Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Behöver köpa en laddkabel då den 7.5mm jag har känns både otymplig och tung. Kommer främst att ladda vid laddbox och jag tror vår BRF har DEFA laddare och bilen har 11kw Onboard charger.

Har funderat på en 3m Deltaco kabel. Eller borde jag välja något annat? Har exempelvis laddat vid OKQ8 nu då jag inte fått tillgång till parkeringsplats. Antar att denna kabel borde funka minst lika bra som den jag fick med bilen då bilen ändå bara kan ta 11kw AC?
https://laddstoppet.se/laddkablar/laddstolpe/laddkabel-for-el...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Då vill jag utmana det påståendet! Vad är det som någon av ovanstående bilar har vid grundutrustningsnivå som Kia eller Hyundai saknar? Ett av skälen till att jag valde just Kia är den höga utrustningsnivån till skäligt pris. Absolut kan jag gå med på att Tesla har en massa unika saker för sig (men de saknar också grundläggande funktioner helt), men knappast Ford. Om så är fallet så skulle jag vilja veta vad det skulle vara.

Bara att gå in på hemsidorna, saker som du får standard i Teslan men som kräver paket på t.ex. en Kia EV6 är t.ex. läderklädsel (vegansk i båda fallen), visning av döda vinkeln via kamera, förarassistanssystem, trådlös telefonladdare, uppgraderat ljudsystem.

Även om Kia tar vettiga priser för sina tillval är det fortfarande tillval vilket Tesla inte har några direkta, där väljer man bara färg, fälgar och “uppgradering av autopilot”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Behöver köpa en laddkabel då den 7.5mm jag har känns både otymplig och tung. Kommer främst att ladda vid laddbox och jag tror vår BRF har DEFA laddare och bilen har 11kw Onboard charger.

Har funderat på en 3m Deltaco kabel. Eller borde jag välja något annat? Har exempelvis laddat vid OKQ8 nu då jag inte fått tillgång till parkeringsplats. Antar att denna kabel borde funka minst lika bra som den jag fick med bilen då bilen ändå bara kan ta 11kw AC?
https://laddstoppet.se/laddkablar/laddstolpe/laddkabel-for-el...

Kommer nog att fungera utmärkt. Kör på det om den enbart skall vara till för laddning i BRF. Blir ju smidigt med en kort och tunnare kabel (32A är oftast tjockare och tyngre än 16A) för dig för laddningen hemma.

Vill du någon gång ladda på andra ställen, som tex. endast har 1-fas med 32A, så kan du ju använda en annan 32A-laddkabel som du har liggandes i trunken (eller på annat ställe i elbilen alltid med dig). Då är det ju även bra om det är en lite längre kabel så man kan nå ladduttag/stolpar som kanske sitter lite avigare till.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Bara att gå in på hemsidorna, saker som du får standard i Teslan men som kräver paket på t.ex. en Kia EV6 är t.ex. läderklädsel (vegansk i båda fallen), visning av döda vinkeln via kamera, förarassistanssystem, trådlös telefonladdare, uppgraderat ljudsystem.

Även om Kia tar vettiga priser för sina tillval är det fortfarande tillval vilket Tesla inte har några direkta, där väljer man bara färg, fälgar och “uppgradering av autopilot”.

Ok, Som jag skrev i mitt inlägg, så är Tesla en liten special, och jag syftade nog mer på traditionella biltillverkare.

Där uppfattar jag det som svårare att generalisera att amerikanska bilar är bättre utrustade i baspaket än asiatiska, eller europeiska (förutom tyskarna där mina fördomar säger att allt är tillval, eller så kostar bilen en miljon ). Det var främst det jag vände mig mot.

Sen är det ju så att Bil 1 kanske saknar funktion X, Y, eller Z som är standard i bil 2, men då saknar ofta bil 2 funktion A, B, eller C som är standard i Bil 1 istället. De flesta bilar har ju sin USP liksom.

