Lämpliga sensorer för placering i kyl & frys?

Permalänk
Medlem

Lämpliga sensorer för placering i kyl & frys?

Jag håller så sakteliga på och fasa ut mina gamla 433 MHz sensorer då jag känner att min Telldus-enhet fugnerar allt sämre.

Jag har använt lite olika sensorer för att hålla kolla på temperaturen i kyl och frys och skulle behöva ersätta mina 433 MHz sensorer med något nytt. Jag är öppen för olika protokoll då min nuvarande setup innehåller Z-Wave, Zigbee och Wifi-enheter.

Några sensorer som är värda att kolla upp?

Permalänk
Medlem

Jag har börjat ledsna på mina Shelly wifi enheter pga dålig täckning trots korta avstånd och även zigbee och z-wave.
Nu sitter det en wemos från kjell för 139:- i garaget med 2st dörrsensorer (dörr och garagedörr), 1 relä för garagetporten och 2st temp/luftfuktighet mätare. Allt på samma och jag har ändå några pins kvar
Den har överdrivet bättre wifi men strömmatas av en micro usb (just nu lilla apple laddare, möjligtvis en passthrough laddbank senare som ändå ligger).
Allt hanteras enkelt via esphome i home assistant. Behövde inte ens traggla första gången, in med usb kabel och så skötte chrome det men någon virtuell com port. Alla ändrar wifi efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag håller så sakteliga på och fasa ut mina gamla 433 MHz sensorer då jag känner att min Telldus-enhet fugnerar allt sämre.

Jag har använt lite olika sensorer för att hålla kolla på temperaturen i kyl och frys och skulle behöva ersätta mina 433 MHz sensorer med något nytt. Jag är öppen för olika protokoll då min nuvarande setup innehåller Z-Wave, Zigbee och Wifi-enheter.

Några sensorer som är värda att kolla upp?

Det var lite av fördelen med telldus sensorer, liten skärm och batteridrivna, jag har inte hittat någon motsvarande som använder batteri för z-wave med plus eller bättre, men kollar du på aliexpress bör du hitta likande för zigbee, jag vet xiaomi har en och tuya har någon.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade också på mina 433Mhz temperatursensorer och skrotade dem till fördel för temp. sensorn från Aqara. Jag har en i kylen och en i frysen. Hos mig är ca 5 meter mellan kyl/frys och mottagaren (en Conbee 2 kopplad till en RPi). Än så länge har jag inte upplevt några problem med sensorerna.

Enda egentliga nackdelen är att temperatursensorn inte sitter på någon sladd. Men det går att lösa om man kan löda lite. Jag har tre sensorer här hemma som jag moddat med egen sladd (för att slippa ha batteri + radiodel utomhus).

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Skrivet av Buffer:

Jag tröttnade också på mina 433Mhz temperatursensorer och skrotade dem till fördel för temp. sensorn från Aqara. Jag har en i kylen och en i frysen. Hos mig är ca 5 meter mellan kyl/frys och mottagaren (en Conbee 2 kopplad till en RPi). Än så länge har jag inte upplevt några problem med sensorerna.

Enda egentliga nackdelen är att temperatursensorn inte sitter på någon sladd. Men det går att lösa om man kan löda lite. Jag har tre sensorer här hemma som jag moddat med egen sladd (för att slippa ha batteri + radiodel utomhus).

Jag har hört att sensorerna käkar batterier i kalla temperaturer. Stämmer det?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag har hört att sensorerna käkar batterier i kalla temperaturer. Stämmer det?

batterier gillar inte kyla, men moderna sensorer drar väldigt lite så det håller vanligen rätt länge ändå,
sedan beror det ju naturligtvis på hur ofta den ska vakna och skicka data.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Jag tröttnade också på mina 433Mhz temperatursensorer och skrotade dem till fördel för temp. sensorn från Aqara.

Jag tänkte testa dessa också. Priset är väldigt rimligt tycker.

Skrivet av aragon:

Det var lite av fördelen med telldus sensorer, liten skärm och batteridrivna, jag har inte hittat någon motsvarande som använder batteri för z-wave med plus eller bättre, men kollar du på aliexpress bör du hitta likande för zigbee, jag vet xiaomi har en och tuya har någon.

