Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Tips på laddbox? Bor i villa i norrland och får snart en Model Y levererad. Har kikat på Zaptec Go med lastbalansering samt en kabel med "Teslaknapp". Känns som jag är vilse i en djungel.

Tittade även på Garo GLB men den verkar haft problem med Tesla och lastbalansering.

Skulle helst vilja ha en laddbox med "lastbalansering" då vi har en äldre villa men måhända Teslas egna wall connector med några inställningar fungerar lika bra?

Allt utom Easee :')

Jag har sneglat på Zaptec Go med balansering eller CTek Njord (drivs på 3 fas uttag, och är bärbar så kan tas med till sommarstugan). Men har inte beställt någon än, min bil kommer inte för om ett par veckor och i värsta fall kommer ladda på Ionity med rabatt (ca 3,30kr/kWh).

Jag väntar på en Volvo C40, som bara tar 11 kWh på AC så stort sett vilken som helst passar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Dum fråga, men när mitt gratis-år med Ionity Power (på Kia Charge) löper ut, kan jag fortfarande använda kortet eller måste jag ha något betal-abonnemang?

Jag laddar mestadels hemma, så att betala 139:-/mån för lägre priser hos Ionity är antagligen inte värt det. Det skulle väl vara under sommaren då.

Hur gör ni? Betalar ni månadsvis/årsvis för att ladda till lägre priser?

Edit: Hittade denna lista, men vad är fördelen med Plus?
https://kiacharge.com/web/sv/kia-se/tariffs
"Rabatterade priser"?

Har en Kia Niro EV och körde långresa Stockholm-Landskrona nu över påsken.

Tyckte faktiskt att det som var mest värt har varit att signa upp mig på Tesla för 1 månad (129:-) och sedan ladda på superchargers.

För det första så finns det så många fler sådana än någon annan form av snabbladdare. Och det krävs inte många laddstopp för att tjäna in de 129 kr. För oss hade vi tjänat in dem redan på andra laddstoppet på nervägen.

Känns nästan larvigt att jämföra ionitys 5-8 laddstolpar här och var och även alla andra random stolpar som har som mest 10 laddpunkter per lokation. Tesla har 16 i linköping, 20 i Norrköping, 40 i mantorp, 20 i jönköping, och 16 i toftaholm.
kommer säga upp medlemskapet sen när jag kommer hem, och sedan signa upp mig igen nästa gång vi ska iväg.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Har kollat lite EV6 och ioniq 5, och letat efter bilar med dragkrok för att dubbelkolla dragvikten. Men hittar vääldigt få bilar om ens har en registrerad vikt? Är det ovanligt med dragkrok på dessa bilar i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Har kollat lite EV6 och ioniq 5, och letat efter bilar med dragkrok för att dubbelkolla dragvikten. Men hittar vääldigt få bilar om ens har en registrerad vikt? Är det ovanligt med dragkrok på dessa bilar i dagsläget?

Jag har en EV6 och drar släp med 2 skotrar på med den till fjällen på helgerna utan problem. Dragvikt är 1600kg

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothair:

Jag har en EV6 och drar 2 skotrar med släp med den till fjällen på helgerna utan problem. Dragvikt är 1600kg

Mvh

Ah, bra! Kollade 13 st EV6, ingen hade ngt annat än "750 kg teoretisk". Däremot hade faktiskt 2 av 2 Ioniq 5 dragvikter på 1600!

Permalänk
Medlem

Ni som åker Kia EV6, går det att få den att ladda snabbt från start eller måste det vara sommar? Navigerat till Ionity med inbyggda, förkonditionering av batteri är påslaget 🤷‍♂️

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Har en Kia Niro EV och körde långresa Stockholm-Landskrona nu över påsken.

Tyckte faktiskt att det som var mest värt har varit att signa upp mig på Tesla för 1 månad (129:-) och sedan ladda på superchargers.

För det första så finns det så många fler sådana än någon annan form av snabbladdare. Och det krävs inte många laddstopp för att tjäna in de 129 kr. För oss hade vi tjänat in dem redan på andra laddstoppet på nervägen.

Känns nästan larvigt att jämföra ionitys 5-8 laddstolpar här och var och även alla andra random stolpar som har som mest 10 laddpunkter per lokation. Tesla har 16 i linköping, 20 i Norrköping, 40 i mantorp, 20 i jönköping, och 16 i toftaholm.
kommer säga upp medlemskapet sen när jag kommer hem, och sedan signa upp mig igen nästa gång vi ska iväg.

