Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kolla bara priset på ID 4 den går upp till 844000kr full utrustad och ID7 ska ju vara ett steg över ID 3/4 så lägg på minst 100000kr på det så är vi uppe i drygt 1 miljon.

<Uppladdad bildlänk>

Enligt mig är VW ID.4 överprisade, när jag köpte min så gick den för 500' startpris sen 60 000kr i bonus. Hade jag köpt en bil idag så hade jag valt Model-Y eller Skoda Enyaq iV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Enligt mig är VW ID.4 överprisade, när jag köpte min så gick den för 500' startpris sen 60 000kr i bonus. Hade jag köt en bil idag så hade jag valt Model-Y eller Skoda Enyaq iV.

Jo och detta innebär väll att ID7 kommer att vara extremt dyr den med.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Polestar 4 officiell:
https://alltomelbil.se/premiar-polestar-4-blir-utan-bakruta-m...

Tycker den ser ut som en MG4 i fronten
Och bakruta saknas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNi8331:

Inga problem att vara utan lastbalanseringen?

Nu har jag ingen Tesla-laddare utan en Garo GLB, men det spelar ingen större roll. Det beror på vad du har för huvudsäkringar och hur mycket last du har från huset.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Polestar 4 officiell:
https://alltomelbil.se/premiar-polestar-4-blir-utan-bakruta-m...

Tycker den ser ut som en MG4 i fronten
Och bakruta saknas!

Där har vi ju någonting nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Fast du länkade ingen fakta om VW's kända fel, utan gav en anekdotisk erfarenhet, vilket eg var min poäng. Jag hade också en VW Tiguan (3 år leasing) innan min EV6:a. Hade inte ett enda fel under hela den 3 års perioden. Det i sig är inget bevis på att Tiguan är perfekt och felfri.

Det var kul att höra och hoppas du är nöjd med din Kia
Pratar jag med VW ÅF här i norrland så verkar det vara förkommande, vet inte om det är vårt klimat med allt vägsalt länge E4 som ställer till det. Förhoppningsvis stöter jag inte på samma bekymmer på min C40 när det blir vintersäsong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ser lovande ut om priset blir rätt läste på en amerikansk sidan att priset skulle starta på runt 50000-55000USD ID7 Pro S vilket är den högsta utrustnings nivån. Även så sa Tomas från Autogefuhl att priset skulle starta långt under €60000 i Tyskland med en massa standard utrustning . Så det verkar lovande men skulle inte förvåna mig om priset har i Sverige hamnar på runt 1 miljon ändå för hyfsad utrustad med AWD.

Det är nog den först ID modell som tilltalade mig men jag vill se hur kombin kommer se ut. Gissar startpris i sverige blir 650-700 000kr. Vi brukar i regel få en annan standardutrustning än t ex tyskland.

Skrivet av andr3a$:

Polestar 4 officiell:
https://alltomelbil.se/premiar-polestar-4-blir-utan-bakruta-m...

Tycker den ser ut som en MG4 i fronten
Och bakruta saknas!

Antar man ska förlita sig på teknik och kameror bakåt i färd? Känns så där personligen. Kanske en vanesak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rinuko:

Pratar jag med VW ÅF här i norrland så verkar det vara förkommande, vet inte om det är vårt klimat med allt vägsalt länge E4 som ställer till det. Förhoppningsvis stöter jag inte på samma bekymmer på min C40 när det blir vintersäsong.

Jag har kört hela vintern med en C40 utan några problem förutom skyhög förbrukning.

Permalänk
Avstängd

Jag var ganska sugen på Id7 men nu vet jag inte riktigt. Den "tickar många boxar" som att det inte är en SUV, har en rejäl bagagelucka (halvkombi, fastback, GT eller vad man nu vill kalla den) och att de verkar ha förbättrat inredningen ganska kraftigt mot nuvarande Id-modeller. Men designen känns inte alls rolig, bilen är jättestor och väldigt intetsägande, som en större och ännu mer anonym Passat typ. Inget spännande någonstans. Det kan förstås gå hem, men det lockar inte mig. Om det kommer en kombi, vilket kändes givet för ett år sedan men mer tveksamt nu då denna i viss mån täcker både kombi- och sedan-köparna, så kanske den blir bättre, men mer sannolikt är den lika slätstruken som denna.