Har främst jämför Mustang Mach-E mot Kia EV6. Enligt prislistorna skiljer det 10000:- på basmodellerna där Mustangen är den billigare. Och ja, Kian saknar vissa saker som Mustangen har som standard till det priset, men Kian tillför sina egna funktioner som Mustangen saknar, som t.ex. ett 7,7 kWh större batteri. 800-volts tekniken för Snabbladdning, och V2D. Allt handlar ju om vad man värderar mest.

Men som jag skrev innan så köper jag helt det du skriver om Tesla, för de kör sitt eget race fortfarande.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Kml:

Kvaliteten på interiören håller sämre standard än Volvo v60.
Lacken va som en apelsinskal.
Jag köpte en ny dual motor 2021 och hade ganska många problemer med mjukvaran samt jag fick bytt dörr gångjärn pga rost.

Bilen va på verkstad totalt 5 veckor under det 1.5 år jag hade bilen. Polestar var mycket generösa kring gratis hyrbilar, så jag fick köra Merca 😂

Andrahandsvärdet var också bra när jag sålde bilen september 2022.

Efter miljö bonusen är borta kostar en PS2 DM cirka det samma som en i4 m50 efter rabatt!

Låter som du har haft väldigt mycket otur.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Isåfall ett enormt lyft från den där lessna djuphavsfisk-looken dom kör på idag. Ett liknande lyft på Model Y tillsammans med fjädring värd prislappen och lite bättre ljuddämpning och frågan är om det inte blir en Tesla på gården i framtiden...

Permalänk
Medlem

Finns det någon snäll ID4 ägare som kan hjälpa mig med lite mått på bagaget?

Har en beställd ID4 med lågt lastgolv, i denna ska jag även ha en Hundbur så min tanke är att bygga upp under hundburen med nån regelkonstruktion eller liknande för att få upp hundburen i höjd med lastgaveln men endå kunna lasta lågt och mer på sidan om buren. -Vet att man kan höja golvet men då blir jag av med mycket utrymme på sidan om hundburen där jag inte behöver höjt golv.

Jag skulle gärna vilja ha djupet på bagaget? (hur lång regel eller liknande går in)
Samt även hur många cm är skillnaden från golvet till lastgavelns höjd?

Vore otroligt tacksam om någon kan kika
Annars får jag ta en sväng till bilhandlaren med tumstocken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Finns det någon snäll ID4 ägare som kan hjälpa mig med lite mått på bagaget?

Har en beställd ID4 med lågt lastgolv, i denna ska jag även ha en Hundbur så min tanke är att bygga upp under hundburen med nån regelkonstruktion eller liknande för att få upp hundburen i höjd med lastgaveln men endå kunna lasta lågt och mer på sidan om buren. -Vet att man kan höja golvet men då blir jag av med mycket utrymme på sidan om hundburen där jag inte behöver höjt golv.

Jag skulle gärna vilja ha djupet på bagaget? (hur lång regel eller liknande går in)
Samt även hur många cm är skillnaden från golvet till lastgavelns höjd?

Vore otroligt tacksam om någon kan kika
Annars får jag ta en sväng till bilhandlaren med tumstocken.

Jag körde reglar igår (hehe) i min ID4, 90cm utan att fälla sätet, 13cm ca är skillnaden från golvet till lastgavelnshöjd.
Här har du en bra tråd om du vill ha alla mått.
https://www.vwidtalk.com/threads/volkswagen-id-4-dimensions.4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tycker det ser ut som den Model 3 som Christian v K designade. De delarna som han designat säljs ju av olika ÅF i USA.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tesla sänker priserna i Sverige igen. GÄller Model 3, Y, S och X.

https://alltomelbil.se/tesla-gor-stora-prissankningar-i-sveri...

