Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Ok. Jag har nu googlat det mesta om de största scootrarna och det blir rätt rörigt till slut.

Har förstått att en laglig scooter (vi pratar sådana man står på) får gå 20kmh - och ha 250W motor. Correct?
Då finns ju ta mig tusan inte mycket att köpa. Xiaomi 1S Nordic Edition är en variant. Sen E-Wheels (norskt från början) e2s V2.

Men eftersom jag är så himla rädd att köpa en dålig produkt, så liter jag inte alltid på tester osv. Vill höra lite vad ni tycker här på forumet.

Sen var det detta med åkkomfort: Luftfylllda vs punkteringsfria (gummi rakt igenom?). Är det oftare man får punka på en sådan här mot en vanlig cykel exvis? Hur mkt sämre är komforten i de punkteringsfria (typ på grus eller grov asfalt).

Ös på med tankar om detta, modell osv... Insuper allt (midsommar snart) ni skriver!

Är själv 176 cm ca och landar väl på ca 92-94 kg. Inte mkt backar där jag bor, i vart fall inga branta sådana. Däremot en del längre backar med svagare lutning.

Stämmer. Det är 20 km/h och 250W kontinuerlig effekt som gäller. S1 Nordic Edition är framtagen för att klara bl a svenska lagkrav.

Har en precis sådan köpt förra våren, och är nöjd med den. Luftfyllda hjul, har aldrig fått punka. Tydligen ska de ha bättre däck på S1 än de hade på föregångaren 365, som hade en del problem med just punkteringar.

S1 är tyvärr lite trött i backar i originalutförande, även om de inte är branta. Den orkar inte hålla toppfarten. Intressant i sammanhanget är att fartminskningen i princip är en offset, ökar man toppfartstaket med 10 km/h, går den också nära 10 km/h snabbare när den sackar i samma backe.

Nu har jag förvisso inte kört så mycket med punkteringsfria hjul, men upplever att körkomforten är en helt annan med luftfyllda dito. Den största skillnaden skulle jag säga upplevs när man kör på bra väg där man alltid håller toppfart, som ändå har sina skavanker, trottoarkanter, etc.

När jag köpte min var Nordic Edition helt ny, och fanns bara hos ett mycket begränsat antal återförsäljare, som såklart tog betalt därefter. Originalversionen kunde fås en femhundring billigare. Den enda skillnaden är att NE är begränsad i firmwaren. Att ändra detta är extremt enkelt, du gör det på tre minuter över Bluetooth med en app i telefonen. Inga kablar, lödning, eller annat bök som man kanske kan förvänta sig.

Med anledning av detta ringde jag Länsförsäkringar (som jag har bil och bostad försäkrade i) och hörde lite vad som gällde. Cyklar och cykelolyckor omfattas av hemförsäkringen. De ville mena att de helt gick på originalklassificeringen om något skulle hända, eller att det med andra ord skulle kunna bli problem om jag smällde med en elscooter som inte klassades som cykel.

Förklarade vad jag stod i begrepp att göra, köpa den billigare 25 km/h-varianten och flasha den så den blev laglig. Resonerade så att vem som helst kan ju bygga en cykel från scratch själv utan att den behöver klassas, besiktas, eller något, bara den uppfyller lagkraven på en cykel, och att detsamma borde gälla en 20 km/h-elscooter, som ju i lagens mening är en cykel oavsett hur och när den blev laglig. Detta gick dock inte hem. I slutändan är det förstås de som bestämmer vad deras hemförsäkring omfattar och inte, och det fanns inget värde i att jiddra vidare.

De kom med något förslag om nån slags trafikförsäkring som kostade 4 papp om året. Tyckte dock det lät märkligt också, då problemet i grund och botten är att fordonet inte skulle varit lagligt att framföra på allmän väg alls. I slutändan skulle man väl stå där utan ersättning med den försäkringen också, om man orsakade en olycka.