Får hoppas att Audi (eller kanske Cupra) kommer med en variant i liknande storlek med lite mer känsla, och förstås gärna att fler tillverkare går bort från sånt fokus på SUV/Crossovers. När det gäller elbilar så är ju en SUV ännu dummare än för en fossilbil då det påverkar förbrukningen så mycket, så trenden kanske vänder. Att USA verkar försöka ta bort undantaget i lagen som medger sämre effektivitet för större bilar kan också bidra förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag var ganska sugen på Id7 men nu vet jag inte riktigt. Den "tickar många boxar" som att det inte är en SUV, har en rejäl bagagelucka (halvkombi, fastback, GT eller vad man nu vill kalla den) och att de verkar ha förbättrat inredningen ganska kraftigt mot nuvarande Id-modeller. Men designen känns inte alls rolig, bilen är jättestor och väldigt intetsägande, som en större och ännu mer anonym Passat typ. Inget spännande någonstans. Det kan förstås gå hem, men det lockar inte mig. Om det kommer en kombi, vilket kändes givet för ett år sedan men mer tveksamt nu då denna i viss mån täcker både kombi- och sedan-köparna, så kanske den blir bättre, men mer sannolikt är den lika slätstruken som denna.

Får hoppas att Audi (eller kanske Cupra) kommer med en variant i liknande storlek med lite mer känsla, och förstås gärna att fler tillverkare går bort från sånt fokus på SUV/Crossovers. När det gäller elbilar så är ju en SUV ännu dummare än för en fossilbil då det påverkar förbrukningen så mycket, så trenden kanske vänder. Att USA verkar försöka ta bort undantaget i lagen som medger sämre effektivitet för större bilar kan också bidra förstås.

Det kommer en kombi version av ID 7 i slutet av 2023 och i början av 2024 i släpps Audi A6 E-tron som jag antar är baserad på samma plattform som ID 7an.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Skriv inte på något avtal utan att försäkra dig om vad den faktiska månadskostnaden blir. Bilen har vart i ägo över ett halvår hos första ägaren, så bonusen bör räknas med i leasingkostnaden.
Det låter som finansbolaget av bilen antingen gjort ett misstag, eller att det faktiskt är någon paragraf i övertagande av leasing som nuvarande ägare inte känner till gällande överlåtese och månadskostnader...

Skrivet av vinylens:

Har inte bonusen hunnit utbetalas innan du tar över så kommer det räknas på det höga beloppet.

Jag var i kontakt med banken och allt är som det ska vara. Bonusen är utbetald och det faktiska månadsbeloppet är det som nuvarande ägare betalar. Klimatbonusen dras av efter grundhyran som står i avtalet, varför förstod jag inte riktigt men har det skriftligt från banken hur det är uträknad och vad min månadskostnad kommer bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det kommer en kombi version av ID 7 i slutet av 2023 och i början av 2024 i släpps Audi A6 E-tron som jag antar är baserad på samma plattform som ID 7an.

Nepp, Audi A6 E-tron baserar sig på PPE istället för MEB. Det verkar som PPE har vissa delar från MEB men och vissa delar från J1 som Taycan baserar sig på. Så det blir snabbare laddning och 800v på PPE t.ex., tror den kommer kunna plocka ur mer prestanda också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag var ganska sugen på Id7 men nu vet jag inte riktigt. Den "tickar många boxar" som att det inte är en SUV, har en rejäl bagagelucka (halvkombi, fastback, GT eller vad man nu vill kalla den) och att de verkar ha förbättrat inredningen ganska kraftigt mot nuvarande Id-modeller. Men designen känns inte alls rolig, bilen är jättestor och väldigt intetsägande, som en större och ännu mer anonym Passat typ. Inget spännande någonstans. Det kan förstås gå hem, men det lockar inte mig. Om det kommer en kombi, vilket kändes givet för ett år sedan men mer tveksamt nu då denna i viss mån täcker både kombi- och sedan-köparna, så kanske den blir bättre, men mer sannolikt är den lika slätstruken som denna.