EDIT: Korrigering, ingen Model Y höjdes i pris

Permalänk
Medlem

Ja om dom får model 3 att inte se förjävlig ut som den gör i dagsläget och lite ljuddämpning så börjar den vara riktigt prisvärd nu.
Lite mer dragvikt och en automatisk krok så hade den nog kunnat passa väldigt många familjer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja om dom får model 3 att inte se förjävlig ut som den gör i dagsläget och lite ljuddämpning så börjar den vara riktigt prisvärd nu.
Lite mer dragvikt och en automatisk krok så hade den nog kunnat passa väldigt många familjer

Ljuddämpning lär de inte lägga in då det kostar vikt och pengar, tror att en stor del av problemet kommer från vår grövre asfalt här i norr. Kör man en Tesla i länder med mycket nyare slät asfalt så är skillnaden mot t.ex. i4an mindre, tror mycket av ljudet vi hör här på våra grövre vägar läcker in via hjulhusen som verkar sakna ljudissolering helt på Teslas bilar.

Permalänk
Medlem

Japp, hjulhusen är helt oisolerande på teslor har jag också fått känslan av och det lär nog inte bli någon. Därför en tesla aldrig kommer funka för mig heller. Asfalten häruppe är riktigt katastrofal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Tesla sänker priserna i Sverige igen. GÄller Model 3, Y, S och X.

https://alltomelbil.se/tesla-gor-stora-prissankningar-i-sveri...

EDIT: Korrigering, ingen Model Y höjdes i pris

S och Y fortfarande för dyra anser jag. Köper hellre en MB EQS eller I7 BMW för de pengarna och får hög kvalitet och lyx. Deras pris för Y och S skulle ligga på 1 milj jämt och 1.1- max 1.2 för Plaid anser jag för att vara intressanta.

3 och Y ligger rätt nu i pris tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

S och Y fortfarande för dyra anser jag. Köper hellre en MB EQS eller I7 BMW för de pengarna och får hög kvalitet och lyx. Deras pris för Y och S skulle ligga på 1 milj jämt och 1.1- max 1.2 för Plaid anser jag för att vara intressanta.

Du menar nog S och X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ljuddämpning lär de inte lägga in då det kostar vikt och pengar, tror att en stor del av problemet kommer från vår grövre asfalt här i norr. Kör man en Tesla i länder med mycket nyare slät asfalt så är skillnaden mot t.ex. i4an mindre, tror mycket av ljudet vi hör här på våra grövre vägar läcker in via hjulhusen som verkar sakna ljudissolering helt på Teslas bilar.

Skrivet av Gainsgoblin:

Japp, hjulhusen är helt oisolerande på teslor har jag också fått känslan av och det lär nog inte bli någon. Därför en tesla aldrig kommer funka för mig heller. Asfalten häruppe är riktigt katastrofal.

Jo precis, har inte kört så mycket Tesla men för känslan av att många kör på släta vägar och tycker bullret är OK, medan många andra tycker det är helt oacceptabelt. Min Passat går väldigt tyst på släta vägar men kör man från Lycksele efter Sorselevägen behövs nästan hörselkåpor. Den BMW jag haft åkt efter den vägen var helt knäpptyst, och jag tror inte bara det jag med ljudisolering att göra utan också att luftfjädringen är bättre på att filtrera bort vibrationer från att överföras till chassit. Tror Passaten är hyfsat välisolerad men rullar väldigt "hårt" och tar upp väldigt många små vibrationer. Men kan ha helt fel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Du menar nog S och X

Korrekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Japp, hjulhusen är helt oisolerande på teslor har jag också fått känslan av och det lär nog inte bli någon. Därför en tesla aldrig kommer funka för mig heller. Asfalten häruppe är riktigt katastrofal.

Som Tesla-ägare så kan jag påpeka att mycket av ljudet kan "trollas" bort, med rätt däck.
Kör man med Tesla-originaldäck så får man skylla sig själv.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Som Tesla-ägare så kan jag påpeka att mycket av ljudet kan "trollas" bort, med rätt däck.
Kör man med Tesla-originaldäck så får man skylla sig själv.

Vilka däck rekommenderar du för att trolla bort det i så fall ? Bara nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Vilka däck rekommenderar du för att trolla bort det i så fall ? Bara nyfiken.