Jag har funderat i liknande banor för tillfällen när jag planerar att köra långt och gjorde en uträkning på när man tjänar på det om man som motpol istället räknar med OKQ8s snabbladdare som jag tycker är relativt prisvärda (6,49 kr/kWh). Om man antar att snittpriset på Teslas laddare med medlemskap blir cirka 5 kr/kWh, så får man att det lönar sig efter 86 kWh, vilket motsvarar ungefär 2 snabbladdningar på ett normalstort batteri.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ni som åker Kia EV6, går det att få den att ladda snabbt från start eller måste det vara sommar? Navigerat till Ionity med inbyggda, förkonditionering av batteri är påslaget 🤷‍♂️

det fungerar enligt Allt om elbil.
https://alltomelbil.se/test-kia-ev6-ar-vass-checkar-boxarna-for-en-bra-elbil/

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Tror ni Model 3 ska ner mer på begagnat marknaden om man har lite is i magen?

Skedde precis en sänkning i USA igen. Typ igår. Det kommer en till Sverige när som. Tesla brukar ''alltid'' ha ränteerbjudande motsvarande innan facelift eller prissänkning. De erbjud ju nyss 1.99% ränta om man hämtade ut en model 3 innan 31 mars. Model 3 ligger alldeles för nära Y i pris, Både SR och LR. Model 3 måste ner mer. Jag tror på en 20.000 sänkning. Kanske 30.000. Finns liksom ingen anledning att välja 3 istället för Y när de är så nära varandra i pris idag.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ni som åker Kia EV6, går det att få den att ladda snabbt från start eller måste det vara sommar? Navigerat till Ionity med inbyggda, förkonditionering av batteri är påslaget 🤷‍♂️

Vill minnas att man inte ska navigera till laddaren utan den ska ligga som en POI på rutten.

YT-klipp
Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Skedde precis en sänkning i USA igen. Typ igår. Det kommer en till Sverige när som. Tesla brukar ''alltid'' ha ränteerbjudande motsvarande innan facelift eller prissänkning. De erbjud ju nyss 1.99% ränta om man hämtade ut en model 3 innan 31 mars. Model 3 ligger alldeles för nära Y i pris, Både SR och LR. Model 3 måste ner mer. Jag tror på en 20.000 sänkning. Kanske 30.000. Finns liksom ingen anledning att välja 3 istället för Y när de är så nära varandra i pris idag.

Låter bra. Såg många Y och 3 på vägarna idag i södra Sverige. Avundsjuk.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Har en Kia Niro EV och körde långresa Stockholm-Landskrona nu över påsken.

Tyckte faktiskt att det som var mest värt har varit att signa upp mig på Tesla för 1 månad (129:-) och sedan ladda på superchargers.

För det första så finns det så många fler sådana än någon annan form av snabbladdare. Och det krävs inte många laddstopp för att tjäna in de 129 kr. För oss hade vi tjänat in dem redan på andra laddstoppet på nervägen.

Känns nästan larvigt att jämföra ionitys 5-8 laddstolpar här och var och även alla andra random stolpar som har som mest 10 laddpunkter per lokation. Tesla har 16 i linköping, 20 i Norrköping, 40 i mantorp, 20 i jönköping, och 16 i toftaholm.
kommer säga upp medlemskapet sen när jag kommer hem, och sedan signa upp mig igen nästa gång vi ska iväg.

vad blev kwh priset när du hade skrivit upp dig för 129 kr/månad?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Låter bra. Såg många Y och 3 på vägarna idag i södra Sverige. Avundsjuk.

Hade Y. Köpte V60CC 2020 istället

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothair:

Jag har en EV6 och drar släp med 2 skotrar på med den till fjällen på helgerna utan problem. Dragvikt är 1600kg

Mvh

Det är inget problem för bilen men det går inte med vanligt B-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

<Uppladdad bildlänk>

En vecka in i april är det inte konstigt att april har låga siffror (kanske borde ha exkluderat april). Hur som helst: i mars månad registrerades näst flest hittills. Då var EV6:an också den femte mest nyregistrerade bilen i Sverige (bakom MY, XC40, iD4 och M3) Synd för dom stackarna som behövde skrota sina (krockade?) EV6:or. Ouch...

Min tillverkades i måndags och kommer i början av juni, enligt senaste uppgifter.