Kontentan är att åtminstone då och för mitt försäkringsbolag var det enbart de modeller som kom lagliga från fabrik som gällde. Givet hur vanligt det är med olagliga elscootrar - de flesta är det - får man nästan anta att det första de gör är att kolla upp den saken om olyckan är framme. I slutändan är försäkringsbolagets hela affärsidé att casha in så mycket premie som möjligt, och betala ut så lite ersättning som möjligt.

Rent rättsligt har dock saken vad jag vet inte prövats, och då har det ändå skett mängder av olyckor på hyrscootrar, som åtminstone fram tills i år i princip utan undantag gjorde 25 km/h, och därmed inte klassas som cyklar. Det har väl rådit en del debatt om vad det eventuella brottet består i. I värsta fall kan det räknas som framförande av oregistrerat motorfordon, vilket kan vara rätt illa.

Det snackades redan förra säsongen om en höjning av den maximala tillåtna motoreffekten, man har klokt nog konstaterat att ett slött fordon har svårare att accelerera sig ur en situation. Toppfarten har också dividerats. Är man intresserad kan man kolla hur det gått med den saken.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Stämmer. Det är 20 km/h och 250W kontinuerlig effekt som gäller. S1 Nordic Edition är framtagen för att klara bl a svenska lagkrav.

Har en precis sådan köpt förra våren, och är nöjd med den. Luftfyllda hjul, har aldrig fått punka. Tydligen ska de ha bättre däck på S1 än de hade på föregångaren 365, som hade en del problem med just punkteringar.

S1 är tyvärr lite trött i backar i originalutförande, även om de inte är branta. Den orkar inte hålla toppfarten. Intressant i sammanhanget är att fartminskningen i princip är en offset, ökar man toppfartstaket med 10 km/h, går den också nära 10 km/h snabbare när den sackar i samma backe.

Nu har jag förvisso inte kört så mycket med punkteringsfria hjul, men upplever att körkomforten är en helt annan med luftfyllda dito. Den största skillnaden skulle jag säga upplevs när man kör på bra väg där man alltid håller toppfart, som ändå har sina skavanker, trottoarkanter, etc.

När jag köpte min var Nordic Edition helt ny, och fanns bara hos ett mycket begränsat antal återförsäljare, som såklart tog betalt därefter. Originalversionen kunde fås en femhundring billigare. Den enda skillnaden är att NE är begränsad i firmwaren. Att ändra detta är extremt enkelt, du gör det på tre minuter över Bluetooth med en app i telefonen. Inga kablar, lödning, eller annat bök som man kanske kan förvänta sig.

Med anledning av detta ringde jag Länsförsäkringar (som jag har bil och bostad försäkrade i) och hörde lite vad som gällde. Cyklar och cykelolyckor omfattas av hemförsäkringen. De ville mena att de helt gick på originalklassificeringen om något skulle hända, eller att det med andra ord skulle kunna bli problem om jag smällde med en elscooter som inte klassades som cykel.

Förklarade vad jag stod i begrepp att göra, köpa den billigare 25 km/h-varianten och flasha den så den blev laglig. Resonerade så att vem som helst kan ju bygga en cykel från scratch själv utan att den behöver klassas, besiktas, eller något, bara den uppfyller lagkraven på en cykel, och att detsamma borde gälla en 20 km/h-elscooter, som ju i lagens mening är en cykel oavsett hur och när den blev laglig. Detta gick dock inte hem. I slutändan är det förstås de som bestämmer vad deras hemförsäkring omfattar och inte, och det fanns inget värde i att jiddra vidare.

De kom med något förslag om nån slags trafikförsäkring som kostade 4 papp om året. Tyckte dock det lät märkligt också, då problemet i grund och botten är att fordonet inte skulle varit lagligt att framföra på allmän väg alls. I slutändan skulle man väl stå där utan ersättning med den försäkringen också, om man orsakade en olycka.