Får hoppas att Audi (eller kanske Cupra) kommer med en variant i liknande storlek med lite mer känsla, och förstås gärna att fler tillverkare går bort från sånt fokus på SUV/Crossovers. När det gäller elbilar så är ju en SUV ännu dummare än för en fossilbil då det påverkar förbrukningen så mycket, så trenden kanske vänder. Att USA verkar försöka ta bort undantaget i lagen som medger sämre effektivitet för större bilar kan också bidra förstås.

Min största oro är att fyrhjulsdriften bara kommer som GTX-modell med fokus på prestanda och sportdetaljer. Tycker de 265hk som id4 4motion och enyaq iv80x erbjuder räcker och blir över som familjekärra och håller ner försäkring på en vettig nivå. Om nya motorn bak ger 280hk och en ny frontmotor ger kanske 100hk till så börjar det bli onödigt mycket för mig.

Permalänk
Medlem

Tesla sänker priset igen i USA:

https://electrek.co/2023/04/18/tesla-slashes-price-again/

Hittills har priserna oftast följt efter, med någon/några dagars eftersläpning - får väl se om det blir så nu med.

/M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Min största oro är att fyrhjulsdriften bara kommer som GTX-modell med fokus på prestanda och sportdetaljer. Tycker de 265hk som id4 4motion och enyaq iv80x erbjuder räcker och blir över som familjekärra och håller ner försäkring på en vettig nivå. Om nya motorn bak ger 280hk och en ny frontmotor ger kanske 100hk till så börjar det bli onödigt mycket för mig.

Jo, kanske läge att acceptera bakhjulsdrift?

Permalänk
Medlem

Mycket kul bilar som börjar presenteras nu, ska bli kul att se hur Polestar 4 och ID7 blir när de kommer faktiskt. Valmöjligheterna blir fler och fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, kanske läge att acceptera bakhjulsdrift?

Fast jag har nog hellre 250hk fördelat på fyra hjul än 300hk på två hjul. Kanske bara 5 gånger om året då fyrhjulsdriften verkligen gör skillnad, men då vill man ha den. Stora tunga elbilar har ofta breda däck vilket kan bli besvärligt när det är väldigt mycket slaskig snö.

Men får väl se, drar det ut på tiden med min leverans så kan det ju hända att nya motorn infinner sig även i Skodas modeller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Fast jag har nog hellre 250hk fördelat på fyra hjul än 300hk på två hjul. Kanske bara 5 gånger om året då fyrhjulsdriften verkligen gör skillnad, men då vill man ha den. Stora tunga elbilar har ofta breda däck vilket kan bli besvärligt när det är väldigt mycket slaskig snö.

Men får väl se, drar det ut på tiden med min leverans så kan det ju hända att nya motorn infinner sig även i Skodas modeller

Jo jag föredrar också fyrhjulsdrift, även om tillfällena där det gör nytta inte är så värst många. Men elbilar är tunga vilket avhjälper problemet en del, och antisladd, antispinn och liknande funkar ju väldigt bra på elbilar där man kan styra mer direkt. Så även om jag hade föredragit AWD så hade det nog inte varit värt ett antal tusenlappar i året i högre försäkring.

Men som sagt är jag inte jätteimponerad av Id.7 framför allt i designen. Id.2 lockar mig mer, och den hade räckt för mig, sambo och son utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag föredrar också fyrhjulsdrift, även om tillfällena där det gör nytta inte är så värst många. Men elbilar är tunga vilket avhjälper problemet en del, och antisladd, antispinn och liknande funkar ju väldigt bra på elbilar där man kan styra mer direkt. Så även om jag hade föredragit AWD så hade det nog inte varit värt ett antal tusenlappar i året i högre försäkring.

Men som sagt är jag inte jätteimponerad av Id.7 framför allt i designen. Id.2 lockar mig mer, och den hade räckt för mig, sambo och son utan problem.

Jo så är det, därav att jag är lite orolig att AWD bara kommer som GTX med den sportstämpel det innebär.

Inte heller så impad av designen, åtminstone inte fronten. Profilen tycker jag ser rätt bra ut. Tycker däremot bilen verkar ha helt rätt kvalitéer och jag känner mig sjukt sugen, men men är rädd att den blir onödigt dyr.