Kia EV6 har sålt ca 2000 bilar i USA Q1 2023. I Europa så har dom inte sålt fler än 2300 EV6´or (och då har dom ändå sålt ca: 1300 i Sverige) då Kia EV6 inte ens finns med på topp 20-listan över sålda elbilar för Europa Q1 2023. Mini Cooper EV sålde i 2278 ex Q1 och hamnade på en 19 plats på listan. Än värre, EV6 säljs i huvud taget inte i Kina än, världens största marknad för elbilar. De säljs ju förstås i Sydkorea, Australien och fler marknader. Totalt har Kia sålt ca:15000 EV6 hittills i år globalt. Hyundai har sålt ungefär lika många Ioniq 5 under samma period. Det är verkligen inga storsäljare, även om vi i Sverige kan uppleva de som det.

Så, även fast Kia EV6 är en bra elbil, så verkar det som att Kia absolut inte vill sälja några större mängder av denna modell, hittills i år. Varför? Det kan man enbart spekulera om (Förmodligen förlorar de för mycket pengar per såld bil). De kanske tar nya tag för resten av året, vem vet?

Elbilsmarknaden väldigt mycket större än enbart Sverige.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Dum fråga, men när mitt gratis-år med Ionity Power (på Kia Charge) löper ut, kan jag fortfarande använda kortet eller måste jag ha något betal-abonnemang?

Jag laddar mestadels hemma, så att betala 139:-/mån för lägre priser hos Ionity är antagligen inte värt det. Det skulle väl vara under sommaren då.

Hur gör ni? Betalar ni månadsvis/årsvis för att ladda till lägre priser?

Edit: Hittade denna lista, men vad är fördelen med Plus?
https://kiacharge.com/web/sv/kia-se/tariffs
"Rabatterade priser"?

Står inför ungefär samma nu när Elli löpte ut. Under första året har vi snabbladdat ca 900 kWh på stationer som täcks av Elli och ett okänt antal (dock betydligt mindre) på andra ställen, så i grunden ser det ut som att Ellis högsta nivå är bättre än att köra utan. Men. När vi väljer laddstation baserat på abonnemang så hamnar vi på ställen som också är trista rastplatser och flera av dem är isolerade så att man inte ens kan ta en promenad. Eller så passar de inte färdplanen. Alltid är det något som skaver.

Summa summarum är att vi nog hellre kör utan Elli och laddar där det passar oss bäst, men jag ska göra en lite mer seriös koll bland alternativen under april.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ni som åker Kia EV6, går det att få den att ladda snabbt från start eller måste det vara sommar? Navigerat till Ionity med inbyggda, förkonditionering av batteri är påslaget 🤷‍♂️

Skrivet av MP-Jan:

Vill minnas att man inte ska navigera till laddaren utan den ska ligga som en POI på rutten.

https://youtu.be/-OWOjzDmXH0

Som MP-Jan säger, man måste lägga navigeringen via POI. Sen måste man tyvärr veta lite hur EV6:ans precondition fungerar.
De absolut viktigaste är:

  • För att förvärmningen skall gå igång så måste batteriet vara över 24%, annars startar den inte.

  • Om batteriet går under 20% så slutar förvärmningen.

Det är lite mer grejer den kollar när det gäller avstånd och optimal temperatur vid ankomst med.

Lättaste sättet och se om den gått igång, är att den ändrar blixt symbolen på batteri ikonen i förar displayen till en snöflinga. Och det tar 1-2 minuter efter du satt destinationen ifrån POI.

Sen måste du så klart ha rätt firmware (annars så fungerar det inte heller).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Som MP-Jan säger, man måste lägga navigeringen via POI. Sen måste man tyvärr veta lite hur EV6:ans precondition fungerar.
De absolut viktigaste är:

  • För att förvärmningen skall gå igång så måste batteriet vara över 24%, annars startar den inte.

  • Om batteriet går under 20% så slutar förvärmningen.

Det är lite mer grejer den kollar när det gäller avstånd och optimal temperatur vid ankomst med.

Lättaste sättet och se om den gått igång, är att den ändrar blixt symbolen på batteri ikonen i förar displayen till en snöflinga. Och det tar 1-2 minuter efter du satt destinationen ifrån POI.

Sen måste du så klart ha rätt firmware (annars så fungerar det inte heller).