Personligen kör jag med Pirelli P Zero på sommaren, som både ger mindre förbrukning och lägre ljud, än Teslas original däck.
Finns inte som "Tesla" däck ännu... utan kör någon Audi-godkänd variant.
Har fyra i stort sett nya Michelin Pilot Sport 4 i förrådet, som jag fick nödköpa innan en resa. De åkte av så fort jag kom hem igen...

På vintern har jag nu två vintrar i rad kört med Nokian Hakkapeliitta 10 EV, som är väldigt tysta för att vara dubbdäck. De är dessutom väldigt slitstarka, då de hängt med mer än dubbelt så länge än andra vinterdäck jag haft.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Jo precis, har inte kört så mycket Tesla men för känslan av att många kör på släta vägar och tycker bullret är OK, medan många andra tycker det är helt oacceptabelt. Min Passat går väldigt tyst på släta vägar men kör man från Lycksele efter Sorselevägen behövs nästan hörselkåpor. Den BMW jag haft åkt efter den vägen var helt knäpptyst, och jag tror inte bara det jag med ljudisolering att göra utan också att luftfjädringen är bättre på att filtrera bort vibrationer från att överföras till chassit. Tror Passaten är hyfsat välisolerad men rullar väldigt "hårt" och tar upp väldigt många små vibrationer. Men kan ha helt fel också.

Jag misstänker att ihopsättningen spelar rätt stor roll också. BMW och en del andra märken är väldigt väl ihopskruvade och har mjuka dämpade material på massor av ställen, medan Tesla väl ligger i andra änden av skalan med stora glapp och för lite ljudisolering och dämpade material. Det är ju det som brukar kallas kvalitetskänsla, vilket inte är samma sak som kvalitet förstås. VW skulle jag säga ligger något under medel där typ.

Permalänk
Medlem

Hur länge ligger reserverade belopp kvar hos Ionity ? Laddade där för en vecka sedan och laddningen i sig är betalad men samma belopp ligger fortfarande kvar som reserverad också.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag misstänker att ihopsättningen spelar rätt stor roll också. BMW och en del andra märken är väldigt väl ihopskruvade och har mjuka dämpade material på massor av ställen, medan Tesla väl ligger i andra änden av skalan med stora glapp och för lite ljudisolering och dämpade material. Det är ju det som brukar kallas kvalitetskänsla, vilket inte är samma sak som kvalitet förstås. VW skulle jag säga ligger något under medel där typ.

Jo dåligt ihopskruvat kan ju ge stor effekt för vibrationer och sånt. Upplever ändå att passaten känns rätt robust, men ändå bullrig. Fick provköra en Polo som jag nästan upplevde svalde asfaltskarvar och grov asfalt bättre, men kvalitetskänslan är knappast bättre rent allmänt.

Sen beror det väl på vad man jämför med, är BMW Audi och Mercedes det normala så är ju inte VW nån höjdare direkt men jämfört med Kia, Ford eller Renault kanske de är mer robusta. Beror väl vad som är "medel" helt enkelt 🙂

Extra märkbart med elbil så klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Finns det någon snäll ID4 ägare som kan hjälpa mig med lite mått på bagaget?

Har en beställd ID4 med lågt lastgolv, i denna ska jag även ha en Hundbur så min tanke är att bygga upp under hundburen med nån regelkonstruktion eller liknande för att få upp hundburen i höjd med lastgaveln men endå kunna lasta lågt och mer på sidan om buren. -Vet att man kan höja golvet men då blir jag av med mycket utrymme på sidan om hundburen där jag inte behöver höjt golv.

Jag skulle gärna vilja ha djupet på bagaget? (hur lång regel eller liknande går in)
Samt även hur många cm är skillnaden från golvet till lastgavelns höjd?

Vore otroligt tacksam om någon kan kika
Annars får jag ta en sväng till bilhandlaren med tumstocken.