Sen kan jag nästan tycka den är lite väl stor, yttermåttet alltså. Nästan 5m. Bagaget verkar ju ungefär lika djupt som på Passat, men samtidigt är bilen typ 2dm längre. Är allt det utrymmet i baksätet? Det verkar ju fullkomligt massivt, och jag känner att min Passat är fullt tillräckligt stor.

Permalänk

Står och velar mellan Tesla Y och Kia ev6 som företagsleasing. 1 barn i barnstol och kanske ytterligare ett inom en snar framtid samt flickvän ska med i bilen när den inte används i tjänsten.

Kia:n är cirka 400kr dyrare i månaden. Vad tycker experterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EriklLarss0n:

Står och velar mellan Tesla Y och Kia ev6 som företagsleasing. 1 barn i barnstol och kanske ytterligare ett inom en snar framtid samt flickvän ska med i bilen när den inte används i tjänsten.

Kia:n är cirka 400kr dyrare i månaden. Vad tycker experterna?

Har två barn och fru. Vi valde Model Y pga. lastutrymmet. Får plats med hela familjen, packning samt mitt golfset vid längre resor, vilket är svårslaget.

Prioriterar att kommande åren med småbarn ska vara så enkla som möjligt och då vinner lastutrymmet för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EriklLarss0n:

Står och velar mellan Tesla Y och Kia ev6 som företagsleasing. 1 barn i barnstol och kanske ytterligare ett inom en snar framtid samt flickvän ska med i bilen när den inte används i tjänsten.

Kia:n är cirka 400kr dyrare i månaden. Vad tycker experterna?

Jag hade valt Teslan pga bagageutrymmet, 854 L vs 480 L.

Permalänk
Medlem

Ioniq 5 är rymligare än Ev6 (fast kanske inte var ett alternativ) , men Tesla vinner nog även över den.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EriklLarss0n:

Står och velar mellan Tesla Y och Kia ev6 som företagsleasing. 1 barn i barnstol och kanske ytterligare ett inom en snar framtid samt flickvän ska med i bilen när den inte används i tjänsten.

Kia:n är cirka 400kr dyrare i månaden. Vad tycker experterna?

Med Kian får man åtminstone parkeringssensorer. 😁
Skämt åsido. Model Y är ett jättebra val för pengarna. Tycker att du och din dam försöker bekanta er med bilarna lite innan ni bestämmer er. Dom har lite olika styrkor och svagheter. Ingen av dom är ett dåligt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EriklLarss0n:

Står och velar mellan Tesla Y och Kia ev6 som företagsleasing. 1 barn i barnstol och kanske ytterligare ett inom en snar framtid samt flickvän ska med i bilen när den inte används i tjänsten.

Kia:n är cirka 400kr dyrare i månaden. Vad tycker experterna?

EV6 är ändå förvånansvärt rymlig. Vi är 2 vuxna och 2 barn (ingen barnvagn längre) och har inga problem med packning på långresor. Åkte skidor en vecka och behövde ingen takbox, även om det underlättat... Pjäxor och två par alpinskidor i bil!

Till skillnad från Ioniq5, så har EV6 en liten lucka i mittsätet bak, så skidor och andra långa prylar går att ha i bilen. Det går inte att fälla endast mittsätet.

Mitt enda problem med EV6 är att det saknas rails, så takräcke är lite bökigt. Det finns fästen från Thule, men dom sitter sämre än på vår gamla bil med ordentliga rails.

Jag har ingen erfarenhet av Model Y, men den lastar klart mer.

Det bästa är nog att provköra båda några gånger. Testa att lägga en barnvagn i bagageutrymmet om du har möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EriklLarss0n:

Står och velar mellan Tesla Y och Kia ev6 som företagsleasing. 1 barn i barnstol och kanske ytterligare ett inom en snar framtid samt flickvän ska med i bilen när den inte används i tjänsten.

Kia:n är cirka 400kr dyrare i månaden. Vad tycker experterna?

Teslan är ju betydligt rymligare, tror inte Kian sväljer en stor barnvagn med annan packning så lätt.