Kontentan är att åtminstone då och för mitt försäkringsbolag var det enbart de modeller som kom lagliga från fabrik som gällde. Givet hur vanligt det är med olagliga elscootrar - de flesta är det - får man nästan anta att det första de gör är att kolla upp den saken om olyckan är framme. I slutändan är försäkringsbolagets hela affärsidé att casha in så mycket premie som möjligt, och betala ut så lite ersättning som möjligt.

Rent rättsligt har dock saken vad jag vet inte prövats, och då har det ändå skett mängder av olyckor på hyrscootrar, som åtminstone fram tills i år i princip utan undantag gjorde 25 km/h, och därmed inte klassas som cyklar. Det har väl rådit en del debatt om vad det eventuella brottet består i. I värsta fall kan det räknas som framförande av oregistrerat motorfordon, vilket kan vara rätt illa.

Det snackades redan förra säsongen om en höjning av den maximala tillåtna motoreffekten, man har klokt nog konstaterat att ett slött fordon har svårare att accelerera sig ur en situation. Toppfarten har också dividerats. Är man intresserad kan man kolla hur det gått med den saken.

Hej! Tack för inlägget. Kommer säkert återkomma med fler frågor men just nu undrar jag;

1. Du säger att du är nöjd med S1 Nordic. Är det alltså den helt lagliga som du kört då; 20 km/h och 250 w?

2. Vad menas med kontinuerlig/nominell effekt? E-Wheels uppger på sin hemsida att E2S V2 2022 har en 700 w motor men att man kan spärra till en nominell motorstorlek på 250w och att den därför ska vara helt laglig. Samtidigt säger de ” Spärren har ingen betydelse i backar, du får full effekt från motorn tills spärren slår in vid 20 km/t”

Om jag förstår det rätt så får man alltså en kraftigare motor med E2S V2 2022 samtidigt som den är laglig? Och då är den väl bättre än S1 Nordic? Eller har jag missuppfattat nåt?

Permalänk
Avstängd

Är det någon som fått en bot för att deras scooter är "olaglig"?

Köp en ordentlig istället, iaf 25 km/h. Du kommer stå still i uppförsbackar med sån klen motor.

Jag köpte en Ninebot Max G30 och den går som en raket. Men det är inte heller något problem att cykla i 25 km/h så jag ser inte hur det helt plötsligt är ett problem när det är en elscooter.

De som är problem är de som har 0 trafikvett eller kör två på samma scooter och inte förstår hur fu*cked de är om det händer något där de måste tvärnita eller gira.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är det någon som fått en bot för att deras scooter är "olaglig"?

Köp en ordentlig istället, iaf 25 km/h. Du kommer stå still i uppförsbackar med sån klen motor.

Jag köpte en Ninebot Max G30 och den går som en raket. Men det är inte heller något problem att cykla i 25 km/h så jag ser inte hur det helt plötsligt är ett problem när det är en elscooter.

De som är problem är de som har 0 trafikvett eller kör två på samma scooter och inte förstår hur fu*cked de är om det händer något där de måste tvärnita eller gira.

Måste hålla med om G30. För priset är den svårslagen, gav strax över 6000:- via import från aliexpress. Är egentligen 2 punkter jag irriterar mig på. 1 ringklockan sitter för löst och är svår att få tajt utan att vibrera och låta.
2 bajskärmen fladdrar, önskar dom kunde monterat den stadigare så man slapp själv hålla på och mecka.
Men överlag så är den svårslagen. Kommer fortfarande efter 1 är över 4.5mil på en laddning med blandad körning.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Nybörjare87:

Hej! Tack för inlägget. Kommer säkert återkomma med fler frågor men just nu undrar jag;

1. Du säger att du är nöjd med S1 Nordic. Är det alltså den helt lagliga som du kört då; 20 km/h och 250 w?

2. Vad menas med kontinuerlig/nominell effekt? E-Wheels uppger på sin hemsida att E2S V2 2022 har en 700 w motor men att man kan spärra till en nominell motorstorlek på 250w och att den därför ska vara helt laglig. Samtidigt säger de ” Spärren har ingen betydelse i backar, du får full effekt från motorn tills spärren slår in vid 20 km/t”

Om jag förstår det rätt så får man alltså en kraftigare motor med E2S V2 2022 samtidigt som den är laglig? Och då är den väl bättre än S1 Nordic? Eller har jag missuppfattat nåt?