Den här norska youtube videon visar lite olika möjligheter för att ställa in förvärmning, vilka programvaruversioner, som fungerar och vilka inställningar som behövs. Videon är gjord med Ioniq 5, men det bör vara samma för en EV6.
https://www.youtube.com/watch?v=H9biJmXF974

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Som MP-Jan säger, man måste lägga navigeringen via POI. Sen måste man tyvärr veta lite hur EV6:ans precondition fungerar.
De absolut viktigaste är:

  • För att förvärmningen skall gå igång så måste batteriet vara över 24%, annars startar den inte.

  • Om batteriet går under 20% så slutar förvärmningen.

Det är lite mer grejer den kollar när det gäller avstånd och optimal temperatur vid ankomst med.

Lättaste sättet och se om den gått igång, är att den ändrar blixt symbolen på batteri ikonen i förar displayen till en snöflinga. Och det tar 1-2 minuter efter du satt destinationen ifrån POI.

Sen måste du så klart ha rätt firmware (annars så fungerar det inte heller).

Känns bara onödigt konplicerat. Jag navigerade till Ionity, inte vis POI, så då var den inte igång alltså, det kan förklara laddhastigheten. Bilen är helt ny och har inga mjukvaruuppdateringar väntades

10-80 på 28min är ju fortfarande inte dåligt, men man hade ju en högre förväntan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick en uppdatering till ID4 GTX nu, någon motoruppdatering som skulle kräva kalibrering efter första start stod det.

Man skulle köra upp till 40km/h släppa gasen och sen köra som vanligt. Hittar ingen info om denna uppdatering nån stans, någon som vet nått?

Står följande under systeminfo i min bil:

ID.software 3.0
Makinvara H30
Programvara 0333
Maskinvara för visning och kontroll: H56
Programvara för visning och kontroll: 2101
Navigeringsdatabas 23.2

Märkte också att den börjar äntligen ladda snabbt igen nu när det är varmare, 2-39% SOC låg stabilt på 139kW sen började det dala i laddhastigheten.
50% SOC så var den nere under 100kW i hastighet, laddade bara till 60% dock så det laddstoppet blev snabbt och smidigt.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Känns bara onödigt konplicerat. Jag navigerade till Ionity, inte vis POI, så då var den inte igång alltså, det kan förklara laddhastigheten. Bilen är helt ny och har inga mjukvaruuppdateringar väntades

10-80 på 28min är ju fortfarande inte dåligt, men man hade ju en högre förväntan

håller med, deras förvärmning är onödigt komplicerad. Men fortfarande bättre än ingen alls

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Då gör vi ett nytt försök, vad kostar det att ladda på teslas laddare med 129 kr abu för non teslabilar/kwh?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Då gör vi ett nytt försök, vad kostar det att ladda på teslas laddare med 129 kr abu för non teslabilar/kwh?

Olika runt om i landet.
Men om du går in på chargefinder.com och söker rätt på tesla superchargers som är öppna för alla så kan du klicka så du får upp alla laddpunkter.

Där står det nedanstående på till exempel Norrköping.
Member = Teslaägare och de som betalar 129kr/månad. Inom parantes visas kostnad mellan klockan 16-20.00.
Drop-In alla som inte är Teslaägare eller betalar 129kr/månad. Inom parantes visas kostnad mellan klockan 16-20.00.

Stall number: 10A
Member:5.20 SEK/kWh
(5.90 SEK/kWh@16-20)
Drop-in:7.00 SEK/kWh
(7.80 SEK/kWh@16-20)

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

vad blev kwh priset när du hade skrivit upp dig för 129 kr/månad?

Som mest 5,40 kr/kWh

Nu är jag hemma igen, och det blev 4 laddstopp hos Tesla totalt.

Linköping = 39kWh
5,15kr/kWh = 200,85:-

Toftaholm = 28 kWh
5,40kr/kWh = 151,20:-

Toftaholm igen på hemvägen = 14 kWh
5,40kr/kWh = 75,60:-

Norrköping = 25 kWh
5,20kr/kWh = 130:-

Totalt: 686,65:- i laddkostnad hos Tesla
inkl. 129:- i månadskostnad

Pris per kWh = 6,48 kr

Helt ok pris. De flesta andra aktörer längs med E4 är dyrare än så, men vissa går att ladda billigare hos om man har andra medlemskap, eller laddar när det inte är högtrafik.

Hade vi konsekvent laddat hos Tesla hade vi ju självklart kommit ännu billigare undan, men vi har testat lite andra aktörer också under helgen. Som sagt första långresan, så vi har ju inte effektiviserat förbrukningen på ett sånt sätt som man lär sig göra med erfarenhet. Inte heller planerat laddstoppen så optimalt som man skulle kunnat, men allt sånt lär man sig med tiden.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Äntligen efter 6 månaders väntetid.
Skönt med en riktigt premium bil efter polestar 2 😀

<Uppladdad bildlänk>

Härligt! Grattis!!!