Däremot skulle jag säga att det första ni ska tänka på med Teslan är ett det är en rätt bullrig och stötig sportbil i familjebilskostym. Vissa gillar sportigheten och kör på så släta och fina vägar att ljudnivån inte blir ett problem (eller så vrider man bara upp den finfina ljudanläggningen på max för att dränka oljudet och nöjer sig så) medan vissa ser en eller båda av dessa aspekter som fullkomliga dealbreakers.

De är helt enkelt väldigt olika bilar, och förväntar man sig en viss karaktär på bilen så finns risken att man blir besviken. Annars är Model Y en oerhört effektiv och rymlig elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

EV6 är ändå förvånansvärt rymlig. Vi är 2 vuxna och 2 barn (ingen barnvagn längre) och har inga problem med packning på långresor. Åkte skidor en vecka och behövde ingen takbox, även om det underlättat... Pjäxor och två par alpinskidor i bil!

Till skillnad från Ioniq5, så har EV6 en liten lucka i mittsätet bak, så skidor och andra långa prylar går att ha i bilen. Det går inte att fälla endast mittsätet.

Mitt enda problem med EV6 är att det saknas rails, så takräcke är lite bökigt. Det finns fästen från Thule, men dom sitter sämre än på vår gamla bil med ordentliga rails.

Jag har ingen erfarenhet av Model Y, men den lastar klart mer.

Det bästa är nog att provköra båda några gånger. Testa att lägga en barnvagn i bagageutrymmet om du har möjlighet.

Tillverkarna borde göra något liknande som Volvo gjorde med första S80:
https://accessories.volvocars.com/sv-se/S80%28-06%29/Accessor...

Fästen i i taket (förbättring mot 850 som hade fästen där räcket klämdes bakom dörrlisten) och inga onödiga längsgående räcken. Tycker man inte att man kan ha riktiga dörrhandtag så kan man inte gärna sätta dit "rails"... Ett problem är väl kanske glastakssjukan, som jag inte riktigt förstår. Jag har en bil med glastak (den var så) och jag har det fördraget i princip jämt... Möjligen kul för ungar i baksätet, men annars? Akustiskt är det knappast någon fördel heller.

Tillägg: Förresten, glastaket är bra för mer ljus om man kör ad-hoc-videokonferens och ljuset ute råkar vara precis lagom.

Permalänk
Medlem

https://thedriven.io/2023/04/21/worlds-largest-battery-maker-...

Och det som kanske är ännu mer intressant är detta;
What makes CATL’s announcement this week truly groundbreaking is that the condensed battery will go into mass production this year.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

https://thedriven.io/2023/04/21/worlds-largest-battery-maker-...

Och det som kanske är ännu mer intressant är detta;
What makes CATL’s announcement this week truly groundbreaking is that the condensed battery will go into mass production this year.

Säkert en slump att de kommer ungefär samtidigt som detta...

https://www.mynewsdesk.com/se/northvolt/pressreleases/northvo...

https://www.svd.se/a/l3e7pk/batteri-fran-northvolt-lyfter-sca...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Jo så är det, därav att jag är lite orolig att AWD bara kommer som GTX med den sportstämpel det innebär.

Inte heller så impad av designen, åtminstone inte fronten. Profilen tycker jag ser rätt bra ut. Tycker däremot bilen verkar ha helt rätt kvalitéer och jag känner mig sjukt sugen, men men är rädd att den blir onödigt dyr.

Sen kan jag nästan tycka den är lite väl stor, yttermåttet alltså. Nästan 5m. Bagaget verkar ju ungefär lika djupt som på Passat, men samtidigt är bilen typ 2dm längre. Är allt det utrymmet i baksätet? Det verkar ju fullkomligt massivt, och jag känner att min Passat är fullt tillräckligt stor.

Jo absolut. Min passat har absolut tillräckligt med benutrymme bak redan, utan kardantunnel så hade det ju varit slösaktigt mycket.

Skrivet av andr3a$:

Jag hade valt Teslan pga bagageutrymmet, 854 L vs 480 L.

Fast det är inte riktigt hela sanningen. Bagageutrymme (den lägre volymen utan fällda säten och så) beräknas upp till insynsskyddet och MY hade inget sådant och således beräknades volymen upp till rutorna/nackstöden, och de sitter högt, så den är inte så mycket rymligare i praktiken.