Jag vill ha en laglig för att kunna använda mig av min hemförsäkring. Senast jag köpte en scooter blev den stulen och fick inte en krona av försäkringsbolaget. Jag vill därför inte köpa något annat än en helt laglig scooter. Vill inte råka ut för samma sak igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nybörjare87:

Jag vill ha en laglig för att kunna använda mig av min hemförsäkring. Senast jag köpte en scooter blev den stulen och fick inte en krona av försäkringsbolaget. Jag vill därför inte köpa något annat än en helt laglig scooter. Vill inte råka ut för samma sak igen.

Låter som du ska byta försäkringsbolag också.

Varför ska de bry sig om något är lagligt på allmän väg? Du kan väl ha en scooter du endast kör med på icke allmän väg.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Låter som du ska byta försäkringsbolag också.

Varför ska de bry sig om något är lagligt på allmän väg? Du kan väl ha en scooter du endast kör med på icke allmän väg.

Då blir det väldigt lätt att förklara hur den kunde bli stulen om det sker, eller inte...
Jag bar den till butiken.
Den förvarades i bostaden men tjuvarna bröt inte sönder nått för att komma in och stjäla bara sparkcykeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Då blir det väldigt lätt att förklara hur den kunde bli stulen om det sker, eller inte...
Jag bar den till butiken.
Den förvarades i bostaden men tjuvarna bröt inte sönder nått för att komma in och stjäla bara sparkcykeln.

Den kan väl bli stulen från tomten också?

Jag har en AirTag i min scooter, tycker det är en bättre försäkring än hemförsäkringen ändå.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nybörjare87:

Hej! Tack för inlägget. Kommer säkert återkomma med fler frågor men just nu undrar jag;

1. Du säger att du är nöjd med S1 Nordic. Är det alltså den helt lagliga som du kört då; 20 km/h och 250 w?

2. Vad menas med kontinuerlig/nominell effekt? E-Wheels uppger på sin hemsida att E2S V2 2022 har en 700 w motor men att man kan spärra till en nominell motorstorlek på 250w och att den därför ska vara helt laglig. Samtidigt säger de ” Spärren har ingen betydelse i backar, du får full effekt från motorn tills spärren slår in vid 20 km/t”

Om jag förstår det rätt så får man alltså en kraftigare motor med E2S V2 2022 samtidigt som den är laglig? Och då är den väl bättre än S1 Nordic? Eller har jag missuppfattat nåt?

1) 20 km/h känns slött, särskilt på raksträckor, när du haft scootern några dagar och börjat få kläm på det. Omkörningar av cyklister tar också evigheter, de brukar ligga precis under 20 km/h. Det är nog faktiskt trafiksäkrare att köra i 25 bland dem, man tar sig ur situationer snabbare, och minskar risken att nåt händer.

2) Nominell effekt = det som står på motorns märkskylt. Den utvecklar ju inte full effekt hela tiden. Kontinuerlig effekt = vad motorn kan ge kontinuerligt. Obs. nu att jag inte vet säkert, men har för mig jag läst någonstans att motorn i S1 Nordic tillfälligt kan ge mer, i backar och så, och att det ska vara okej. Man går tydligen helt på den nominella/kontinuerliga effekten.

Skrivet av Lagerlöf:

Är det någon som fått en bot för att deras scooter är "olaglig"?

Köp en ordentlig istället, iaf 25 km/h. Du kommer stå still i uppförsbackar med sån klen motor.

Jag köpte en Ninebot Max G30 och den går som en raket. Men det är inte heller något problem att cykla i 25 km/h så jag ser inte hur det helt plötsligt är ett problem när det är en elscooter.

