Switch + meshnätverk = låg nedladdningshastighet

Permalänk
Medlem

Switch + meshnätverk = låg nedladdningshastighet

Hej!
Jag ska bygga kontor i garaget och har därför dragit ut en fiberkabel dit (cat6 nedgrävd). För att skydda hårdvaran i huset har jag en switch. Den fyller även en ”förlängningsfunktion”. Tänkte ha en router i kontoret av samma skäl plus att ha Wi-Fi där. Provade igår att koppla upp en laptop för att se om allt fungerade.

Bredbandskollen visade att jag hade i princip noll nedladdningshastighet (0,5 Mbit), uppladdningshastigheten var stabil (runt 200 Mbit, har 250/250 på abonnemanget).

Varför blir det så här? Jag testade sedan att koppla switchen direkt till modemet och laptopen i andra änden, med resultatet ~250/250. Vad kan jag göra för att höja hastigheten om jag vill gå via meshnätverket? För det är väl ett måste?

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du verkar inte ha någon vidare bra koll på terminologin. En CAT6-kabel är inte fiber, det är partvinnad kopparkabel för ethernet.

Jag föreslår att du gör en någorlunda skalenlig ritning där du anger exakt vilka modeller du har på nätverksutrustning (för att undvika missförstånd om vad det är för slags maskiner). Var noga med att ange hur de är ihopkopplade (luftgränssnitt eller typ av kabel). Foton på fast monterade uttag kan också ge ledtrådar om vad som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Du verkar inte ha någon vidare bra koll på terminologin. En CAT6-kabel är inte fiber, det är partvinnad kopparkabel för ethernet.

Jag föreslår att du gör en någorlunda skalenlig ritning där du anger exakt vilka modeller du har på nätverksutrustning (för att undvika missförstånd om vad det är för slags maskiner). Var noga med att ange hur de är ihopkopplade (luftgränssnitt eller typ av kabel). Foton på fast monterade uttag kan också ge ledtrådar om vad som är fel.

Helt sant, det här är inte min hemmaplan. Tack för utbildningsinsatsen.

Jag har inte möjlighet att ta foton eller göra någon ritning just nu men:
Allt är ihopkopplat med kablar. Från modemet till routern (TP Link Deco M5) är det medföljande kabel från routern (hittade ej beteckning), från routern är det en cat 5e till switchen (Plexigear Gigaswitch 5 portar). Från switchen till laptopen hade jag cat 6-kabeln.

Som sagt så funkade uppkopplingen bra direkt mellan modem-switch-laptop (cat 5e - cat 6)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad är det för modem?
Vad är förläningsfunktion?
En switch skyddar inte
Du ska bara ha en router i ett nätverk, behöver du utöka med fler portar eller trådlöst så använd switchar eller accesspunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som att du fortfarande mäter över wifi i garaget. Stäng av det på laptopen och testa igen.
Kolla vad du får för länkhastighet i inställningar för nätverket, om kabeln är korrekt ska det stå 1000/1000 Mbit/s.

Du ska bara ha en router i nätverket, som sagts ovan.

I garaget kan du montera en till mesh nod om du även vill ha wifi där ute. Så pratar dom över kabel med varandra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad är det för modem?
Vad är förläningsfunktion?
En switch skyddar inte
Du ska bara ha en router i ett nätverk, behöver du utöka med fler portar eller trådlöst så använd switchar eller accesspunkter.

Skrivet av Lembritt:

Låter som att du fortfarande mäter över wifi i garaget. Stäng av det på laptopen och testa igen.
Kolla vad du får för länkhastighet i inställningar för nätverket, om kabeln är korrekt ska det stå 1000/1000 Mbit/s.

Du ska bara ha en router i nätverket, som sagts ovan.

I garaget kan du montera en till mesh nod om du även vill ha wifi där ute. Så pratar dom över kabel med varandra.

Tack alla för hjälpsamma svar!

Gick ut för att dubbelkolla om den mätte mot wifi eller mot kabel och nu ser nivåerna helt normala ut igen (runt 243 upp och ner), så hastigheten verkar inte vara ett problem längre, men er input har väckt ett par fler frågor.
Switchen - jag har läst på någon tråd tidigare att switchar kan/ska användas för att skydda hårdvaran mot jordfel, stämmer det? Det är primärt därför jag har den inkopplad.
Endast en router per nätverk - behöver fler portar - jag har en extra router som jag, i min naivitet, tänkte rigga ett nytt nätverk i garaget med. Kan jag stänga av router-funktionen och "bara" använda den som en switch? Genom att stänga av DHCP? Det är en Asus AC2900.

Mycket uppskattat!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Namuda:

Tack alla för hjälpsamma svar!

Gick ut för att dubbelkolla om den mätte mot wifi eller mot kabel och nu ser nivåerna helt normala ut igen (runt 243 upp och ner), så hastigheten verkar inte vara ett problem längre, men er input har väckt ett par fler frågor.
Switchen - jag har läst på någon tråd tidigare att switchar kan/ska användas för att skydda hårdvaran mot jordfel, stämmer det? Det är primärt därför jag har den inkopplad.
Endast en router per nätverk - behöver fler portar - jag har en extra router som jag, i min naivitet, tänkte rigga ett nytt nätverk i garaget med. Kan jag stänga av router-funktionen och "bara" använda den som en switch? Genom att stänga av DHCP? Det är en Asus AC2900.

Mycket uppskattat!

1. En switch skyddar inte mot jordfel.
2. Ja, sätt gärna ett fast IP också så du kan logga in på den om du behöver, anslut till LAN-port.
Konfa med samma namn/lösenord på det trådlösa om du vill.