Permalänk

Placering av fläkt/element vid frontintag

Hej

Har köpt en Arctic Cooler II 280 som jag har monterad i fronten (Fractal Define R6 med MSI X570 MEG UNIFY moderkort hindrar toppmontering) som insug. Min fråga är dock om jag ska montera fläktarna ytterst eller kylaren ytterst? Min förra dator hade en Arctic Freezer 240 där Inet hade monterat fläktarna ytterst men Arctic säger kylelementet ytterst. Tittar man bilder på nätet verkar båda varianterna förekomma. Vad rekommenderas egentligen?

Fläkt ytterst:

eller......

Fläkt innerst:

Från "inte superdatakunnig but learning" - tacksam för all assistans!

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört med undertryck (pull), framför övertryck (push).

Och det är utan någon direkt vetenskaplig prövning, mitt resonemang är uppbyggt med antagandet att fläktarna kommer se till att luft konstant strömmar genom radiatorn.

Visserligen om man tänker över helheten, så kan Inets hållning stämma. För om de toppmonterade fläktarna, plus fläkten i baksidan på chassit skickar ut luften ur chassit - i större mängd än som kommer in, så kommer dessa fläktar skapa ett troligt undertryck i chassit, därmed är inte motståndet förbi radiatorns kärna en särskild krusande poäng - som gör att det är lämpligare att placera radiatorns fläktar på insidan om chassit.

Så jag tror du gör rätt i om du följer Inets förslag, för om fläktarna monteras på insidan, så försämras troligen luftcirkulationen i chassit då dessa fläktar blir grindvakter vid ett extra luftflöde, som beror på ett undertryck.

EDIT: fel kors-tvärs

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Jag har alltid kört med undertryck (pull), framför övertryck (push).

Och det är utan någon direkt vetenskaplig prövning, mitt resonemang är uppbyggt med antagandet att fläktarna kommer se till att luft konstant strömmar genom radiatorn.

Visserligen om man tänker över helheten, så kan Arctics hållning stämma. För om de toppmonterade fläktarna, plus fläkten i baksidan på chassit skickar ut luften ur chassit - i större mängd än som kommer in, så kommer dessa fläktar skapa ett troligt undertryck i chassit, därmed är inte motståndet förbi radiatorns kärna en särskild krusande poäng - som gör att det är lämpligare att placera radiatorns fläktar på insidan om chassit.

Så jag tror du gör rätt i om du följer Arctics förslag, för om fläktarna monteras på insidan, så försämras troligen luftcirkulationen i chassit då dessa fläktar blir grindvakter vid ett extra luftflöde, som beror på ett undertryck.

Tack för svar men sista stycket gör mig lite förvirrad: rekommenderar du att fläktarna är ytterst mot chassit eller att radiatorn är det?

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youngshield:

Tack för svar men sista stycket gör mig lite förvirrad: rekommenderar du att fläktarna är ytterst mot chassit eller att radiatorn är det?

Jaha, jag fick det kors och tvärs - vilket lösning som Arctic respektive Inet stod bakom.

Men jag kan tänka mig att placeringen av fläktarna är allra bäst - om fläktarna monteras mot chassit med radiatorn bakom fläktarna. En push-konfiguration.

För sannolikt blir en större massa uppvärmd luft stillastående i radiatorns kärna - om fläktarna monteras på insidan om radiatorn. Det vill säga en pull-konfiguration, för fläktarna hindrar ett naturligt drag genom radiatorn som beror på ett rådande undertryck i chassit.

Dammsugaren suger inte, maskinen skapar ett undertryck så utrymmets omgivande luft vill fylla upp/utjämna dess "hålrum", då lufttrycket är lägre i mackapärens slang och påse.

Edit: mitt skrivande idag är som en rödbetssallad, fast med morötter.

Permalänk

tror de e lite shitta kvitta om ja ska va ärlig kör på de du tycker verkar mest logiskt att montera det på.

är du inte nöjd med resultatet lossa de 8 skruvarna och flytta om fläktarna och se om det blev bättre.

inte som att den kommer plötsligt självantända för att fläktarna sitter olämpligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Pull är marginellt bättre (fläktar "bakom" radiatorn).

https://www.ekwb.com/blog/push-pull-or-push-pull-on-radiators...

Permalänk

Tacka alla. Monterade det med kylaren ut och låter det vara så helt enkelt!

Visa signatur

i7 2600K 3,4GHz -Asus P8P67 PRO REV 3.1 - MSI Gaming 1070- OCZ SSD Agility 3 120GB - Corsair 32 GB VENGEANCE - Arctic Cooling Freezer 7 Pro - 3 x 2TB Western Digital Caviar Green