Ny hyffsat påkostad dator, satt ihop lista, vill inte göra misstag

Permalänk

Ny hyffsat påkostad dator, satt ihop lista, vill inte göra misstag

Hej!

Ville fråga alla kunniga här då det var länge sedan jag satte ihop en dator. Datorn är tänkt både för gaming och som workstation och för ML. Det är viktigt att den ska vara så tyst som det går.

Den enda komponenten jag helst skulle slippa byta ut är moderkortet då jag råkar ha ett sådant liggandes så det är "gratis", annars är jag inte särskilt fäst vid något specifikt val annat än att grafikkortet måste vara något 4090 (eller 3090 men de verkar bara dyrare?).

Mina farhågor är:

Är chassit tillräckligt, enligt vad jag kunnat läsa mig till på nätet ska ett 4090 få plats?
Ljudnivå, både cpu och gpu kommer köra 100% i längre perioder. Vilket 4090 är bra?
Be quiet chassit har två medföljande fläktar men det finns plats för en till. vilken 140mm bör man köpa?
Kan Noctua cpu-kylaren blockera ram-minnena, jag kommer behöva använda alla fyra platserna.

Tacksam för alla råd!

Dessa är komponenterna jag valt:

Permalänk
Medlem

Allt kommer funka ihop. Är rätt säcker på att dina ramminnen kommer funka för kylaren också
men om du är osäker tycker jag du bör köra på dessa https://www.inet.se/produkt/5303951/kingston-fury-128gb-4x32g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av albatross321:

Hej!

Ville fråga alla kunniga här då det var länge sedan jag satte ihop en dator. Datorn är tänkt både för gaming och som workstation och för ML. Det är viktigt att den ska vara så tyst som det går.

Den enda komponenten jag helst skulle slippa byta ut är moderkortet då jag råkar ha ett sådant liggandes så det är "gratis", annars är jag inte särskilt fäst vid något specifikt val annat än att grafikkortet måste vara något 4090 (eller 3090 men de verkar bara dyrare?).

Mina farhågor är:

Är chassit tillräckligt, enligt vad jag kunnat läsa mig till på nätet ska ett 4090 få plats?
Ljudnivå, både cpu och gpu kommer köra 100% i längre perioder. Vilket 4090 är bra?
Be quiet chassit har två medföljande fläktar men det finns plats för en till. vilken 140mm bör man köpa?
Kan Noctua cpu-kylaren blockera ram-minnena, jag kommer behöva använda alla fyra platserna.

Tacksam för alla råd!

Dessa är komponenterna jag valt:

https://komponentkoll.se/bild/zAOXx.png

Jag hade inte köpt NH-D15, har haft tre st sådana och den är massiv, vilket också är problemet, det är svårt att komma åt andra delar vid behov.

Jag kör NH-U12A i flera datorer och den kyler likvärdigt nästintill men underlättar många gånger i jämförelse.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7700X - 32GB DDR5@6000CL36 - XFX RX 7900XTX Merc310 Black - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 4TB SSD - WD Black 4TB HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag kör NH-U12A i flera datorer och den kyler likvärdigt nästintill men underlättar många gånger i jämförelse.

NH-U14S kan jag möjligen gå med på, men 12A kommer låta betydligt mer vid samma temperaturer.

NH-U14S blockerar inte heller halva moderkortet som D15 gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albatross321:

grafikkortet måste vara något 4090 (eller 3090 men de verkar bara dyrare?)

Är det siffrorna "90" som är viktiga...? Låter lite så med tanke på skillnaden mellan uppräknade kort.

Vad är det du behöver grafikkortet till? Om 2-3 år kommer det vara lika värdelöst som alla andra grafikkort, så det är bättre att köpa ett hälften så dyrt och byta dubbelt så ofta.

Ett 4070 Ti 12 GB kostar hälften så mycket som ett 4090 och är ändå betydligt snabbare än ett 3090.

Permalänk

Jag vill egentligen inte heller lägga de beloppen på ett grafikkort. Men vad det handlar om är att få så mycket vram-minne som möjligt och att ha cuda stöd för att köra maskinlärning/ai. Mängden vram är viktigt då om det jobb man vill köra inte ryms så går det inte överhuvudtaget, det är inte som i spel där man kan köra men får lägre fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albatross321:

Jag vill egentligen inte heller lägga de beloppen på ett grafikkort. Men vad det handlar om är att få så mycket vram-minne som möjligt och att ha cuda stöd för att köra maskinlärning/ai. Mängden vram är viktigt då om det jobb man vill köra inte ryms så går det inte överhuvudtaget, det är inte som i spel där man kan köra men får lägre fps.

RTX 4090 är dock väldigt prisvärd för mängden VRAM man får grafikkort med över 16GB+ VRAM har historiskt sett varit mycket dyrare.

I övrigt så bör du kanske överväga ett mesh chassi för en tystare dator då mesh förbättrar luftflödet som sänker temperaturerna och fläktarna behöver då inte arbeta lika hårt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

RTX 4090 är dock väldigt prisvärd för mängden VRAM man får grafikkort med över 16GB+ VRAM har historiskt sett varit mycket dyrare.

I övrigt så bör du kanske överväga ett mesh chassi för en tystare dator då mesh förbättrar luftflödet som sänker temperaturerna och fläktarna behöver då inte arbeta lika hårt.

Oj, då får jag kanske tänka om vad gäller chassi. Aldrig haft ett mesh-shassi, jag hade bara ratat dessa då jag trodde de skulle läcka mer ljud, men du menar att de alltså är tystare? Hmm. Har du något tips i ungefär samma prisklass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av albatross321:

Men vad det handlar om är att få så mycket vram-minne som möjligt och att ha cuda stöd för att köra maskinlärning/ai.

Ok, då är ju ett annat alternativ att bara köpa ett bättre begagnat 3090.

En snabb koll på Blocket gav ett flertal för neråt 8500 kr.

Permalänk
Medlem

Nice att Palit 4090 sjunkit med 4500kr sedan jag köpte det 😁

Visa signatur

hellre fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av albatross321:

Oj, då får jag kanske tänka om vad gäller chassi. Aldrig haft ett mesh-shassi, jag hade bara ratat dessa då jag trodde de skulle läcka mer ljud, men du menar att de alltså är tystare? Hmm. Har du något tips i ungefär samma prisklass?

Kanske Fractal Design Meshify 2 Compact eller Fractal Design Pop Air RGB Magenta/Svart Klar TG

Upptäckte också att SSD du valde inte är optimal WD SN350 är en konsument SSD lämpar sig ganska dåligt för produktivitet i allmänt då den använder QLC och har väldig låg uthållighet 100 TBW för 2TB modellen.

Rekommenderar istället WD SN570 900TBW 2TB 1449 kr Hos Amazon eller Inet dock ej i lager hos Inet eller minimum Kingston NV2 640TBW 1249 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB