Microsoft hjälper utvecklare göra spel strömsnåla

Permalänk
Melding Plague

Microsoft hjälper utvecklare göra spel strömsnåla

Microsoft delar med sig av strömdata från Xbox-spelare som kan vara användbara för utvecklare att ta fram energieffektiva spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant! Är det något man lär sig som utvecklare idag?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Borde inte strömförbrukning höra rätt tätt samman med hur optimerat ett spel är i övriga avseenden? Total strömförbrukning borde väl kopplas väl till hur hårt CPU/GPU belastas och optimering av spelmotorn/resurser lär väl synas för utvecklare redan? Sen är det klart att olika funktioner i hårdvaran inte förbrukar lika mycket energi och på så sätt blir mått som hur stor andel av olika resurser är belastade lite trubbiga. Man kan väl lösa detta som utvecklare genom att seriekopplade en effektmätare till konsolen mot elnätet? Vad ger denna data för extrainformation till utvecklaren? Missar jag något viktigt?

Permalänk
Medlem

Dom borde hjälpa SINA utvecklare göra några spel över huvud taget...

Permalänk
Medlem

Bra där! Folk blir nog glada när elräkningen kommer med (även om det kanske är marginell skillnad).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Dom borde hjälpa SINA utvecklare göra några spel över huvud taget...

Vad menar du? Dom släppte ju Sea of Thieves för 5 år sedan höhö

Nej men ärligt. Att Rare som sitter på sjukt fina titlar och som tidigare gjorde spel dom Donkey Kong, Golden eye 007, Banjo-Kazooie och många fler ska sitta och skapa nya "voyages" till Sea of Thieves och inte göra några andra spel är det sjukaste jag vart med om.

Läste nyss att dom faktiskt håller på med två nya spel. Everwild och Project Dream.

Permalänk
Medlem

Låter som en satsning helt rätt i tiden. Är ju bra om hela kedjan jobbar hårt med detta, alltså allt från hårdvara till mjukvara. Satsningen får åtminstone tumme upp av mig! 👍🏻

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Kul grej! Optimeringar för lägre strömförbrukning leder ju till lägre ljudnivå också -allt annat lika- eftersom mängden värme som måste kylas bort är direkt korrelerad till mängden energi som konsolen förbrukar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Skulle snarare tro att detta kommer leda till att de vill pressa ur maximal prestanda, alltså när de hittat en stablil lägre nivå så pressar de ut lite till till den slår i taket igen

Permalänk
Medlem

FInns det är strömbudget på X Watt, och man lyckas optimera spelet till att kräva X/2 Watt istället kommer spelarna bara att vilja ha bättre grafik och/eller högre FPS.

Typ, 60 FPS för 100W så vill folk istället ha 120 FPS för 200W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

FInns det är strömbudget på X Watt, och man lyckas optimera spelet till att kräva X/2 Watt istället kommer spelarna bara att vilja ha bättre grafik och/eller högre FPS.

Typ, 60 FPS för 100W så vill folk istället ha 120 FPS för 200W.

Det vore intressant att integrera det med elpriser i realtid så om man spelar när det är dyrt så får man nöja sig med 60FPS och när det är billigt så kör man max. Naturligtvis ska detta vara något man kan välja själv.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att detta är personuppgifter! Sakta i backarna!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

lockFps(23.976, true);

Varsågod Microsoft. En strömsnål lösning för en "cinematic" spelupplevelse. HIRE ME.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

lockFps(23.976, true);

Varsågod Microsoft. En strömsnål lösning för en "cinematic" spelupplevelse. HIRE ME.

Ett annat tips är att skippa ray tracing och upplösning över 720p.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Ett annat tips är att skippa ray tracing och upplösning över 720p.

720p upplösning, låst till 30 FPS och detaljnivå liknande PS2 spel.
Borde gå att få strömsnålt.
Men... då kan man lite fråga sig varför man ska ha senaste generationen konsoler om spelen hade fungerat likaväl på en äldre generation.

Permalänk
Medlem

Kan låsa upp högre fps & detaljer om du har egen solcellsanläggning eller vindkraftsverk. Belöna miljövänliga spelare

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

720p upplösning, låst till 30 FPS och detaljnivå liknande PS2 spel.
Borde gå att få strömsnålt.
Men... då kan man lite fråga sig varför man ska ha senaste generationen konsoler om spelen hade fungerat likaväl på en äldre generation.

Något man skulle kunna tänka sig är om de skulle kunna göra en ny utgåva av PlayStation 4 och/eller X_Box_X_fast_X_som_kom_före_X_inte_senaste_X och göra en som kan köra den generationens spel, fast till lägre strömförbrukning än tidigare utgåvor.
Kan de sänka strömförbrukningen tillräckligt borde de även kunna göra en mindre kylare och minska totala volymen på hela konsolen. Vilket borde sänka tillverkningskostnaderna.
Vilket åtminstone teoretiskt sett skulle kunna innebära lägre pris till konsument.

Säg exempelvis en PlayStation 4 för ca 2000-2500kr eller kanske runt 3000kr för en bundle med en extra handkontroll och ett spel.

Skulle kunna vara ett intressant budget val för de som tycker att PS5 eller X_Box_Senaste_X är för dyra.

Permalänk
Medlem

"Optimering" måste vara ett av de mest missledande orden i dataspelssammanhang.

Det handlar uteslutande om att göra spel fulare genom att t.ex. sänka upplösningen och dra ner på grafiska effekter för att passa en sämre hårdvaruprofil. Den första effekten det kommer få är att grafikinställningar om möjligt kommer att reduceras ännu mer, och att spel kommer låsas ner så att det som spelare inte går att påverka FPS. Härliga tider för alla spelare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

"Optimering" måste vara ett av de mest missledande orden i dataspelssammanhang.

Det handlar uteslutande om att göra spel fulare genom att t.ex. sänka upplösningen och dra ner på grafiska effekter för att passa en sämre hårdvaruprofil. Den första effekten det kommer få är att grafikinställningar om möjligt kommer att reduceras ännu mer, och att spel kommer låsas ner så att det som spelare inte går att påverka FPS. Härliga tider för alla spelare!

Det är väl dock inte egentligen ordvalet "optimering" som är problemet i det sammanhanget utan isf vad man väljer att optimera med avseende på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iXam:

Det vore intressant att integrera det med elpriser i realtid så om man spelar när det är dyrt så får man nöja sig med 60FPS och när det är billigt så kör man max. Naturligtvis ska detta vara något man kan välja själv.

100W skillnad gör ingenting för ditt elpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl dock inte egentligen ordvalet "optimering" som är problemet i det sammanhanget utan isf vad man väljer att optimera med avseende på.

Om det hade gått att trolla fram mer prestanda till samma energiförbrukning med rimliga medel så hade man gjort det för längesen. Att "optimera" energiförbrukningen kommer landa i att spelen begränsas artificiellt för att nå en önskad energiprofil eftersom det kommer bli den mest ekonomiska lösningen för utvecklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om det hade gått att trolla fram mer prestanda till samma energiförbrukning med rimliga medel så hade man gjort det för längesen. Att "optimera" energiförbrukningen kommer landa i att spelen begränsas artificiellt för att nå en önskad energiprofil eftersom det kommer bli den mest ekonomiska lösningen för utvecklarna.

Sant, men
Alla spel är inte superkrävande grafiskt. Så en del spel kanske skulle behöva optimeras för att inte belasta systemet mer än det egentligen skulle behöva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

100W skillnad gör ingenting för ditt elpris

Nej, men på 20 000 000 xbox blir det skillnad.
Det är ändå besparing på 2000MW (Sveriges samlade vindkraftsproduktion är just nu 2700MW)
Tänk dig alla prylar i världen där du kan spara "bara" 100W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrSvamp:

Nej, men på 20 000 000 xbox blir det skillnad.
Det är ändå besparing på 2000MW (Sveriges samlade vindkraftsproduktion är just nu 2700MW)
Tänk dig alla prylar i världen där du kan spara "bara" 100W.

Det har inget att göra med inlägget jag svarade på.

Bästa för miljön vore att inte spela alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om det hade gått att trolla fram mer prestanda till samma energiförbrukning med rimliga medel så hade man gjort det för längesen. Att "optimera" energiförbrukningen kommer landa i att spelen begränsas artificiellt för att nå en önskad energiprofil eftersom det kommer bli den mest ekonomiska lösningen för utvecklarna.

Det är väl inte helt osannolikt att det kan finnas scenarion där enstaka funktioner/effekter skulle kunna skrivas annorlunda och då uppnå samma/liknande resultat fast med bättre prestanda.

Men kompilatorer blir väl också bättre/smartare med tiden.
Samt hur mycket prestanda kan man tjäna i förhållande till utvecklingstid?
Det är ju skillnad på att knacka assembler om spelet endast är gjort för att köra på Amiga 500 eller något annat system från tiden där systemen var enklare och hade mer begränsad prestanda.
Till något som ska gå att köra på alla moderna plattformar.

Så sannolikheten är låg att det skulle finnas mycket prestanda att tjäna, som kan göras med lite utvecklingstid, utan att ge avkall på kvalitén.

Edit:
Vilket är väl ungefär vad du skrev. Eftersom du bl.a. skrev "med rimliga medel".

Permalänk
Medlem

Kanske vi får ett stopp på 3000 fps i menyer etc.

Och ett fenomen jag har märkt på mitt 4080 är att när jag spelar och är cappad på 144Hz med (konstanta 144 FPS) så kan jag dra ner power target till 50% utan att tappa en en enda FPS, men förbrukningen är såklart betydligt lägre.
Och det i spel som definitivt inte har funktioner för att skala detaljer efter GPU prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Det har inget att göra med inlägget jag svarade på.

Bästa för miljön vore att inte spela alls.

Ja det känns lite som att konsoler handlar om att ha en hårdvara med rimligt pris, rimlig strömförbrukning och någorlunda låg ljudnivå.

Sen ta den hårdvaran och ge bästa möjliga spelupplevelse.

Nu behöver ju inte bra spelupplevelse vara lika med snygg grafik.
De flesta som spelat spel i 20+ år. Från en tid upplösningar i spel kunde vara någonstans mellan 300x200 till 640x480 vet att spelen inte var speciellt grafiskt imponerande, jämfört med konsoler och datorer som klarar att driva HD upplösningar.
Men spelen kunde ändå vara roliga.

Men det känns som att en stor del av att leverera moderna spel som säljer är att göra relativt snygga spel. Även om det kan finnas undantag.

Så att begränsa spelen utöver de begränsningar hårdvaran sätter.
Känns som att det går emot vad konsolerna är till för.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Kanske vi får ett stopp på 3000 fps i menyer etc.

Och ett fenomen jag har märkt på mitt 4080 är att när jag spelar och är cappad på 144Hz med (konstanta 144 FPS) så kan jag dra ner power target till 50% utan att tappa en en enda FPS, men förbrukningen är såklart betydligt lägre.
Och det i spel som definitivt inte har funktioner för att skala detaljer efter GPU prestanda.

144fps med 100% powerlimit eller 144fps med 50% powerlimit är samma sak för grafikkortet drar inte mer ström än det behöver. Det betyder bara att du har ett aningen kraftfullare grafikkort än vad du har behov av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

144fps med 100% powerlimit eller 144fps med 50% powerlimit är samma sak för grafikkortet drar inte mer ström än det behöver. Det betyder bara att du har ett aningen kraftfullare grafikkort än vad du har behov av.

Fast det är ju det som var min poäng.
Grafikkortet drar betydligt mer om jag låter det vara på 100% power limit.
Utan att för den delen kunna ge mer FPS eller detaljer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Fast det är ju det som var min poäng.
Grafikkortet drar betydligt mer om jag låter det vara på 100% power limit.
Utan att för den delen kunna ge mer FPS eller detaljer.

Det borde dra exakt det samma om du låser och får 144fps med båda inställningarna.

Oavsett så är detta är väldigt OT och något vi inte bör diskutera här.