Frigolit märke på spelskärm. (Samsung Odyssey g5, ips)

Permalänk
Medlem

Frigolit märke på spelskärm. (Samsung Odyssey g5, ips)

Hej.

Köpte nyligen Samsung Odyssey g5 32” (ag50). G5 med ips panel.
Från webhallen.

Har haft skärmen i 1vecka och den finns som ett kryss/ sträck över skärmen.
Frigoliten i kartongen matchar exakt med märkena.
Märkena syns tydligt när skärmen är avstängd.
Men jag ser dom inte när skärmen är på. Skärmen fungerar som förväntats, ingen färgskillnad eller annat avvikande när skärmen är på.

Bilderna är redigerade, för att försöka visa märkena tydligt.

Har någon annan erfarenhet av samma sak?
Är det ett problem?
Försvinner de med tiden?
Borde jag göra nått åt de?

Permalänk
Medlem

Det ser ju inte bra ut alls tycker jag. Var skärmen ny eller fyndvara? Kom den inte med ett tunt överdrag runt skärmen som i den här videon?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det ser ju inte bra ut alls tycker jag. Var skärmen ny eller fyndvara? Kom den inte med ett tunt överdrag runt skärmen som i den här videon?

Skärmen köptes ny. Inga synliga skador på kartongen. Och allt såg nytt ut. Den kom som på videon, den hade de tunna överdraget.

Kanske blir retur då?

Permalänk
Medlem

Om jag zoomar in bilen ser de ut såhär. Speciellt höger sida syns tydligt.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog bytt den, så där ska det ju inte vara!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag hade nog bytt den, så där ska det ju inte vara!

Tack. Då blir de ett byte 👍🏼

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpazzz:

Skärmen köptes ny. Inga synliga skador på kartongen. Och allt såg nytt ut. Den kom som på videon, den hade de tunna överdraget.

Kanske blir retur då?

Skrivet av Simpazzz:

Tack. Då blir de ett byte 👍🏼

Ja det känns som att det måste ha legat något tungt på kartongen och applicerat tryck i mitten under lång tid för att det ska kunna bli sådär. Aldrig sett något liknande faktiskt. Det ser ju inte ut som damm utan "avtryck" från plasten.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpazzz:

Tack. Då blir de ett byte 👍🏼

Har du testat att torka av den ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ja det känns som att det måste ha legat något tungt på kartongen och applicerat tryck i mitten under lång tid för att det ska kunna bli sådär. Aldrig sett något liknande faktiskt. Det ser ju inte ut som damm utan "avtryck" från plasten.

Skrivet av reaperishere:

Har du testat att torka av den ?

Det låter som en klok hypotes, att de legat nått tungt på den. Har testat torka av den varsamt. Våga torka lite mer nu, men det gör ingen skillnad. Så det är inte damm.

Har gjort ett ärende om retur hos webhallen nu.

(Drygt med retur, jag som var så glad över att äntligen ha fått en spelskärm)

Tack för kommentarer

Permalänk
Medlem

Hade liknande märken på vår The Frame 43":

Tänkte att det bara var kvalitetskontroll a la Samsung och tvättade bort märkena med en fuktig trasa och en droppe diskmedel.

Kan tillägga att min bild är oredigerad, bortsett från auto-contrast i Photoshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpazzz:

Det låter som en klok hypotes, att de legat nått tungt på den. Har testat torka av den varsamt. Våga torka lite mer nu, men det gör ingen skillnad. Så det är inte damm.

Finns ändamålsspecifika medel för skärmrengöring, något du troligen vill ha ändå. Exempel från Inet.

Använd inte isopropylalkohol eller andra starkare rengöringsmedel. Det kan skada reflexfiltret på skärmen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade liknande märken på vår The Frame 43":

https://i.imgur.com/uU9bJYk.png

Tänkte att det bara var kvalitetskontroll a la Samsung och tvättade bort märkena med en fuktig trasa och en droppe diskmedel.

Kan tillägga att min bild är oredigerad, bortsett från auto-contrast i Photoshop.

Skrivet av philipborg:

Finns ändamålsspecifika medel för skärmrengöring, något du troligen vill ha ändå. Exempel från Inet.

Använd inte isopropylalkohol eller andra starkare rengöringsmedel. Det kan skada reflexfiltret på skärmen.

Alltid skönt att veta att man inte är ensam med ”problemet”.

Testade att gnugga lite mer modigt i ett av hörnen o då försvann de just där.
Tog lite vatten, lite lite fönsterputs o doppa en bit av en fiberduk. Försiktigt gnugga jag över skärmen och till slut var allt borta! 🙏🏼

Förstått att ips paneler är känsligare, så var nog alldeles för försiktig de första gångerna jag provade få bort de.

Webhallen lär ju svara på mitt mail om byte kommande vardag, ska bli skönt att få avskriva ärendet.

Tack för tipset om skärmrengöring.
😊

Permalänk
Bildexpert 📺

Har nog väldigt lite med IPS-teknik att göra eftersom "IPS" handlar om hur man strukturerar och orienterar de flytande kristallerna. Ungefär som en fläck på billacken har väldigt lite med typen av motordrift att göra.

Förklaringen är troligtvis kemisk i sin natur. Förpackningsmaterialet lämnar någon form av rest/fällning mot de ytor den har kontakt med. Vilket är den yta man definitivt tittar på hela tiden hos en skärm. Bland TV-apparater är det allt vanligare att de levereras med en skyddsfilm och den skyddsfilmen bär ofta spår från förpackningsmaterialet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpazzz:

Tog lite vatten, lite lite fönsterputs o doppa en bit av en fiberduk. Försiktigt gnugga jag över skärmen och till slut var allt borta! 🙏🏼

Skönt att du kunde få bort fläckarna Blev själv lite förvånad över att vår The Frame saknade skyddsfilm, men antar att det beror på den matta skärmytan.

De Oled-skärmarna jag köpt från LG var betydligt bättre förpackade än Samsung-skärmen.

Nu kan du börja leta efter döda pixlar i lugn och ro