De som är problem är de som har 0 trafikvett eller kör två på samma scooter och inte förstår hur fu*cked de är om det händer något där de måste tvärnita eller gira.

Det är vad jag vet inte prövat om det går att bötfälla på den grunden än. Det jobbiga är väl dock inte om man mot förmodan skulle bli stoppad och bötfälld, utan vad som potentiellt kan hända om man orsakar en olycka, och inte har någon som helst försäkring som täcker det. Försäkringsbolaget kommer förstås göra allt för att konstatera att du kört olovligt och slippa betalningsansvar. Ponera t ex att man lyckas invalidisera sig själv eller någon annan, och får ta den ekonomiska smällen själv. Eller kanske ännu värre, att någon blir invalidiserad, men det finns inga pengar. Livet lär nog suga extremt mycket efter det.

Om vi bortser från att den betydligt mindre gyroverkan i scooterns små hjul faktiskt gör den något vanskligare att framföra, så är väl ändå inte det vi anser som vuxna och hyfsat rutinerade fordonsförare särskilt relevant. Reglerna brukar vara anpassade efter de sämsta förarna, dvs barn i det här fallet.

Men men, antar att det i slutändan är upp till var och en. Vill inte moralisera om saken, bara göra vad jag kan för att ingen ska ta risker utan att vara medveten om eventuella konsekvenser.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Försöker få liv på tråden på nytt. Tänker köpa en elscooter för att ha och pendla till och från tåget Sverige - Danmark. Det står just nu mellan Xiaomi Mi Pro 2 och E2S V2 pro/max (e-wheels).

Min kompis har haft en Xiaomi i 3 år och han säger att den är bra, men kan vara lite seg i backar. Dock såg jag att e-wheels scootrar utlovar mycket högre effekt och fart (700/1000 watt tror jag). Lagligheten är inget jag prioriterar högt, men kanske någon som har erfarenhet av att bli stoppad i 30-40 km/h?

Är det någon som har provat e-wheels scootrar som kan dela med sig av sina erfarenheter? (Verkar som att e-wheels har fått hyfsade reviews, men att deras kundtjänst är näst intill obefintlig, eller svåra att få tag i. Har även ställt en fråga om Jämförelsen mellan max och pro för en vecka sedan utan svar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blummonnpull:

Försöker få liv på tråden på nytt. Tänker köpa en elscooter för att ha och pendla till och från tåget Sverige - Danmark. Det står just nu mellan Xiaomi Mi Pro 2 och E2S V2 pro/max (e-wheels).

Min kompis har haft en Xiaomi i 3 år och han säger att den är bra, men kan vara lite seg i backar. Dock såg jag att e-wheels scootrar utlovar mycket högre effekt och fart (700/1000 watt tror jag). Lagligheten är inget jag prioriterar högt, men kanske någon som har erfarenhet av att bli stoppad i 30-40 km/h?

Är det någon som har provat e-wheels scootrar som kan dela med sig av sina erfarenheter? (Verkar som att e-wheels har fått hyfsade reviews, men att deras kundtjänst är näst intill obefintlig, eller svåra att få tag i. Har även ställt en fråga om Jämförelsen mellan max och pro för en vecka sedan utan svar)

Försöker göra en snabb sammanställning av mina erfarenheter. Ber om ursäkt för formatering men har inte mycket tid.
Jag har en Xiaomi Mi Pro 2 (25km/h) och min pappa har en E2S V2 (20km/h) (standard så inte lite/pro/max)
Min går i ~25 km/h och pappas går i ~22 km/h baserat enbart på vad displayerna säger.
Jag kör om honom på plan mark men så fort det blir lite uppförsbacke så kör han om mig.
Pappas har mycket högre acceleration, nästan för hög, medan min tar en bra stund att komma upp i fart ibland, så han kör ifrån mig från stillastående start men sedan kör jag om honom, tills det kommer uppförsbacke.
Bromsar var bättre på min än pappas innan han justerade både bakbroms genom vajern och frambroms genom appen, skulle säga likvärdiga nu.
Den min pappa fick hade en usel låsmekanism för handtaget (den som gör att man kan bära) vi var tvungna att justera någonting (tror skruva/rotera eller något) men också sandpappra ner lite för att öka toleranserna.
E2S V2 ska supposedly vara IP56 men den min pappa har tappade plast-grejen till backlyktan då den tydligen bara var punktlimmad, enligt pappa så skulle det enkelt kunna komma in vatten där vilket enligt honom inte skulle vara bra, men har inte sett det än själv då det bara hände någon dag sedan (inköpt denna sommar btw)
TL;DR: E2S starkare men i min erfarenhet sämre byggkvalité, ändå planerar jag på att skaffa en sådan i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blummonnpull:

Försöker få liv på tråden på nytt. Tänker köpa en elscooter för att ha och pendla till och från tåget Sverige - Danmark. Det står just nu mellan Xiaomi Mi Pro 2 och E2S V2 pro/max (e-wheels).

Min kompis har haft en Xiaomi i 3 år och han säger att den är bra, men kan vara lite seg i backar. Dock såg jag att e-wheels scootrar utlovar mycket högre effekt och fart (700/1000 watt tror jag). Lagligheten är inget jag prioriterar högt, men kanske någon som har erfarenhet av att bli stoppad i 30-40 km/h?

Är det någon som har provat e-wheels scootrar som kan dela med sig av sina erfarenheter? (Verkar som att e-wheels har fått hyfsade reviews, men att deras kundtjänst är näst intill obefintlig, eller svåra att få tag i. Har även ställt en fråga om Jämförelsen mellan max och pro för en vecka sedan utan svar)

Jag har både Xiaomi Mi Pro och E2S V2 pro och kan väl säga att E2S är mycket starkare och går bättre i backar, dämpning bak och större hjul och är därför bekvämare att åka på. Räckvidden är bättre då batteriet är större. Kommer nog ca 1 mil längre. Kvalitetsmässigt är dom rätt lika tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Försöker göra en snabb sammanställning av mina erfarenheter. Ber om ursäkt för formatering men har inte mycket tid.
Jag har en Xiaomi Mi Pro 2 (25km/h) och min pappa har en E2S V2 (20km/h) (standard så inte lite/pro/max)
Min går i ~25 km/h och pappas går i ~22 km/h baserat enbart på vad displayerna säger.
Jag kör om honom på plan mark men så fort det blir lite uppförsbacke så kör han om mig.
Pappas har mycket högre acceleration, nästan för hög, medan min tar en bra stund att komma upp i fart ibland, så han kör ifrån mig från stillastående start men sedan kör jag om honom, tills det kommer uppförsbacke.
Bromsar var bättre på min än pappas innan han justerade både bakbroms genom vajern och frambroms genom appen, skulle säga likvärdiga nu.
Den min pappa fick hade en usel låsmekanism för handtaget (den som gör att man kan bära) vi var tvungna att justera någonting (tror skruva/rotera eller något) men också sandpappra ner lite för att öka toleranserna.
E2S V2 ska supposedly vara IP56 men den min pappa har tappade plast-grejen till backlyktan då den tydligen bara var punktlimmad, enligt pappa så skulle det enkelt kunna komma in vatten där vilket enligt honom inte skulle vara bra, men har inte sett det än själv då det bara hände någon dag sedan (inköpt denna sommar btw)
TL;DR: E2S starkare men i min erfarenhet sämre byggkvalité, ändå planerar jag på att skaffa en sådan i framtiden.

Tack för svaren! Det verkar verkligen som att e-wheels är den att föredra. Är på sale nu också :). Bara tveksam kring kundtjänsten..

Permalänk
Medlem

Väcker lite liv i denna, tänkte köpa elsparkcykel hos NetOnNet och de rekommenderade försäkring på 1600:- (första året, 800:- andra, 400:- tredje) ifall man behöver byta däck eller om något händer med batteriet. Bra idé?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4