Vad vad det som du främst inte gillade med din PS2, eller som inte passade just dig?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Är de asiatiska bilarna oftast mer utrustade i standardutförande?

Njae. Skulle nog snarare säga att amerikanska bilar som Tesla, Ford, etc. som är bland de lite mer välutrustade som standard. Men även Polestar (oavsett om man skall kalla den svensk eller kinesisk) är också rätt välutrustad.

Det är väl i min erfarenhet främst kanske de tyska bilarna som är lite tunnare med utrustning i sina basutföranden.

Tesla kanske jag skulle undvika just nu (trots att jag har en själv), då de står i ett skifte till ny hårdvara (HW4), och nuvarande modeller saknar bla. radar och USS. Så var lite medveten om dessa begränsningar på de modeller som säljs just nu.

Men samtidigt är det extremt mycket bil för lite pengar. Tror det bästa är att du provkör, och jämfört utrustning med andra bilar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Njae. Skulle nog snarare säga att amerikanska bilar som Tesla, Ford, etc. som är bland de lite mer välutrustade som standard. Men även Polestar (oavsett om man skall kalla den svensk eller kinesisk) är också rätt välutrustad.

Då vill jag utmana det påståendet! Vad är det som någon av ovanstående bilar har vid grundutrustningsnivå som Kia eller Hyundai saknar? Ett av skälen till att jag valde just Kia är den höga utrustningsnivån till skäligt pris. Absolut kan jag gå med på att Tesla har en massa unika saker för sig (men de saknar också grundläggande funktioner helt), men knappast Ford. Om så är fallet så skulle jag vilja veta vad det skulle vara.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Njae. Skulle nog snarare säga att amerikanska bilar som Tesla, Ford, etc. som är bland de lite mer välutrustade som standard. Men även Polestar (oavsett om man skall kalla den svensk eller kinesisk) är också rätt välutrustad.

Det är väl i min erfarenhet främst kanske de tyska bilarna som är lite tunnare med utrustning i sina basutföranden.

Tesla kanske jag skulle undvika just nu (trots att jag har en själv), då de står i ett skifte till ny hårdvara (HW4), och nuvarande modeller saknar bla. radar och USS. Så var lite medveten om dessa begränsningar på de modeller som säljs just nu.

Men samtidigt är det extremt mycket bil för lite pengar. Tror det bästa är att du provkör, och jämfört utrustning med andra bilar.

Har googlat ihjäl mig men hittar ingen riktigt bra jämförelse mellan modeller och utrustning. Men helt klart verkar tyskarna var bäst på att ta betalt för det.

Tesla verkar vara ohotade gällande infrastruktur också men jag tror det är ett mindre bekymmer då de lpnga resorna är väldigt ovanliga för vår del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Härligt! Grattis!!!

Vad vad det som du främst inte gillade med din PS2, eller som inte passade just dig?

Kvaliteten på interiören håller sämre standard än Volvo v60.
Lacken va som en apelsinskal.
Jag köpte en ny dual motor 2021 och hade ganska många problemer med mjukvaran samt jag fick bytt dörr gångjärn pga rost.

Bilen va på verkstad totalt 5 veckor under det 1.5 år jag hade bilen. Polestar var mycket generösa kring gratis hyrbilar, så jag fick köra Merca 😂

Andrahandsvärdet var också bra när jag sålde bilen september 2022.

Efter miljö bonusen är borta kostar en PS2 DM cirka det samma som en i4 m50 efter rabatt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Har googlat ihjäl mig men hittar ingen riktigt bra jämförelse mellan modeller och utrustning. Men helt klart verkar tyskarna var bäst på att ta betalt för det.

Tesla verkar vara ohotade gällande infrastruktur också men jag tror det är ett mindre bekymmer då de lpnga resorna är väldigt ovanliga för vår del.

Rätt svårt att jämföra rakt av mellan modeller när man börjar komma in på detaljer. Kan rätt ofta bli att ett tillval ingår i ett dyrt paket som innehåller massa annat varav 2 funktioner inte ens finns som tillval hos en tredje bil. Och sen börjar man komma in på hur väl en funktion fungerar eller är implementerad snarare än att finessen bara finns. Man får nästan göra en egen lista över måsten och nice-to-haves