Telldus sensorerna har fungerat rätt så väl tycker jag. Jag har även 2-3 st silvergråa sensorer (Viking?) som fungerar bra i kyl och frys hos mig.

Problemet för mig är på mottagarsidan där Telldus inte rikgtigt längre fungerar tillfredsställande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag har hört att sensorerna käkar batterier i kalla temperaturer. Stämmer det?

Jag har 4st utomhus året runt, och brukar hamna på att batterierna räcker ~1,5år innan det är dags att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tänkte testa dessa också. Priset är väldigt rimligt tycker.

Telldus sensorerna har fungerat rätt så väl tycker jag. Jag har även 2-3 st silvergråa sensorer (Viking?) som fungerar bra i kyl och frys hos mig.

Problemet för mig är på mottagarsidan där Telldus inte rikgtigt längre fungerar tillfredsställande.

tja köp en begagnad rfxtrx och kör det helt lokalt.
du får ju dock en del sensorer för samma peng.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

IP67 RJ45 PoE i kyl och frys vore något. Detta är en ständig fråga utan riktigt bra svar, huvudproblemet är just att batterier är rätt värdelösa i en frys ffa men även i en kyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

IP67 RJ45 PoE i kyl och frys vore något. Detta är en ständig fråga utan riktigt bra svar, huvudproblemet är just att batterier är rätt värdelösa i en frys ffa men även i en kyl.

hur ska du dra in poe i kylen/frys utan att få problem med isoleringen,
tänker du man ska borra och sedan täta heller har du en annan lösning?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

IP67 RJ45 PoE i kyl och frys vore något. Detta är en ständig fråga utan riktigt bra svar, huvudproblemet är just att batterier är rätt värdelösa i en frys ffa men även i en kyl.

Möjligen kan man prova Lithium-batterier i R6 och R03-format - de har en smula högre spänning (ca 1.6 Volt) som de flesta R6 och R03 prylar klarar av och ger mer marginaler vid sändning - dvs. behåller spänningen lite högre vid last även i frystemperaturer när batteriet har högre impedans (högre inre motstånd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hur ska du dra in poe i kylen/frys utan att få problem med isoleringen,
tänker du man ska borra och sedan täta heller har du en annan lösning?

Det var mest ett skämt att det skulle vara en feature på kylfrysar. I så fall vore en tvåpolskontakt för en sensor mer lämplig...

Personligen önskar jag att det fanns RJ45 med PoE++ överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det var mest ett skämt att det skulle vara en feature på kylfrysar. I så fall vore en tvåpolskontakt för en sensor mer lämplig...

Personligen önskar jag att det fanns RJ45 med PoE++ överallt.

ok, hmm det vette sjutton om jag tycker låter som en bra ide med tanke på it säkerhet,
jobbigt att bli kapad för man har en poe driven termostat som aldrig uppdaterad säkerhetsmässigt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att uppbåda en sensor med tunn sladd som inte stör isoleringen för mycket och ha resten på utsidan? Kanske inte snyggt men lite samma princip som vilken inne+utetermometer som helst där utesensorn är på sladd? Det skulle väl lösa problemet med batteri i kyla och räckviddsproblem.

Om inte hyllvara så borde det väl gå med en DIY-lösning i värsta fall? Hade varit fint med nåt färdigt iofs. (Börjat kika runt lite på olika sensorer i och med att jag sent om sider dykt ned i IoT hålet med HA. Att välja och hitta rätt saker känns som att springa med ögonbindel i skogen... man stöter på saker hela tiden men det är i alla fall inte tråkigt...)

Visa signatur

Crap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

tja köp en begagnad rfxtrx och kör det helt lokalt.
du får ju dock en del sensorer för samma peng.

Jag köpte en ny RFX till slut (https://www.m.nu/styrenheter-433mhz/rfxusb-med-rfx433-433mhz-...) . Det var verkligen enkelt att få in den i HA och det känns som en bättre lösningen en min Telldus. Jag kör bägge parallelt än så länge för att se att allt fungerar som det skall.