Du kan kika på sidan 49 i detta dokument hur de flesta av Artfex burar passar ID4:

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Jo dåligt ihopskruvat kan ju ge stor effekt för vibrationer och sånt. Upplever ändå att passaten känns rätt robust, men ändå bullrig. Fick provköra en Polo som jag nästan upplevde svalde asfaltskarvar och grov asfalt bättre, men kvalitetskänslan är knappast bättre rent allmänt.

Sen beror det väl på vad man jämför med, är BMW Audi och Mercedes det normala så är ju inte VW nån höjdare direkt men jämfört med Kia, Ford eller Renault kanske de är mer robusta. Beror väl vad som är "medel" helt enkelt 🙂

Extra märkbart med elbil så klart!

En känga till Kia, Ford och Renault, läser jag. Vad har du för källa på det här? Hur jämför du?

Kan väl nästan inte bli mer robust än en F150 Lightning. Audi och Mercedes förekommer allt oftare under snittet i olika kvalitets- och pålitlighetsjämförelser. Men det vet man väl sedan gammalt att det är rejäla grejor ändå?

Most reliable car brands 2023
JD Power Kvalitet 2022
Bästa ELBILAR, enligt ADAC
Flest återkallelser 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

En känga till Kia, Ford och Renault, läser jag. Vad har du för källa på det här? Hur jämför du?

Kan väl nästan inte bli mer robust än en F150 Lightning. Audi och Mercedes förekommer allt oftare under snittet i olika kvalitets- och pålitlighetsjämförelser. Men det vet man väl sedan gammalt att det är rejäla grejor ändå?

Most reliable car brands 2023
JD Power Kvalitet 2022
Bästa ELBILAR, enligt ADAC
Flest återkallelser 2022

Nä nu pratade vi väl mer kvalitetskänsla och känsla av robusthet snarare än pålitlighet. Hade en Ford Fiesta samtidigt som min sambo hade en Golf och Golfen kändes mer högkvalitativ. Absolut inte en känga till nåt av de märkena, mer att VW snarare lirar i deras segment om inte ett snäpp över, men alla de är i betydligt lägre segment än BMW Audi och Mercedes. När det gäller känsla av kvalitet och hur robust saker upplevs ihopsatt då, bara för att betona det en extra gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Nä nu pratade vi väl mer kvalitetskänsla och känsla av robusthet snarare än pålitlighet. Hade en Ford Fiesta samtidigt som min sambo hade en Golf och Golfen kändes mer högkvalitativ. Absolut inte en känga till nåt av de märkena, mer att VW snarare lirar i deras segment om inte ett snäpp över, men alla de är i betydligt lägre segment än BMW Audi och Mercedes. När det gäller känsla av kvalitet och hur robust saker upplevs ihopsatt då, bara för att betona det en extra gång.

Tror att du fortfarande går på gamla sanningar. Framförallt Audi har tappat (sedan dieselfusket) men Mercedes interiör lyfts ofta fram som exempel på spariver (touch till förbannelse) och ganska dålig användarvänlighet.

Fiestan lirar i samma klass som Polon. Golfen lirar i samma klass som Ford Focus. Om bilarna är från olika segment faller ju jämförelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Tesla sänker priserna i Sverige igen. GÄller Model 3, Y, S och X.

https://alltomelbil.se/tesla-gor-stora-prissankningar-i-sveri...

EDIT: Korrigering, ingen Model Y höjdes i pris

Vanliga Model Y oförändrad.

Model Y LR gick upp ca 1%.

Model Y Performance gick från 739 170 kr till 685 990 kr.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja om dom får model 3 att inte se förjävlig ut som den gör i dagsläget och lite ljuddämpning så börjar den vara riktigt prisvärd nu.
Lite mer dragvikt och en automatisk krok så hade den nog kunnat passa väldigt många familjer

Jag gillar ju M3 grymt som en både en enormt prisvärd men framför allt allt körglad andrabil, men som förstabil i en familj så hade jag nog skippat. Blir ju rätt svårt att lasta och få med allt i en sedan med trång sedanlucka.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/