på en ny monitor, mina gamla 27" skärmar är 5+ år gamla båda två nu så det börjar bli dags ett hitta något nytt.

Nästan överallt jag kikar så pratas det om OLED skärmarna men jag känner mig lite osäker på om det skulle passa mitt use-case.
Hade varit skönt o komma ifrån 2 skärmar och bara ha en skärm men 34" kanske känns "litet" efter man haft 2st 27"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBHErazor:

Någon som använder skärmen för både jobb & gaming? Jobbar mycket hemmifrån, programmering, design, excel, lite allt möjligt.
Är sugen på en ny monitor, mina gamla 27" skärmar är 5+ år gamla båda två nu så det börjar bli dags ett hitta något nytt.

Nästan överallt jag kikar så pratas det om OLED skärmarna men jag känner mig lite osäker på om det skulle passa mitt use-case.
Hade varit skönt o komma ifrån 2 skärmar och bara ha en skärm men 34" kanske känns "litet" efter man haft 2st 27"?

Går du på 49" får du samma yta som med två 27" bredvid varandra. Vill du verkligen ha OLED får du dock vänta lite med dom är på ingång.
Samsungs nya modeller

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tgb: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk

Hur är det med coil whine på denna?
Har läst en massa folk på redit som rapporterar om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Hur är det med coil whine på denna?
Har läst en massa folk på redit som rapporterar om detta.

Jag stängde av all rgb som fanns på skärmen och det blev mycket tystare.
Alltså stänga av totalt tre zoner;
Zone 1: Logo OFF
Zone 2: Number OFF
Zone 3: Power Button OFF

Nu kan jag inte avgöra om det är lite coilwhine kvar eller om det är min tinnitus .

Permalänk
Skrivet av qwertylol1:

Jag stängde av all rgb som fanns på skärmen och det blev mycket tystare.
Alltså stänga av totalt tre zoner;
Zone 1: Logo OFF
Zone 2: Number OFF
Zone 3: Power Button OFF

Nu kan jag inte avgöra om det är lite coilwhine kvar eller om det är min tinnitus .

Tack, satt och velade men det blev en g7 neo istället.
Hatar coil whine.

Permalänk

Läste på rtings test att dom inte upplevde någon coil whine och dom trodde det kunde ha med att göra att dom kör 110v vs 230v som vi använder.

Är det någon som testat om med en transformer till 110v?

Permalänk
Medlem

Fick hem min skärm igår från inet. Men den har en pixel som fastnat i rött mitt i skärmen Överväger att höra av mig att och få den utbytt men vill egentlig inte vara utan skärm. Och den är helt perfekt annars.

Någon som vet om man kan fixa en pixel som fastnat på Oled? Har kört med pixel och panel fixen utan någon framgång.